Jump to content
Sign in to follow this  
ola

fond (norge)

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har tips til fond som følger obx? Jeg tenkte å kjøpe via Skandiabanken. Etter hva jeg kan se tilbyr de følgende norske fond:

DnB NOR Norge

Holberg Norge

WarrenWicklund Norge

Odin Norge

Banco Humanfond

Gambak

WarrenWicklund Alpha

Noen som har gode/dårlige erfaringer eller bare noen tips?

Hei!

Er det noen som har tips til fond som følger obx? Jeg tenkte å kjøpe via Skandiabanken. Etter hva jeg kan se tilbyr de følgende norske fond:

DnB NOR Norge

Holberg Norge

WarrenWicklund Norge

Odin Norge

Banco Humanfond

Gambak

WarrenWicklund Alpha

Et god råd er å tenke over hva det koster å bruke fond... 3-5% tapt bare for å kjøpe seg inn i det.... deretter ytterligere et par % årlig til lønnnen til folk som ikke har ansvar for om du taper penger og som du heller ikke vet er kvalifisert for jobben...

Hei, og takk for raskt svar!

Hvis forvaltningsavgiften er 2% - regnes dette av hele beløpet eller avkastningen? Kjøpsavgiften ser ut til å være 1-3%.

Istedet for å kjøpe indexfond synes du jeg skal kjøpe noen poster i STL, YAR og ORK istedet?

Jeg har tenkt til å legge inn penger relativt langsiktig - tidshorisont er minimum 3 år. Regner med det blir ca 5.

Nå er vi endelig under 200 og da er det snart på tide å kjøpe for min del..

Hei...

Forvaltningsavgiften er av investert beløp, eller ville det vel vært någet merkelig for 2008...å få tilbake penger pga negativ avkastning...??

Jeg vil ikke gi deg råd.... Jeg skriver bare hva jeg selv har gjort og med hvilken disponibel andel...

En ting er sikkert... "the trend is your friend".... det passer dårlig nå om dagen hvis man da er long (og ikke short...)

Lykke til :-)

Trur det er gratis hos nordnet å kjøpe seg en slags fondskonto. Slik at en gratis kan skifte mellom fond uten å få realisert tap/vinning. Da kan en være langsiktig. Ingen papir til skattemyndighet

Men de tar litt under 1% provisjon pr år

Investeringskonto heter det.

Åpne aksje- og fondsdepot Investeringskonto

Gevinstskatt 28 % Først ved uttak

Fradrag ved tap 28 % Først ved uttak

Skatt på aksjeutbytte* 28 % Først ved uttak

Skatt ved fondsbytte 28 % på ev. gevinst Først ved uttak

Frie uttak ja ja

Regner med jeg gjør som Riskytrader anbefalte å heller kjøpe meg aksjer som vanligvis gjenspeiler utviklingen av hovedindexen. Morsommere å ha aksjer enn fond uansett.

Høres dette ut som en ok portefølje?

stl 50%

tel 20%

ork 20%

yar 10%

Det eneste jeg tenker på er at med denne porteføljen vil jo over halvparten være avhengig av oljeprisen. Det gjør kanskje ingenting såfremt jeg ikke tror oljeprisen skal så veldig langt ned fra dagens nivå?

STL er vel uansett en "traust" aksje som verken har de store hoppene opp eller ned. De andre er vel noe større risiko, men allikevel ansett som lavrisiko?

Regner med jeg gjør som Riskytrader anbefalte å heller kjøpe meg aksjer som vanligvis gjenspeiler utviklingen av hovedindexen. Morsommere å ha aksjer enn fond uansett.

Høres dette ut som en ok portefølje?

stl 50%

tel 20%

ork 20%

yar 10%

Det eneste jeg tenker på er at med denne porteføljen vil jo over halvparten være avhengig av oljeprisen. Det gjør kanskje ingenting såfremt jeg ikke tror oljeprisen skal så veldig langt ned fra dagens nivå?

STL er vel uansett en "traust" aksje som verken har de store hoppene opp eller ned. De andre er vel noe større risiko, men allikevel ansett som lavrisiko?

Hei... Jeg har ikke anbefalt noe... bare sier hva jeg selv har gjort.

Fordelen med den porteføljen du viser til er at enkeltaksjene allerede har falt dramatisk mye, at det er likvide blushipsaksjer. Samtidig impliserer den ditt markedssyn på at oljeprisen nå er alt for lav (høy vekting i STL), at forbrukerne ikke kommer til å slutte å ringe eller spise... Kanskje en rimelig god vurdering?

:-)

Risikomessig er det vel noe vanskeligere å vurdere...annet enn at de er likvide (lett å komme seg ut av) I ettertid ser vi jo at risikoen var skyhøy for Yara som har falt over 70%...

En annen ting... det kan være lurt å kjøpe i porsjoner av gangen, dvs fordele timingrisikoen (med mindre man ikke har overnaturelige evner og kan "se" bunnen og gå all inn.

Good luck!

Kanskje feil ordvalg, riskytrader. beklager det :biggrin: Du gav meg ihvertfall et mer fristende alternativ enn fond!

Jeg synes aksjer er mer moro siden man selv kan spille en større rolle. Når det går an å vekte ift. hovedindexen på samme måte som et fond gjør (om enn i mindre skala), blir det litt morsommere å følge med.

Med blueshipaksjer menes det aksjer som leder veien?

Risiko er relativt. De fleste av disse "store" aksjene bruker vel å falle så mye mer enn markedet generelt. Det jeg mente var vel om vektingen var ok. En høy eksponering i STL vil vel gjøre at jeg uansett har relativt lav risiko etter hva jeg har forstått. At markedet generelt kan gå lenger ned vet jo ingen.. Jeg har venta på dette krakket et par år så nå må jeg jo smi mens jernet er varmt :cool:

Jeg hadde satsa på at USA skulle ned idag, men ser ut som om de ikke helt har bestemt seg der borte... Er det noen som vet når vi får svar på hva som skjer med GM og gutta? Er det uvisst?

Med blueshipaksjer menes det aksjer som leder veien?

Blue ships er i hovedsak de aksjene som er i OBX-indeksen i Norge, og ja, de som "leder an". I Dow Jones er det kun blue ships (et fåtall aksjer som Coca cola osv), mens det i S&P500 er langt, langt flere (500).

Jeg vil ikke si at Blue chips faller mye mer, det er jo ofte de "beste selskapene" over tid... fordelen med dem er lav spread og høy likviditet... lett å kjøpe, lett og bli kvitt...

PS: Lager du et fond av enkeltaksjer, sier eksperten at du med kun 4 aksjer har litt liten diversifisering (litt for mange aksjer i litt for få kurver). At du har 50% i en av kurvene er heller ikke "fond-vennlig". På den annen side, hvem har sagt med hell at fond nødvendigvis er det beste??

Enkelte eksperter bruker kanskje bare 3-5 aksjer, men da er de kanskje også reelle eksperter.

Risikoen i STL kan jeg ikke noe om, jeg vet bare al den har falt med over 50% på et halvår eller så..

Hei!

DnB NOR Norge

Holberg Norge

WarrenWicklund Norge

Odin Norge

Banco Humanfond

Gambak

WarrenWicklund Alpha

De har mang andre fond også. Jeg vil anbefale SKAGEN Kon-Tiki. De holder på i utviklingsmarkeder, asia, sør-amerika etc.

En elendig sommer på Oslo Børs har barbert norske fondskunders formue kraftig. Sjekk hvilke fond som har gjort det best og verst i sommer.

....SMB fondene (small minus big) har normalt opp gjennom årene har gjort det veldig bra ....men i år blir de helt torpedert. Noe av grunnen til dette kan komme av Sevan Marine, vet at ihvertfall DnbNor SMB var tungt inne der og det straffet seg kraftig.