Jump to content

Markedet generelt


Vegard

Recommended Posts

Fokus i dag

 

· Faller KPI-JAE videre?

 

Tilbakeblikk

 

· Råsprek tysk industriproduksjon

 

Industriproduksjonen i Tyskland steg 1,9% i august, ventet opp 0,3% etter sprek vekst også i juli. Strøm trakk ned, vareproduksjonen steg 2,3%. Årsveksten i vareproduksjonen ble 7,8% - høyest på over 5 år. Tallet bekrefter den svært høye veksten i ordreinngangen og industribarometrene som viser at nåsituasjonen er upåklagelig. Forventningene er imidlertid ikke like optimistiske, uten at vi skjønner helt hvorfor. Eksporten steg ikke videre i august.

 

· Japan Lavere ordreinngang

 

Ordreinngangen til industrien i Japan steg 6,7% mellom juli august, ventet opp 11,2% etter et kraftig fall på 16,7% måneden før. De to siste månedene er dermed godt svakere enn ventet og signaliserer en lavere industriproduksjon enn vi ser nå. Serien er imidlertid volatil, og oppgang i industribarometrene den siste måneden gir fortsatt håp

 

· Norge Fortsatt høy kredittvekst, samlet

 

Det samlede kredittvolumet (K3) steg 13,0% år/år i juli, ned fra 13,4% vekst i juni. Samlet gjeldsvekst til Fastlandsbedriftene var trolig litt ned, etter flere måneder med sterk oppgang.

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply

Boligoptimisme fra Greenspan

 

«DET VERSTE KAN VÆRE OVER.» Alan Greenspans uttalelser kan tyde på at han er noe mer optimistisk på boligmarkedets vegne enn sin etterfølger, Ben Bernanke.

 

FRODE FRØYLAND/DN

Publisert: 09.10.2006

 

New York

 

USAs tidligere sentralbanksjef Alan Greenspan (80) sier at «det verste kan være over» for det amerikanske boligmarkedets del.

 

greenspanlarge.jpg

 

Greenspan kom med den forholdsvis optimistiske uttalelsen under et foredrag i Calgary. Greenspan viser blant annet til at mengden ukentlige boliglån-søknader er i ferd med å flate ut etter å ha falt ganske dramatisk. Greenspans uttalelser kan tyde på at han er noe mer optimistisk på boligmarkedets vegne enn sin etterfølger, Ben Bernanke.

 

Flere økonomer frykter at en nedtur i boligmarkedet skal slå hardt inn i privatforbruket i USA og sende økonomien inn i en nedgangskonjunktur.

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

GJESTE- KOMMENTAR KRISTOFFER STENSRUD/Skagenfondene

 

Hipp hurra! Dow Jones i all time high

 

Solen går ned i vest, men aksjekursene følger ikke nødvendigvis etter.

 

 

3236750362_526057g.jpg

Tips Kristoffer Stensrud i Skagen Fondene har ofte rett, men ikke 100 prosent.

 

Publisert: 11.10.2006 - Dagens Næringsliv

 

Midt i statsbudsjett og turbulente oljepristider kom den gledelige meldingen: Dow Jones Industrial average (DJI), den lengstlevende daglig brukte aksjeindeks globalt, passerte all-time high. Nesten syv år etter forrige topp. Er dette noe å feire da, spør mange.

 

Basert på synspunktet om at man kan miste alt, er det for det første en god skikk å feire det som feires kan. Ja, for feiringen er det ingen som kan ta ifra deg. For det andre er det et gammelt visdomsord som sier at gevinster kommer sjelden alene. Historisk har tekniske gjennombrudd, som en ny all time high-notering, utløst viktige signaler om at det er mer å hente. Da DJI en klar oktoberdag i 1982 passerte det magiske 1000-tallet - etter å ha pendlet opp og ned under dette nivået siden 1966, fikk vi forvarselet om 1980-årenes gode aksjemarkeder.

 

Mange skeptikere tolket imidlertid denne passeringen som et salgssignal, og mente tiden var moden for å ta gevinst. De gikk glipp av en spektakulær verdiøkning. Da ny topp ble nådd høsten 1991 - etter at DJI hadde pendlet rundt ny toppnotering siden høsten 1987 - var dette signalet om 1990-årenes gode børsutvikling.

 

Den nesten syv år lange konsolideringen som vi har sett siden forrige topp for DJI, vinteren 2000, varsler etter vårt skjønn et godt klima fremover. De store amerikanske selskapene er ikke lenger overspekulerte, men nøkternt vurderte basert på siste ti års standard. Et interessant trekk ved DJI er at den, i motsetning til mer moderne indekser, er en ren prisindeks. Ikke en avkastningsindeks. De etterhvert betydelige utbyttene som kvartalsvis utbetales (cirka 2,2 prosent p.a.) regnes derfor ikke med, men kommer som pålegg på brødskiven.

 

Som vi ser i figuren har den relative vurderingen av selskapene i forhold til bokført egenkapital vært fallende de siste tre årene, slik at kursutviklingen bare tilsvarer veksten i underliggende verdier. Det ligger derfor lite forventninger i dagens priser, og dermed lite luft i vurderingene. Vi har over en tid sett at store, tunge selskaper globalt har vært moderat priset, og at den oppgangen og nye rekorden for DJI er tegn på at søkelyset nå er mer på de «trygge» selskapene.

 

Forøvrig handles DJI-indeksen - som består av USAs 30 største selskaper, til 1,2 ganger selskapenes salg og drøye 15 ganger inntjeningen. Det er omtrent på linje med historisk gjennomsnitt, men billig sammenlignet med andre aktivaklasser som obligasjoner (P/E 21,5 med 4,67 prosent rente) og eiendom (P/E 20 med fem prosent leieavkastning/yield).

 

Større risikoaversjon er et godt tegn for aksjemarkedet. Det er når aktørene i markedet er overoptimistiske at fremtidsutsiktene er skumle.

 

Det kan synes paradoksalt at dette gjennombruddet for DJI skjer i en periode hvor amerikansk økonomi er under tydelig avmatting. Når vi vet at denne indeksen omfatter de mest internasjonale selskapene i USA, synes det heller å være et signal om at amerikanske investorer mener verdensøkonomien utvikler seg i riktig retning.

 

Forsåvidt et synspunkt vi deler. Økt fokusering på global økonomi i USA er positivt. Det er god grunn til å feire den nye børsrekorden i USA. Vi tror det også blir gode muligheter til å heve glasset i tiden fremover - også i andre globale aksjemarkeder.

 

 

 

________________

Link to comment
Share on other sites

Tilbakeblikk fra First 11.10.06

 

· KPI-JAE høyere enn ventet, fortsatt lav

 

Prisveksten målt ved KPI-JAE ble 0,5% år/år i september, opp fra 0,4% i august. Vi ventet 0,3%, men mente risikoen var på oppsiden. Prisindeksen steg hele 0,8% mellom august og september, men halvparten skyldes normale sesongvariasjoner. Vi anslår den sesongjusterte prisveksten m/m til om lag 0,4%. Prisene på mat (grønnsaker), samt klær og sko + noen småsaker, steg mer enn vi ventet. Prisveksten er fortsatt lavere enn Norges Bank anslo i forrige inflasjonsrapport (0,8%), men ikke nok til å utligne strømmen av overraskende sterke tall for økonomien for øvrig. Norges Bank vil heve renten 25 bp neste uke, og vi venter samtidig en litt høyere renteprognose for 2007. Markedet begynner å tenke i samme retning, men ikke nok ennå

 

· USA Stemningen stiger raskt! Billigere bensin

 

ABCs consumer comfort steg fra -13 til -8 sist uke, nær det beste nivået i 2006. Technometricas indeks steg 49,8 i september til 52,4 i oktober, til det beste nivået på 19 måneder. Dermed har stemningen kommet seg bra i høst - i takt med at bensinprisen har falt - og kanskje med bidrag fra lavere lange renter. Vi ser ingen spor av angst for fallende boligpriser

 

· Bra svensk industriproduksjon og høy ordreinngang

 

Industriproduksjonen i Sverige steg 0,9% i august, ventet opp 0,5%. Årsveksten ble 7,0%, ventet 6,2%. Den underliggende veksten er lavere, men produksjonen ligger nå konsistent over vår trendbane på 2,5% vekst år/år. Utsiktene fremover er gode: Ordreinngangen er høy og bedriftene er i følge barometrene optimistiske.

 

· Samlet svensk aktivitet sprek, indikerer BNP-vekst over trend

 

· Svensk arbeidsledighet steg i september, egentlig

 

Den registrerte arbeidsledigheten i Sverige falt fra 4,6% i august til 4,2% i september, som ventet. Det var imidlertid ikke særlig imponerende, ettersom det innebærer en økning på 0,1 pp når vi justerer for normale sesongvariasjoner. Det ble heller ikke færre personer på arbeidsmarkedstiltak i august (sesongjustert), og samlet ledighet steg derfor også. Trenden er ned, men ikke spesielt bratt. Det er likevel mer enn bra nok for at Riksbanken vil fortsette å heve renten.

 

· Fransk industriproduksjon sakte opp

 

Industriproduksjonen i Frankrike steg 0,8% i august, ventet opp 0,7%. Samtidig ble produksjonen i juli revidert ned en tidels %. Årsveksten er på 1,6%. Ikke veldig friskt, men mye bedre enn samme tid i fjor. Industribarometrene melder om mer.

 

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic

 

Leste oppfordringen din under Traders Pit til å lese Stensruds kommentar. Jeg har stor respekt for Stensrud, da han har bevist at han er en meget dyktig forvalter + at jeg har truffet ham et par ganger.

 

Nå sier imidlertid Stensrud det som de fleste sier: Isolert sett for selskapene, går det svært bra for tiden. Jeg er helt enig i det. De går faktisk svært bra, men det er også langt på vei priset inn i aksjekursene. Forventingene er høye.

 

Det Stensrud ikke sier noe om, er hva som har skjedd ellers i USA's økonomi i konsolideringsfasen fra 2000 til 2006 fra forrige ATH.

 

Gjeldsgraden blant amerikanerne var også relativt høy i 2000, og har bare skutt fart ytterligere i andre halvdel av denne konsolideringsperioden som følge av overstimulanse av økonomien gjennom rekordlave renter og stadig stigende boligpriser.

 

Ellers er USA i seg selv en gedigen gjeldsslave p.t. overfor Asia. I september kom det melding om at finansinntektene for første gang ikke var større enn finansutgiftene. Det kan jo ikke sies å være direkte positivt...

 

Jeg heller fremdeles til et bear-syn og mener markedet går inn i nedgangskonjunktur med for store forventninger. Markedet er blendet.

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· Peilegraf USA handelsbalanse

 

Tilbakeblikk

 

· USA Fed passer på inflasjonen, tror fortsatt svakere vekst vil dra den ned

 

Fed erkjenner at inflasjonen er for høy og at det er et visst kostnadspress. Som kjent er kjerneinflasjonen den høyeste på over 10 år og lønnsveksten er langt høyere enn normalt - uten at veksten i produktiviteten er det. Men banken gambler på at veksten nå dempes tilstrekkelig, og referatet fra rentemøtet i september viser at banken tror den har nok gode (dvs. dårlige) kort på hånda.

 

· USA Etterspørselen etter bolig stabiliseres?

 

· USA Et lite overskudd i statsfinansene!

 

Det er var et lite overskudd på statsregnskapet i september, også justert for normale sesongvariasjoner. Det faktiske overskuddet var på 54 mrd, ventet knapt 43 mrd.

 

 

first/12/10/06

 

________

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· USA Peilegraf USA detaljhandel

 

Tilbakeblikk

 

· USA Ny verdensrekord i underskudd

 

Underskuddet på handelsbalansen steg uventet fra USD 68 mrd i juli til 69,9 mrd i august, ventet ned til 66,5. Verdensrekord. Økt oljeimport dro ned, men underskuddet steg også eks. olje. Eksporten steg vel 2%, men importen steg like mye. Også regnet i volum steg importen nesten like raskt som eksporten, fra et høyt nivå. Vi må nedjustere vekstimpulsen fra utenriksøkonomien i 3. kv, fra godt pluss til solid minus. BNP kommer under 2%?

 

· Kina Stort overskudd

 

Eksporten falt marginalt og importen steg litt til i september - og dermed falt overskuddet på handelsbalansen litt, alt sesongkorrigert av oss. Overskuddet er på vel USD 15 mrd pr. måned. Etter en klar avmatting i importen før sommeren har veksten tatt seg opp, i alle fall er både august og september på høye nivåer. Eksporten er også frisk, uten en forutgående avmatting.

 

· USA Beige Book bekrefter tilstrekkelig avmatting, men ikke mer enn det

 

· USA Fortsatt få nye ledige

 

· Svensk inflasjon litt lavere enn ventet

 

Inflasjonen målt ved UND1X (KPI eks momsendringer og renteutgifter til bolig, men inkludert energi) ble 1,0% i september, ned fra 1,2% i august. Markedet ventet 1,1%, som også Riksbanken la til grunn i siste inflasjonsrapport. Eks energi var inflasjonen marginalt opp, vi anslår årsveksten til 0,7%. Tallene endrer ikke Riksbankens plan om 50 bp høyere rente før jul.

 

· Tysk prisvekst uten energi om lag uendret

 

Samlet konsumprisvekst i Tyskland ble bekreftet til 1,0% år/år i september, ned fra 1,7% i august. Også uten energi var konsumprisveksten 1,0%, opp fra 0,9% i august. Andre mål på kjerneinflasjonen var litt lavere. Den faktiske prisveksten i euroområdet er dermed ikke noe problem for ECB, som ikke har hastverk med å sette opp renten raskere.

 

 

first/13/10/06

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

Fra DN igår(vedlegget DN Privat Økonomi)

 

 

Turbotrader ble tetraktør

Han var landets kanskje hissigste aksjespekulant. Så fikk Robert Diab (30) nok. Han hoppet av børskarusellen for å åpne tebutikk i Oslo.

 

OMTALT. Dagens Næringsliv skrev om traderen Robert Diab i februar 2004.

 

MORTEN BERTELSEN

Publisert: 13.10.2006

 

-Har dere prøvd denne? Grønn te med ingefær og sitron. Veldig populær, sier Robert Diab, mens han åpner lokket på teboksen.

 

De to jentene i tyveårene bøyer seg frem, snuser, nikker og betaler. 132 kroner for noen poser te og tilhørende brukerutstyr.

 

Det dreide seg om langt mer enn hundrelapper da Robert Diab var profilert daytrader på Oslo Børs. Han handlet så aggressivt at datasystemet i banken hans kollapset. Samtidig innkasserte Diab det han selv beskriver som en «helt sinnssyk gevinst».

 

Så ble det mørkt.

 

Turbotrader. Som barn tjente Robert Diab sine første penger på å servere norske FN-soldater te da borgerkrigen raste i hjembyen Ibl al-Saqi i Libanon.

 

- Det var favoritten deres. Kanelte med konjakk. Og det tjente jeg veldig gode penger på, sier Diab og ler.

 

Den store norske kontingenten i hjemlandet gjorde også at han lærte seg språket. Han snakket norsk allerede før han flyttet til Norge i 1996.

 

- Jeg hadde en drøm om å flytte hit. Og da søsteren min giftet seg med en nordmann, var valget enkelt, forklarer Diab.

 

Etter noen år i Trøndelag flyttet han til Oslo. Han fikk jobb som trucksjåfør på Posten, men begynte å handle aksjer på si. Ikke litt, men mye. Ekstremt mye.

 

I løpet av en vanlig handelsdag kunne han gjennomføre over 50 handler. 1300 handler i måneden. På topp oppnådde han en avkastning på vanvittige 21.000 prosent - i løpet av ett år.

 

- Det gikk sinnssykt bra. Jeg vil aldri, aldri greie å oppnå en slik avkastning igjen, sier Diab.

 

Men aksjespekulantenes høyoktanklasse - daytrading - hadde sine mørke sider. Diab ble avhengig.

 

- Jeg satt foran pc-en fra klokken 8 til 23. Først fulgte jeg Oslo Børs, deretter amerikanske børser. Gikk det bra, var jeg i sinnssykt godt humør. Gikk det dårlig ... vel, det var veldig slitsomt. Til slutt kunne jeg ikke holde på lenger. Det lot seg ikke forene med ønsket om å etablere familie, sier Diab.

 

- Hvor mye tjente du?

 

- Det vil jeg ikke kommentere. Men jeg drev ikke med så store summer. Og jeg startet heller ikke med en million, for å si det sånn. Men jeg gikk med pluss totalt sett, er alt Diab vil si om saken.

 

Spesialbutikk. Med aksjepengene i hånd reiste Diab til Tyskland. Der sikret han seg enerett på en rekke eksklusive te-produkter. I den lille butikken et par skritt fra byens paradegate er nå eksotiske tesorter stablet fra gulv til tak.

 

- Jeg ville kort og godt ha noe sikkert å gjøre. Noe sikrere enn verdipapirer ihvertfall. For de er jo nettopp det - papirer, forklarer Diab.

 

I syv måneder har butikken holdt åpent.

 

Han erkjenner at ting tar litt lengre tid nå enn da han var turbotrader.

 

- Det tar tid å etablere seg. Men jeg er en virkelig sta person, står på til målet er nådd. Dessuten satser jeg på service. Slår av en prat med kundene. De er mine gjester. Og sånn som jeg skravler kommer de ofte igjen, sier Diab og ler.

 

- Hva med aksjehandlingen, savner du den?

 

- Nesten litt for mye. Jeg har latt være å installere internett i butikken. Men jeg greier jo å sjekke kursene med mobiltelefonen, sier Diab.

 

- Men selv om jeg savner tradingen av og til, sover jeg så mye bedre om natten nå.

 

____________________________

 

Leaves Ôn´ Beans

 

Te- og kaffebutikk i Kirkegata i Oslo

Grunnlagt i oktober 2005 av Robert Diab og kjæresten Kristina Volfaite

 

 

Fire råd til gründeren

Det kan være tøft å starte for seg selv, sier gründer Robert Diab. Han regner med at det vil ta to år før butikken Leaves Ôn´ Beans går i pluss. I mellomtiden må han leve på kjæresten og sparepenger. Her er hans råd til dem som går med en butikkeier i magen:

 

Ta deg tid: Ikke rush ting, anbefaler Diab. - Å starte butikk krever veldig mye forarbeid. Jeg brukte sikkert et halvår bare på planleggingen. Utarbeidelse av en god og solid forretningsplan er svært viktig.

Bedin: - Jeg vil anbefale på det sterkeste å bruke Bedin, en gratis rådgivningstelefon om alt fra hvordan sette opp bedriftsplan via budsjettering til utfylling av skjemaer.

 

Start as: - Jeg vil at ting skal være ordentlig og skikkelig, og da er det ingen vei utenom å opprette as. I tillegg er det lettere å få lån med as enn med enkeltmannsforetak. Og dessuten slipper man å leve resten av livet som gjeldsslave hvis det går virkelig gærent. Kun den innskutte egenkapitalen går tapt.

Bruk det offentlige: - I tillegg til Bedin har jeg veldig god erfaring med Næringsetaten i Oslo. Der sitter erfarne rådgivere som gir veldig nyttige innspill.

 

Daytrading

Ekstremt kortsiktig spekulasjon i verdipapirer: Dagspekulanter (daytraders) kjøper og selger fortrinnsvis enkeltaksjer på en og samme dag. De fleste har som mål å sitte uten aksjer over natten.

Kjennetegnes gjerne av mange og små handler med isolert sett små gevinster/tap.

Ofte bruk av avanserte investeringsstrategier. Såkalt shorting (å selge aksjer man ikke eier selv) og gearing (lånefinansierte aksjekjøp) er vanlig.

Intenst og stressende med tildels svært høy risiko.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· Peilegrafer NY Emprire State

 

Tilbakeblikk

 

· USA Detaljhandelen rett opp i september, men historien jekket ned

 

Detaljhandelen falt 0,1% i september, ventet opp 0,2%. Detaljene var imidlertid glimrende. Verdien av bensinsalget falt kraftig fordi bensinprisen stupte. Det trakk samlet omsetning ned med hele 1,3% og det er selvsagt godt nytt. Holder vi også bil og byggvarer utenom steg salget 0,8% i verdi, vi anslår 0,7% i volum, forventningene var trolig rundt +0,4%. Veksten de foregående månedene ble imidlertid revidert ned og nivået i september var klart lavere enn ventet. Likevel kan vi ikke se at forbruket er rammet av omslaget på boligmarkedet.

 

· USA Stemningen stiger, billigere bensin

 

Konsumentbarometeret fra University of Michigan steg fra 85,4 i september til 92,3 i første halvdel av oktober, etter bra oppgang også forrige måned. Det var ventet en oppgang til 86! Oppgangen tilsvarer ½ standardavvik (av en ”normal” sykel på +/-2 st.avvik). Økningen faller utrolig tett sammen med nedgangen i bensinprisen, som så ofte før. Nivået er nesten like høyt som snittet i 2004 og første halvdel av 2005. Det indikerer at fallende boligpriser ikke har hatt noen utsalg i stemningen.

 

· USA .. men lagrene stiger også

 

Lagrene i bedriftene i varekjeden steg 0,6% i august, som i juli. Markedet ventet 0,5% etter flere måneder med lagervekst i høyeste laget.

 

· USA Importprisene faller, handelsunderskuddet vil falle også

 

Importprisene falt 2,1% i september (ventet ‑1,2%) og det vil garantert bringe handelsoverskuddet ned, selv om det var en liten nedgang også i eksportprisene. Oljeprisen falt 10%. Men prisene på importerte konsumvarer stiger raskere og Fed får neppe noen hjelp til å få ned inflasjonen herfra!

 

· EMU Bilsalget opp i september

 

Bilsalget tok seg opp i september, etter to svakere måneder i forveien, som vi ventet. Fallet målt år/år ble på 3,5% (vi ventet 3%), men korrigert for antallet virkedager var det en oppgang fra samme måned i fjor. Salget falt 5% (annualisert) fra 2. til 3. kv, og det er ingen klart trend opp – men den er i alle fall ikke ned.

 

· Fransk prisvekst rett ned

 

Prisveksten i Frankrike falt fra 2,1% i august til 1,5% i september, ventet ned til 1,7%. Core falt fra 1,1% til 1% etter et prisfall m/m på 0,1%. Prisveksten har falt mye også i Tyskland og det er mulig prisveksten i EMU blir nedjustert fra det første anslaget 1,8%.

 

· Norsk boligbygging topper ut?

 

Igangsettingen av boliger steg fra 28,6’ i juli til 30’ i august, tilfeldigvis akkurat slik vi ventet. Vi ser nå tegn til at boligbyggingen begynner å flate ut. Ordreinngang og priser på brukte boliger tilsier imidlertid ikke at boligbyggingen vil falle med det første. Om boligbyggingen nå skulle flate ut, vil et vekstbidrag til Fastlands-BNP på vel ½ pp bli borte. Og en dag skal vel boligbyggingen ned og vi får et minus på blokken. Men der er vi ikke ennå

 

· Annen bygging også på topp? Ikke så sikkert

 

Igangsettingen av andre bygg enn bolig falt litt fra juli til august, og nivået i juli og august var det laveste siden januar. Vi er likevel ikke så veldig bekymret, igangsettingen kan stige i flere sektorer.

 

 

first/16/10/06

 

____

Link to comment
Share on other sites

Denne uke: Ny sjekk på boligmarkedet i USA, industribarometre og konsumpriser i USA og EMU. Datapakke fra UK

 

USA

· Markedet venter en oppgang i KPI (core) på 0,2% for september og en årsvekst på 2,9%. Det er for høyt for Fed, men banken gambler på at lavere vekst vil dempe prispresset. Markedet er nå sårbart for overraskelser på oppsiden. Produsentprisene (core) falt uvanlig mye de to foregående månedene, normalisering er ventet

 

· Igangsettingen av nye boliger har falt mye og ventes videre ned i september, i tråd med boligmarkedsindeksen fra entreprenørene - som ventes uendret i oktober

 

· Industribarometeret fra Empire State er på et greit nivå, men ventes litt ned i oktober. Philadelphia ventes å reversere litt av det uvanlig kraftige fallet i september

 

· Industriproduksjonen antas uendret i september etter et lite fall måneden før. Kapasitetsutnyttelsen i industrien ventes å falle for andre måned på rad, men å forbli godt over snittet

 

EMU

· ZEW-forventningene har falt mye de siste månedene og er kommet ned på et svært lavt nivå, i sterk kontrast til den optimistiske vurderingen av nåsituasjonen og sterke tall for produksjonen. Markedet venter bedring i oktober. Kanskje lavere oljepris og litt svakere EUR vil gjøre susen?

 

· Industriproduksjonen i EMU ventes kraftig opp i august etter gode tall fra Tyskland og Frankrike

 

· Konsumprisveksten kom under 2% i september i følge det første anslaget. De endelige tallene fra Tyskland og Frankrike tilsier at det også blir det endelige utfallet. Om noe kan det komme en nedjustering

 

UK

· BNP-veksten var litt over trend i 1.halvår og markedet venter noe av det samme i 3.kv

 

· KPI-veksten år/år antas å vært 2,4% i september, en tidel lavere enn måneden før men godt over inflasjonsmålet. Prisveksten eks energi er langt lavere enn målet, ventes en tidel opp

 

· Arbeidsmarkedet har kommet seg de siste par månedene, etter at ledigheten hadde økt jevnt siden i fjor sommer. Det ventes uendret ledighet i september og fortsatt moderat lønnsvekst

 

· Detaljhandelen har gjennomgående vokst bra det siste halve året og ventes videre opp i september, til tross for at konsumentbarometrene ikke er helt på topp

 

· Referatet fra rentemøtet i september kommer denne uken. Vi er spente på om noen ville heve renten etter overraskende høye pristall for august

 

Andre land

· Kina vil trolig rapportere flere septembertall. Både eksport og import holdt seg godt oppe

 

· AKU i Sverige er ventet å bekrefte rask økning i sysselsettingen og fall i ledigheten

 

Norge

· Ingen viktige data

 

 

first/16/10/06

 

______________

Link to comment
Share on other sites

Er dette et brukbart signal om at USA om noen år ikke lenger vil være den økonomiske supermakten i verden? Er Europa (og Øst-Europa) og Asia i ferd med å innta en større rolle?

 

NEW YORK (MarketWatch) - The Bank of Russia's decision to increase the yen's weighting in its currency reserves is just another signal of central banks' waning interest in the U.S. dollar, analysts said Monday.

 

The move may lead to significant appreciation of the Japanese currency, they said.

 

Alexei Ulyukayev, Russia's first deputy central bank chairman, said that the bank had started buying yen and intends to raise the proportion of yen to several percent of total reserves from close to zero percent at present. Ulyukayev suggested that the bank may buy other currencies too, but said the bulk of the reserve reallocation will be executed in 2007.

 

Overall, the news "continues to paint a long-term picture of underlying structural weakness in the dollar," said Brian Dolan, director of research at Forex.com, a division of Gain Capital.

 

However, this "could well be the beginning of the turning point of the rebound in the yen," he said. "It can lead to significant appreciation of the yen, without a doubt."

 

The comments by Ulyukayev come after Russia's central bank said in late May that it would diversify its $71.5 billion Oil Stabilization Fund into a mix of 45% dollars, 45% euros and 10% British pounds.

 

The bank said that as of October 6, Russia's international reserves stood at $267.9 billion -- the world's third largest. The Oil Stabilization Fund (OSF) holds about $71 billion worth of assets.

 

The exact composition of the country's international reserves is not available, but some analysts estimate that Russia holds 40% to 45% of its reserves in euros, 45% to 50% in dollars and about 10% in British pounds.

 

Lars Rasmussen, a senior analyst at Danske Bank, said Russia's central bank could be sending a signal that in the longer term, it wants to include yen to reflect the composition of Russia's trading partners.

 

"Asia buys roughly 10% of Russia's exports, and buying yen would be the easiest way to reflect exposure to Asian currencies," Rasmussen said. In contrast, the U.S. buys just 3%. The euro zone buys 55%.

 

Rasmussen expects the Russian central bank to consider further reducing the share of dollars in its reserves, putting more weight on euros and gradually including the yen in the currency basket.

Should the central bank increase the share of yen to 10% of reserves, it would boost it considerably. "Russia would then be looking to buy $35 billion worth of yen," he said.

 

Hans Redeker, global head of foreign-exchange strategy at BNP Paribas, agreed, saying that from an international trade relationship perspective, "the yen is drastically under-represented in global currency reserves."

 

"Australia, China, and the Asian tiger economies need to increase their weighting of the yen in reserves. The reason why they have not yet...is due to the dismal return yen assets offer," Redeker said, in a note to clients. "But with yen yields gradually increasing over the next few years, the yen will see its currency reserve importance increasing."

 

The diversification efforts by central banks worldwide will continue to weigh on the U.S. currency in the years ahead, Dolan said.

Sweden's Riksbank, the Central Bank of the United Arab Emirates, and Qatar Central Bank all announced intentions early this year to diversify their reserves away from dollars. Officials in Beijing have also repeatedly hinted that China might gradually reduce its purchases of dollar-denominated bonds and diversify its reserves as a hedge against further dollar weakness.

 

Persian Gulf States have decided to meet on Nov. 4 to discuss potential monetary union and possibly an end to the dollar peg, according to Dolan.

 

The meeting "suggests another major shift among central banks away from the U.S. dollar and this may weigh on the buck and favor the euro and pound in the process," he said.

 

Dolan expects the proportion of dollar holdings in central banks' foreign-exchange reserves to decline to the range of 60 to 70%.

However, the U.S. currency will maintain its place as the dominant reserve currency, he said.

"We are still the largest economy in the world by far. The amount of trade conducted in dollars still keeps it as the most desirable and demanded currency," he said.

Link to comment
Share on other sites

Hei RoRu! :smile:

 

Interessant spørsmål, som dog er vanskelig å svare på. Markedet er ikke lett å spå, men jeg tror ennå at det finnes en brukbar oppside, både i USA og her i Norge.

 

Dette bygger jeg på god inntjening, nesten historisk god "cash flow", sterk vekst, som ikke får noen bråstopp med det første, ingen "bobletendenser".

 

Etterspørselen er sterk ennå ,på både råstoffer og "ferdigvare". Dette gjør at det ennå seés som interessant å satse på aksjer, fremfor bank/eiendom osv.

 

Aksjelokomotivene er ikke dyre i øyeblikket og derfor, tror jeg at dette fort kan gå opp en stund til. Dette gjelder faktisk "world wide"..Noe interessant her er, at mange globale selskaper stadig selger billigere, bedre produkter, til lavere pris, mens resultatet blir bedre...

 

Så konklusjonen er: Oppsiden er større enn nedsiden de neste 3mnd., tror jeg.

 

Da ser jeg bort fra terror, plutselige hendelser/større finansskandaler, osv.

 

 

Hei Zoonic

 

Du skal få en utfordring av meg:

 

Hva tror du blir utviklingen fremover mot jul, og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· Peilegrafer ZEW

 

· Peilegrafer USA PPI

 

· Peilegraf USA industriproduksjon

 

Tilbakeblikk

 

· USA NY Fed Empire State opp, detaljene blandet

 

Feds Empire State barometer for industrien i New York-området steg fra 13,8 i september til et ganske så høyt nivå på 22,9 i oktober, ventet ned til 11. Utviklingen i detaljene var ikke like spreke; snittet av delindeksene falt litt. Det meldes om litt færre ordre, men økt sysselsetting. Trenden for delindeksene samlet sett er ikke svak, men tilsvarer en vekst rundt trend for amerikansk industri - og økonomi.

 

· Norge Lavere eksport av oljerelaterte produkter, høyere importpriser

 

Overskuddet på handelsbalansen falt fra 32,7 mrd kroner i august til 26,2 mrd i september, vi ventet 28,5 mrd. Justert for sesongsvingninger var ikke nedgangen like stor, fra 32,6 til 29,4. Prisene på importvarer stiger og signaliserer høyere konsumprisvekst neste år.

 

 

__________________

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være forsiktig med å dra forhastede konklusjoner basert på PPI-tallene fra USA idag, men det KAN føre til det jeg har insinuert:

 

FED balanserer økonomien på en knivsegg med å avvente flere rentehevinger i frykt for å presse det fallende boligmarkedet ytterligere ned i større tempo, til tross for en inflasjon på ca 4% p.t. De har med andre ord havnet i en situasjon der de er fullstendig handlingslammet og må velge mellom pest eller kolera.

 

Velger de å ikke sette opp renten vil inflasjonspresset fortsette og i verste fall øke, mens setter de opp renten vil sansynligvis boligprisene falle med ytterligere økt tempo enn p.t.

 

Det vil bli svært spennende hva som kommer mht boligmarkedsindeksen kl 19 ikveld og ikke minst FPI og påbegynt boligbygging imorgen. Hvis disse tallene også overrasker i "feil" retning, KAN sansynligheten for en sterkere korreksjon enn i mai være lagt.

 

Men som sagt, jeg skal være forsiktig med å dra forhastede konklusjoner bare basert på PPI-tallene. Men det har helt klart økt risikoen for at FED vil reagere, og for de som trodde FED ville sette renten ned rundt nyttår kan ha fått seg en overraskelse.

 

Faktisk ble det hevdet at en rentenedsettelse på nyåret var på vei til å bli indiskontert i aksjekursene i USA.

 

HVIS vi får større overraskelser på boligmarkedsindeksen ikveld og FPI/påbegynt boligbygging imorgen, blir det ingen myk landing nei. Snarere et realt mageplask.

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· Peilegrafer USA KPI

 

· Peilegrafer USA boligbygging

 

Tilbakeblikk

 

· USA Boligentreprenørene ble ikke enda mer svartsynte!

 

Boligmarkedsindeksen fra NAHB steg fra 30 i september til 31 i oktober, ventet uendret. Oppgangen er den første siden november i fjor. I mellomtiden har indeksen falt som et lodd, og selv om vurderingene stabiliseres på dagens nivå, kan det ta lang tid før boligmarkedet bedres. Indeksen er på det laveste nivået siden resesjonen i 1990/91, med god margin.

 

· ABC Consumer comfort tangerer 2 års topper

 

ABCs comfortmåling steg fra -8 til -7 sist uke, og tangerte dermed toppnoteringene fra de to siste årene. Dermed er det markerte omslaget i Univ. of Michignans undersøkelse fullt ut bekreftet; fallet i bensinprisene fra 4,40 til 3,20 kroner pr liter har snudd opp ned på verden for amerikanerne. Det er vel omtrent som om strømprisen falt fra 60 til 40 øre pr kWh hos oss.

 

· USA Industrien bremser opp litt, trolig lagertrimming

 

Industriproduksjonen falt 0,6% i september, ventet uendret. Strøm trakk godt ned, mens vareproduksjonen falt 0,3% etter en oppgang på 0,2% i august (revidert opp fra uendret vekst). Uten bil var det et fall i vareproduksjonen på knapt 0,2%. Vi tror mye av avmattingen de siste månedene skyldes en liten lagersykel, ikke knekk i sluttetterspørselen (forbruk, investeringer eller eksport).

 

· USA Produsentprisene tok igjen mye av det tapte

 

PPI eks. mat og energi steg 0,6% i september etter å ha falt til sammen 0,7% i juli og august. Det var ventet en beskjeden økning på 0,2%, men hoppet i september kom ikke som noe sjokk. Prisnivået er altså fortsatt lavere enn før sommeren, men inflasjonspresset er likevel ikke avblåst. Prisene stiger fortsatt raskt på tidligere stadier i produksjonen. Samlet PPI knakk rett ned på fallet i energiprisene.

 

· ZEW-forventningene ned til bunnivå, stillingen i dag på topp

 

ZEWs forventningsindikator for tysk økonomi falt fra -22,2 i september til -27,4 i oktober, ventet opp til -20. Nivået er det svakeste siden 1993. Dette er urovekkende ettersom indeksen normalt har vært god til å varsle vendepunkter i økonomien. Vurderingen av stillingen i dag stiger derimot videre og er omtrent like høy som toppnoteringen under høykonjunkturen i 2000. Til sammen varsler indikatorene fortsatt god BNP-vekst i 2. halvår etterfulgt av en konjunkturnedgang neste år. Barometeret støtter markedets forventninger om at rentetoppen blir lavere enn 4%.

 

· EMU Industriproduksjonen rett opp

 

Industriproduksjonen i EMU steg 1,8% i august, markedet ventet en økning på 1,4%. Vareproduksjonen (manufacturing) steg 2,2%. Veksten har vært særdeles frisk de siste månedene sett under ett, i tråd med ZEWs vurdering av nåsituasjonen. Årsveksten for samlet produksjon er på 5,1%.

 

· EMU Lavere oljepris drar konsumprisveksten ned

 

Prisstigningen i EMU ble 1,7% i september, 0,1 pp under det første anslaget. Detaljene viste at prisveksten eks. energi, mat og alkohol steg fra 1,4% til 1,5%, ventet uendret på tidligere rapporterte 1,3%. Trenden for samlet prisvekst er bratt ned på grunn av lavere oljepris, men for kjerneinflasjonen er trenden svakt opp. Pris- og kostnadspresset er likevel ikke plagsomt for ECB.

 

· UK Høyere underliggende prisvekst

 

Konsumprisene i UK steg 2,4% i september år/år, ned fra 2,5% måneden før, som ventet. Veksten i core (KPI eks energi, mat og tobakk) ble 1,4% etter en sesongjustert månedsvekst på drøyt 0,2%. Dette var høyere enn ventet (1,2% år/år). Inflasjonen målt ved den "gamle" prisindeksen RPI - som er påvirket av boligprisene - var 3,4%. Tallene øker sannsynligheten for en ny renteøkning til 5% i år, selv om vi ikke mener inflasjonspresset er vesentlig mer alvorlig enn i Norge.

 

 

first/18/10/06

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Faktisk begynner jeg å få mer tro på et tilnærmet krakk nå enn en korreksjon. Jeg har ment at man skal være forsiktig med å bruke ordet krakk i og med at selve definisjonen av ordet er et fall på minimum 20% på en dag. Men et fall på minimum 20% fordelt på en uke begynner jeg å få større tro på.

 

Ser man tilbake på historien er markedet svært nervøst i forkant av større korreksjoner, og det er ingen tvil om at markedet er nervøst med de stadig større svingningene som nå er i emning. Det later til at man sender aksjekursene oppover, men titter seg stadig mer over skulderen etter faresignal. Faresignalene er der, men resultatsesongen i USA overskygger litt akkurat nå. Men når resultatsesongen går mot slutten øker nok fokuset mot den økonomiske statusen og hva som venter fremover.

 

ZEW-indeksen er særdeles lav, Boligmarkedsindeksen steg riktignok fra 30 til 31 men er fremdeles svært negativ (50 er nøytralt) så noen direkte bedring i eiendomsmarkedet i USA er ikke akkurat rett rundt hjørnet, Core CPI steg med 0,2% og samlet Core CPI er dermed på sitt høyeste på 10 år, at boligbyggingen viste stigning istedenfor fall gjør ikke sansynligheten for at boligene selges problemfritt større... Det pumpes bare mer boliger inn i et fallende marked som faktisk kan bidra til raskere fall... Tilbudssiden på boliger øker mens etterspøselssiden ikke nødvendigvis øker men snarere faller... Så de fleste indikatorer av betydning viser negativitet i tiden fremover.

 

Skal innrømme at det er vanskelig å opprettholde det negative synet mens aksjekursene fyker oppover, men denne gangen skal jeg holde hodet kaldt og følge magefølelsen helt ut. Og magefølelsen tilsier at vi nå ser en klar overreaksjon på oppsiden som vil bli avløst av overreaksjon på nedsiden.

 

Consumer Confidence overrasket på oppsiden i september, men neste CC tror jeg nok vil overraske på nedsiden.

 

Det finnes ingen fasit her, og det skal jeg være den første til å innrømme, men det begynner å bli overveiende sansynlig at korreksjonen nærmer seg mer og mer og jo høyere markedene går i mellomtiden jo større blir fallet.

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· Peilegraf Philadelphia Fed

 

Tilbakeblikk

 

· USA Fortsatt for høy prisvekst (eks energi)

 

Konsumprisene falt 0,5% i september og dermed raste årsveksten ned fra 3,8% til 2,1%. Det var ventet en nedgang på 0,3%, hvilket vi mente var lite gitt fallet i energiprisene. Det er bra at headline kommer ned, men Feds problem er at prisveksten eks. mat og energi er høy. Prisene steg 0,24% også i september, rundet av til 0,2%, som ventet. Årsveksten steg dermed fra 2,8% til 2,9%, som ventet. Det er den høyeste prisveksten på over 10 år, ikke så rart når lønningene og lønnskostnadene pr. enhet stiger mye raskere enn normalt. Fed må ha BNP-veksten ned, hvis ikke må renten opp.

 

· USA Boligbyggingen opp, men ras i byggetillatelsene (og det sier mer)

 

Igangsettingen av nye boliger steg fra 1.674' i august til 1.720 i september, ventet ned til 1.645'. Imidlertid falt antallet byggetillatelser raskt videre, fra 1.727' til 1.619 (lavest siden 2001), mye lavere enn ventede 1.715'. Antallet byggetillatelser er langt mindre volatil enn den faktiske igangsettingen, og derfor (dessverre) langt mer utsagnskraftig for tilstanden på boligmarkedet. Boligrapporten var derfor svakere enn ventet (selv om få kommenterte det etterpå)

 

· UK Arbeidsmarkedet strammes ikke til..

 

Arbeidsledigheten steg overraskende med 10' i september etter to måneders fall, ventet uendret. Den registrerte ledigheten var uendret på 3% i september og ILO/AKU-ledigheten på 5,5% i juli - begge som ventet. Veksten i sysselsettingen er grei. Lønnsveksten var litt lavere enn ventet, 4,2% år/år, ventet 4,4%. Ikke noe signal om at renten må heves til 5%.

 

 

 

first/19/10/06

 

--------

Link to comment
Share on other sites

Tilbakeblikk fra First 20.10.06

 

· USA Vindstille i Philadelphia

 

Philadelphia Feds industribarometer falt som en stein i september og var ventet opp i oktober, men den falt fra ‑0,4 til ‑0,7, ventet opp til 6 - 7. Detaljene var imidlertid sprekere enn de samlede vurderingene og de generelle fremtidsvurderingene kom seg. Bedriftene renonserer likevel igjen på sine investeringsplaner og snittet de siste månedene peker klart ned. Samlet sett var ikke rapporten så veldig sprekt

 

· USA Ledende indikatorer svakt opp i september

 

Ledende indikatorer fra Conference Board, steg 0,1% i september, ventet opp 0,3% etter et fall på 0,2% måneden før. Høyere konsumenttillit trakk opp, men antallet byggetillatelser og gjennomsnittlig arbeidstid bidro negativt. Indikatoren melder om lavere vekst i BNP, men sannsynligvis ikke en resesjon.

 

· USA Færre – og få – nye arbeidsledige

 

· Svensk ledighet faller, sysselsettingen stiger raskt

 

Arbeidsledigheten falt fra 5,7% i august til 4,9% i september, ventet ned til 5,2 – 5,3%. Vi ventet et fall ned mot 5% fordi det trolig er en sterk sesongeffekt i september. Ledigheten er 0,5 pp lavere enn for ett år siden. Fallet har vært større de foregående månedene, men veksten i sysselsettingen er stødig på 2%. Timeverkene stiger enda raskere og veksten i produktiviteten dempes.

 

· Britisk detaljhandel tok pause i september, siste månedene slakkere

 

Detaljhandelen falt 0,4% i september, ventet opp 0,4%. Årsveksten ble 3,2%, ventet 4,1% etter 4,4% i august (revidert en tidels % opp). Den underliggende veksten trender fortsatt oppover, selv om de siste tre månedene under ett har vært svake. Utsiktene er blandet. Inntektsveksten er bra og boligprisene tar seg opp, men stemningen er ikke sprek. Vi sier ikke at det er god nok grunn til å heve renten til 5% i november, men det er godt mulig det blir utfallet.

 

· Kina bremser på alle fronter, vil neppe bråbremse

 

BNP-veksten falt fra 11,3% år/år i 2. kv til 10,4% i 3. kv. Trolig var veksten under 9% kv/kv fra 2. til 3. kv. Industriproduksjonen og investeringene steg trolig litt i september, men de siste månedene under ett er uvanlig svake. Samtidig er kredittveksten kraftig dempet i 3. kv. Alt tyder derfor på at myndigheten har lykkes med å dempe veksten. Mer enn det ønsker de neppe.

 

 

 

 

__________________

Link to comment
Share on other sites

Fra DN -papairutgaven idag:

 

Spår Børsen opp i 425

 

Hovedindeksen på Oslo Børs suste gjennom 400-poengs grensen igår. Aksjestrategene Peter Hermanrud og Ivar Strompdal tror indeksen kan fortsette til over toppnoteringen i mai på 427 poeng.

 

IKKE BEKYMRET. Peter Hermanrud, sjefsstrateg i First Securities.

 

HB_Peter_Hermanrud___99157h.jpg

 

OVER. Litter etter klokken 14.30 igår ettermiddag var totalindeksen oppe i drøyt 402 poeng. Den endte på 401,56 poeng. Foto: Ståle Andersen

 

 

VIDERE OPP. Sjefsstrateg Ivar Strompdal i Sundal Collier venter på fortsatt børsoppgang.

 

THOR CHR. JENSEN

Publisert: 21.10.2006

 

Oslo

 

Resultatvarslene hagler ned over Oslo Børs og forvalter Hans Thrane Nielsen i Storebrand Kapitalforvaltning spådde i DN igår at inntjeningstoppen er nådd for de børsnoterte selskapene.

 

Men aksjemarkedet ser ikke ut til å akseptere Nielsens spådommer. Igår suste hovedindeksen på Oslo Børs opp gjennom 400-nivået til 401,56 poeng. Det er første gang siden i mai, da indeksen kollapset fra toppnoteringen på 427 poeng.

 

- Ikke bekymret

 

Sjefstrateg Peter Hermanrud i First Securities er ikke bekymret for de mange resultatvarslene

 

- Jeg er ikke så bekymret for at det har vært forholdsvis mange resultatvarsler i Norge akkurat nå. Jeg tror det skyldes mer tilfeldige svingninger, sier Hermanrud.

 

- Det er veldig få selskaper som har rapportert her i Norge så langt denne runden. Jeg synes det er mye bedre å se utenfor landets grenser for å finne signaler. De aller fleste selskaper opererer i verdensmarkedet, også Tandberg Television og Stolt Nielsen. Jeg er mer opptatt av hvordan det går rundt oss, og her kan vi se på rapportene fra selskaper i USA eller Europa, sier Hermanrud.

 

Han tror ikke 2006 er toppen for børsselskapenes inntjening, 2007 kan bli like bra.

 

- Vi tror på flat inntjening i 2007 i forhold til 2006. Sykliske sektorer vil trolig falle noe, mens it, finans og konsum vil fortsette oppover, sier Hermanrud.

 

Han tror indeksen kan gå til 425 i denne runden.

 

- Hvis du tar med januar i denne runden, så kan den absolutt det. Det normale er jo at når du nærmer deg nyttår så skal det bli ganske hyggelig. Jeg tror det blir slik i år også, sier Hermanrud.

 

500 mulig

 

Heller ikke en indeks på 500 en usannsynlig.

 

- Indeksen kan gå i 500 poeng, hvis det vi har sett av rusk i makro bare er et blaff. Men jeg tror det blir litt lavere vekst i verden fremover, og da kommer vi ikke så høyt. Men tar jeg feil og det blir like fantastisk bra ut i februar eller mars neste år, er det fortsatt mulig å reise til 500 på indeks, sier Hermanrud.

 

Han tror tredje kvartal blir det beste kvartalet vi har sett på Oslo Børs i form av antall kroner tjent, eller inntjening per indeksenhet.

 

Utlandet trekker opp

 

Også strateg Ivar Strompdal i Orkla Finans er positiv til aksjemarkedet på kort sikt.

 

- Utenlands har jo aksjemarkedene gått veldig bra og er stort sett over toppnivået fra i mai. Der er jo ikke Norge ennå. Det er nok effekten av det som skjer ute som nå driver det norske aksjemarkedet, sier Strompdal.

 

- Det er litt mindre engstelse for at veksten i verden blir svært dårligere. At det amerikanske boligmarkedet står foran en kollaps tror jeg også aksjemarkedet er mye mindre engstelig for. Det har bidratt at verden har blitt litt tryggere på aksjer og litt mindre interessert i obligasjoner, sier Strompdal.

 

Han tror vi kan gå gjennom toppnivået fra mai.

 

- Det er flere ting som taler for det. Frykten for lavere vekst har lagt seg. Rentene er veldig lave fortsatt. Og så har vi det sesongmessige, hvor tiden frem mot jul og litt over jul stort sett er den sterkeste tiden i aksjemarkedet, sier Strompdal.

 

På litt lengre sikt derimot er han bekymret for at det norske aksjemarkedet kan utvikle seg svakere enn markedene internasjonalt. Årsaken er hans forventning om en lavere oljepris.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Fra CNN:

 

 

Rally hinges on strong corporate earnings

 

Wall Street could have another good week so long as corporate earnings stay strong. Fed isn't expected to spook investors.

 

October 22 2006: 12:10 PM EDT

 

 

NEW YORK (Reuters) -- Stocks should extend their rally next week, taking the Dow to fresh records, as long as corporate earnings keep topping expectations and beat back concerns that equities have gotten a tad pricey recently.

 

Next week, which is smack in the middle of the third-quarter earnings reporting period, the Federal Reserve's monetary policy committee meets and is expected to leave interest rates unchanged again, making the two-day meeting a likely nonevent for stocks.

 

 

Investors will need to be cautious of huge, index-moving, swings like those of the shares of heavy equipment maker Caterpillar Inc. (Charts) which sorely disappointed investors with a smaller-than-expected profit and a poor outlook, and easily held the Dow in negative territory in Friday trading.

 

A flood of earnings reports is expected. Companies due to report next week include American Express Co (Charts)., AT&T Inc (Charts)., Ford Motor Co (Charts)., Halliburton Co (Charts)., Kimberly-Clark Corp (Charts)., Texas Instruments Inc (Charts)., General Motors Co (Charts). and Exxon Mobil Corp (Charts).

 

"I think the fundamental earnings figures that are going to come out are going to be positive enough to keep us inching forward," said Brett Gallagher, deputy chief investment officer with Julius Baer in New York.

 

Third-quarter earnings for Standard & Poor's 500 companies are on pace to rise close to 15 percent from a year ago, according to Reuters Estimates. That would be the 17th straight quarter of double-digit profit growth for U.S. companies.

"As long as we have a combination of solid earnings, a market-friendly Fed and no geopolitical trepidation, gains in stocks may still continue," said Andre Bakhos, president of Princeton Financial Group in Princeton, New Jersey.

 

The Fed is expected to leave interest rates unchanged at its policy-setting committee meeting Oct 24-25

 

Yet when the market reaches key psychological levels, such as the Dow hitting a record high on October 3 after passing a nearly 7-year old benchmark set during the Internet boom, or breaching the 12,000 level earlier this week, it has caused investors to lock in profits and sell shares.

 

"A lot of people who look at breadth and technical nature of the markets say we are a bit overbought right now, so there could be a technical argument for why we pull back," Baer's Gallagher added.

 

 

 

http://money.cnn.com/2006/10/22/markets/su....reut/index.htm

 

 

 

 

____________________

Link to comment
Share on other sites

Denne uke: Rentemøte, BNP og boligsalg i USA. Tysk Ifo og svensk inflasjonsrapport

 

USA

· FOMC vil holde renten uendret på 5,25%. Fed vil trolig også holde på formuleringen om at flere rentehevinger kan bli nødvendig for å få inflasjonen ned, selv om banken har fått flere indikasjoner på at veksten faktisk dempes. Men, arbeidsmarkedet er stramt og den faktiske prisveksten (eks energi) er høy

 

· BNP-veksten falt videre i 3. kv, kanskje under 2 blank. Privat forbruk og bedriftenes investeringer steg greit, men boliginvesteringene falt og nettoimporten steg igjen samtidig som bedriftene trimmet lager­veksten. Lagertilpasningen er godt nytt, det blir bedre etterpå. Selv om BNP-veksten falt forble prisveksten for høy

 

· Bruktboligsalget ventes litt ned og nyboligsalget uendret, etter å ha falt mye fra toppen i fjor. Prisene har også falt. Stabiliseres salget er det godt nytt, men det tar tid å gjenvinne balansen ettersom det er uvanlig mange boliger for salg

 

· Ordreinngang for varige varer ventes friskt opp i september, også utenom transport. Uten fly og forsvar, som varierer mye, er veksten dempet, men ennå ikke svak og barometrene signaliserer ikke nedgang, kun svakere vekst

 

· Konsumentbarometeret fra University of Michigan steg mye i første halvdel av oktober og ventes om lag uendret i andre halvdel - like høyt som snittet i 2004 og begynnelsen av 2005. Fallet i bensinprisen hjalp

 

EMU

 

· Ifo-forventningene for tysk industri ventes videre ned, men ikke så langt ned som ZEW viser. Vurderingen av stillingen i dag ventes videre opp fra et særdeles høyt nivå

 

· Veksten i pengemengde og kreditt er høy og ventes marginalt ned i september. Høyere vekstrater vil ikke bli tatt vel i mot av ECB

 

· Ordreinngangen ventes å ha vokst friskt i august etter å ha steget mye de siste tolv månedene under ett. Europeisk industri er i uvanlig godt slag, i dag

 

Andre land

 

· Riksbanken setter opp renten til 2,75% og sentralbanksjef Ingves vil neppe snakke markeds­rentene ned. Inflasjonsrapporten vil trolig redegjøre for hvorfor renten bør settes opp litt raskere fremover

 

· Japansk KPI vil falle i september på grunn av lavere oljepris, men årsveksten ventes å forbli over 0-streken. Prisveksten utenom fersk mat (core) ventes uendret

 

· Detaljhandelen i Japan trender svakt opp, om vi legger litt godvilje til, men ventes litt ned i september

 

Norge

 

· SSBs konjunkturbarometer viser at optimismen i industrien aldri har vært bedre. Vi venter en liten nedgang i 3.kv, men kun fordi nivået er så høyt at vi ikke tror det kan vare. Kapasitetsutnyttelsen er høy

 

 

first/23/10/06

 

__________

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· Peilegrafer Ifo

 

· Peilegrafer USA Salget av boliger

 

· Peilegraf Fed, markedet begynner å se etter renteøkning i 1. kv

 

Tilbakeblikk

 

· Industrien i EMU viser muskler, ordreinngangen rett opp

 

Ordreinngangen til industrien steg hele 3,7% i august, ventet opp 2,3% etter en økning på 1,9% forrige måned. Trenden er meget sprek, årsveksten ble hele 14,2% i august. Det bekrefter den gode veksten i industriproduksjonen, samt barometermålingene angående stillingen i dag for tysk og europeisk industri. Vi tror ikke ECB er skremt over forventningsbarometrene som peker rett ned og den raske veksten i industrien er et argument for at renten ikke trenger å være lav i dag.

 

· Fransk konsum korrigerte ned til trend

 

Det franske varekonsumet falt 2,7% fra august til september, markedet ventet en nedgang på 1,1% etter en vekst på 3,0% måneden før. Årsveksten ble 2,9% i september, mens gjennomsnittet de siste månedene er rundt 4%. Utviklingen i varekonsumet er konsistent med en langsiktig trend som tilsvarer rundt 3,25% vekst år/år. Veksten fra 2.kv til 3.kv ble 1,2%. Det bidrar bra til BNP-veksten i Frankrike i 3.kv.

 

· Bra belgisk barometermåling

 

Belgias Nasjonalbanks barometer falt fra 4,5 i september til 3,8, i oktober, litt lavere enn forventningene på 4,4. Nivået er høyt, kun marginalt lavere enn toppnoteringene under tidligere oppgangsperioder og mer enn 1,0 standardavvik over det historiske gjennomsnittet. Det signaliserer ikke en videre nedgang i Ifo-forventningene.

 

· Britisk barometer bremset

 

Produksjonsforventningene i CBIs industribarometer falt fra 14 i september til 9 i oktober, laveste siden januar i år. Ordreinngangen bremset. Indikatoren signaliserer ikke høyere vekst i industriproduksjonen enn den vi nå ser.

 

· USA ABC comfort uendret, greit nivå

 

ABC Consumer Comfort var uendret på -7 sist uke, etter en frisk oppgang til et helt greit nivå de foregående ukene, nær toppnoteringene de siste tre årene og det historiske snittet.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Når bør du kjøpe aksjer?

 

Avkastningen i aksjemarkedet kommer i rykk og napp. Uheldigvis kommer de største gevinstene når de fleste har solgt aksjene sine.

 

 

Publisert: 25.10.2006 - DN - Hans Aanes adm.dir/Storebrand Kapitalforvaltning

 

Aksjer gir best avkastning over tid, men ikke best til enhver tid. Meravkastningen i aksjer kommer på helt spesielle tidspunkter i den økonomiske syklusen.

 

Mange finansanalytikere bruker mye av tiden sin på å ta stilling til om det blir resesjon - eller økonomisk nedgangskonjunktur. Faktum er at en resesjon sjelden inntreffer. Fokus er følgelig feil. Derimot er det langt flere kortsiktige vekstsykluser, hvor nedturen gjerne omtales som en myk landing eller midtsyklisk nedkjøling. Bare siden forrige resesjon i 2001 i USA har det vært to fulle vekstsykluser og vi er nå inne i den tredje.

 

Historisk har aksjeavkastningen i snitt vært vidt forskjellig i løpet av disse kortsiktige vekstsyklusenes ulike faser. Tenk deg at den økonomiske vekstsyklusen består av fire faser:

 

- ett år før veksttoppen (se A i figuren)

 

- ett år etter veksttoppen (B)

 

- ett år før vekstbunnen ©

 

- ett år etter vekstbunnen (D).

 

Historisk avkastning har vært klart størst i periode D, ett år etter bunnen i vekstsyklusen. Svakest avkastning får man ett år før vekstbunnen. I denne C-perioden har man som oftest tapt penger. Avkastningen er god også i periode A, ett år før toppen i veksten. I periode B er avkastningen som regel fortsatt positiv.

 

Resultatene er entydige og gjelder på tvers av land og markeder.

 

Merk at renten gjerne er høyere på topp i syklusen enn på bunn. Derfor har ikke avkastningen i periodene B og C sett under ett vært høy nok historisk til å konkurrere med renter. Antall perioder med positiv avkastning i periodene B og C er dessuten bare hårfint større enn antall perioder med negativ avkastning.

 

Den menneskelige psyke fungerer slik at vi justerer fremtidsutsiktene i takt med den faktiske, observerte utviklingen. Vi ser i bakspeilet. Det er derfor makroøkonomene nesten alltid blir positivt overrasket i oppgangstider og negativt overrasket i nedturer.

 

Våre analyser indikerer at investorene neppe er bedre. Man kan anta at folk er mest optimistiske når vi går fra periode A til B og mest pessimistiske når vi går fra C til D. Derfor er det helt naturlig at analytikere, investorer og sparere går glipp av de største oppturene - som kommer i året etter bunnen - og samtidig får med seg begynnelsen på nedturen, det vil si periode B, hvor avkastningen har vært lavere enn renten.

 

Hvor står vi i dag?

 

Kredittanalytikerne - som hevder at de «ser gjennom syklusen», men som i praksis endrer ratingene slavisk opp og ned i takt med konjunkturene - har aldri oppjustert kredittratinger i det forrykende tempoet vi har sett det siste året.

 

Aksjeanalytikerne har aldri vært mer positive til Oslo Børs enn i oktober 2006. Antallet salgsanbefalinger i amerikanske aksjer er på ny lav i denne syklusen. Samtidig ser vi at objektive, ledende indikatorer har nådd toppen.

 

Vi tror derfor at oddsene har økt for at vi har gått fra A til B i figuren. Det sykliske perspektivet er én av mange faktorer vi går gjennom før vi utformer anbefalinger til våre kunder. Det sykliske forløpet har vært medvirkende til at Storebrand Kapitalforvaltning nå anbefaler undervekt i aksjer for første gang på tre år.

 

Aksjemarkedene og vendepunkter

 

Storebrand Kapitalforvaltnings gruppe for taktisk aktivaallokering har nylig gjennomført en omfattende internasjonal syklusanalyse basert på datoene for vekstvendepunkter.

Analysen er kanskje den første som bruker konkrete datoer helt tilbake til 1950-tallet for vendepunkter i ulike lands vekstsykluser for å analysere aksjeavkastning. Totalt 311 topper og bunner, eller tilsammen 622 ettårsperioder, er satt under lupen.

 

Uheldigvis er det vanskelig å tidfeste disse historiske toppene og bunnene, og tidfestingen blir fort subjektiv og gjenstand for manipulering. Derfor har vi brukt Economic Cycle Research Institute i datofastsettelsen for topper og bunner i vekstsyklusene i 13 utviklede økonomier, som utgjør tre fjerdedeler av verdens børsverdier.

ECRI samarbeider for tiden med blant andre nobelprisvinneren i økonomi fra 2003, Clive Granger, om bruk av denne typen datoer i internasjonal syklisk analyse.

 

 

 

_____________________

Link to comment
Share on other sites

I dag

 

· Peilegrafer USA ordreinngangen

 

· Peilegraf USA Nyboligsalget

 

Tilbakeblikk

 

· Fed mer sikker på svakere vekst, men ser fortsatt oppsiderisiko for inflasjonen

 

Som alle ventet, besluttet FOMC å holde renten i ro på 5,25%. Fed fastslår at den økonomiske veksten har blitt svekket og venter moderat vekst fremover, men ser fortsatt en risiko for økt inflasjon. Banken gjentar derfor formuleringen fra sist om at en ytterligere tilstramming kan bli nødvendig, men understreker at tidspunktet og doseringen av en eventuell ny tilstramming avhenger av ny informasjon om utsiktene for økonomisk vekst og inflasjon. Budskapet er svært likt meldingen fra forrige møte, men når banken nå erkjenner at veksten er svekket, er risikoen for renteøkning redusert. Fed er mer fokusert på veksten enn inflasjonen. Rentene falt litt, men markedet utelukker ikke helt muligheten for en renteøkning i 1. kv

 

· Tyske bedrifter har det helmax og ser litt lysere på fremtiden

 

Ifo-indeksen for tysk næringsliv steg fra 104,9 i september til 105,3 i oktober, ventet ned til 104,5, den første oppgangen på fire måneder. Forventningskomponenten steg marginalt etter falt ganske kraftig siden i sommer, uten at nivået er lavt. Bedriftenes vurderinger av stillingen i dag steg videre og er på det høyeste nivået siden 1991, i tråd med ZEW-målingen. Ifo er langt mer optimistisk enn ZEW angående veksten neste år - og vi tror (og tror at ECB tror) at Ifo har mest rett Tysk og europeisk økonomi er inne en god høykonjunktur og det taler for flere rentehevinger fra ECB

 

· Høyere rente i vente i euroområdet

 

· Tysk prisvekst overrasker på oppsiden

 

Etter et større fall enn ventet i prisveksten i september, ble prisveksten i oktober godt høyere enn ventet. Det var ventet en nedgang fra 1% til 0,9%, det første anslaget for oktober viser en oppgang til 1,2%. Vi har ingen detaljer, men blir ikke skremt. Prisveksten er ikke høy, og core er i alle fall ikke mye over 1 blank.

 

· USA Bruktboligsalget faller, prisene også

 

Omsetningen av brukte boliger falt fra 6.300' i august til 6.180' i oktober. Nedgangen var litt større enn ventet, men ikke mye (ned til 6.240'). Medianprisen var uendret m/m, men historien ble litt nedjustert og større prisfall år/år enn på 2,2% har vil aldri sett før - og om en måned er det mulig vi ser 5-tallet. Det blir ikke flere boliger for salg, men det er uvanlig mange fortsatt. Det kan ta tid før boligmarkedet kommer i balanse.

 

 

first/26/10/06

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...