Jump to content

Markedet generelt


Vegard

Recommended Posts

Samme "strateg" anbefalte ogå OBX Calls sent i desember 2007 .... :laugh:

 

 

Peter Hermanrud sa for noen måneder siden at Oslo Børs kunne falle ned mot 200-blank og vi må nå kunne si at det nærmest var fulltreff...

 

Dette sier han idag:

 

- Kan se 300 poeng ved nyttår

Aksjestrateg Peter Hermanrud i First Securities mener bunnen på Oslo Børs er bak oss.

 

Publisert: 30.10.2008 - 16:37 Oppdatert: 30.10.2008 - 18:02

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply

Hei...

 

Timer før Barak Obama velges til president... Kan ikke forstå annet nå kl 23 norsk tid....

 

 

Obama er vel normalt ikke den jeg ville stemt på hvis jeg var innbygger i USA, alt annet like, men det er jeg jo ikke...

 

Obama har imidlertid og "noe" McCain ikke har.... karisma og utstråling... Store talegaver... og han styrkes av den pågående finanskrisen!

 

Obama vinner, Obama er bra for USA's langsiktige økonomiske utfordringer..NÅ.

Link to comment
Share on other sites

Såså, RoRu, vet du hvor mye markedet steg rett etter at du og Hegnar ropte SEEEEELG..... :biggrin:

 

Det ser ut til at markedet nå begynner å ta inn over seg hvor hardt denne korreksjonen vil slå inn i realøkonomien. Korreksjonen er langtfra over, noe en lettere panikk-artet BoE bekreftet med et rentekutt på hele 1,5% idag.
Link to comment
Share on other sites

Ligger bunnen i aksjemarkedet foran eller bak oss? Dette er et vanskelig spørsmål selv for en Nobelprisvinner i økonomi. Ikke bare må man vurdere den realøkonomiske situasjon og utvikling, men man må også forutse aksjemarkedets psykologiske og ofte irrasjonelle reaksjoner på disse faktorene. Det er derfor all mulig grunn til å unngå skråsikkerhet på dette området. La oss se på faktorene:

 

1. Makrosituasjon

Jeg vil påstå at det er umulig å overvurdere problemene i dagens situasjon. De er derimot mye verre enn de fleste dommedagsprofeter spådde ved inngangen til 2008. Da diskuterte man om hvorvidt det i det hele tatt ville komme en resesjon, og konsensus var at den i så fall ville være svært kortvarig. Første halvdel av 2008 viste få tegn på resesjon, og aksjemarkedene hentet seg godt inn igjen. I mai var OSEBX over 500 og DJIA over 13000. Nå derimot finner man ikke en eneste seriøs økonom som ikke innser at vi befinner oss i en global resesjon. I tillegg setter finanskrisen en spiss på tilværelsen til mange selskaper.

 

2. Trend

Det er skremmende å registrere med hvilken hastighet økonomien forverrer seg. For eksempel har det forsvunnet 1.2 millioner jobber i USA i 2008, hvorav halvparten de siste tre månedene. Det er groteskt når septembertallene for Nonfarm Payrolls blir revidert ned fra -159K til -284K. Det viser igjen at situasjonen er adskillig verre enn konsensus. Noen vil kanskje prøve seg med at de foreløpige oktobertallene fra i går på -240K (ventet -200K) representerer en bedring, men jeg tviler på at noen tør vedde imot at disse vil bli betydelig nedjustert. For et år siden var arbeidsledigheten 4.8%, mens den nå har steget til 6.5%. På Yahoo Finance står det: "Many economists believe the unemployment rate will climb to 8 percent or 8.5 percent by the end of next year before slowly drifting downward. Some think unemployment could even hit 10 or 11 percent -- if an auto company should fail." Trenden i boligmarkedet og forbrukertilliten er også mildt sagt lite oppløftende. På den annen side har det vært en betydelig bedring i finansmarkedene etter alle tiltakene fra myndigheter og sentralbanker. Man skal ikke glemme at "the credit crunch" isolert sett er årsak til mye av problemene både for selskaper, forbrukere og ikke minst aksjemarkedet.

 

3. Aksjemarkedets timing

Det er et velkjent faktum at aksjemarkedet som oftest er i forkant av realøkonomien. Børsene startet 2008 med solide fall. F.eks. falt OSEBX tilnærmet 25% de tre første ukene i januar. Børsene hentet seg imidlertid raskt inn igjen, og i mai var OSEBX et kusehår fra all time high. Det er smått utrolig å tenke på at indeksen var godt over 500 for mindre enn et halvt år siden. Det var først i september/oktober at børsfallet på alvor startet, og 400- og 300-nivåene ble most. Dette viser at aksjemarkedet i sin streben etter å lede realøkonomien, kan reagere prematurt. Man bør derfor være klar over to viktige poeng. Selv om man tror at de makroøkonomiske problemene vil vedvare lenge, så vil aksjemarkedet begynne å stige tildligere. For det andre må man forvente at aksjemarkedet kan tyvstarte på oppturer som seinere viser seg å ikke holde vann. Se opp for suckers rally!

 

4. Aksjemarkedets sesongvariasjoner

I tillegg til de betydelige realøkonomiske problemene vi de facto står overfor, må man ikke glemme at de siste par månedene tradisjonelt sett er sesongmessig svake i aksjemarkedet. Børsfallet har derfor trolig blitt forsterket av denne selvoppfyllende profetien. Tilsvarende kan man ikke se bort fra at børsene vil bli løftet i de tradisjonelt sterke månedene desember og januar. På mellomlang sikt kan det altså godt hende at børsene vil gå mot strømmen av alle elendige makronyheter. Da gjelder det imidlertid å innse at jula ikke varer helt til påske!

 

MIN KONKLUSJON

Problemene i den globale økonomien vil vedvare minst et godt stykke inn i 2009. Dette er imidlertid et best case scenario som ikke nødvendigvis vil materialisere seg. Man kan ikke utelukke at resesjonen vil vedvare et par år. Det har skjedd før, og akkurat nå er det mange tegn på at situasjonen er minst like ille nå. Jeg synes imidlertid ikke det er så fruktbart å forsøke å spå dette nå. Det viser seg at de profesjonelle økonomene bommer så til de grader uansett. Etter min mening vil det være en gigantisk feilvurdering å sette for mye på at bunnen i OSEBX er bak oss. Det kan godt hende å være tilfelle, men det er veldig langt fra sikkert. Jeg tror OSEBX vil trade mellom 200 og 300 en god stund, og at det vil lønne seg å akkumulere og gevinstsikre deretter.

Link to comment
Share on other sites

Disse meget heftige rentekuttene virker for mange sikkert forløsende.... og det er de jo ogå... på kort sikt. Imidlertid er det en bakside av denne "medaljen" også....nemlig framtidig økt inflasjon. Denne pisse-i-buksa-strategien kan likevel være god medisin, men den skal uansett betales en gang, på en eller annen måte.

 

Slik det ligger an nå, så istede for å sende regningen direkte tilbake til de som har levd langt over evne, fordeles regningen på alle og enhver gjennom høyere inflasjon framover....En godt skjult måte å stjele og omfordele på :laugh:

 

På en måte dårlig gjort overfor de som har hatt et sunt forbruk, sunne finanser og levd etter evne, men slik skal det vel være da i så "sosialistiske" land som både USA og Island :rolleyes: . Tenkt det, brorparten av islendinger betaler nå prisen for et fåtalls personers fullstendige idioti gjennom deres hinsides ekspansjonen av lånefinansierte banketableringer og aksjeoppkjøp over store deler av Europa siste åra.... verden vil bedras!

 

Baksiden av den medaljen med kraftig lavere rente nå er at mange lavrente statsobligasjoner etterpå vil svekkes kraftig i kurs, i det øyeblikket renta igjen skyter i været (for det gjør den når inflasjonen igjen tiltar som følge av den meget lave renta nå i USA), og pålydende på det enorme omfanget av obligasjonene gruses.

 

I Norge har de nye statsobligasjonene heldigvis ikke blitt utstedt på ekstrem lavrente, og ellers til vanlige markedsvilkår.... Det gjør at Norge fortsatt står meget sterkt finansielt.... i motsetning til USA.

 

Forrige gang reddet Kina oss fra inflasjonsspiralen. Er det nok en gang Kina, India og kanskje senere Afrika som skal redde verdensøkonomien neste gang? Den dagen verden ikke finner en slik ny inflasjonsdempende redningsplanke, vil en depresjonsliknende tilbakebetalingsperiode ubønnhørlig tvinge seg fram såframt ikke spareraten øker betydelig og enda flere lever etter evne og ikke over evne. Ganske enkel sunn fornuft.

 

Så hvordan da beskytte seg mot dette som investor framover når inflasjonen engang kommer skyldene innover oss...?? Jeg tror det best skjer gjennom å eie råvareeksponerte aksjer... råvarene vil bli dyre i framtidig nominelle kroner (kroner, euro og dollar skadeskutt av høy inflasjon) i et lengre perspektiv. I så måte og hvis strategien holder, er jo ikke Norge og mange norske aksjer en dårlig plass å være investert framover.

 

 

Det ser ut til at markedet nå begynner å t (a inn over seg hvor hardt denne korreksjonen vil slå inn i realøkonomien. Korreksjonen er langtfra over, noe en lettere panikk-artet BoE bekreftet med et rentekutt på hele 1,5% idag.
Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Skal vi få en skikkelig børsopptur mandag?

 

Kina legger på bordet en ekstrapakke på et par norske oljefond fordelt over et par år, se link....

 

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article337799.ece

 

Eller gir det signaler om hvor galt det egentlig står til der borte?

 

Spennende dager :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen... svarer visst mest på mine forrige innlegg her nå hehe...

 

Jeg håper nå for en gang skyld at norske politikere er seg sitt ansvar bevisst i sluttbehandlingen av statsbudsjettet for 2009...

 

Staten har nå en gylden anledning. En gylden anledning til å la arbeidsledighetstrygd-utgifter forbli lave, og få bl.a bygningsarbeidere med deres leverandører og underleverandrer til å fortsette å utnytte sin fulle kapasitet.... Jobber ikke selv i bransjen nå, men av de jeg har snakket med i bransjen er det tegn til full bråbrems...

 

En aggressiv motkonjunkturpolitikk, rehabilitere skoler, bygge veier, bygge sykehjem, til en rimeligere penge enn for bare ett år siden. Dette er investeringer med bedre forventet ROI enn aksjeavkastning fra oljefondet. Samtidig, det opprettholder denne delen av befolkningens kjøpekraft (bygningsarbeidere m.v.)... Dette vil være MYE mer effektivt og bedre for landet enn å måtte sette renta ned til kunstige lave nivåer som bare gir senere elendighet i en inflasjonsspiral som bl.a. USA garantert vil komme i nå.

 

Det er stortingsvalg til høsten!

Link to comment
Share on other sites

Beklageligvis har jeg heller ingen tro denne gang på at rallyet igår kveld på Dow'en er signalet på trendskifte. Når den iløpet av åpning er ned 4% for så å avslutte 6% opp, er det noe svært alvorlig som ikke henger på greip.

 

Det er ingenting fundamentalt med prisingen og disse enorme svingningene, kun ren psykologi. Og i et slikt marked er nedsiden fortsatt like stor som oppsiden i det korte bildet.

 

Vi skal nok et godt stykke ut i 2009 før aksjemarkedet finner en ny trend, men historien viser at aksjemarkedet reagerer noen måneder før realøkonomien kommer seg igjen. Nå har vi fått konstatert resesjon i EU og USA, så spørsmålet blir hvor lenge den vil vare. Således er vi nok nå i nærheten av noe som kan begynne å forme en bunnformasjon, men det kan meget fort ryke ned 10-20% fra dagens nivåer. Kanskje også mer hvis det dukker opp uventede dårlige nyheter.

 

Det er gull for daytradere med slike svingninger vi nå ser, hvis man bare er bevisst at man må være kynisk og ikke sitte for lenge på posisjoner.

 

Det snakkes mye i media om at når denne korreksjonen når bunnen, vil man oppleve en formidabel rekyl. Håper det, men har liten tro på det. Det skyldes at denne korreksjonen er såpass altomfattende at det vil lage store sår i verdensøkonomien som ikke kan blåses bort på 1-2-3. Det vil ta tid å bygge opp igjen det denne finanskrisen ødelegger.

 

I 2009 vil det nok komme svært mange meldinger om konkurser, oppsigelser, redusert kjøpekraft og fall i eiendomsverdier, men slike dårlige nyheter er et godt stykke på vei indiskontert allerede, så nedsiden er i ferd med å begrenses.

 

På lengre sikt er jeg ikke i tvil om at dagens nivåer vil være svært gode kjøp, men i det korte bildet ser det fortsatt svært risikofylt ut. Nedsiden er like stor som oppsiden på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

CitiGroup slanker staben med 52 000 ansatte, GM selger aksjer i Suzuki, Ford selger aksjer i Mazda, SUN slanker staben med mange tusen, mange andre selskaper slanker staben eller er i desperat kapitalnød, amerikanere flest har bråbremset forbruket, GM/Ford/Chrysler potensielt konkurs etterhvert som kan medføre nye 2-3 mill arbeidsledige inkl underleverandører m.m.

 

Synes ikke som markedet har tatt inn over seg at USA's BNP er ca 70% basert på innenlands forbruk/etterspørsel. Når kjøpekraften reduseres såpass som den nå gjør når flere tusen må gå fra sine jobber daglig, samt at de som fremdeles har jobber er nervøse og reduserer forbruket kraftig, er det litt pussig at markedet ikke reagerer mer enn det gjør.

 

Jeg står fast på at Dow'en skal et stykke ned på 7000-tallet før det snur oppover igjen.

 

Denne korreksjonen er altomgripende, og helt i tråd med det jeg skrev ifjor og i vinter: Jo lengre tid det tar før markedet er villig til å våkne og korrigere, jo verre blir korreksjonen når den først kommer.

Link to comment
Share on other sites

Bombe....

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...o=c1_re_left_20

 

 

Dette varslet jeg ville skje, og at P/E-verdiene var altfor høye 1. halvår i år. Analytikerne har nok en gang sovet i timen og kommer altfor sent på banen med oppdatering. Håpløst !!!!

 

 

Ingen bombe i det hele tatt...

 

Hva f.... er det som gjør at folk hører på analytikere? De kikker i bakspeilet og ekstrapolerer lineært inn i framtiden... Det kan jo en hver tulling få til med å kunne den store gangetabellen og en lineal.

 

De har en helt annen agenda, nemlig sin egen lønningspose og ingen andres. Ergo: ubrukelige for investorer å høre på/lytte til. Punktum. Heldigvis oppdaget jeg det allerede på 80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

 

Jeg må le... "selv om det kanskje koster meg noen nylig investerte kroner, riktignok begrenset...)... Ender det ned i USA i kveld...er vi ved en korsvei på Oslo i morgen...

 

Bryter det ned...kan det bli vilt...bryter det opp er det på tross av US...

 

Dette er jammen verdt å få med seg...

 

Skulle jeg ønske meg noe (og det skal man jo ikke i aksjemarkedet...:-)) så.. nei... jeg skal ikke si det...:-), annet enn at jeg tok en delvis put-gevinst i dag på tidligere kjøpt straddle.... forfall torsdag..

Link to comment
Share on other sites

...må bare le enda mer....:-)

 

Kjøpte litt i Yara og Orkla i dag... finansiert med realiserte salgsopsjoner...

 

Tricky i morgen.... sitter igjen med litt OBX putter strike 170...og som har forfall i morra torsdag....

 

En skikkelig rusare nedover til OBX indeks 160-150 ville derfor være just in time.... :-) Flatt eller opp i morra og hele dritten er verdiløs...

 

La oss få komme ned til totalideks 140, slik at vi kan få lastet ordentlig opp igjen...:-)

 

Good Luck!

Link to comment
Share on other sites

Jaja.... Da ble julehandelen i dag av aksjer på totalindeks 160 utsatt inntil videre.... :laugh:

 

Vi leser krigsoverskrifter om tap og oppsigelser, konkurser i media fra ende til annen...

 

Samtidig er regjeringen i delvis oppløsning over jagerfly-valget.... Kanskje er SV i mot pga Strike fighters noe lave topphastighet.... er jo ikke 2 mach engang...

 

Fart er de imidlertid i allfall ikke opptatt av når det gjelder håndteringen av den finansielle/økonmiske krisen vi er oppe i.... Kan det skyldes at de bare tror det er børsmillionærer/-milliardærer det går utover??

 

En skulle nesten ikke tro det... kommer ikke regjeringen snart på banen i så hensende, tror jeg de er i ferd med å grave sin egen grav på en måte og i et omfang så ettertrykkelig at det i ettertid kan komme til å vise seg å savne sidestykke i nyere norsk historie.... En Stoltenberg og en Halvorsen som kan komme til å bli fy-ord i årevis pga manglende handling og hensyn til den gjennomsnittlige nordmanns situasjon.

 

Time will show soon... Nekter å tro at den borgelige side får en slik gavepakke servert nå 9 måneder før valget på... ikke et sølvfat... men et platinafat...!

 

Gjette?? Valget for de rødgrønne til høsten skal reddes av Jens/Kristin:

 

1) Kortsiktig inntekt skattekutt, med nærmest umiddelbar virkning/start 2009.

 

2) Tiltakkspakke I Veibygging, tiltakspakke II Skolerehabilitiering

Link to comment
Share on other sites

Skivebom av Gjedrem!

 

Norges befolkning er full av spekulanter, ser det ut til...

 

Det er særs uventende at en ellers så sindig sentralbanksjef tilter så totalt av spørsmål og ønsker fra en eiendomsmegler som det er referert til i Finansavisen i dag. Ikke bare er det uventende, det er useriøst og lite tillitvekkende at en slik figur kommer med de uttalelsene han kom med, nemlig nordmenns overdrevne bruk av flytende rente eller manglende bruk av fastrente (i motsetning til befolkningen i mange av være naboland).

 

Jeg vil tro det store flertallet av boliglån i Norge er finansiering (i snitt) godt innenfor 50-60% av boligverdiene. Da blir det fullstendig useriøst av sentralbanksjefen og kalle denne størstedelen for "spekulanter"... helt grunnløst.

 

Faktum er at det skal være billigst i det lange løp å velge flytende rente, altså mest kostnadseffektivt. Det skal lønne seg å ta risikoen på at renta kan flukturere. På samme måte skal det lønne seg å velge spotpris for strømprisen... Grunnen er veldig enkel : Den som skal overta denne risikoen, må beregne et risikopåslag (og dermed kostnad for konsumenten)... Det gjelder strømpris, såvel som boligrente..

 

 

Så hvis Gerdrem virkelig mener at en husholdning med 50% boliggjeld er "spekulanter" i ordets negative betydning, så er han fullstendig ute å sykle på ville veier... Skulle ikke en familie med 50% egenkapital i bolig velge flyte rente, hvem skulle velge det da??

 

Insinuerer Gjedrem at boligverdiene skal ned 50-70%??, insinuerer han at vi ikke skal høre på hva han sier på pressekonferansene?? Eller insinuerer han at han ikke har kontroll??

 

Det blir artig å følge ham videre, det kan ikke bli veldig lenge hvis han står for denne linjen og virkelig mener det... Da trenger Norge en ny sentralbanksjef som i allfall kan den lille gangetabellen før han forsøker seg på kompliserte prognosemodeller som hittil har medført at sentralbanken konstant løper etter markedet...

 

 

Gjedrem; Det er krise i økonomien, men vannet renner da fortsatt nedover !

Link to comment
Share on other sites

En skulle nesten ikke tro det... kommer ikke regjeringen snart på banen i så hensende, tror jeg de er i ferd med å grave sin egen grav på en måte og i et omfang så ettertrykkelig at det i ettertid kan komme til å vise seg å savne sidestykke i nyere norsk historie.... En Stoltenberg og en Halvorsen som kan komme til å bli fy-ord i årevis pga manglende handling og hensyn til den gjennomsnittlige nordmanns situasjon.

 

Så kom eksportgarantiene...Denne var jo selvsagt... Men denne har jo ikke noen reell kostnad, med mindre låntakere innfrir forpliktelsene. Således et meget bra tiltak som "smører" maskineriet.

 

Symptomatisk for siste ukes flykjøpkontroverser at Finansministeren ikke var på pressekonferansen??

 

Vel, vel, det var jo helg og de tar vel hver sine helger på rundgang :laugh:

 

Når kommer første pakke som har signifikant statsbudsjettvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Time will show soon... Nekter å tro at den borgelige side får en slik gavepakke servert nå 9 måneder før valget på... ikke et sølvfat... men et platinafat...!

 

Gjette?? Valget for de rødgrønne til høsten skal reddes av Jens/Kristin:

 

1) Kortsiktig inntekt skattekutt, med nærmest umiddelbar virkning/start 2009.

 

2) Tiltakkspakke I Veibygging, tiltakspakke II Skolerehabilitiering

 

 

Der kom første signal... Da er det bare snakk om når og med hvilken styrke...

 

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article345081.ece

Link to comment
Share on other sites

Ved å se på historien, kan jeg ikke finne noe som helst som kan sammenliknes med det som foregår nå. Aldri før har myndigheter og sentralbanker rundt om i verden foretatt så massive grep som de nå gjør, med krisepakker på svimlende beløp. Og det kommer stadig flere, og flere, og flere....

 

Det er da en ekkel tanke oppstår: Hvilken konsekvens får dette etterhvert?

 

Kan vi komme i en situasjon der myndigheter og sentralbanker påtar seg så stor rolle at de selv får trøbbel? Det må jo være en motpart til alle statsobligasjonene som utstedes for å finansiere alle disse redningspakkene. Hvor kommer all denne kapitalen fra? Riktignok har Kina, Saudi-Arabia, Dubai, Russland m.fl. en real slump med penger på bok, men jeg kan umulig tenke meg at de kan stå som motpart til alle disse statsobligasjonene som utstedes. Har mistet tråden på hvor store beløp det nå tilsammen har blitt, men at vi nå har passert 50 000 milliarder, eller 50 billioner målt i norske terminer, er jeg rimelig sikker på.

 

Det finnes også ca 5-6000 hedgefond i verden som innehar posisjoner på ca 70-80 billioner tilsammen, og en god del av disse kjøper nok statsobligasjoner også. Men hva er det de selger for å kunne kjøpe?

 

Jeg skjønner ikke hvor all denne kapitalen kommer fra i disse tider hvor alt går nedover, både kursen på de aller fleste former for rentepapirer, eiendom, råvarer, aksjer m.m. Valutaene er fullstendig uten kontroll og svinger like mye på månedsbasis som de vanligvis gjør på 2-3 år, påslagene på libor-baserte lån er historisk ekstreme. Til og med statsgaranterte banker i USA har påslag på 250 punkter over Libor når de funder seg. Fundingmarkedet er fullstendig ut av kontroll, ihvertfall på litt lengre funding enn 6-9 mnd.

 

Så i en verden hvor stort sett det meste er i en ekstrem form for berg og dalbane er det vanskelig å se for seg hvor all kapitalen kommer fra, som kan stimulere markedene såpass at de kan fungere igjen på relativt kort sikt, uten at det får en konsekvens en eller annen plass.

 

Er Østen i ferd med å kjøpe opp Vesten, og gjøre Vesten til en gjeldsslave i mange mange år fremover?

Link to comment
Share on other sites

Ved å se på historien, kan jeg ikke finne noe som helst som kan sammenliknes med det som foregår nå. Aldri før har myndigheter og sentralbanker rundt om i verden foretatt så massive grep som de nå gjør, med krisepakker på svimlende beløp. Og det kommer stadig flere, og flere, og flere....

 

Det er da en ekkel tanke oppstår: Hvilken konsekvens får dette etterhvert?

 

Dette får den ubehagelige konsekvens jeg har skrevet i et tidligere innlegg på denne tråden:

 

1) Det blir høyere inflasjon

2) Alle får regningen (konsumenter/arbeidere/pensjonister osv osv)

 

Høyere inflasjon er måten man fordeler problemet på til hele nasjoners innbyggere. En annen måte å si det på er at dette er avansert/fordekt omfordelingspolitikk.

 

Gjennom økt inflasjon deler de som har levd fornuftig og etter økonomisk bæreevne regningen av overforbruket med de om har levd over evne.

 

Trekk parallellen til forsikringsbransjen: Forsikringspremien øker for alle dersom uforsiktigheten og uredeligheten i befolkningen øker.... alle betaler prisen for uforsiktigheten, uansett hvor lite uforsiktig man er selv. Reassuranse fordeler byrdene i bransjen lokalt til bransjen globalt....

 

I forsikringsbransjen har man nå riktignok kommet et skritt videre i å fordele dette noe mer rettferdig, gjennom bonussystemer som premierer sikker adferd...

 

Forøvrig: USA skal bli 100 millioner flere mennesker i løpet av et par tiår... Kina skal sette i økt produktivt arbeid noen hundre millioner flere mennesker, India skal det samme, Afrika skal det samme.

 

Europa skal bl færre mennesker...færre å fordele regningen på.

 

Europa taper, dog med unntak av verdens rikeste utviklede demokratistat; Norge.

 

 

Quite simple quite scary :-)

Link to comment
Share on other sites

Min påstand:

 

Råvaremarkedet er inne i en kjempe-boble.

 

Hvorfor?

 

Allokering fra rente- og aksjemarkedet til råvaremarkedet av institusjonelle investorer og fond, samt massive spekulasjoner fra bl.a. hedgefond - medfører et urealistisk prispress som er løsrevet fullstendig fra faktisk tilbud og etterspørsel av de som trenger råvarene.

 

Hva gjør at man ikke ser det?

 

Alle skylder på Asia og alle kjøper historien. OPEC har advart flere ganger om at tilbud og etterspørsel er i balanse, men at oljeprisen blir utsatt for spekulasjoner.

 

Når vil boblen sprekke?

 

Så lenge verden vil bedras, men at man kanskje våkner iløpet av 2008.

 

 

Ikke mange som var enig med meg når jeg skrev dette 3 april i år, men siden den gang har det vel falt en del?

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange som var enig med meg når jeg skrev dette 3 april i år, men siden den gang har det vel falt en del?

 

Hei... Noen ganger har man jo rett, Roru. Den gangen fikk du rett. Jeg husker imidlertid meget godt din bearish holdning og kjøp av salgswarrant på ORK i en periode hvor kursen bare steg til himmels. Der må¨du ha tapt uhorvelig!

 

Jeg har selv vært for alle praktiske formål ute av markedet fra nyttår og til ca 10. oktober, og selvsagt spart store summer på det.... ulempen min var at jeg solgte meg gradvis ut allerede fra 2006.... minst ett år for tidlig.....vel vel...alltid håpløst å treffe perfekt.

 

"Hva var det jeg sa"-retorikk kan du sikker leve en stund på hehe... men med markedsføringen av selvsikkerheten din nå (i motsetning til tilfellet under ORK warrantene) er jeg litt spent på hva du satset på den...in real money... and The GAIN of it??

 

Roger 444 Berntsen var også hot en stund.... stille fra den fronten nå ettter tidenens på-tryne-tips... :-)

 

But who cares, en ungkalv ala 444 som ikke har erfart og kjent en skikkelig nedtur på kroppen... ville iallefall ikke jeg lagt pengene i hånden på...

 

Den dagen de blir suksess-investorer ala Spetalen og Fredly blir det imidlertid anderledes...problemet er at de fortsatt meler sin egen kake mer enn din...og derav kan rådene deres være svært "biased"...

 

Roru: Du kommer til å bomme salig ved noen anledninger i framtiden også, skal like å se at du framfører samme tendens til "hva var det jeg sa"-historie med de uttalelser du har som går fullstendig på tryne, hehe :-)

Link to comment
Share on other sites

Hatt fri i dag og ellers hatt den noe betenkelige glede av å høre finansdebatten på Stortinget foran vedtaket for 2009 budsjettet i kveld ved et par anledninger på TV2 Nyhetene.

 

Det er med indignasjon over de rød-grønne regjeringspartienes interne uenighet at man ser en nærmest fullstendig handlingslammelse som jeg tror vi skal kunne skrive historie om i ettertid.

 

Som velger på motsatt side kan man selvsagt være godt fornøyd. En slik historie kommer til fjerne enhver tvil om hvor makten i Norge i den uoverskuelige framtid kommer til å tilhøre. Ingen vil, når realitetene etter hvert slår inn over oss med full kraft, ha en så til de grader handlingslammet ledelse for landet som det vi ser utspiller seg nå...

 

Kristin og Jens sier at det håpløst å lage gode prognoser nå. OK...hvis det er slik, så velger regjeringen altså å la dette være begrunnelsen for ikke å handle, til tross for at de vet at situasjonen forverrer seg fort...

 

I Norge har vi dag:

 

1) Verdens rikeste demokratiske stat (pr capita)

2) Verdens laveste arbeidsledighet

3) Fattige kommuner (sammenliknet med staten)

4) En befolkning som knepper igjen lommeboka

5) Bedrifter som knepper igjen lommeboka

 

Kristins idiotiske utspill om å opprettholde tidligere kjøpemønster forrige helg, maken til sludder... sende handling til velgerne for å slippe selv... Dessuten...hun har ikke skjønt det, det er ikke etterspørselen som er nøkkelen til problemet, etterspørselen er et resultat av sunn verdiskapning...og verdiskapningen bidrar hun til å kvele med økte skatter i motkonjunktur... Det er stygt å sparke den som ligger nede....

 

Og sånt velger det norske folk til å sitte å bestemme over vår felles svimlende formue... Vi skriver historie hver dag nå for tiden... Utrolig er bare fornavnet..

Link to comment
Share on other sites

Må bare kommentere litt igjen, denne gangen om boligmeglere... Samme dag som det skrives om at Notaransatte ikke mottar lønn fordi bankforbindelsen har frosset alle konti, skrives det i Finansavisen om at meglerne vil doble provisjonen....

 

Jeg må le...Disse meglerne som jo skal være så gode til å forstå hvordan markedspris settes, går utrolig nok ut nå når tidene er dårlige og tror at det er tilbudet alene som avgjør prisen... Hvor dum går det an å bli?? Mens alle andre priser og KPI-er i land etter land faller, skal altså boligmeglerne gå motsatt vei...???

 

Jeg gikk forbi en boligmeglerbutikk i går, og der satt 5 skjortekledde meglere apatiske og drakk kaffe... sikkert fordi det er jo ikke noe oppdrag å hunte... Tror meglerne at kundene skal betale for disse stundene, hvor bransjen har åpenbar overkapasitet??

 

Jeg misunner ikke meglerne akkurat under de rådende omstendigheter, men jeg synes heller ikke synd på dem...i gode tider tjener de langt over norsk gjennomsnitt, nå er det slutt på champagnen for en stund, og overkapasiteten skal bort.

 

En ting er sikkert: Jeg skal ikke ha en boligmegler som tror han skal dra ut 3-4% av min salgspris hvis jeg noen gang skulle finne på å selge.

 

Da skal jeg heller bruke en advokat med forsikret klientkonto, og finne på noen ideer selv i form av PR-tiltak som til og med kan få redaksjonell omtale i medier slik at markedføringen når markedet.

 

Det er mange måter å diskvalifisere seg selv på, boligmeglerne er nå inne på en av dem.

 

God helg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Både Dow'en og OSE skal teste nye bunn-nivåer i tiden som kommer. Skal ikke våge å spå hvor langt ned de skal, men forrige bunn vil nok ryke.

 

Har ikke sett noen selskaper notert på OSE slått konkurs ennå, og det er jeg overbevist om at noen av dem skal.

 

Vi er inne i et soleklart bearmarked ennå, og det irriterer meg grenseløst å se media gang på gang på gang slår opp med stor skrift: Er dette bunnen? Enn dette? Enn nå da? Jamen, nå da?!?!

 

Vil vil ha bearmarked i flere måneder fremover, men falltakten er bremset noe opp sammenliknet med sept/okt. For hver gang vi får et suckers rally, begynner media å hyle om at nå snur det kanskje... Journalister i DN og Finansavisa er irriterende inkompetente!

 

Vi har nettopp lagt bak oss tidenes rekorder på rekorder på rekorder i alt det kan investeres i, og ikke bare litt, men ENORMT store rekorder, og så tror man korreksjonen går over på noen måneder? Wake up!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...