Jump to content

Kommunale og statlige skatter og avgifter.


Pantera

Recommended Posts

Dyrt å leie ut hybel

 

Huseiernes Landsforbund reagerer sterkt på at kommuner nå er begynt å rekne hybelleiligheter som egne bustader for å få flere kroner i en slunken kommunekasse.

Flere kommuner har nå sett sitt snitt og vurdere denne mulighetene til å kreve inn ekstra avgifter fra huseiere som leier ut hybler.

Selv om du i følge skattelovgivingen kan leie ut inntil halve huset skattefritt, betyr ikke det nødvendigvis at du slipper ekstra avgifter.

 

Årsaken er at flere kommuner som tidligere har beregnet renovasjon vann og kloakkavgiftene ut fra eiendommen som helhet, nå har begynt å dele huset inn i boenheter.

Dermed blir en hybelleilighet som har egen inngang og kjøkken og kanskje et lite bad, fort en helt egen bolig, og ikke lengre avgiftsfri.

 

Ekstraregningen kan bli på mange tusen kroner alt avhengig av hvor du bor.

Lillehammer er en av kommunene som endrer system nå, og her har 1 300 huseiere fått brev om denne ekstraregningen.

 

Tjenesteområdeleder for vann og kloakk i Lillehammer kommune, Arne Hole innrømmer at reaksjonene har vært mange og kraftige.

- Diskusjonene og spørsmålene går mye på grensetilfelle. Spesielt er det kriteriet om egen inngang huseiere er mest forvirret om, sier han.

 

Også studentene i Lillehammer reagerer på at kommunen har innført ekstra avgifter på de som leier ut hybel. Leder for studentene i Lillehammer, Gaute Jacobsen frykter at resultatet fort blir økt husleie. De mener omleggingen kan føre til at huseierene setter opp utleieprisen eller lar væra å leie ut.

 

Nå har jeg også blitt rammet av dette. Jeg fikk brev fra Bergen Kommune forrige dagen om at de ønsker å komme på befaring. Jeg må si jeg er lite begeistret for kommunenes nye praksis på dette området.

- Skal huseierne betale 10– 12 000 kroner ekstra i året for å leie ut hybelen er det så lite lønnsomt at mange vil la være.

 

Nå risikere jeg at Bergen kommune vil endret avgiftsrutinene sine og startet med å kreve inn vann-, avløps og renovasjonsavgifter per boenhet selv om jeg leier ut en hybelleilighet.

 

Bergen kommune vil aldri godkjenne den delen som jeg nå leier ut som et egen boenhet, til det er takhøyden for lavt. Har snakket med de om U-etg før. Hadde de godkjent U-etg, så hadde taksten på huset vært 300.000,- høyere. Men at de kan fakturere renovasjonsavgiften som 2 boenheter synes kommunen er greit.

 

For at kommunen skal godkjenne som egen boenhet, må arealen være godkjent som boligareal. Takhøyden må minst være på 2,20m. Egen rømningsvei, god ventilering,osv. Så det som er fordel for deg, trekker de ifra og det som ikke er fordelen for deg legger de til.

Loverket om hvordan byggesaksavdelingen i kommunen godkjenner et areal som egen boenhet er ganske klare, mens renovasjons avdelingene praktiserer helt egne regler for å få inn mest mulig avgifter.

 

Det synes ikke å ha noe med hvor mye boss, vann, kloakk som omsettes. En liten bo-enhet med ett menneske, f.eks. en student, får like mye renovasjonsavgift som en stor familie i en stor enebolig. Det er bare et rått spill fra kommunen for å få inn mest mulig penger i kassen. Det ville være mer rettferdig at denne type avgivter ble fastsatt i.h.t. antall personer som bor i boligen og ikke per areal slik det regnes for vann og kloakk.

 

Hva mener dere andre om saken? Jeg synes det er på tide med en debatt om dette i offentlige media der de som er ansvarlige for denne pengegriskheten må forsvare disse reglene og forklare logikken hvis det finnes logikk. Ønsker kommentarer og synspunkter.

:oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel denne tråden ser ikke ut til å bli lang. Jeg løste denne på en enkel og grei måte. Jeg var villig til å ta imot kommunes kontrollører på befaring på mine premisser. D.v.s. etter min arbeidstid og tidligst kl. 17:30 og innen en uke. Dette resulterte i at de frafalt kravet.

 

 

Takk og lov for det. Hadde de kommet på befaring så hadde jeg vel spurt om de kunne legitimere seg, og dokumentere kravet til egen boenhet. Vanskelig jeg???? Neyyyyyyyy. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...