Jump to content

Markedet generelt


Vegard

Recommended Posts

Både Dow'en og OSE skal teste nye bunn-nivåer i tiden som kommer. Skal ikke våge å spå hvor langt ned de skal, men forrige bunn vil nok ryke.

Vi er inne i et soleklart bearmarked ennå, og det irriterer meg grenseløst å se media gang på gang på gang slår opp med stor skrift: Er dette bunnen? Enn dette? Enn nå da? Jamen, nå da?!?!

 

Hehe... "Predikanten" har talt! :biggrin:

 

Jeg gjentar også:

* Journalister har ikke investorenes mål som sitt mål (tjene selv og avisens investorer)

* Meglerne har ikke investorenes mål som sitt mål (tjene selv og meglernes investorer)

* Analytikerne har ikke investorenes mål som sitt mål (tjene selv og tjene analytikernes investorer)

 

Kundene er jo der uansett, selv du Roru, hehe :-)

 

De gjør altså bare jobben sin primært for seg selv og sine eiere, og ikke for oss investorer.... jeg er som liten aksjonærer glad Yara og Hydro gjør det samme, men da gjennom at de nå kutter kostnader.

 

...Irritasjon forkorter livet, ikke verd bryet :smile: Bedre å utnytte det til egen fordel. Jeg synes faktisk det er en smule mer interessant nå og følge mer med i media i disse tider enn i f.eks. juli eller august..Flere kjøpsmuligheter byr seg... vi skal jo handle billig og helst billigst mulig :laugh:

 

I likhet med Roru, meg og hele gjengen nevnt ovenfor, samt alle andre, vil vi bomme gang på gang, og treffe gang på gang.... Det viktige er å ha stor gevinst når man har rett og lite tap når man tar feil...so simple, so difficult..:-)

 

For egen del og grunnet arbeidsfokus, som "forstyrret" fokus på investeringer for min del i Q2 i år, ser jeg nå i ettertid at det var dumt å ikke følge nøyere med i medias rene faktaopplysninger i nettopp mai. I denne perioden steg nemlig put/call ratio for standardiserte opsjoner på Oslo Børs til hele 5:1...ikke som noe blaff, men ble værende der i omtrent en måned....

 

Hadde jeg fulgte ordentlig med på den tiden, så ville jeg trolig ha oppfattet det som et signal til verdens mest soleklare shortetidspunkt... 5:1 i put/call ratio er eksepsjonelt, og særlig når det var mer enn bare et blaff.... men, men... lett å glemme markedet når man ikke er eksponert...Vi får legge det til i erfaringskurven... om noen år skal vi ha en ny nedtur, så kan vi tjene mye på den også, selv om den selvsagt aldri blir helt lik den nåværende :-)

 

Nå er det det optimale kjøpslage i månedene framover som skal sorteres ut, har 80% igjen av det tørre kruttet..men nok investert til å kjenne på kroppen at det må følges med, samt mesteparten igjen til å kjøpe mer enda billigere, hvis sjansen byr seg.... :laugh:

 

Godt å ha litt aviser å lese i, stadig nye bekreftelser der på hvorfor de er medie- eller megler-ansatte og ikke helttidsinvestorer (like lite som jeg er heltidsinvestor)... :laugh:

 

Let the show continue, and good luck! :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply

Denne lille notisen går til vår reaktive Sentralbanksjef, Svein Gjedrem.

 

Mitt spørsmål er om det snart går an å få ut finger'n ??

 

Fra forsommeren (men også før) har Gjedrem og hans kompanjonger utvist en handlingslammelse som er svært vanskelig å forstå.

 

De (sentralbanken) er til for å stabilisere økonomien, men de gjør desverre det motsatte.

 

Når sjefen selv i tillegg tilter og blir sint på forespørsel fra publikum under et foredrag her for et par uker siden om renter og konjunkturutvikling.. så er det vel på tide å stille spørsmål om fyren er egnet til jobben han skal ivareta.

 

Rentedifferansen til vårt nærmeste naboland er nå siste 2 dager 2,75 prosentpoeng (dvs over 100% høyere enn i Sverige).

 

Jeg endrer mitt tips fra igår på trader-forumet på 1% på det ordinære rentemøtet 17 des. Det MÅ komme minst 0,75-1% reduksjon i løpet av kommende uke, og så 0,5-1% til på det ordinære rentemøtet 17.12.

 

For hver dag som går får Gjedrem & Co flere arbeidsplasser på samvittigheten.

 

Hva venter han på?? Oppsigelse ?? KPI-reduksjon?? Sistnevnte kommer til å komme, og igjen, Gjedrem agerer REAKTIVT...han må se det før han tror det...

Link to comment
Share on other sites

Børsene i USA klarte altså på mirakuløst vis å riste av seg de ufattelig dårlige arbeidsmarkedstallene (Nonfarm Payrolls på -533K). Jeg har (ikke overraskende) null tro på noen snarlig rekyl av betydning på børsene før vi ser en bedring i det amerikanske arbeidsmarkedet. Med dagens nivå på oppsigelser blir det mange millioner flere arbeidsledige i 2009. Sjekk diagrammet nedenfor som viser månedlig utvikling for Nonfarm Payrolls siden mai 2007, og sammenlign med kursgrafen for OSEBX i år. Første negative tall kom i januar 2008, og da kom også nedgangen og turbulensen på børsene. I mai 2008 så det ut som om trenden i arbeidstallene var i ferd med å snu opp, og da var OSEBX nesten tilbake på all time high. Det er først de tre siste månedene at bunnen har falt ut av arbeidsmarkedet, og vi vet all hva som har skjedd på børsene siden september...

 

ntemploy.gif

 

404564484441c245be3ca54b8b5c9954.gif

Link to comment
Share on other sites

Et etterlengtet rally i Asia og Europa idag, og futtene indikerer rally i USA til kvelden også. Kan nok få et par-tre dager med blå tall igjen nå.

 

At jobb-tallene i USA ble såpass dårlige som de ble på fredag kom overraskende på mange, men likevel valgte markedet å sende indeksen 3% opp. Det virker som at markedet er blitt lei av dårlige nyheter og mener at det meste er indiskontert allerede. Det kan i og for seg funke det, så lenge indikatorene/nøkkeltallene snart begynner å vise en utflating ifht det sterke fallet.

 

Hvis nøkkeltallene derimot fortsetter å falle mer enn ventet også fremover, vil markedet etterhvert måtte ta dette innover seg og foreta en reprising igjen.

 

Det blir spennende å følge med når Q4-tallene skal børs-meldes i januar/februar. Det kan gi svært store utslag for en del selskap, og blir tallene verre enn ventet til tross for det som allerede er indiskontert i markedet, blir det vanskelig å forespeile seg noe hyggelig aksjemarked i det korte bildet.

 

Men, rett skal være rett, markedene har indiskontert svært mye negativt nå, så på lengre sikt er jeg ikke i tvil om at det vil være gunstige nivåer å kjøpe på de kommende 3-6 månedene. Men hvor markedet skal i det korte bildet er svært vanskelig å ha noen klar formening om.

 

Bull-trend ser jeg ikke for meg før 2. halvår av 2009, så turbulensen vil nok vedvare i en del måneder fremover ennå, med store utslag i begge retninger. Bear-trenden er her fortsatt, og sansynligvis i store deler av 1. halvår 2009.

 

Synergiene av det som har skjedd dette året har ikke slått ut skikkelig i realøkonomiene ennå, så noen V-formasjon opp igjen i 2009 har jeg vondt for å tro på. Da snakker vi nok heller en lengre U-formasjon, hvor markedet vil ligge noenlunde flat en stund.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei...og Godt Nytt År ! :-)

 

Jeg registrerer en betydelig oppgang på OSE, og det fortsetter med oppgang i gjeldstyngede USA.

 

Samtlige aksjer jeg kjøpte i Q4 er nå i pluss basert på de gjennomsnittskurser jeg har kjøpt til, med Yara som leder...

 

Vi kan oppleve en vanvittig likviditetsdrevet børs nå framover.... hva skal amerikanerne gjøre??? Få 1 prosent pr år på "sikre" obligasjoner eller få 2-gangen på en dag allerede første handledag i 2009????

 

Problemet er imidlertid der fortsatt.... Amerikanske obligasjoner kommer til å få et helvete på ett eller annet tidspunkt.... Det nytter ikke å bare la sentralbanken trykke penger uten tilhørende verdiskapning i bunnen.... Gjeldstyngede USA kan således få et sant helvete om veldig få kvartaler..... innvandringen og deres bidrag rekker ikke til å komme i produksjon til kompensere nok...

 

Vårt håp her hjemme er at USA's betydning for verdensøkonomien avtar (og det gjør den jo for hver dag)....

 

 

Gledelig helg for alle i long posisjon her hjemme :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
10 Apr 2008[/b], 18:53' post='87996']

USA i resesjon. Alle råvarer, så å si uten unntak, har steget, og stiger, urovekkende fort og høyt. Verdens viktigste valuta har kollapset. Norske kroner på tidenes sterkeste nivå.

 

Bankene strammer til, og likviditetskrisen forflytter seg fra å bare gjelde i finanssektoren til å gjelde mange mange flere bransjer, og dette er en ulmende bombe som snart vil slå ut i stor tyngde. Oljen i motoren er i ferd med å minske drastisk, og det vil skjære seg.

 

Og børsen(e) stiger...

 

Dette er fundamentalt feil, og fullstendig irrasjonelt. Man ser ikke skogen for bare trær.

 

 

 

SAY NO MORE !!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Markedet og de såkalte "ekspertene" slutter aldri å forbause meg....

 

Nå sier de at Norge ikke vil bli særlig berørt av finanskrisen, sammenliknet med andre land fordi vi har så mye penger på bok (les; petroleumsfondet), og at boligmarkedet ikke vil korrigere mer, men heller begynne å stige fremover....

 

Er det mulig ?!?!?!

 

Blaffet av oppgang i eiendomsmarkedet vi har sett er en straksreaksjon på at renten er satt såpass drastisk ned. Men det man ikke har tatt innover seg, er at boligmarkedet fremdeles er skyhøyt priset ifht til real-lønnsveksten i perioden 2000-2009 hvor bolimarkedet virkelig skøyt fart. Det er derfor ikke økonomisk grunnlag nok til at boligmarkedet kan ligge så høyt priset, når man i tillegg får en real økning i arbeidsledigheten. En god del av kjøpekraften forsvinner, samt at folk blir mer forsiktig med å påta seg store lån pga usikkerhet for egen jobb og hva som venter lenger frem.

 

At Norge ikke skal bli særlig påvirket av finanskrisen er for meg uforståelig. Norge er en eksportøkonomi, riktignok av varer/råvarer verden må ha, men det hjelper ikke stort når kundene våre sliter big time og etterspørselen reduseres KRAFTIG.

 

De som tro vi kommer lett gjennom dette vil få seg en skikkelig overraskelse.

 

Boligmarkedet i Norge vil få en skikkelig korreksjon i tiden fremover, og aksjemarkedet skal teste ny bunn.

Link to comment
Share on other sites

Boligmarkedet er for høyt fortsatt, men jeg tror dessverre disse lave rentene vil holde markedet flytende (kanskje også stige) fremover.

 

Når rentene normaliseres kommer neste runde med nedgang.

 

Og så er det vel en god del boligeiere med 100% lån som er ferdig med avdragsfri periode i disse tider, og unge borettslag hvor fellesgjelden ikke lenger er avdragsfri.

 

Noen som har kjennskap til disse effektene?

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør meg svært urolig for tiden, er hvilke konsekvenser det vil få de neste 2-3 årene at myndigheter verden over sprøyter inn alvorlig store milliardbeløp gjennom såkalte redningspakker. Det de gambler på, er at veksten vil være såpass lav at pengeinnsprøytningene ikke vil påvirke inflasjonen. Hvis man derimot tar lærdom av historien, viser all historikk at store pengeinnsprøytninger i økonomien får en etterdønning i form av økt innflasjon. Og denne gangen er innsprøytningene så store at de savner sidestykke og sammenlikningsgrunnlag. Blir det som å pisse i buksa i 30 minusgrader?

 

Jeg skal være forsiktig med å spå noe her, selv om jeg har historikk for å være ganske bastant i mine meninger og uttalelser. Dette fordi jeg er på ukjent territorium og ikke har noe kunnskap å vise til som kan relatereres til erfaring på området. Og det er nettopp det som bekymrer meg...

 

Er omfanger av stimulier så store nå at det vil ta mange år å få stagget synergiene disse pakkene setter igang? Jeg har kommet ut av tellingen vedr hvor mange milliarder som nå er brukt worldwide, men jeg er ihvertfall sikker på at vi har passert 60-70 tusen milliarder målt i NOK. Vil verdensøkonomien tåle dette, uten å få en gigantisk boomerang av inflasjon i fleisen om noen år?

 

Jeg må ærlig talt si at det har jeg ingen klar formening om, men jeg ser ikke bort ifra at det kan skje. Historien har ingen sammenlignbare scenarier, bortsett fra kanskje Tysklands enorme trykking av penger etter 2. verdenskrig. Og for de som har fulgt med i historietimene, vet man at Tyskland fikk en uhåndterbar inflasjon i etterkant.

 

Renten er nå på samme nivå som 2004 og 2005, og folk flest begynner å merke det på sin økonomi at de får bedre råd (vel og merke for de som beholder jobbene sine...). Men vil dette bli en kortsiktig glede som vil bli avløst av en boomerang som vil slå bena under dem som nå begynner å bli optimistisk igjen?

 

En ting våger jeg å være bastant på: Boligmarkedet i Norge skal mye lenger ned enn det er idag de neste 2-4 årene. Der er jeg overhodet ikke i tvil. Det skal ned en eller annen plass mellom 20-40%. Begrunnelsen er at real-lønnsveksten i Norge ikke har utviklet seg i samme tempo som boligprisene. Ikke i nærheten engang. Spreaden er kolossal, og derfor en meget meget stor nedside. For de som sitter i høyt gearet eiendomsportefølje er rådet klinkende klart: Kom dere ut, og ta det eventuelle potensielle tapet dere allerede besitter, før det blir MYE verre!

 

Når det gjelder aksjemarkedet, har jeg imidlertid stor tro på at vi bunner ut iløpet av de neste 6 mnd, da aksjemarkedet priser inn utviklingen ca 6 mnd i forkant av realøkonomien. Så fort man oppdager at BNP-fallet (resesjonen) bremser opp og flater ut, vil aksjemarkedet allerede ha reagert. Jeg er derfor tilbøyelig til å være enig med Hermanrud som nå går ut og sier at investering i aksjer kan være lukrativt i tiden vi nå er inne i.

 

Det er Q1 tallene som slippes ultimo april/primo mai som vil gi oss svaret. Jeg heller til å tro at vi får bunnen når Q1 tallene slippes, gjerne i perioden første halvdel av mai måned. Da tror jeg min anbefaling vil være å starte en kraftig innfasing over en 3-mnd's periode.

 

På 2-3 års sikt vil jeg tro det vil vise seg å bli en svært lukrativ inngang. INGEN klarer å treffe bunnen likevel, med mindre man er utdelt med gullhår et visst sted... Innfasing er nå den desidert beste strategien, og perioden vil være april-juli/august.

 

Med mindre det kommer svært overraskende negative makrotall...

 

MEN, vær på vakt vedr inflasjonen. Det er mulig vi alle sitter på en tikkende bombe der. Ingen vet med sikkerhet dette, men faren er stor for at vi får en inflasjonsrekyl som kan bli meget smertefull, og da er det liten trøst at vi nå har uvante store spreader over Nibor, hvis Nibor skyter i været i tillegg...

Link to comment
Share on other sites

Lærerike innlegg Roru!

Hvilken sektor i aksjemarkedet bør man være posisjonert i ved en situasjon der inflasjonen skulle skyte i været?

 

Om valget skulle stå mellom bank eller bolig når inflasjonen er høy vil jo bolig lønne seg. Er det ikke derfor litt feil å si at boligprisene skal ned?

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle meg hva som i praksis vil skje med inflasjon for en person med:

 

1.000.000 kr i lån

1.000.000 kr i bankinnskudd

1.000.000 kr i aksjemarkedet

 

Hvordan vil disse komme ut av det? Vil f.eks. aksjemarkedet klare å "korrigere" for en større inflasjon?

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle meg hva som i praksis vil skje med inflasjon for en person med:

 

1.000.000 kr i lån

1.000.000 kr i bankinnskudd

1.000.000 kr i aksjemarkedet

 

Hvordan vil disse komme ut av det? Vil f.eks. aksjemarkedet klare å "korrigere" for en større inflasjon?

 

Det er noenlunde slik, og jeg regner med at du "med inflasjon" mener "med høy inflasjon":

 

1.000.000 kr i lån

Ved høy inflasjon vil inflasjonen bidra til å spise opp lånet, i form av at du betaler tilbake lånet i avdrag med penger som er mindre verd enn da du tok opp lånet. Pengene du betaler tilbake med vil svekkes tilsvarende inflasjonens styrke.

 

Det er imidlertid å anta at med høy inflasjon så vil lånerenten øke, altså dyrere lånekostnad. Grunnen til det er at inflasjonspress tilsier press i økonomien (hvis inflasjonen ikke er importert), hvilket sentralbankene motvirker gjennom å øke repro-rentene for å oppnå en mest mulig sunn og forutsigbar, stabil økonomisk vekst

 

1.000.000 kr i bankinnskudd

Bankinskuddet vil optre helt motsatt av lånet, inflasjonen spiser opp kjøpekraften til beløpet, med tilsvarende inflasjonens nivå. Inskuddsrentene kan øke analogt med for lånerentene.

 

1.000.000 kr i aksjemarkedet

Aksjemarkedet vil normalt "inflasjonsbeskytte" pengene. Normalt vil inflasjon sette fart i råvareprisene først ved en begynnende markedsoppgang, slik at man kan påregne økte aksjekurser for råvarebaserte aksjer. Høy inflasjon (dersom den ikke er for sterkt importert, gjennom valutasvakhet, slik den forøvrig er i disse dager for Norge) vil indikere at bedrifter går bra, at det er press i etterspørselen som driver prisene opp. Dette vil jo normalt indikere økt inntjening for disse bedriftene, og øke aksjekursene.

 

Men den høye inflasjonens tendens til å presse rentene oppover vil ha en negativ innvirkning på aksjekursene, fordi forventet diskontert framtidig kontantstrøm for bedriftene da diskonteres med en høyere alternativkostnad (rente). Det er nemlig slik at et selskaps børsverdi er hovedsakelig basert på hele markedets verdiuvurdering av framtidig diskontert kontantstrøm.

Link to comment
Share on other sites

Takk for forklarende svar, RiskyTrader!

 

Så det vil si at de med lån sannsynligvis vil tjene mest på høy inflasjon og at cash er den dårligste løsningen? Inflasjonsmålet til norges bank har vel så langt vært ~2,5%, hva er regnet som høy inflasjon? Vil rentene fortsette å stige helt til inflasjonen går tilbake til normalt hvis det ikke skulle være andre faktorer som gjør at rentene "må" holdes lave?

Link to comment
Share on other sites

Takk for forklarende svar, RiskyTrader!

 

Så det vil si at de med lån sannsynligvis vil tjene mest på høy inflasjon og at cash er den dårligste løsningen? Inflasjonsmålet til norges bank har vel så langt vært ~2,5%, hva er regnet som høy inflasjon? Vil rentene fortsette å stige helt til inflasjonen går tilbake til normalt hvis det ikke skulle være andre faktorer som gjør at rentene "må" holdes lave?

 

Hei... Cash er nødvendigvis ikke den dårligste løsningen under slike tilstander...Mange ville nok tjent stort på å tenke "cash is king for et drøyt halvår siden... selv med tiltagende inflasjon på høsyparten. De som fulgte "casj is king"-strategien for et halvt år siden slapp jo å tape halvparten av aksjeplasseringene sine...

 

Noen ganger er det viktigere å sikre verdier, enn å skaffe litt mer...

 

Hva som er "Høy inflasjon" er det vel ikke noe fasitsvar på, men er den over 5% er den definitivt høy etter min oppfatning.

 

Rentene, eller dvs prisen på penger som det jo er, vil måtte gå opp når inflasjonen tiltar...Ingen vil jo over tid låne ut penger når man får mindre penger/kjøpekraft tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Bernanke har startet seddelpressen, og pløyer nå 300 mrd USD inn i markedet ved å kjøpe statsgjeld. På kort sikt vil nok dette virke, og gå bra. 300 mrd USD ifht USA's økonomi totalt sett er såpass lite, at det neppe vil være ødeleggende for økonomien på et senere tidspunkt vedr inflasjon.

 

Men hvis Bernanke fortsetter med dette, og kjører flere og flere slike opptrykte pakker inn i markedet, da vil jeg bli bekymret.

 

Han balanserer økonomien nå på en svært skarp knivsegg, og forhåpentligvis vet han hva han gjør og at dette går bra. Men selv bernanke er nok på svært ukjent farvann nå, og boomerang-effekten kan bli meget ubehagelig hvis han feiler.

 

Perioden vi har foran oss nå, frem til utgangen av 2010, vil bli en svært lærerik periode. Har tro på aksjemarkedet ved innganger nå frem til sommeren hvis man har litt lengre tidshorisont på inngangene, men jeg er urolig for hva alle disse redningspakkene og opptrykking av penger kan medføre på sikt. Dette er ukjent farvann for alle, da vi ikke har noe historisk å sammenligne med, så utfallet kan bli himmel eller h..vete.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I DN idag slår de stort opp at korrigeringen i boligmarkedet er over og at nedgangen fra høsten 2008 er hentet inn igjen:

 

http://www.dn.no/eiendom/bolig/article1641465.ece

 

Hvis dette viser seg å være riktig, har vi en udetonert bombe i boligmarkedet som vi drar med oss til nye høyder. Hvis boligmarkedet uten å korrigere mer ned starter en opptur igjen, vil det få katastrofale konsekvenser på sikt når bomben går av fra et høyere nivå.

 

Personlig tror jeg dette er et blaff og at korreksjonen fortsetter med fornyet styrke fra våren og utover. Grunnen til at prisene har holdt seg brukbart er at det har vært lite enheter ute for salg. Når tilbudssiden øker igjen utover våren vil prisene begynne å synke.

 

Og det vil de fortsette med i år og neste år. Korrigeringen i boligmarked-Norge har såvidt startet.

 

Årsak: Real-lønnsveksten siste 10 år har vært på en gåtur, mens boligmarkedet har galloppert. Spreaden er historisk stor, og må korrigeres før ny opptur kan komme.

Link to comment
Share on other sites

Årsak: Real-lønnsveksten siste 10 år har vært på en gåtur, mens boligmarkedet har galloppert. Spreaden er historisk stor, og må korrigeres før ny opptur kan komme.

 

Er du sikker på det?

 

Tips: Hva var husholdningenes andel av disponibel inntekt etter skatt anvendt på bolig på 80- og deler av 90-tallet vs nå i 2008/2009??

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det?

 

Tips: Hva var husholdningenes andel av disponibel inntekt etter skatt anvendt på bolig på 80- og deler av 90-tallet vs nå i 2008/2009??

 

Jeg svarer meg selv på denne, og undebygger den med fakta fra NEF:

 

http://www.nef.no/asset/2004/1/2004_1.pdf

 

Se figur (graf) 10 side 13 i NEF sin mars-rapport.

 

Det står nok noe bedre til med situasjonen enn du antyder for eiendomsmarkedet, Roru.

 

Vi er på nivået som for 10 år siden i kjøpekraft i forhold til bolig, og vesentlig bedre enn det så ut for 20 år siden. Skulle bare mangle forresten, fra å være en middelmådighet på 80-tallet har Norge gått fram og opp som verdens rikeste demokratiske stat (noe forøvrig den sosialistiske finansminsteren vår gjør sitt ytterste for å ødelegge gjennom statens pensjonsfond utland, maken til klønehuer..vedta økning i aksjevektingen på toppen av en konjunktursykel.)

 

God påske

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

NÅ må man kjenne sin besøkelsestid i long-posisjoner!

 

Oppgangen er nå uten grunnlag, og børsen går opp selv om resultatene som leveres er mer negative enn ventet. Risikoen for et stort tilbakeslag iløpet av kommende uker er kraftig økende. Oppgangen hittil er et betimelig bear-rally pga at det fallt mye sammenhengende over et lengre tidsrom, men nå har oppgangen kommet i en fase det det ikke er grunnlag for videre oppgang på kort og mellomlang sikt.

 

Vi vil derfor få et nedsalg igjen om kort tid, før det igjen kan komme en opptur.

 

Ta gevinster.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppgangen vi ser på Oslo Børs nå, er synonym med oppgangen i april/mai 2008. For sterk oppgang, uten noe hold i virkeligheten.

 

Det kommer et realt skrell snart. Juni og juli blir høyst sansynlig meget rød.

 

Iløpet av 2009 ser jeg for meg 200-220 på OSEBX igjen.

Link to comment
Share on other sites

Skjekk dn.no

 

tallet 400 har dukket opp...

 

jeg ler

 

Ler jeg også... den samme fyren indikerte tidligere i uken boligmarkedet kraftig ned. En viss korrelasjon mellom boligmarked og aksjemarked hadde vært langt mer sannsynlig, om enn noe faseforskjøvet.

 

Han foreslo forøvrig kjøp av OBX calls med januarforfall i desember 2007. Resultatet av det vet vi jo, giganttap. Han foreslo det samme desember 2008, og vant.

 

Så det virker som han programmert til å si det samme hvert år. Og med den kjente januareffekten vil han jo statistisk treffe i flertallet av gangene gitt den dokumenterte signifikansen i "jaunareffekten".

Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon..

 

Siste ukene og særlig denne uken kjases det om den amerikanske stress-testen av bankene, og i kveld ..ca om en halvtime kommer resultatene...

 

Talentløst! Det er da vel ikke i tidenes krisetid man skal utføre slike tester? Hvorfor gjøres disse testene nå og ikke da økonomien skummet av gårde som værst?

 

Idioti. Alle vet jo utfallet allerede, og skaper bare usikkerhet frem til offentliggjørelsen. Det blir som å spørre en som er blind om han ser dårligere dersom vi skrur ned lysstyrken...

 

Surr fra ende til annen.

Link to comment
Share on other sites

Da foreligger resultatet, usikkerheten er fjernet, og after hours futtene i USA stiger moderat, ikke så mye...."alle" visste dette allerede.. Skal vi nå teste hørselshemmende også, og skape enda mer usikkerhet?

 

J... rør fra USA hele stresstesten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...