Jump to content

Inversteringer i utlandet


Recommended Posts

1. Har et spørsmål om bankinnskudd i utlandet. Er det mulig for oss å plassere penger i f.eks islandske banker? Dette er det groveste og kanskje høy risikofylte(i og med at banken kan gå konkurs). Men der kunne jeg plassert penger til 18 % rente, mot 6 % her i Norge. Er dette mulig?

 

2. Samme med lån i YEN. Kan jeg ta opp lån i Japan nå? Yen er sterk og renten lav. Kan ikke skjønne annet en at det er gunstig for oss å ta opp lån der.

 

3. Et rart sørsmål. Hvis jeg investerer i gull, vil jeg faktisk ha mulighet til å fysisk ta på dette gullet? De kan vel ikke selge gull som ikke eksisterer. Ikke tenk på fraktkostnader på gull osv? Dette er bare et teoretisk og morsomt spørsmål:)

 

THP

Link to comment
Share on other sites

1. Har et spørsmål om bankinnskudd i utlandet. Er det mulig for oss å plassere penger i f.eks islandske banker? Dette er det groveste og kanskje høy risikofylte(i og med at banken kan gå konkurs). Men der kunne jeg plassert penger til 18 % rente, mot 6 % her i Norge. Er dette mulig?

 

2. Samme med lån i YEN. Kan jeg ta opp lån i Japan nå? Yen er sterk og renten lav. Kan ikke skjønne annet en at det er gunstig for oss å ta opp lån der.

 

3. Et rart sørsmål. Hvis jeg investerer i gull, vil jeg faktisk ha mulighet til å fysisk ta på dette gullet? De kan vel ikke selge gull som ikke eksisterer. Ikke tenk på fraktkostnader på gull osv? Dette er bare et teoretisk og morsomt spørsmål:)

 

THP

 

Hei. Svaret er "JA, det er mulig" på alle spørsmålene.

 

Mer spesifikt:

 

1) Innskudd i islandske banker, du får 18% rente, men utsetter deg for betydelig kursrisiko

2) Lån i japanske banker, du betaler lav rente, men utsetter deg for betydelig kursrisiko

3) Gullbarene kan du selvsagt kjøpe og ta med deg i senga eller safen , eller hvor du vil, men risikoen for tap i verdi (pris på gull) og om du mister de(n) er din.

 

 

Når det gjelder 1) og 2) så har det vært slik at mange islendinger nå ligger med "brukket rygg"... Mange tok opp lån i Yen for å få lave renteutgifter....men tenk deg hva som skjedde når kursen på islandske kroner nå i det siste falt 60-70%..... renta i Yen var like "billig", men lånebeløpet økte i Islandske tilbakebetalingskroner nesten 3-gangen. Altså hadde man 2 mill i yen lån før den islandske krona "røyk", har man ca 6 mill i lån nå.... Vet ikke hvor billig renta da føltes.....eller jo det har jeg: TRAGEDIE!! Manglende kunnskap om den økonomiske "lov" om renteparitet i effisiente markeder lokket nok mange i fella der...

 

There is, in the end, no free lunch....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skjønner. Slik jeg ser det nå, så kan egentlig ikke valutakursen i island gå mye nedover. Men at det går opp på lang sikt. Da vil det vel være gunstig å spare med høy rente og eventuelt kursoppgang?

 

 

Vel..... har Islandske kroner falt 60%-70% så kan de vel halvere seg en gang til...

 

Den dagen kursen eventuelt begynner å stige mot den valuta man krysser mot, da faller den høye renta...og når renta faller så trekkes pengene ut av landet igjen..med påfølgende valutakursfall....

 

Hadde det vært så enkelt som du beskriver, så hadde jo for all del store investorer ha gjort det... Men de tar ikke sjansen.... risken vs reward er for høy..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vel..... har Islandske kroner falt 60%-70% så kan de vel halvere seg en gang til...

 

Den dagen kursen eventuelt begynner å stige mot den valuta man krysser mot, da faller den høye renta...og når renta faller så trekkes pengene ut av landet igjen..med påfølgende valutakursfall....

 

Hadde det vært så enkelt som du beskriver, så hadde jo for all del store investorer ha gjort det... Men de tar ikke sjansen.... risken vs reward er for høy..

 

Jeg ser den. Har forresten lært en meget god modell om renter og kronekurs nå, så fant vel ut at det ikke er like enkelt som man tror :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Brazil is the country of the future and always will be, as the old saying goes.

 

The Latin Tiger may have overtaken France, Italy, and Britain to become the world’s fifth largest economy on some measures but it has also been relegated to 126th place by the World Bank for 'ease of doing business', behind much of Africa. Cyclical warning signs are flashing amber across the board.

 

http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/9205775/Swimming-naked-in-Brazils-bubbly-waters.html

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

1. Aldri sett pengene i en islandsk bank.

 

2. Det du referer til heter The YEN Carry trade. Såvidt jeg vet er det mange som har tapt store penger på dette akkurat nå.

 

3. Ja du kan ta på gullet.

 

Her kjøper du fysisk gull hvis de fortsatt har da:

 

http://www.ka-rasmus...nt.asp?AreaID=6

1. Aldri sett pengene i en islandsk bank.

 

2. Det du referer til heter The YEN Carry trade. Såvidt jeg vet er det mange som har tapt store penger på dette akkurat nå.

 

3. Ja du kan ta på gullet.

 

Her kjøper du fysisk gull hvis de fortsatt har da:

 

http://www.ka-rasmus...nt.asp?AreaID=6

 

 

Ser ikke noen argument for å aldri sette pengene i en Islandsk bank. Bankene er forsåvidt drevet av staten i Island nå forresten og det er betydelig mindre risiko forbundet med dem nå enn før.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...