Jump to content

Markedet generelt


Vegard

Recommended Posts

Det mest irriterende med markedenes kvakksalvere er overbetalte analytikere, meglere og strateger som stort sett alltid sier at markedet skal opp. At de ikke har sett at en god del av det vi nå ser komme, er ganske enkelt utrolig !!!

 

Selv anser jeg meg som en halvgod investor, men forutså denne kollapsen for godt over et år siden. Jeg trodde riktignok smellen ville komme tidligere, og hevdet hele tiden at jo lengre tid det tar før smellen kommer, jo verre blir det når den først inntreffer.

 

At ikke flere har gått ut og advart om dette tidligere er helt hinsides, og analytikerne/strategene bør finne seg annet å gjøre enn å bare synse rundt som halvtamme høns og heve millionlønninger.

 

Håper faktisk denne korreksjonen blir så tøff at hele det fiansielle miljøet verden over oppstår på en ny og mer seriøs måte, uten kvakksalvere som alltid sier markedet skal opp. Vet at mange av dem sier det skal opp selv om de tror annet, fordi alle tjener mest når det går opp. Provisjonsbasert synsing kalles det, og gang på gang går folk flest på limpinnen.

 

Det går til h...... hver gang markedet tror at "alt er annerledes denne gangen" og ikke tror markedet inneholder risiko lenger.

 

 

Blir så oppgitt av sånn blåøydhet og griskhet av og til....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply

På tide med Fader Vår?

 

 

Gi oss vårt daglige brød

Forlat oss vår skyld som vi forlater våre skyldnere.

 

Bønnen har hatt fast plass i messa siden begynnelsen av 600-tallet.

 

I versjonen på latin brukes ordene debita og debitoribus for skyld og skyldnere.

 

Gi oss vårt daglige brød

Forlat oss vår gjeld som vi forlater våre gjeldsslaver.

Link to comment
Share on other sites

At vi har en finanskrise er i og for seg ventet når Greenspan gikk i forkant og skapte tidenes likviditets-overflod i perioden 2003-2006.

 

Men det som vil komme nå i kjølevannet av finanskrisen er en enorm bølge av konkurser worldwide, bolig- og hyttekrakk i Norge, knalltøffe tider for realøkonomien i mange mange land, høy arbeidsledighet som følge av langvarig resesjon og kostnadskutt hos stadig flere bedrifter....

 

Finanskrisen vi nå ser er bare innledningen og katalysatoren for knalltøffe tider foran oss. Hvor lenge det vil vare er umulig å spå, men vi snakker fort noen år.

 

Men, aksjemarkedet har en tendens til å starte oppturen 6-9 måneder før realøkonomien snur oppover igjen. Jeg skal være tålmodig nå og ikke røre aksjemarkedet før vi er et stykke inn i 2009.

 

På samme måten som vi nå har fått erfare en opptur på kraftig overtid, vil vi nå få erfare en nedtur som vil overdive på nedsiden. Pendelen fra overoptimisme er godt på vei mot overpesimisme, og denne blir svært ubehagelig.

 

Man kan tjene svært bra på å treffe svingningene som herjer nå, men det er fort gjort å bomme skikkelig også. Utslagene er så store at man kan tape store summer på få minutter, så man bør være særdeles forsiktig med å prøve å time bunnen. Den treffer dere garantert ikke likevel! (Man vil være blakk lenge før den inntreffer hvis man trader i mellomtiden...)

 

Take care!

Link to comment
Share on other sites

Man kan tjene svært bra på å treffe svingningene som herjer nå, men det er fort gjort å bomme skikkelig også. Utslagene er så store at man kan tape store summer på få minutter, så man bør være særdeles forsiktig med å prøve å time bunnen. Den treffer dere garantert ikke likevel! (Man vil være blakk lenge før den inntreffer hvis man trader i mellomtiden...)

 

Take care!

Hei RoRu! Jeg har tjent vanvittig på disse sinnsyke svingningene i nedgangstidene..har bevisst hold meg ute fra markedet natten over, og kjøpt nær bunnen inntradag...og har vært Utrulig heldig med tidspunkt for salg igjen.

Er du short i markedet?, Du traff presis med din teori om hode/skulder her i slutten av mai :cool: det står det all respekt av.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Oslo Børs også går opp imorgen, så benytt anledningen til å selge.

 

Vi har en kortsiktig positiv effekt av krisepakkene som nå er levert, men gleden blir svært kortvarig. Om noen dager er det rett ned igjen, og lavere enn forrige bunn.

Link to comment
Share on other sites

Javel.... :smile:

 

RoRu, hva står Oslo Børs i ved nyttår...?

 

 

Mitt tips er 335.

 

 

Hvis Oslo Børs også går opp imorgen, så benytt anledningen til å selge.

 

Vi har en kortsiktig positiv effekt av krisepakkene som nå er levert, men gleden blir svært kortvarig. Om noen dager er det rett ned igjen, og lavere enn forrige bunn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har så rett, Enga....

 

Jeg "hever" kursmålet til 340..... :smile:

 

QUOTE (Zoonic @ 13 Oct 2008, 19:38)

Mitt tips er 335.

 

EngaBhoy 13 Oct 2008, 20:22

Det var da veldig så edruelig! Har du lånt brillene til Hoff@?

Link to comment
Share on other sites

I 2006 og 2007 undret det meg veldig hvor alle pengene kom fra, når absolutt alt steg til himmels. Aksjemarked, råvarer, eiendom og alt annet steg og steg og steg.

 

Var det noen som satt en eller annen plass og trykte penger i et forrykende tempo, eller var det noen som hadde et formidabelt låneopptak uten tanke på at dette skulle betales tilbake en eller annen gang?

 

Det viste seg altså at det var en lånefinansiert oppgang uten sidestykke, der vestlig verden ble gjeldsoffer og østlig verden ble fordringshaver. Nå skal dette korrigeres, og således er prosessen langtfra over ennå.

 

Nå går verdens sentralbanker og finansdepartementer ut og garanterer for innskudd uten begrensning og spytter inn astronomiske pengebeløp for å redde finanssektoren.

 

Da stiller jeg spørsmålet en gang til: Hvor i all verden kommer alle pengene fra som skal få dette til å gå rundt? Det må jo være en motpart til pengene som sprøytes inn, og har denne motparten ubegrenset med NY kapital?

 

Stygt redd for at redningsaksjonene som nå florerer vil skape en skjevhet i verdensøkonomien som vil bli svært tøff å rette opp etterpå. Bakrusen vil bli tøff.

 

Når det gjelder Oslo Børs og hva indeksen står i ved årsskifte Zoonic, har jeg ingen klar formening. Aksjemarkedet er helt irrasjonelt for tiden, hvor prisingen ikke har noen som helst relevans til verdiene og inntjeningen til selskapene for tiden. Det er kun frykt, grådighet og psykologi som priser aksjemarkedene nå. Derfor blir det ren lotto å spå noe som helst.

 

Eneste jeg er sikker på, er at vi ikke har passert bunnen for denne korreskjonen ennå. Markedene skal et godt stykke ned ennå, og det er langtfra noe trendskifte som nå har kommet til markedene. Det er fremdeles et formidabelt bear-marked, men at vi får noen hysteriske "dead cat bouncing" innimellom.

 

Når denne krisen slår ut i realøkonomiene, kommer den virkelige nedturen, og den blir tøff. Tøffere enn noen annen korreksjon i nyere historie.

Link to comment
Share on other sites

Meget gode poenger RoRu. Du har vært flink til å analysere markedet så langt, og jeg kan vanskelig si meg uenig - dessverre :mellow:

 

Limer likevel inn det jeg skrev i trading pit, siden det passer bedre inn her.

 

Det er mange årsaker til at børsene har falt og det blir for lett å peke på én ting, men at børsen har falt så mye som den har gjort skyldes ikke bare frykt parret med forventet lavkonjuktur, men også tilgang på kapital.

 

Hvis et selskap ikke får lånt penger for å betale regningene sine og ikke har tilstrekkelig med penger på bok, må det som selges kan, selges. Når bemidlede mennesker tar pengene ut av banken og kjøper gull i redsel for at bankene faller sammen, må bankene få tak i penger på annet vis.

 

Det blir en spiral som eskalerer, og selv om man har langtidskontrakter er man avhengig av at kunden betaler, så risikoen er i høyeste grad til stedet der òg.

 

Nå har politikerne endelig våknet verden over, og redselen for kollaps ser ut til å være borte. Da kan man enten velge å handle storstilt med en langsiktig horisont, eller prøve å treffe et rally. At vi går tilbake igjen, er det vel få som betviler, men vi kan ha sett bunnen. Spørsmålet er hvor mye vi faller, når traderne skal gevinstsikre.

 

Når GOGL virket billig på 20 kr for tre uker siden, er ikke 13 kr dyrt nå, selv om den nylig var nede i 9,20. Hvor vidt det er mulig å kjøpe den lavere om et par dager derimot, det skal man ikke se bort ifra...

 

Jeg regner med å bli sittende med det jeg har til torsdag, og så tar jeg en recap.

Link to comment
Share on other sites

Da stiller jeg spørsmålet en gang til: Hvor i all verden kommer alle pengene fra som skal få dette til å gå rundt? Det må jo være en motpart til pengene som sprøytes inn, og har denne motparten ubegrenset med NY kapital?

 

Stygt redd for at redningsaksjonene som nå florerer vil skape en skjevhet i verdensøkonomien som vil bli svært tøff å rette opp etterpå. Bakrusen vil bli tøff.

 

godt poeng og ikke bare du som lurer: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...go=c1_re_left_7

Link to comment
Share on other sites

Metoden sentralbankene bruker for å "sprøyte inn penger" i finanssektoren, er at de utsteder statsobligasjoner som en motpart kjøper. Når så sentralbanken har solgt, snur de seg rundt og tilbyr cash til de bankene som ønsker å selge obligasjoner til sentralbanken (i Norge sitt tilfelle boliglånsobligasjoner med huspant innenfor 70% finansiering). Det som Kristin Halvorsen så smukt kalte "indrefileten i bankene".

 

Metoden er fin den, men jeg undrer meg på hvor kapitalen kommer fra hos kjøperne av statsobligasjonene som sentralbankene utsteder?

 

Det finnes mange statsfond a la oljefondet vi selv har rundt om i verden, bl.a. har Ruslland et oljefond på ca 700 mrd USD, Adu Dabi fondet, Nederland har et stort statsfond m.fl. Kina har stort handelsoverskudd som de kjøper statsobligasjoner for i USA, det samme gjør Japan m.fl.

 

Sånn sett fungerer det meste bra.

 

Men nå er summene så gigantisk store, på magfoldige tusen milliarder, så da må man etterhvert spørre seg om hvor kjøperne av statsobligasjonene henter alle pengene fra? Trykker de penger? Eller selger de andre papirer? Og i så fall; hva selger de?

 

USA's statsgjeld er nå på nærmere 60 000 milliarder målt i norske kroner, og likefullt sier Bernanke og Bush'ern at de er villige til å gjøre alt for å stabilisere pengemarkedet og finansuroen. Skal de ta opp enda mer gjeld, og ettertrykkelig hamre fast den siste spikern i kista?

 

Jeg har falt av med tanke på hvor mange tusen milliarder sentralbankene har sprøytet inn nå, men jeg leser daglig om 300 milliarder der og 600 milliarder der og 800 milliarder der....

 

Skulle jeg gjettet, tror jeg beløpet må være rundt 20 billioner nå worldwide, og kanskje enda mer. Riktignok har statsobligasjonene sentralbankene utsteder forskjellige løpetider, noen korte, noen mellomlange og noen på 2-3 år, slik at sentralbankene kan rullere ved å utstede nye statsobligasjoner når de korte går til forfall, men uansett er beløpene så fantastisk store at jeg skjønner ikke hvor alle pengene kommer fra.

 

Situasjonen blir at den vestlige verden snart eies av den østlige verden. Eller rettere sagt gjør de det vel allerede... og hvis en del banker fortsetter å gå over ende, og mange land må trå inn med garantien de har gitt for alle bankinnskudd og bankobligasjoner, så blir disse beløpene også etterhvert store. Sentralbankene får da et rimelig stort ansvar deisende i fanget etterhvert...

 

Og hvis det skjer, vil da den østlige delen av verden være så villig til å låne ut kapital i bytte mot statsobligasjoner til land som får trøbbel?

 

Omfanget av denne krisen er så stor at det er vanskelig å ane konsekvensene hvis pengemarkedet snart ikke begynner å fungere igjen. Har sagt det tidligere også at det bekymrer meg overhode ikke at aksjemarkedene korrigerer med noen års mellomrom, men når kredittmarkedene får kjempetrøbbel, da blir jeg rimelig urolig pga at det får så store konsekvenser for realøkonomiene.

 

Og trøbbelet i realøkonomiene har bare såvidt startet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skrev for ca 1 år siden at USA kunne komme i en situasjon der de ville få samme situasjon som Japan fikk i 1990-årene: nullrente-politikk uten at økonomien klarer å ta seg opp igjen. "Hvorfor handle idag når det blir billigere imorgen" var holdningen blant Japanerne i 90-årene. Innenlandsk etterspørsel ble bare svakere og svakere, bl.a. fordi mange satt med enorm gjeld fra krakket i 1990 og eiendommer som stadig sank i verdi fra rekordnivåer. Det samme ser nå ut til å ramme USA.

 

Når man så tenker på at ca 70% av USA's BNP består av innenlandsk forbruk, bør det ringe noen store bjeller for alle og enhver snart: Resesjonen vi er inne i og har foran oss blir både sterk og langvarig. Consumer Confidence kom inn på 38 igår kveld, det laveste nivået som noengang er målt. Og det er forbrukernes forventning til egen inntekt, forbruk og fremtidstro neste 6 mnd det er snakk om. Som sagt: De samme som står for 70% av USA's BNP. Og så går Dow'en opp 11%.....

 

Aksjemarkedet får rekyler innimellom, og jo mer hysteriske de er, jo raskere blir de avløst av store fall igjen. Og trenden er fortsatt soleklar: NED.

 

Bruk rekylene til å selge, for så å få bedre inngang igjen noen dager senere.

 

Dow'en er bare ned 35% fra toppen akkurat nå, men skal >50% før bull-markedet kommer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev for ca 1 år siden at USA kunne komme i en situasjon der de ville få samme situasjon som Japan fikk i 1990-årene: nullrente-politikk uten at økonomien klarer å ta seg opp igjen. "Hvorfor handle idag når det blir billigere imorgen" var holdningen blant Japanerne i 90-årene. Innenlandsk etterspørsel ble bare svakere og svakere, bl.a. fordi mange satt med enorm gjeld fra krakket i 1990 og eiendommer som stadig sank i verdi fra rekordnivåer. Det samme ser nå ut til å ramme USA.

 

Når man så tenker på at ca 70% av USA's BNP består av innenlandsk forbruk, bør det ringe noen store bjeller for alle og enhver snart: Resesjonen vi er inne i og har foran oss blir både sterk og langvarig. Consumer Confidence kom inn på 38 igår kveld, det laveste nivået som noengang er målt. Og det er forbrukernes forventning til egen inntekt, forbruk og fremtidstro neste 6 mnd det er snakk om. Som sagt: De samme som står for 70% av USA's BNP. Og så går Dow'en opp 11%.....

 

Aksjemarkedet får rekyler innimellom, og jo mer hysteriske de er, jo raskere blir de avløst av store fall igjen. Og trenden er fortsatt soleklar: NED.

 

Bruk rekylene til å selge, for så å få bedre inngang igjen noen dager senere.

 

Dow'en er bare ned 35% fra toppen akkurat nå, men skal >50% før bull-markedet kommer tilbake.

 

Med en slik klokketro på nedgang som du viser, hvor mye har du tjent på den gjennom shorting/put-posisjoner??? Hadde jeg vært så skråsikker som det later til at du er ville jeg ha tjent millioner siden mai (bortsett fra det faktum at jeg av ulike grunner ikke har hatt tid til å fokusere på aksjemarkedet siste halvår).

 

Samtidig husker jeg godt at du for et 1-2 år siden var svært negativ til Orkla (du proklamerte på dette forumet egne kjøp av short i derivater i Orkla da mener jeg å huske), rett før den gikk fra 50-60 kroner og til nesten det dobbelte, hvilket i allefall jeg tjente bra på ved å være long fram til des i fjor....

 

 

Jeg har stort sett samme syn på markedet som deg, men du bommet utrolig stygt forrige gang :wink:

 

 

So, how much gain now??

Link to comment
Share on other sites

Timing is everything i aksjemarkedet, man blir ikke rik av å være konstant negativ eller konstant positiv.

 

Generelt sett kan man si at profeter ikke blir rike, Jesus var for eksempel ikke rik, men han har solgt masse bøker etter sin død.

Link to comment
Share on other sites

Timing is everything i aksjemarkedet, man blir ikke rik av å være konstant negativ eller konstant positiv.

 

Generelt sett kan man si at profeter ikke blir rike, Jesus var for eksempel ikke rik, men han har solgt masse bøker etter sin død.

 

Enig. Timing is everything....

 

...Og i markedet gjelder det å ikke være blakk men godt posisjonert med midler den/de gangen(e) man har rett...

 

 

So simple, so difficult... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Peter Hermanrud sa for noen måneder siden at Oslo Børs kunne falle ned mot 200-blank og vi må nå kunne si at det nærmest var fulltreff...

 

Dette sier han idag:

 

- Kan se 300 poeng ved nyttår

Aksjestrateg Peter Hermanrud i First Securities mener bunnen på Oslo Børs er bak oss.

 

hermanrud_20877a.jpg

 

Christer Teigen, TDN Finans

 

 

Oslo Børs stiger for tredje dag på rad, etter å ha lagt seks tøffe uker med kraftige fall bak seg.

 

Aksjestrateg Peter Hermanrud i First Securities mener bunnen på Oslo Børs nå er bak oss og at vi kan vente oss en opptur på børsen de neste fire til seks månedene.

 

- Børsen kan godt stige opp mot 300 poeng før nyttår uten at jeg blir overrasket av det. Investorer har nå fått mange nok nyheter de seneste dagene på at det ikke er så ille for selskapene verden rundt likevel, sier aksjestrategen til TDN Finans.

 

Han mener det er mange grunner til dagens børsoppgang.

 

- Dette er massepsykologi. BNP-tallene fra USA var ikke så ille, i tillegg har vi fått riggslutninger på gode rater. Dette er bare noe av det som har fått investorer mer positive nå, sier strategen.

 

 

 

Publisert: 30.10.2008 - 16:37 Oppdatert: 30.10.2008 - 18:02

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...q=2&time=20

 

 

Denne indeksen er ikke ferdig med fallet sitt ennå. Såfremt det ikke kommer et mirakel skal den >50% fra toppen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...