Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Denne meldingen er fra tiden hvor litt forvirring hersket omkring splitten. Kan noen redegjøre hvor eierforholdet egentlig ligger nå, se siste avsnitt?

 

Tirsdag 30. mars 2004, 10.59

 

Kværner sier Aker Ostsee i endelig kontrakt,6 skip

OSLO, 30 mars (Reuters) - Skipsverftsgruppen Aker Ostsee i Tyskland har nå inngått formell kontrakt for bygging av seks kontainerskip til en samlet verdi av 240 millioner dollar, heter det i en melding Oslo Børs distribuerer.

 

"Ordrene var inkludert i Aker Ostsees ordrereserve per februar 2004 gjengitt i Informasjonsmemorandum datert 15. mars 2004 oversendt til Oslo Børs," heter det videre.

 

To av skipene er bestilt av Reederei Hartmann, mens rederiet Thien & Heyenga Bereederungs- und Befrachtungsgesellschaft m.b.H. har bestilt fire. Skipene skal leveres i løpet av 2006.

 

Det er tidligere vedtatt å slå sammen Aker Yards med Kværners skipsverft i Finland og Tyskland. Aker Ostsee var tidligere eid 60 prosent av Aker Yards og 40 prosent av Kværner. Det sammenslåtte selskapet vil i første omgang være heleid av Aker Kværner, heter det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Kan ikke huske å ha sett denne kontrakten annonsert tidligere?

 

04.05.04: Aker Aukra to build Chemical-/ Product Tanker

 

 

Aker Yards wholly owned subsidiary Aker Aukra AS has entered into a contract with Nina Maritime Ltd, c/o Fleischer & Co AS in Oslo, for construction of one 16.000 tdw Chemical-/ Product Tanker. The total value of the contract is approximately NOK 250 million, and was included in the order reserve at the end of the first quarter.

 

The vessel will be delivered from Aukra in April 2005. The hull is already under construction at Aker Tulcea in Romania and will be outfitted and commissioned at Aker Aukra AS at Aukra, Norway. The vessels commercial managers will be Bryggen Shipping in Bergen and TESMA, Copenhagen, will carry out technical management. These companies already manage a sister ship, MT Frea, delivered from a German yard in 2003.

- This contract demonstrates that Aker Yards through the combination of the proven Aker Aukra know-how in stainless steel Chemical Tankers and Aker Tulcea competitive cost level is able to take part in the growing market for Chemical/Product Tankers, says Peter Tennfjord, CEO of Aker Aukra and continues:

- The contract is an important contribution in maintaining the employment at Aker Aukra until first quarter 2005 and is also a confirmation that the yard continues to be competitive in building specialized vessels such as stainless steel chemical tankers.

The total value of the contract is approximately NOK 250 million. The contract was included in Aker Yards order reserve as at March 31st 2004. At the client’s request this contract has not previously been communicated.

Link to comment
Share on other sites

Rakettforskeren Jarle Sjo er på farten igjen:

Analytikere tviler på Masa-ordre  

Av dn.no  

 

Analytikerne Jarle Sjo og Kristian Eikre i First Securities tviler på at Kværner Masa-Yards ordre for et cruiseskip for Miami-baserte Kristian Stensby blir noe av.  

 

Analytikerne er betenkte til at Aker Yards-verftets finske Kværner Masa-Yards har undertegnet en såkalt betinget kontrakt om bygging av et cruiseskip til 2,3 milliarder kroner for den Miami-baserte cruise-og bankmannen Kristian Stensby, skriver Dagens Næringsliv.  

 

Stor usikkerhet

– Vi er ikke overbegeistret. Det er stor usikkerhet forbundet med kontrakten. Dette er en kontrakt som er forbeholdt at kunden ordner finansiering. Det er også et prosjekt som låser opp kapasitet langt frem i tid, gitt at byggestart er sommeren 2005, sier Sjo.  

 

Han er også usikker på om Masa-Yards vil ha gode marginer på bygging av et slikt skip. Sjo sier samtidig til avisen at han også tror det vil være usikkert om Stensbys ordre vil materialisere seg og peker på erfaringene med tapssluket «The World».  

Blant Jarle Sjos meritter kan det nevnes at han har vært manisk i sin salgsanbefaling av Frontline siden aksjen bunnet ut på 25.90 høsten 2002. Riktignok har han hele tida hevet kursmålet sitt, og i den siste "analysen" jeg leste anbefalte han SELG med kursmål 175. Da blir det jo uansett en grei avkastning fra 25.90! I virkeligheten har FRO nesten tidoblet seg, samtidig som eierne har mottatt en liten formue i utbytte. Det er altså ikke markedet som har blåst opp en boble, siden man vitterlig har fått igjen den opprinnelige innsatsen (25.90) i løpet av ett eneste kvartal.

 

Hvor vil jeg så med dette? Det er vanskelig å omtale Jarle Sjo uten å samtidig være injurierende. Det som imidlertid er helt sikkert, er at han ikke har greie på tankmarkedet. Siden han garantert bruker mer tid på dette enn cruisemarkedet, konkluderer jeg enkelt og greit med at han heller ikke har greie på sistnevnte. Se derfor ikke bort fra at du i løpet av 2005 leser en sterk salgsanbefaling av AKY med kursmål 150...

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Eller er vi lurt?

 

Tja, er vi egentlig lurt? Nå settes verdiefastsettelesene i den siste transaksjonen i tvilsomt lys av yrkeskværulerende minioritetsaksjonærer og andre sådanne i media og ellers hvor de måtte komme frem med sitt syn. Jeg forstår det godt, oppdelingsprosessen har vært preget av optimistisk prising av de verdiene Røkke systemet har bidratt med. Mens de verdiene som prises gjennom børstrading har fallt kraftig. Aker Kværner og Aker Yards har vært litt på gang de siste dagene, men den negative vedrørende Aker RGI fusjonen med Kværner presser nå døtterene ned igjen ser det ut for.

 

Men om vi er lurt, det klarer jeg ikke å svare på, 2535 sider med informasjon vil muligens gi svaret, jeg har bare lest overskriftene :roll:

 

Ett punkt vil jeg i hvert fall påstå med lurt på; Kværner skulle gjøre ett nedsalg av Aker Yards aksjer i forbindelse med noteringen, men det ble omgjort etter at byttemuligheten var benyttet. Derfor sitter vi nå med en aksje som har elendig likviditet og prises deretter. Oppsummert sitter det nå noen få små aksjonærer som oss selv sammen med en del aktører som f.eks. Gambak o.l. Vi tviholder ;)

 

Fremtiden er forøvrig allt annet enn mørk, her er triggere jeg tror vi kan glede oss over i månedene fremover:

:idea: Aksjen løftes av tilretteleggerne for ett eventuellt nedsalg i AKY.

:idea: Sterkere ordreinngang i cruise segmentet

:idea: 2Q med like sterke tall som 1Q og ytterligere forbedret ordrereserve.

:idea: Hele Aker Kværner strukturen er endelig komplett med den siste transaskjonen mellom Kværner og Aker RGI.

 

Vel, jeg sitter som den sta idioten jeg er :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

Vel, jeg sitter som den sta idioten jeg er

 

Vel,... om det hjelper?,.. du er ikke den eneste!

 

Men til de tallene som ble forespeilet i tidsrommet rundt emisjonen foreligger det også et skriv/memorandum som jeg kom over hvor verdien på AKY totalt var satt til lavest ca. 1,7 milliarder og høyest godt over 2,2..? Jeg bet meg merke i 1,7 og med 20 millioner aksjer stemmer det overens med SL på 85 kroner pr aksje som ABG Sundal Collier har i sin vanlige negative omtale av Aker Kværner generelt. Kan godt være at mange tar utgangspunkt i de tallene ved vurderingen av selskapet. - I så fall er det på tide at markedet girer opp verdiene litt mer mot 2,2 milliarder.

Link to comment
Share on other sites

Oslo, 23. juni 2004: Aker Yards, har gjennom det heleide datterselskapet Aker Brevik inngått kontrakt med Island Offshore VIII KS, i Ulsteinvik om levering av et plattformforsyningsskip av typen UT 755L. Verdien av kontrakten er i størrelsesorden 130 millioner kroner. Kontrakten sikrer beskjeftigelse ved datterbedriften Brevik Construction AS annet halvår 2004.

 

 

Børsmeldingen

 

AKY løfter seg fra 96,- til 98,- men det er ikke aksjer til salgs...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Orion Sec. (ORS) kjøpte en del akser i går, og fortsetter å plukke i dag. Jeg tror ganske sikkert det kommer en anbefaling av AKY fra den kanten snart, fundamentalt sett bør AKY gi mange poeng men det kan vel hende ORS trekker ett poeng for likviditeten. Aksjen handles nå på 100,-

Link to comment
Share on other sites

Våre venner i Orion er ute og hausser AKY i media, denne er fra Hegnar Online:

 

Som vi skrev tidligere i dag valgte Orion Analyse i går å ta inn Aker Yards i sin modellportefølje. I dag ramser analytikeren opp flere momenter som støtter vurderingen:

 

:arrow: For det første kjøpte innsiderne aksjer for millionbeløp rundt dagens nivå tidligere i år.

 

:arrow: Dernest er Aker Yards sensyklisk, og dette taler til aksjens fordel nå som oppgangskonjunkturen begynner å modnes. Vi blir ikke overrasket om ordreinngangen tar seg opp i kvartalene fremover, noe som vil være godt nytt ettersom den slunkne ordreboken er hovedutfordringen for tiden.

 

:arrow: Til sist er nøkkeltallene meget gunstige. Aker Yards er blant de billigste aksjene i vårt selskapsunivers ut fra P/Sales på tross av at balansen er bunnsolid.

 

Link til artikkelen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gravd i gamle nyheter for å finne ut mer om hva Color Line planlegger i nær fremtid.

 

Kort fortalt skal Color Line plassere byggingen av tre store ferjer i løpet av kort tid, for levering i 2006 og 2007. Masa Yards har Color Fantasy under ferdigstillelse, denne enorme ferjen skal traffikere Oslo/Kiel fra desember i år. Beskrivelse av Color Fantasy

 

Om de tre nye ferjene som skal bestilles.

Dyptpløyende artikkel i bransjebladet Boarding

Forhandlinger med ulike verft i Europa har startet. Avtale om bygging er forventet inngått om kort tid med planlagt levering i 2006 og 2007.

 

Dersom Color Line setter disse jobbene ut til Masa-Yards vil det uten tvil være en stor trigger for Aker Yards.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Folketrygdfondet har i følge Dagens Næringsliv solgt alle sine aksjer i 'Røkke' selskapene Aker Kværner og Aker Yards. Antagligvis har fondet benyttet muligheten for å bytte fra KVI til AKVER/AKY som ble gitt tidligere.

 

Dagens Næringsliv: Folketrygdfondet er ferdig med Røkke

 

I følge avisen hadde fondet 280.000 aksjer i Aker Yards ved notering av AKY og har nå null. Totalt siden noteringen 01.06.04 er det omsatt 1.029.864 aksjer, og Folketrygdfondet har altså solgt over 25% av disse hvis vi skal tro DN.

 

Det er to dager som skiller seg ut på volum i AKY tradingen, 01.07.04 ble det omsatt 151.476 aksjer og 15.06.04 ble det omsatt 145.292 aksjer. Det er ikke umulig at fondet har pøset ut aksjer på disse to dagene. Tidligere (i KVI) har de solgt aksjer som om de skulle ønske salgspress i kursen, det er liten sjans for at de har tenkt anderledes i denne sammenheng.

 

Som Aker Yards og Aker Kværner aksjonær er jeg komfortabel med at fondet er ute av selskapene. Fondets tidligere leder, Tore Lindholdt, kjempet hardt mot den prosessen som nå snart er ferdigstillt. Det har også vært fondet som har ledet ann de endeløse rettsprosesser om verdivudering kontra børsprising i utløsnings sakene.

 

Folketrygdfondet har skapt salgspress med sine nedsalg, jeg håper DN har rett i at de nå er tomme...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aker Yards finske verft, Aker Finnyards, er fremdeles med i konkurransen om en fergeordre fra canadiske BC Ferries, skriver imarkedet.no.

 

Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, Aker Finnyards og sørkoreanske Daewoo kjemper om anbudet. De er innstilt i den rekkefølgen. Hvorvidt sistnevnte fremdeles er med, er uklart.

 

Fergeordren har en ramme på nesten 2,6 milliarder kroner. Den består av tre ferger i super C-klassen som er større enn dagens ferger fra 1976 som er 139 meter lange.

 

Aker Finnyards er på verdensbasis en av de ledende innen verftsindustrien.

Link to comment
Share on other sites

Børsmelding i dag:

 

I henhold til vilkår stilt av Oslo Børs i forbindelse med børsnoteringen av Aker Yards tidligere i år, har Aker ASA den 11. august solgt 853.684 aksjer i Aker Yards ASA til kurs 94 kroner pr. aksje. Aker ASA eier etter dette 15.452.111 aksjer i Aker Yards ASA tilsvarende 75 prosent av aksjene og stemmene i selskapet.

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=96095

 

Elendig pris...

Link to comment
Share on other sites

Synes prisen var dårlig jeg og. Siste post gikk nettop for 90 kroner :( Kjøpte meg inn i AKY rett etter at Orion Analyse anbefalte kjøp, 1000@99,82. Har tapt litt, alt er urealisert. En annen Røkke-værsting jeg har er KVI, som har sunket jevnt og trutt i det siste.

 

AKY gir oss forhåpentligvis lysere tider på Q2 resultatet den 26/08 ?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært morsomt å vite hvem som kjøpte posten, tror nok ESO har plassert den mot institusjonelle investorer.

 

Fundamentalt er AKY billig, kurs 90,- priser selskapet til 1,85 mrd. Nettoresultatet for Q104 ble 173 millioner, annualisert gir det en P/E på 2,6. Det er liten grunn til å tro at Q204 blir dårligere, så hvorfor prises AKY da så lavt? I hovedsak tror jeg det er tre grunner til dette:

:arrow: Røkke

:arrow: Røkke

:arrow: Likviditet i aksjen

 

Høsten blir spennende; RCCL bestiller nytt skip?, Color Line nye ferjer? Leilighets skip ala The World?

 

Jeg skal kjøpe mer AKY ;)

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at årsaken til at de ventet med nedsalget i AKY var at den var for lavt priset da det skulle gjennomføres for vel et par måneder siden.

 

Da er det jo litt underlig at de ikke har solgt seg ut litt etter litt mens kursen var høyere enn nå.

 

Var det gitt en tidsfrist for dette nedsalget av børsen?

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, hvis jeg skal spekulere kan det virke som om den forestående noteringen av Aker ASA (primo september) har trigget OSE til å be Kværner vekte seg ned til den lovmessige grensen på under 75%.

 

Noen annen grunn finns neppe for å selge akkurat nå.

 

Vi som har fulgt selskapene noen år trodde restruktureringen skulle forenkle selskaps strukturen. Fra mitt ståsted skjønner jeg mindre nå enn før, men Røkke er muligens fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

Er nok lagt litt press her for å få ut aksjene, ingen tvil om det.

 

At de gjør det på denne måten er kansjke like greit. Uansett har nå markedet fått nærmere en million aksjer mer å "spille" med og det i seg selv blir jo positivt fremover høsten.

 

Hvor mange aksjer er det nå alt i alt på frie hender utenom Røkkes?

Link to comment
Share on other sites

Aker ASA holder 15.452.111 aksjer

Totalt bestå selskapet av 20.602.160

 

Da 'flyter' altå 5,15 millioner aksjer i markedet. Men jeg tror de fleste av disse holdes av institusjonelle investorer som f.eks. Gambak. Posten som Aker solgte i dag er antaglig også plassert hos institusjonelle investorer og gir ingen umiddelbar praktisk effekt på likviditeten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...