Jump to content

Markedet generelt


Vegard

Recommended Posts

  • Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply

Hei,

 

Anbefaler Finn Øystein Bergh sin artikkel i siste nummer av Kapital for de som ønsker facts om hvordan boligeiendomssituasjonen i Norge ser ut.

 

Enkelte her på forumet og i media har snakket lenge om pågående kjempebobler i boligmarkedet allerede siden sist vinter/vår. Roru nevnte vel i vår om over 30% for høye priser allerede da, mener jeg å huske..

 

Selv tror jeg eiendomsmarkedet vil gå slakt oppover herfra, men med årssvingninger som vanlig.

 

Jeg tror også rentenivået blir noe høyere enn dagens i tiden framover, men jeg tror ikke på at rentene skal opp til det vi hadde i perioden okt 08 til feb 09 de nærmeste årene. Jeg tror nemlig blant annet at belånte nordmenn fikk seg en støkk god nok i nevnte periode til ikke å overinvestere i uoverskuelig framtid.

 

Etterpørselen er større enn tilbudet, bokostnadene lavere enn på 80-90-tallet...

 

Desverre: Niks. null boligboble i sikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Halløy.

 

Long time no see....

 

Vel, vi er nå inne i et merkelig marked. Så lenge sentralbankene og myndighetene rundt om i verden stimulerer markedene, vil det gå bra. Sånn sett ser det positivt ut i det korte bildet. Minner litt om perioden Greenspan ga full gass med lave renter i 2004 og 2005.

 

Men gjelden er ikke borte, så kredittboblen er fortsatt inntakt. Forskjellen er at statene rundt om i verden har tatt over store deler av gjeldsbyrden istedenfor at bankene går overende. Så lenge stimulipakkene opprettholdes, vil sansynligvis aksjemarkedet gjøre det bra. Det myndighetene og sentralbankene håper på, er at markedene vil bli såpass styrket at de etterhvert kan trekke stimuliene gradvis tilbake og markedene kan styre seg selv igjen.

Men hvis denne veksten uteblir, og stimuliene på et eller annet tidspunkt må trekkes tilbake, blir det ubehagelig.

 

Verdensøkonomien går p.t. på kraftig dop, så får vi krysse fingrene for at markedene klarer å komme seg i vekst-trend igjen og overta stafettpinnen. Dette må gå bra, for jeg våger ikke tenke tanken på alternativet. Det ville fått 2008 korreksjonen til å blekne isåfall.

Link to comment
Share on other sites

Halløy.

 

Long time no see....

 

 

Hei Roru, ja det kan man godt si :smile: Long time...

 

Skal vi kjøpe eller selge nå da etter din oppfatning, nå når børsen er ca 100 poeng eller ca 40% over nivået da du for ca et døryt halvår siden hardnakket manet til salg?

 

Litt nysgjerrig også: Gikk du short i tiden da for ca et halvt år siden kom med de bastante salgsanbefalingene?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Roru, ja det kan man godt si :smile: Long time...

 

Skal vi kjøpe eller selge nå da etter din oppfatning, nå når børsen er ca 100 poeng eller ca 40% over nivået da du for ca et døryt halvår siden hardnakket manet til salg?

 

Litt nysgjerrig også: Gikk du short i tiden da for ca et halvt år siden kom med de bastante salgsanbefalingene?

 

 

I utgangspunktet vil jeg tro aksjemarkedet også denne gang er for optimistisk og tror faren er over, og så lenge aksjemarkedet har denne oppfatningen er det bare å kjøpe. Da går det oppover da.

 

Imidlertid er kredittboblen som kom til overflaten i 2008 på langt nær over. Gjelden er ikke borte, det er bare statene som har overtatt den. Og nå ser vi konsekvensene av det: Hellas nedgradert fra A- til BBB- av ratingbyrået Fitch, samt at Standard and Poor og Moodys sansynligvis følger etter. Flere land i faresonen er Irland, Latvia, Storbritannia, Japan og USA. De har altfor stor gjeld ifht BNP, og vil etterhvert få større problemer ettersom gjelden stadig øker og øker. Kommer nedgradering, som både Fitch og Moodys nå advarer USA, Japan og Storbritannia med, blir påslagene på finansiering høyere og dermed ytterligere verre å betjene...

 

Men enn så lenge rentene holdes såpass lave som nå, og stimulipakkene opprettholdes og fungerer, vil nok aksjemarkedet fortsette sin optimistiske ferd.

 

Det vi alle må håpe på er at markedene gjenvinner vekst og lønnsomhet, slik at det blir sterkt nok til å stå på egne ben uten slike kraftige stimulier som er ikraft nå. Verdensøkonomien går på kraftig dop for tiden, men må etterhvert overta stafettpinnen selv slik at statene gradvis kan trekke tilbake stimuliene og starte nedbetaling av gjelden.

 

Men den risikoen vi nå ser med enorm statsgjeld rundt omkring hos så mange land samtidig og med stadig forverring, er ikke noe jeg har erfaring til å uttale meg om, da jeg ikke har sett eller opplevd noe tilsvarende tidligere.

 

Jeg shortet bigtime ifjor på forsommeren, men var uheldigvis litt for tidlig ute. Kjøpte en stor shortposisjon (med bruk av put-opsjon) medio mai 2008 med utløp juli 08. Jeg var 100% sikker på at markedet skulle kraftig ned, men usikker på akkurat når det ville inntreffe. Mente det ville skje innen kort tid, men bommet altså med 2 mnd. Hadde jeg bare tatt 2 mnd'er lengre posisjon, hadde jeg tjent en plass mellom 3-4 mill. Men, skit au, liten vits i å gråte over spilt melk.

 

Idag har jeg ingenting i markedet, hverken long eller short. Jeg er altfor usikker på hvor dette bærer av sted, og mener det ligger en tikkende bombe for verdensøkonomien som er på vei mot overflaten. Men, om den kommer i 2010 eller 2011 er dog mer usikkert, men den kommer. Og den blir ubehagelig, verre enn 2008.

 

USA's statsgjeld er p.t. 12,1 tusen milliarder og stiger med ca 100 milliarder pr mnd p.t., Japans statsgjeld er 200% av landets BNP... Dette må de få gjort noe med, ellers kommer S&P, Moodys og Fitch med nedgradering og da blir det straks mye verre.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er de heteste oppkjøpskandidatene på Oslo børs for øyeblikket? Noen som har noen formening eller hørt noen rykter?

 

Eneste jeg vet er at photocure og itera kjøper tilbake aksjer... ph34r.gif men det vet jo forsåvidt alle.

Jeg ser ikke bort fra at QEC kan være en aktuell kandiadat for selskaper som ønser seg inn i, eller vokse i, skifer-gass.

STL for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet vil jeg tro aksjemarkedet også denne gang er for optimistisk og tror faren er over, og så lenge aksjemarkedet har denne oppfatningen er det bare å kjøpe. Da går det oppover da....

 

 

.....USA's statsgjeld er p.t. 12,1 tusen milliarder og stiger med ca 100 milliarder pr mnd p.t., Japans statsgjeld er 200% av landets BNP... Dette må de få gjort noe med, ellers kommer S&P, Moodys og Fitch med nedgradering og da blir det straks mye verre.

 

Hei Roru,

 

Det du sier i din første setning i siste innlegg her, ville sett nå i ettertid, passet mye bedre å si i april, hvilket jeg gjorde den gang, men du sa da fortsatt ”selg”.

 

Du sa ”selg” ved et nivå med allerede tidenes kursmassakre parallelt med at tidenes stimulansepakker var besluttet og under implementering. Dette var som å ”plukke penger på gaten”, og jeg investerte heftig fra Q4/08 til og fram til ca 17. mai. Det var umulig å være sikker også da, men mitt bet var basert på to, etter hvert dels tre ting:

 

1)For stort fall for de store likvide selskapene med orden i balansen, god ledelse, god ordrereserve

2)Enorm, koordinert likviditetstilførsel fra statene til markedene for å unngå en depresjon

3)Utsikter til usedvanlig lave renter og dermed billig finansiering for selskapene og forbrukerne

 

Vel, nok om historien. Dette er imidlertid ikke bare etterpåklokskap, les tilbake i tråden se selv!

 

Mye av ditt siste innlegg vier du at mye fortsatt er dystert og kan bli verre. Men jeg lurer jo litt på når du har tenkt å være investert long hvis du ikke skulle ha vært det i de siste 8-12 månedene, men først melder deg på nå, nå når vi på under et år har gjort unna 7-10 ganger årlig normalavkastingen i aksjemarkedet??

 

Videre savner jeg mer balanse i ditt innlegg… du nevner bare det som er sikkert svart og fælt…ikke det som er positivt/potensielt positivt… Du nevner eksempelvis ikke vekst-maskinene i ”douen Kina/India. Deres folketall (som i sum er 2,5 mrd mennesker (mot USA og Europas samlede 7-800 mill mennesker) utgjør altså i folketall minst 4(!) ganger mer. I denne delen av verden er det fortsatt betydelig vekst, selv om de kommer fra lavere nivåer initialt og ikke kan sammenliknes helt. Men de er 4 ganger flere personer!

 

Og, vedrørende myndighetenes tilbaketrekking av kapital (”dop” som du kaller det): Mange private selskaper og banker har allerede selv på egen initiativ gjort dette, linken nedenfor viser at dette også har skjedd for USA største bank: http://e24.no/utenriks/article3415265.ece

 

Endelig nevner du heller ikke produktivitetsskjerpningene bedriftene har gjort siste år: Innstrammingene, nedbemanningene og hestekursene som nå skjer i bedriftene, alt fra Norsk Hydro, Orkla, Yara og bilprodusentene osv osv, de har nærmest alle tatt sin medisin, og vi leser om store produktivitetsforbedringer verden over av slike øvelser.

 

Jeg tror dynamikken i næringsliv og hos forbrukere har en betydelig egenevne til å rydde opp, samtidig som vekstøkonomi-landene overtar stadig større betydning i verdensbildet.

 

Når skal du investere long, Roru?? Jeg har allerde begynt å få noe høydeskrekk til å kjøpe mer aksjer i de selskaper jeg gikk inn i for 2-3 kvartaler siden; RCL på 39, Yara på drøyt 100, Telenor på 43… osv..

 

Vel vel, jeg sitter videre dog med stopp loss rundt indeks 350 nå…. REC-posten har stoppet ut 3 ganger for min del, men jeg tror den skal opp snart, så den er gjenkjøpt like mange ganger.

 

16. desember er det slutt på shorting for i år i Norge .

 

Good luck with your investments 

Link to comment
Share on other sites

Hei Roru,

.................

Når skal du investere long, Roru?? Jeg har allerde begynt å få noe høydeskrekk til å kjøpe mer aksjer i de selskaper jeg gikk inn i for 2-3 kvartaler siden; RCL på 39, Yara på drøyt 100, Telenor på 43… osv..

 

Vel vel, jeg sitter videre dog med stopp loss rundt indeks 350 nå…. REC-posten har stoppet ut 3 ganger for min del, men jeg tror den skal opp snart, så den er gjenkjøpt like mange ganger.

 

16. desember er det slutt på shorting for i år i Norge :unsure:

 

Good luck with your investments :smile:

 

Roru har etter det jeg forstår i hodet sitt et "big bang" mht til verdens finansielle situasjon, i negativ forstand. Jeg kan, men kun delvis dele dette synet, derav også årsaken til at jeg kun er (og har vært) 60-80% investert long i aksjemarkedet siste år.

 

Det er klare tegn til usikkerhet og som man må ta i betraktning.... og styre sine investeringer i forhold til.

 

Hittil har i allefall jeg fått veldig bra betalt for å ta denne risikoen. Og jeg har ikke tenkt å miste den gevinsten. Framover vil jeg nok hedge med OBX-putter. Hvorfor?

 

Lånefesten Roru beskriver (dog litt ensidig negativt og som "dop") vil måtte betales engang. Kommer hendelsene framover i litt i "feil" rekkefølge, så kan det bli fort bli blodbad....

 

Obligasjonslånemarkedet kan eksplodere i et nytt ras hvis ikke produktivitetsforbedringene og veksten i Kina/India/ Brasil sjenker oss løsningene/vekst nok :-)

 

Jeg er imidlertid 67% optimist :-), også tar jeg mine forhåndsregler på nedsiden framover....:-)

 

PS: Det som er kult med aksjemarkedet er at nedganger går langt fortere enn oppganger...

 

Videre... jeg har observert så mange bear-fond-kjøps-meldinger her i en siste halvår med tilnærmet kontiuerlig børsindeksoppgang, at jeg forstår godt at det nå er få skribenter igjen..

 

Good Luck :wink:

Link to comment
Share on other sites

.........

Jeg shortet bigtime ifjor på forsommeren, men var uheldigvis litt for tidlig ute. Kjøpte en stor shortposisjon (med bruk av put-opsjon) medio mai 2008 med utløp juli 08. Jeg var 100% sikker på at markedet skulle kraftig ned, men usikker på akkurat når det ville inntreffe. Mente det ville skje innen kort tid, men bommet altså med 2 mnd. Hadde jeg bare tatt 2 mnd'er lengre posisjon, hadde jeg tjent en plass mellom 3-4 mill. Men, skit au, liten vits i å gråte over spilt melk.

...........

 

OK... Hvorfor forlenget du ikke posisjonen, siden du var så sikker? Blakk etter første mislykkede bet?

 

Besides: Hva vet du om at du ville truffet bunnen med salgene hvis du hadde truffet tidsmessig med OBX-puttene..??

 

Mitt svar: Jeg tror du ville solgt lenge før OBX-en nådde sitt minimum og langt fra oppnådd disse millionene...

 

Ærlighet skal du ha for, sent om lenge, men man overlever ikke i markedet med en slik strategi.... Hadde du truffet, ville du med meget stor sannsylighet bommet ved neste korsvei, gitt samme innsats.

 

There is no free lunch in the long run...

 

Good Luck :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OK... Hvorfor forlenget du ikke posisjonen, siden du var så sikker? Blakk etter første mislykkede bet?

 

Besides: Hva vet du om at du ville truffet bunnen med salgene hvis du hadde truffet tidsmessig med OBX-puttene..??

 

Mitt svar: Jeg tror du ville solgt lenge før OBX-en nådde sitt minimum og langt fra oppnådd disse millionene...

 

Ærlighet skal du ha for, sent om lenge, men man overlever ikke i markedet med en slik strategi.... Hadde du truffet, ville du med meget stor sannsylighet bommet ved neste korsvei, gitt samme innsats.

 

There is no free lunch in the long run...

 

Good Luck :unsure:

 

 

Takk for det RT, men jeg trenger egentlig ikke noen lykkeønskning. Jeg har sluttet med all handel hva angår børs. Helt siden denne siste put'n i 2008. Og ikke skal jeg starte opp igjen heller.

 

Tiden vi har foran oss tror jeg blir en særdeles tøff periode for hele den kapitalistiske verden. Boblen som vokser nå er vanvittig, og det er vestlige industrialiserte land som er i kjempetrøbbel. Ser det allerede nå at dette vil gå fryktelig galt, men "som vanlig" er jeg nå tidlig ute. Markedet er alltid svært treg i oppfattelsen eller at de ikke ønsker å innse realitetene før det er for sent.

 

Tar man høyde for denne tregheten, er det mulig markedene vil reagere en eller annen gang i 2011, men skulle ha reagert allerede nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser man på Dow Jones indeksen i et perspektiv på 20 år bakover i tid og frem til nå, ser det faktisk ut til at det bygger seg opp en kjempemessig hode-skulder formasjon.

 

Hvis denne antakelsen er riktig (om enn noe tidlig fase i den høyre skulderen) kan det tyde på en svært brutal nedgang en eller annen gang iløpet av perioden fra nå og 2 år fremover. Potensialet for nedgang er da en plass i intervallet 4000 - 6000 på Dow'en.

 

Det eneste jeg kan se som kan trigge en så stor nedgang, er hvis man får en domino-effekt i tiden fremover vedr statsgjelden på PIGS (Portugal, Italia/Irland, Greece og Spania). Det kan også vippe pinnen for Japan, Storbritannia og USA som risikerer nedgradering fra rating trippel A.

 

Og Ukraina, Latvia m.fl.

 

Det vil igjen slå bena under Kina, Japan, Midt-Østen, Russland m.fl. som har investert særdeles store summer i statsobligasjoner i USA, Storbritannia, Japan m.fl.

 

Hvis denne dominoen først starter, vil nok ryktet til Ben Bernanke meget kjapt gå fra helt til idiot, da han er mye godt arkitekten bak disse massive støttetiltakene som verdens stater er blitt med på.

 

Man må av og til la markedene få korrigere ferdig, istedenfor å stadig fyre opp under lånefinansiert oppgang. Man kan ikke lånefinansiere en allerede skakk-kjørt lånefinansiering. Det blir som å betale lån med lån, og til slutt raser korthuset.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei,

 

Tar opp tråden her igjen...ett år etter at den sist ble forlatt.

 

Ikke vanskelig å dele Rorus bekymring for PIGS-landene, men det blir litt for enkelt...

 

For det første så er alt det han trekker fram allerede diskontert i kursene allerede for ett år siden.

 

For det andre så er ressonnementet kun negativt orientert. Skal man bare fokusere på PIGS-landene? Nei! Hva med BRICS-landene, som drar voldsomt i den andre retningen?

 

For det tredje og siste: Markedene reagerer i overkant av realitetene i begge retninger.... når man kommer fra det dypet vi så høsten 2008 og våren 2009... alt for lavt... så kan en jo spørre seg om hvor høyt vi etterhvert skal hvis markedene skal overvurdere like mye som de undervurderte i 2008/09...

 

Time will show, I stay still long ... på det 3-je året etter finanskrisen, men er på allerten! :rolleyes:

 

Good luck!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hei,

 

Tar opp tråden her igjen...ett år etter at den sist ble forlatt.

 

Ikke vanskelig å dele Rorus bekymring for PIGS-landene, men det blir litt for enkelt...

 

For det første så er alt det han trekker fram allerede diskontert i kursene allerede for ett år siden.

 

For det andre så er ressonnementet kun negativt orientert. Skal man bare fokusere på PIGS-landene? Nei! Hva med BRICS-landene, som drar voldsomt i den andre retningen?

 

For det tredje og siste: Markedene reagerer i overkant av realitetene i begge retninger.... når man kommer fra det dypet vi så høsten 2008 og våren 2009... alt for lavt... så kan en jo spørre seg om hvor høyt vi etterhvert skal hvis markedene skal overvurdere like mye som de undervurderte i 2008/09...

 

Time will show, I stay still long ... på det 3-je året etter finanskrisen, men er på allerten! :rolleyes:

 

Good luck!

 

Hei igjen,

Da er det på tide å gjøre opp for 2012...Etter et blandet resultat i 2011 med 15% i tap er jeg tilbake nå i 2012 med ca 30% i pluss. Et megabra 2012, med lave lånerenter, børsutvikling og ikke minst god avkastning på eiendom.

 

Har egentlig ikke høydeskrekk for børs/eiendom i Norge enda, så blir med videre med 90% "long in the market" i 2013. Likevel greit å fortløpende vurdere puts på OBX om noe skulle skje på kort varsel eller uten forvarsel...

 

Good Luck, again! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjekt å lese at folk fortsatt er risikovillige i aksjemarkedet.

 

Dagens makroøkonomiske situasjon forsvarer ikke optimisme og risikovilje i markedene. Det snakkes om at PIIGS landene er priset inn i markedene og "fiscal-cliff" sannsynligvis ikke forekommer(selvfølgelig vedtok kongressen en lov som gav dem utsettelse da de ikke kom til enighet) men det hjelper ikke stort da skaden som allerede ligger til grunn ikke har blitt rettet opp i. Det vil bli verre før det blir bedre, på verdensbasis.

 

Norske markeder kan sies å bære breg av den blåøyde naivitet, boomen i olje sektoren som det snakkes om vil jeg si er det største lokomotivet som opprettholder prisingen på ose den dag i dag. Syklisk har det gått i fisk-olje, olje-fisk osv osv som vanlig. Men hva skjer når etterspørselen minker og inntektene uteblir?

 

Det skal sies at jeg virker uhorvelig pessimistisk, men for all del, det finnes alltids en handel å gjennomføre med positivt utfall. Men jeg er redd det må jobbes hardt for det.

 

Det er for mange negative faktorer i periferien til å forsvare langsiktig investering for min del. Jeg mener aksjer er for dyre sett i sammenheng med potensielle dårlige utfall i både økonomiske og humanistiske situasjoner både i alle verdensdeler. Så for min del fokuserer jeg på det enkle i disse dager, og det sier seg selv hva er.

 

Når land er i ferd med å gå dukken og pengepressa blir kjørt igang er det et klart signal om at konsekvenser er forestående. Merkelig nok fortsetter bare ballen å rulle, noe som vil føre til enda større konsekvenser. Tapet må bli tapt, det må bli verre før det blir bedre og det nytter absolutt ikke og ha en fyllekjører bak rattet i økonomipolitikk når EU og USA står forann kollaps(piker vin og sang er kanskje det som har fått dem der?).

 

Forøvrig vil jeg anbefale www.peterwarren.no sin blogg. Veldig interessant lesning.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjekt å lese at folk fortsatt er risikovillige i aksjemarkedet.

 

Dagens makroøkonomiske situasjon forsvarer ikke optimisme og risikovilje i markedene. Det snakkes om at PIIGS landene er priset inn i markedene og "fiscal-cliff" sannsynligvis ikke forekommer(selvfølgelig vedtok kongressen en lov som gav dem utsettelse da de ikke kom til enighet) men det hjelper ikke stort da skaden som allerede ligger til grunn ikke har blitt rettet opp i. Det vil bli verre før det blir bedre, på verdensbasis.

 

Norske markeder kan sies å bære breg av den blåøyde naivitet, boomen i olje sektoren som det snakkes om vil jeg si er det største lokomotivet som opprettholder prisingen på ose den dag i dag. Syklisk har det gått i fisk-olje, olje-fisk osv osv som vanlig. Men hva skjer når etterspørselen minker og inntektene uteblir?

 

Det skal sies at jeg virker uhorvelig pessimistisk, men for all del, det finnes alltids en handel å gjennomføre med positivt utfall. Men jeg er redd det må jobbes hardt for det.

 

Det er for mange negative faktorer i periferien til å forsvare langsiktig investering for min del. Jeg mener aksjer er for dyre sett i sammenheng med potensielle dårlige utfall i både økonomiske og humanistiske situasjoner både i alle verdensdeler. Så for min del fokuserer jeg på det enkle i disse dager, og det sier seg selv hva er.

 

Når land er i ferd med å gå dukken og pengepressa blir kjørt igang er det et klart signal om at konsekvenser er forestående. Merkelig nok fortsetter bare ballen å rulle, noe som vil føre til enda større konsekvenser. Tapet må bli tapt, det må bli verre før det blir bedre og det nytter absolutt ikke og ha en fyllekjører bak rattet i økonomipolitikk når EU og USA står forann kollaps(piker vin og sang er kanskje det som har fått dem der?).

 

Forøvrig vil jeg anbefale www.peterwarren.no sin blogg. Veldig interessant lesning.

 

 

Hei, warren er et bra tips, følger den selv.

Siste måned, siden jeg skrev forrige innlegg, har vært utrolig bra, også for min egen del. Januareffekt?

Nesten alle mine betydelige investeringer, Transocean, FOE, BON, MING, SDRL, Aker osv, har gjort sitt til at avkastningen min nærmer seg to-sifret % i pluss allerede på de første 30 dager i 2013. laugh.png .

 

Den raske oppgangen er egentlig litt for rask, og har gjort sitt til at jeg sitter betydelig nærmere et kjøp av en nær at the money OBX-put som hedge for en eventuell kjapp kortvarig korreksjon.

 

Til uka kommer NEF-tallene for januar også, skal vi tippe +5% for boligmarkedet i januar... i såfall, ler jeg hele veien til banken biggrin.png

Link to comment
Share on other sites

Hei, warren er et bra tips, følger den selv.

Siste måned, siden jeg skrev forrige innlegg, har vært utrolig bra, også for min egen del. Januareffekt?

Nesten alle mine betydelige investeringer, Transocean, FOE, BON, MING, SDRL, Aker osv, har gjort sitt til at avkastningen min nærmer seg to-sifret % i pluss allerede på de første 30 dager i 2013. laugh.png .

 

Den raske oppgangen er egentlig litt for rask, og har gjort sitt til at jeg sitter betydelig nærmere et kjøp av en nær at the money OBX-put som hedge for en eventuell kjapp kortvarig korreksjon.

 

Til uka kommer NEF-tallene for januar også, skal vi tippe +5% for boligmarkedet i januar... i såfall, ler jeg hele veien til banken biggrin.png

 

Da kom NEF-tallene... og siden jeg sitter investert i eneboligmarkedet i sentrale strøk, kan man jo ikke lenger bare le av tallene som dukket opp, men heller gapskratte.laugh.png . +8,7% nå i januar gir jo over 5% selv etter å justere for ca 3% ned i desember.

Med 100% belåning ville man ha finansiert alle årets rentekostnader to ganger allerede med prisstigningen nå i januar..Hei hvor det går... laugh.png

 

Etterhvert får en jo kanskje titte ned, og se hvordan det er med høydeskrekken...ohmy.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Andre halvår av 2014 blir meget volatil.

 

Våren 2007 ble jeg særdeles skeptisk til aksjemarkedet, da alt man kunne ta i gikk til himmels; aksjer, gull, eiendom, kobber, nickel osv osv... I og med at alt gikk til himmels, begynte jeg å lure på hvor all kapitalen kom fra, som kunne sende alt bare opp opp opp... Pengesekken i verden så ut til å vokse voldsomt og alle kastet seg på bølgen og kjøpte alt de kom over fordi det skulle jo bare oppover likevel, så risikoen mente man var ikke-eksisterende. På toppen av det hele, en av de første dagene i juni 2007, sto det klint ut over hele forsiden til Dagens Næringsliv: Risikoen i aksjemarkedet er borte! VIX-indeksen var på ca 11,50 og det var historisk lavt, og markedet mente at risikoen var borte.

 

Hvor kom alle pengene fra? 1 av 2, og ingen av dem er bra: Enten så var det en formidabel kredittboble som bygget seg opp, eller så var det en massiv pengetrykking som foregikk en eller annen plass.

 

Jeg solgte alt av verdipapirer månedsskiftet mai/juni 2007.

 

 

Hva er forskjellig nå i juni 2014 kontra juni 2007?

 

Kredittboblen sprakk september 2008, og vi kjenner historien deretter. Men er kredittboblen egentlig borte? Nei, kredittboblen er fortsatt der, forskjellen er bare at det er landene og sentralbankene som har overtatt den istedenfor at finanssektoren sitter på den. Og kredittboblen er mye større nå enn den noengang har vært. Men hvordan er den håndterbar? Jo, istedenfor å bare ha en kredittboble, kjører FED, ECB og Bank of Japan en massiv pengetrykking som mangler sidestykke i verdenshistorien. Så nå har vi 2 av 2, ikke bare 1 av 2.

 

Grunnen til at vi har oppgang nå, er at markedene flommer over av likviditet pga pengetrykking og rentene er skrudd ned til null, så investorene blir tvunget over i aksjemarkedet i søken etter avkastning. Alle landene med stor gjeld ønsker å influere seg ut av gjelden, samt holde valutaen så lav som mulig for å kunne konkurrere på internasjonal handel. Globaliseringen har gjort at valuta er et lands konkurranse-element mye mer nå enn før, og i konkurranse om å holde valutaen lav trykker man voldsomme mengder med penger for å skape vekst og inflasjon.

 

VIX indeksen er atter en gang på 11,50 og har ligget under 12 i 2 uker nå. Det er historisk lavt. Og risikoen er dermed atter en gang oppfattet som fraværende.

 

Ser man på Pris/Bok er ikke aksjemarkedet generelt sett priset så høyt at man trenger å få høydeskrekk (med unntak av Danmark), men ser man på Pris/Earnings er tallet såpass høyt at man bør få høydeskrekk. Er det sansynlig at selskapene vil kunne levere fremover til å kunne løfte markedet enda høyere? Neppe, de har mer enn nok med å kunne forsvare dagens prising. Så hva får vi da? Jo, et overkjøpt marked som løsriver seg fra realitetene. Og da er det stor sannsynlighet for at vi får en større korreksjon igjen.

 

Spørsmålet blir bare hvor langt er man villig til å sende markedet oppover før man blir hentet inn av realitetene? 1 mnd? 3 mnd? 12 mnd? Boblen er her, og nå med 2 av 2.

 

Jeg er helt ute av alle verdipapirer, da jeg har tro på at nedsiden er mye større enn oppsiden på kort sikt (fra idag av til medio oktober). Det er når risikoen er oppfattet som minst at den i realiteten er størst. Så mitt klare råd: Vær forsiktig, og ta ned risikoen fremover. En korreksjon på 15-20% kan komme raskt, og arsenalet til sentralbankene er brukt opp. De har ikke mer å gi.

Link to comment
Share on other sites

Og der kom VIX indeksen på 10,73. Det er den laveste målingen som noengang er gjort siden indeksen så dagens lys i 1993.

 

Nå er det bare å holde seg fast i noe, for på dette nivået vil den ikke bli liggende lenge. Men det kan godt være at vi må helt til september før vi får virkelige store utslag. Den risikoen er jeg ikke villig til å ta. Risikoen i markedet er reelt sett mye høyere nå enn den har vært siste 3 år.

 

OSEBX vil nok teste 550 nivået innen kort tid (3-4 mnd). Etter det også 500 nivået.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og der kom VIX indeksen på 10,73. Det er den laveste målingen som noengang er gjort siden indeksen så dagens lys i 1993.

 

Nå er det bare å holde seg fast i noe, for på dette nivået vil den ikke bli liggende lenge. Men det kan godt være at vi må helt til september før vi får virkelige store utslag. Den risikoen er jeg ikke villig til å ta. Risikoen i markedet er reelt sett mye høyere nå enn den har vært siste 3 år.

 

OSEBX vil nok teste 550 nivået innen kort tid (3-4 mnd). Etter det også 500 nivået.

 

 

Mye enig i det du skriver nå. Solgte alt av aksjer fredag 20.06.2014, samme dag jeg tok ferie..og sitter nå bare med cash og et par obxputter med forfall i september. Det har vært en fantastisk reise siden slutten av 2008/begynnelsen av 2009, men høydeskrekken har nådd meg igjen. I dag steg vixen over 30%, riktignok fra svært lavt nivå, grunnet flystyrten i Ukraina...

 

Det blir spennende tider nå framover!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Det er veldig lenge siden jeg har skrevet på denne siden og ser at mange "gamle" krigere også er fraværende.

Etter en eventyrlig oppgang i lang tid har jeg snudd 100% og rett og slett shortet markedet, har derfor kjøpt inn i søkk og spann XACT Derivat BEAR. Ikke det mest sexy å gjøre men vil bare sikre den eventyrlige gevinsten, trur eg. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kraftig bevegelse fra bunn kan tyde på videre oppgang, dog med mulig begrenset oppside eller høyere risiko på veldig kort sikt for hele markedet:

 

https://www.youtube.com/watch?v=a8018TSfN48

 

Dette synet støttes av QQQ som gappet over SPX sitt "2100"-nivå (subjektiv tolkning), og selv om den tester litt ned idag, ikke ser ut til å stoppe med det første:

 

http://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Fund&symb=qqq&x=18&y=14&time=8&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=6%2F11%2F2015&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=spx%2Comxspi%2Cosebx%2COMXCBPI&comp=spx%2Comxspi%2Cosebx%2COMXCBPI&ma=0&maval=9&uf=32&lf=1&lf2=0&lf3=0&type=4&style=320&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15

 

 

Link to comment
Share on other sites

QQQ har startet å lukke gapet. Kanskje ikke så sterk allikevel? Jo mer markedet nå tester ned, jo svakere vil det være på kort sikt. Var uansett bare en hypotese, men prøver å følge med opp om markedet skal opp på sikt, ev. begrense tap om markedet ikke leviterer videre.

 

SPX oppfører seg mer forståelig, med mulig test ned mot 2000-nivået eller over.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...