Jump to content

Markedet generelt


Vegard

Recommended Posts

Hva "spånomene", både i Norge og USA driver med fortiden er det vanskelig å forstå seg på. Disse stresstestene, designet for å finne ut om diverse banker har nok kapital, er jo dømt til å feile. Vi vet at bankene har lånt ut alt for mye og at de blir nødt til å stramme inn lånegivingen for å skaffe en akseptabel egenkapital. Dette vil igjen føre til en kraftig kontraksjon i pengemarkedene, altså runde to av finanskrisen.

 

Hadde man latt bankene, som vitterlig har tatt for stor risiko, betale for denne risikotakingen, ved å la dem gå over ende, hadde vi fått en krise som hadde vært skarpere, men vi hadde blitt kvitt dem. Slik det er nå, belønnes jo idiotisk bankvirksomhet, noe som fører til at man ikke lærer. Bankene er visstnok for store til å gå overende, noe som selvsagt er sludder. Man skulle latt bankene gå overende, restene ville ha blitt plukket opp av nye eiere, og man ville ha fått eiere som vet at hvis man tar for stor risiko, ja så kan man risikere å miste investeringen sin. Slik er det altså ikke nå.

 

På det norske markedet så har vår egen boble bankier, Svein Gjedrem, funnet ut at vi må kjøre renten i dass, noe som er nødt til å føre til (1) at boligboblen i Norge ikke sprekker fullstendig og (2) at den blir bygget opp igjen som fører til (3) en ny fremtidig norsk boligkrise.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply
NÅ må man kjenne sin besøkelsestid i long-posisjoner!

 

Oppgangen er nå uten grunnlag, og børsen går opp selv om resultatene som leveres er mer negative enn ventet. Risikoen for et stort tilbakeslag iløpet av kommende uker er kraftig økende. Oppgangen hittil er et betimelig bear-rally pga at det fallt mye sammenhengende over et lengre tidsrom, men nå har oppgangen kommet i en fase det det ikke er grunnlag for videre oppgang på kort og mellomlang sikt.

 

Vi vil derfor få et nedsalg igjen om kort tid, før det igjen kan komme en opptur.

 

Ta gevinster.

 

??? Din bestemte innstilling 29.04, innebærer at de som fulgte ditt råd har gått glipp av 10-15% avkastning...tilsvarende minst 1 års avkastning i et helt normalt/gjennomsnittelig aksjeavkastnings-år..

 

Også kommer du en uke senere og sier det samme, hvorpå markedet stiger tilsvarende 1/3 av et normal-år i aksjeavkastning neste dag..

 

Det er jo klart at du kommer til å treffe en gang, men du greide i allfall ikke å lure meg til å miste et høyt 5-sifret avkastningsbeløp siden 29.04.

 

Primadonna-nykker fra din side, forhåpentligvis har du ikke fulgt dine egne råd... alternativt har du en helt annen agenda.

 

Den som tier, samtykker.. og det gjør du jo som regel på tilsvar til etterhvert ganske så mange kløneråd.

Link to comment
Share on other sites

Til "RiskyTrader"

 

Jeg går god for dine inngående kunnskaper innenfor marked og økonomi, men personlig faller ikke innlegget under noe særlig i smak.

 

Å opptre hånlig overfor andres innspill i ettertidens klokskap er smålig, uprofesjonelt og ikke minst lite gjennomtenkt i mine øyne. RoRu sin argumentasjon for hans tolking av markedet på det tidspunktet var ikke totalt usannsynlig. Det kunne like gjerne gått hans vei.

 

Jeg syns du heller skal være takknemlig for at alle ikke har samme tanker som deg; er det ikke nettopp på grunn av det du registerte deg her på dette forumet?

 

Du snakker bl a om at han ikke "lurte deg". Personlig betviler jeg at det var RoRu's hensikt. Forsøk heller å se på anders innspill som alternativer. Det kan utvide din egen horisont og dømmekraft.

 

Lykke til med videre investeringer.

Link to comment
Share on other sites

Enig at jeg gikk litt over streken, sorry Roru og andre. Ikke meningen å være hånlig, men jeg etterlyser faktisk litt mer hold i argumentasjonen i synspunktene fra enkelte også før man uttaler seg så bastant at det nærmest uttales som en vedtatt sannhet.

 

Lykke til alle sammen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Enig at jeg gikk litt over streken, sorry Roru og andre. Ikke meningen å være hånlig, men jeg etterlyser faktisk litt mer hold i argumentasjonen i synspunktene fra enkelte også før man uttaler seg så bastant at det nærmest uttales som en vedtatt sannhet.

 

Lykke til alle sammen :rolleyes:

:smile:

 

Absolutt forståelig og tar det selv til meg. Er selv også veldig klar over at jeg ikke alltid er god nok til å gi gode og reflekterte argumentasjoner. Forsøker å bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Det snakkes i dag om den høye omsetningnen av Bear-derivater, og at hovedtyngden av markedet derav skulle være bear... det er jo i seg selv positivt feil isolert sett....

 

Selgerne av bear kan da vel ikke være bear(?) og de utgjør jo like stor omsetningsandel som kjøperne av bear, eller??

 

At omsetningen er høy, forteller jo bare at det er mange aktører på banen... hvilket er positivt uansett retning... det senker vanligvis både spread og volatilitet :-)

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår at det må være en selger for at det skal inntreffe en handel.

 

Derivatene hadde i dag et stort volum uten at de gikk ned i pris. Det vil mest sannsynlig si at det har vært et kjøpspress i verdipapiret. (vanskelig å si i dette tilfellet, da derivatet har som hensikt å følge hovedindeksen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skivebom av Gjedrem!

 

Norges befolkning er full av spekulanter, ser det ut til...

 

Det er særs uventende at en ellers så sindig sentralbanksjef tilter så totalt av spørsmål og ønsker fra en eiendomsmegler som det er referert til i Finansavisen i dag. Ikke bare er det uventende, det er useriøst og lite tillitvekkende at en slik figur kommer med de uttalelsene han kom med, nemlig nordmenns overdrevne bruk av flytende rente eller manglende bruk av fastrente (i motsetning til befolkningen i mange av være naboland).

 

Jeg vil tro det store flertallet av boliglån i Norge er finansiering (i snitt) godt innenfor 50-60% av boligverdiene. Da blir det fullstendig useriøst av sentralbanksjefen og kalle denne størstedelen for "spekulanter"... helt grunnløst.

 

Faktum er at det skal være billigst i det lange løp å velge flytende rente, altså mest kostnadseffektivt. Det skal lønne seg å ta risikoen på at renta kan flukturere. På samme måte skal det lønne seg å velge spotpris for strømprisen... Grunnen er veldig enkel : Den som skal overta denne risikoen, må beregne et risikopåslag (og dermed kostnad for konsumenten)... Det gjelder strømpris, såvel som boligrente..

 

 

Så hvis Gerdrem virkelig mener at en husholdning med 50% boliggjeld er "spekulanter" i ordets negative betydning, så er han fullstendig ute å sykle på ville veier... Skulle ikke en familie med 50% egenkapital i bolig velge flyte rente, hvem skulle velge det da??

 

Insinuerer Gjedrem at boligverdiene skal ned 50-70%??, insinuerer han at vi ikke skal høre på hva han sier på pressekonferansene?? Eller insinuerer han at han ikke har kontroll??

 

Det blir artig å følge ham videre, det kan ikke bli veldig lenge hvis han står for denne linjen og virkelig mener det... Da trenger Norge en ny sentralbanksjef som i allfall kan den lille gangetabellen før han forsøker seg på kompliserte prognosemodeller som hittil har medført at sentralbanken konstant løper etter markedet...

 

 

Gjedrem; Det er krise i økonomien, men vannet renner da fortsatt nedover !

 

Hvilken sentralbanksjef vi har...

 

Artig å se da, mange har bundet renta siste månedene .. for ett til tre år... hittil har boligverdiene sunket mindre enn 5% på ett år, Gjedrem er gutten sin :-)

 

Min spådom er at rentebindinger nå med kortere løpetid enn 5 år er fullstendig bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

Til RiskyTrader

 

Her skal du få argumentasjon:

 

I april og mai 2008 skrev jeg mye her på forumet om at jeg mente Oslo Børs var historisk overpriset ifht det underliggende, og hva analytikerkorpset var villige til å prise inn av P/E-verdier på selskaper. Man kan ikke legge inn 12-15 års fremtidig inntjening på et selskap med de råvareprisene som lå til grunn på det tidspunktet, og jeg fremhevet da spesielt Yara, STL m.fl. som hadde unormalt høye priser på sine varer.

 

Å tro at slike priser ville vedvare på så høye nivåer som rettferdiggjorde en slik urealistisk høyt nivå på P/E'n, mens verden forøvrig trodde penger var gratis og lånte til langt over pipa, mente jeg var i beste fall naivt.

 

Jeg ser på den kapitalistiske verden som 1 stor pengesekk som vokser litt hvert år pga inflasjon. Noen land går med overskudd, andre ikke. Der noen går med skyhøye overskudd, må det tilsvarende underskuddet finnes en annen plass, med mindre pengesekken totalt sett har vokst helt ut av proporsjoner.

 

Så min konklusjon i fjor var følgende:

 

Ettersom alt man kan ta i av investerbare alternativer gikk til himmels, hvor i all verden kom alle pengene fra? Satt noen og trykte penger i et forrykende tempo, eller var det en gjeldsbombe av uante dimensjoner som var under oppseiling?

 

Jeg tolket det dithen at det var en gjeldsbombe som var snart ved å sprekke, og tok til ordet flere ganger om at dette kom til å gå fryktelig ille, og sammenliknet det vi hadde i vente flere ganger med depresjonen som startet 1929.

 

Det som imidlertid er vanskelig å time, er når markedet våkner opp og ser dette. Saueflokken var fullstendig blendet, og trodde himmelen var nær. Mildt sagt blåøyd.

 

Det vi ser på børsen nå, spesielt Oslo Børs, har mange likhetstrekk. Mens verden forøvrig sliter BIGTIME, begynner de å prise inn at oppgangen er på vei og at økonomiene rundt om i verden er friskmeldt.

 

DET ER FULLSTENDIG FEIL.

 

Det særdeles mange selskaper som sliter tungt og mange selskaper som skal gå konkurs ennå. Finanssektoren er på langt nær ferdig med å ta tap, og de er svært restriktive med å låne ut penger. De ønsker heller å minske utlånsporteføljen enn å øke den.

 

Så lenge finanssektoren ligger med brukket rygg, vil vi ikke få fart i næringslivet. Det er finanssektoren som er multiplikatoren i økonomiene, og så lenge de kniper igjen vil prosjekter og annen aktivitet bremses kraftig opp, og synergien av dette slår hardt ut i økonomiene.

 

Det er derfor en lang vei å gå før vi er ute av grøfta, og derfor blir en så kraftig oppgang som vi har sett siste 2 mnd helt feil.

 

Det er en blåøyd overoptimisme som foregår i aksjemarkedet for tiden. Men, det er saueflokken som bestemmer retningen på aksjemarkedene. Så lenge de er blåøyd, vil man få slike ulogiske bevegelser.

 

 

Selv tapte jeg en god del penger på shorting ifjor vår, da jeg mente markedet ville våkne å se hva som var på gang. Men, en blåøyd saueflokk viste atter en gang at de bestemmer når ting skal skje, og at logikken måtte vike atter en gang. Har derfor kuttet ut all handel siden mai ifjor. Jeg våger påstanden om at aksjemarkedet stort sett alltid er over- eller underpriset, og at det enkelte gang er innom riktig prising. Det er også naturlig, da prisingen er tuftet på forventninger.

 

Men i mai ifjor var det ekstremt feilpriset. At ikke folk så det, forundrer meg faktisk ennå.

 

Korreksjonen skulle kommet allerede i 2007, og markedet var langt på overtid når det først slo inn. Derfor også en mye tøffere landing enn det som kunne vært caset.

 

Vil samtidig også lufte en annen mening jeg har:

 

Boligmarkedet i Norge er priset 30-40% for høyt. Når rentene kommer opp igjen, vil det få katastrofale følger. Gjeldsgraden blant nordmenn er ekstrem historisk sett. Reallønnsveksten siden 2000 og frem til idag, er et hav unna boligprisstigningen. Det strider mot alle økonomiske begreper, og riset bak speilet som ligger foran oss blir særdeles ubehagelig når denne starter.

 

Uheldigvis, på samme måte som blåøydheten i aksjemarkedet, vil det gå altfor langt før man våkner.

 

I Norge er 90% av all eiendomslån på private hender i flytende rente, mens i utlandet er 90% i fastrente. Derfor får vi umiddelbar effekt i Norge når renten settes så mye og raskt ned i Norge, mens det er næringslivet som egentlig trenger denne rentestimulien. Det er Gjedrems store hodebry at boligmarkedet tar av mens det egentlig rent økonomsik sett burde korrigere. Problemet utsettes og forverres.

 

Vi har noen tøffe måneder og år foran oss.

Link to comment
Share on other sites

Til RiskyTrader

 

Her skal du få argumentasjon:

....Vil samtidig også lufte en annen mening jeg har:

 

Boligmarkedet i Norge er priset 30-40% for høyt. Når rentene kommer opp igjen, vil det få katastrofale følger. Gjeldsgraden blant nordmenn er ekstrem historisk sett. Reallønnsveksten siden 2000 og frem til idag, er et hav unna boligprisstigningen. Det strider mot alle økonomiske begreper, og riset bak speilet som ligger foran oss blir særdeles ubehagelig når denne starter.

 

Uheldigvis, på samme måte som blåøydheten i aksjemarkedet, vil det gå altfor langt før man våkner.

 

I Norge er 90% av all eiendomslån på private hender i flytende rente, mens i utlandet er 90% i fastrente. Derfor får vi umiddelbar effekt i Norge når renten settes så mye og raskt ned i Norge, mens det er næringslivet som egentlig trenger denne rentestimulien. Det er Gjedrems store hodebry at boligmarkedet tar av mens det egentlig rent økonomsik sett burde korrigere. Problemet utsettes og forverres.

 

Vi har noen tøffe måneder og år foran oss.

 

Hei... litt om boligmarkedet:

 

Jeg tok en snartur innom ssb og laget to statistikker (ssb er gode på historiske data, men elendige på estimater, de progostiserte nemlig i desember 08 at boligprisene skulle ned 15,9% i 2009.... en skivebom hittil i år på hele 27%-poeng (og ja...jeg tror de ansatte der faktisk får betalt for misærene sine også, utrolig nok):

 

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

Lønnsutvikling 5,30 % 10,18 % 17,50 % 21,33 % 25,65 % 29,99 % 36,17 % 44,09 % 52,75 %

Boligprisutvikling 3,52 % 11,55 % 14,65 % 19,30 % 31,83 % 42,54 % 66,06 % 78,73 % 66,34 %

Diff (prosentpoeng) 1,78 % -1,37 % 2,85 % 2,03 % -6,18 % -12,55 % -29,89 % -34,64 % -13,59 %

 

Tabellen blir litt gal ser jeg på forhåndsvisningen, men du/dere skjønner sikkert at år 2008 ligger bakerst til høyre.

 

Baser på dette, har vi en forskjell i prosentpoeng på ulykkestallet 13 prosentpoeng i disfavør av lønnsutviklingen. Etter de siste boligtall for jan-mai 09 blir tallet kanskje 25 prosentpoeng i favør av boligprisene.

 

Det som mangler i denne oversikten, er den dramtiske utviklingen i 2009 så langt, hvor kjøpekraftsstyrkelsen for lønnsmotakere grunnet lavere renter, styrkes enormt. Renter etter skatt faller fra ca 150K til 75K etter skatt for en familie med 2,5 mill i boliglån....hvis dette da er en familie med 2 arbeidende er dette tilsvarende en lønnsøkning årlig på mer enn 35K pr arbeidende ETTER skatt. DET er dramatisk!

 

Roru: Konvergensen mellom boligpris og lønn har allerede skjedd i 2007 og 2008!

 

Forøvrig: Hvorfor insinuerer du at boligmarkedet skal gå til helvete, samtidig som du spår at næringslivet skal ligge på felgen...et næringsliv på felgen innebærer ingen dramtiske økninger i rentene på en god stund. Videre: mange husholdninger fikk en støkk av vinterens renter, de strammer til, og endel velger fastrente.... 40% av disse er ansatte i stat/kommune og ingen av de mister heller jobben.

 

Dommedagen av disse forholdene kommer ikke i Norge i samme grad som andre mindre solide økonomier....dog vil jeg forsøke å være lett på foten i aksjemarkedet på kort sikt etter den vanvittige oppgangen... stopp loss og hedging i OBX-putter vurderes fortløpende...men det er fortsatt long som er min hovedstrategi så langt jeg kan se.

 

Mine aktiva i aksjer og faste eiendommer passerte med NEF sine tall for mai nå en urealisert gevinst på +1M bare for året 2009, så jeg er happy for at jeg har vært long i aksjer siden oktober.

 

Mer om aksjemarkedet, naivitet osv senere.

 

Edit: vil bare minne om Norges netto tilvekst av befolkning for tiden... De skal bo de også....og det drar ikke ned boligprisene.

Link to comment
Share on other sites

Til RiskyTrader

 

Her skal du få argumentasjon:

 

Vi har noen tøffe måneder og år foran oss.

 

Kort innpå vedr. aksjemarkedet.

 

Ja det var tøft i fjor..jeg så ikke så mange meldinger her på forumet da...en blir litt mindre engasjert når man er ute av markedet, slik jeg var da... etter å ha solgt meg tilnærmet helt ut før nyttår 2007/2008..... det VAR faktisk mulig å se at markedene var for høye...jeg er et levende bevis for det (jeg kan bl.a dokumentere mitt brev til Storebrandfondene i oktober 2007 hvor jeg kvittet meg med aksjer og hele j...idiotien av gamle AMS-fonds)..., om hvor elendige de er til aksjeforvaltning...ett år etter høsten 2008 er de ikke engang elendige... de er UDUGELIGE og/eller har et udugelig mandat..

 

Men det tøffe fallet var sist høst. En fin anledning til å kjøpe. Folk tapte 50-90%... jeg tapte ingenting :-) Herlig :-)

 

Kom ikke å si at det var umulig å se den boblen.... jeg så den ett år før den kom og agerte deretter! +1M so far in 2009.

 

At markedet er naivt... javel.. utnytt det da, hvis du vet det...I know...men likevel ydmyk nok til å agere hvis jeg skulle ta feil av psykologien....

 

Det gjelder ikke alltid å ha rett, men å har rett when it counts...and then... cut potential losses early..

Link to comment
Share on other sites

Hei..(Roru)

 

Pr idag har markedet på Oslo Børs gått 30% opp i fra den dato du Roru i slutten av april i år kom med ganske bastante meldinger om "selg og ta gevinster". Måten du gjorde det på vet både du Roru og mottakerne her om,.. som en slags profet med evner utover det vanlige, dog formodentlig ikke styrtrik enda av samme grunn (for med slike nevnte evner ville man vært nettopp det, og ødelagt markedet og vært verdens rikeste i løpet av nokså kort tid).

 

Jeg har opponert mot deg i hele det samme tidsrom mot den manglende ydmykhet fra deg, og også hatt et motsatt syn på markedet, dog med en viss frykt for en korreksjon (som vil komme).

 

Har det slått deg at nedgangen fra oktober i fjor til mars i år kanskje var alt for sterk (hvilket var grunnen til at i allfall jeg lastet opp igjen både sist høst, vinter og vår)?

 

Nei... det har jo ikke det, selvsagt. Bastante utsagn gjennom at man (du) hadde rett en gang (i fjor vår), har medført at du tror du alltid har rett. Med en slik bastanthet du beskriver ville du jo selvsagt vært short i samme periode.... men det skriver du jo at du ikke er, nå for litt siden....Du skriver at du er ute av markedet, og ikke short selv, selv om du messer om det gang på gang at du er overbevist om kraftig korreksjon ned i løpet av kort tid??

 

How comes??...og med den bastantheten??

 

Korreksjonen kan komme i morra den, men strategien min er klar for å minimere tap av den, og så dra nytte av den.

 

"Timing is everything, ydmykhet er en forutsetning!"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
NÅ må man kjenne sin besøkelsestid i long-posisjoner!

 

Oppgangen er nå uten grunnlag, og børsen går opp selv om resultatene som leveres er mer negative enn ventet. Risikoen for et stort tilbakeslag iløpet av kommende uker er kraftig økende. Oppgangen hittil er et betimelig bear-rally pga at det fallt mye sammenhengende over et lengre tidsrom, men nå har oppgangen kommet i en fase det det ikke er grunnlag for videre oppgang på kort og mellomlang sikt.

 

Vi vil derfor få et nedsalg igjen om kort tid, før det igjen kan komme en opptur.

 

Ta gevinster.

 

 

Hei. Har du noen klare profetier å komme med nå, ala dette fra tidligere? Eller avventer du til det passer med profetiene dine fra tidligere i våres?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har du noen klare profetier å komme med nå, ala dette fra tidligere? Eller avventer du til det passer med profetiene dine fra tidligere i våres?

 

Jaja... fint å vente til å være profet inntil man har rett, Roru... og dyrke fulltreffen så lenge det går. Men igjen har du bommet så til de grader....

 

Det er vel ett år siden den virkelige stormen i "finanskrisen" startet. Merker egentlig ikke noe negativt med det selv det åpner bare kjøpsmuligheter, og vips ...så har jeg økt mine aktiva med over 35% på et år....med "finanskrise"

 

RCL var best, de fleste kjøpt 30 øre over bunnen på 38,70, da en ellen annen tulling samtidig mente at aksjen kunne gå til 7 kroner...hvor ble det av den idioten??

Link to comment
Share on other sites

Vil gratulere millionæren RiskyTrader med et godt børs-år :biggrin: Det fortjener du etter alle de hyggelige komentarene til Roru: :cool:

 

RiskyTrader om hva han mener om Roru:

-"fint å vente til å være profet inntil man har rett, Roru.."

-"Men igjen har du bommet så til de grader...."

-"Eller avventer du til det passer med profetiene dine fra tidligere i våres?"

-"Bastante utsagn gjennom at man (du) hadde rett en gang (i fjor vår), har medført at du tror du alltid har rett"

-"og med den bastantheten??"

-"Primadonna-nykker fra din side"

-"Den som tier, samtykker.. og det gjør du jo som regel på tilsvar til etterhvert ganske så mange kløneråd."

 

RiskyTrader om hans egne evner innen børs/finans og boligmarked:

-"Men det tøffe fallet var sist høst. En fin anledning til å kjøpe. Folk tapte 50-90%... jeg tapte ingenting :-) Herlig :-)"

-"Kom ikke å si at det var umulig å se den boblen.... jeg så den ett år før den kom og agerte deretter! +1M so far in 2009."

-"det VAR faktisk mulig å se at markedene var for høye...jeg er et levende bevis for det"

-"Mine aktiva i aksjer og faste eiendommer passerte med NEF sine tall for mai nå en urealisert gevinst på +1M bare for året 2009"

-"og vips ...så har jeg økt mine aktiva med over 35% på et år"

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å nevne hetsen hans overfor Roru før, men det går bare ut det andre øret. Bare drit i det Blomst. Er ikke noe vits uansett.

 

Liten kommentar: Det må vel kanskje være bedre å drite i rådene fra Roru? Eller er dette "taper-jammer-trøste taperne-feilinvesterings-forumet"?.

Link to comment
Share on other sites

Vil gratulere millionæren RiskyTrader med et godt børs-år :biggrin: Det fortjener du etter alle de hyggelige komentarene til Roru: :cool:

 

Kommentar: Greie kopieringsegenskaper av avsender, tidligere annonserte fakta er dokumentert på nytt her på forumet (riktignok utenfor relevant kontekst).

 

Den ironiske tildelte millionærstatus er et faktum, men intet i allfall jeg føler å være beæret av, da dette er formusesstatus for nærmest enhver nordmann/kvinne over 30-40 år med interesse for aksjer og andre investeringer (og en viss grad av suksess). Vi skal vel tjene penger på aksjer, eller?... skal vi aller helst være et forum for å trøste de som taper/bommer på sine investeringer?

 

Good luck with the investments :blink: :-)

Link to comment
Share on other sites

Synes faktisk ikke denne lille "krangelen" gjør så mye. RoRu har hatt en eplekjekk tone og sagt hva-var-det-jeg-sa og da får han tåle å høre at han også har tatt feil. Tror ikke han gråter av den grunn. Jeg er fristet til å si at siden aktiviteten her på forumet er såpass liten så er all aktivitet er god aktivitet :laugh: (bare det ikke blir HO-krangling, men vi har langt igjen til å være der)

 

Forøvrig synes jeg både RoRu og RiskyTrader har hatt mange bra bidrag her på forumet så fortsett å skriv. Man vil alltid ha både rett og galt før eller siden. Uansett respekterer jeg de som tør å stikke hodet frem og komme med sine spådommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

[quote name='RiskyTrader' date=' 9 Sep 2009, 00:37' post='97647']

Vil gratulere millionæren RiskyTrader med et godt børs-år :biggrin: Det fortjener du etter alle de hyggelige komentarene til Roru: :cool:

 

Ruler Rour's analyser og konklusjoner fortsatt, etter 25-30% oppgang, siden i våres?

 

Mvh

"Millionær".. , men som bruker hodet selv.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forsøke å forklare meg hvorfor utlån ("shorting") av aksjer påvirker kursen på verdipapiret på en enkel måte? Skjer det direkte / indirekte?

 

Dette er jo slik jeg forstår det kun en handel mellom eier av papiret og låntaker. Papiret blir jo aldri omsatt over den opprinnelige markedsplassen! Eller?

 

Hæ?!

 

Thanks.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forsøke å forklare meg hvorfor utlån ("shorting") av aksjer påvirker kursen på verdipapiret på en enkel måte? Skjer det direkte / indirekte?

 

Dette er jo slik jeg forstår det kun en handel mellom eier av papiret og låntaker. Papiret blir jo aldri omsatt over den opprinnelige markedsplassen! Eller?

 

Hæ?!

 

Thanks.

Personen som shorter låner jo aksjene og selger dem. Dette øker selgersiden og vil på den måten være negativt for kursen i det tidspunktet det skjer (tilbud og etterpørsel - dette øker tilbudet). Det blir det samme som at personen som eier aksjene skulle selge dem bortsett fra at personen som shorter er forpliktet til å kjøpe aksjene tilbake igjen på et senere tidspunkt. Uansett, når shorten settes er dette negativt for kursen - selgersiden økes. Når shorten dekkes inn igjen er det positivt for kursen - kjøpersiden økes.

 

Edit: Må utdype litt for å svare mer direkte på spørsmålene:

Mao dette påvirker kursen direkte. Det er ikke kun en handel mellom eier av papiret og lånetaker. Papiret blir omsatt på markedsplassen/børsen som all annen handel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...