Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Hvem er det som har interesse av å dumpe AKY med små poster på 100 til 91,-. Det samme skjedde i går 12.08.04 når den store posten gikk til 94,-. Rett etter registrering ble det dumpet en post på 100 til 91,- Det kunne jo se ut som at AKY falt på høyt volum.

Link to comment
Share on other sites

Synes det kan passe å sakse inn dette avsnittet fra en analyse av Røkkes Kværner, fra Imarkedet:

 

Vi ser først på verftene ved AKY, som Kjell Inge Røkke selv mener er verdt sine gode 3 mrd, men som i dag har en markedsverdi til 1,8 mrd. I slutten av denne måneden utløper opsjonen som RCCL har for bygging av det andre av sine Ultra Voyager skip ved Masa yards i Finland. En kontrakt som vil bortimot doble ordrereserven til verftet og være et kjært tilskudd for selskapet. Det er alltid en risiko for at opsjonen ikke vil bli benyttet eller utsatt grunnet RCCL sin finansielle posisjon eller dollarutviklingen, noe selskapet selv har hevdet. På den annen side er det svært sjelden i nyere tid at man nøyer seg med å ha bygget ett skip av en ny type. Teknisk er AKY kommet ned til forrige bunn ved 90 kroner og finner pivotstøtte og nå også volumstøtte fra KVI sitt eget nedsalg i aksjen gjort ved 94 kroner.

Link to comment
Share on other sites

AKY fortsetter sin seiersgang. NOT! Jeg ser at det har vært chattet om inngangskurs i dag. I likhet med Pirelli og Laphroaigh deltok jeg i aksjebyttet i mai. Jeg mottok en endringsmelding fra VPS da KVI-aksjene ble innløst, og på denne står det at innløsningskursen var 102.50. (Sluttkurs for KVI på innløsningsdagen 18. mai.) Jeg vil anta at dette betyr at KVI-aksjene ble realisert i skattemessig forstand til 102.50, og at dette er å regne som inngangskurs i AKVER og AKY.

 

Det begynner å bli en stund siden jeg solgte AKVER. Videre benyttet jeg anledningen til å selge AKY da en kjøpsanbefaling fra Orion løftet kursen over mitt snitt. Kursen toppet på 109.00 så sent som 7. juli, men siden den gang har det gått den veien høna sparker. I mellomtida har jeg tradet i KVI. Til tross for at jeg mener at AKY er mye billigere enn AKVER (noe markedet neppe har skjønt), velger jeg å heller sitte i morselskapet. For det første er jeg da eksponert også mot LNG, som jeg forventer vil bli en kurstrigger i løpet av 2004. For det andre er KVI den mest likvide og volatile aksjen av de tre. For det tredje er belåningsgraden på AKY inntil videre 0% hos Nordnet (og sikkert andre meglere også). Det passer dårlig når man har kjøpt TOM-aksjer på kreditt til oppover ørene. Jeg vil anta at manglende belåningsmulighet på AKY ikke akkurat bidrar til bedre likviditet.

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

Med min inngang i AKVR som ble byttet mot AKVER/AKY og akkumulering i dag har jeg en snittpris på 106,26- pr. AKY aksje. Da har jeg trukket fra 28% skattefordel ved realisasjon av AKVR aksjer. Siden jeg 'mobbet' Laphroaig i pitten tidligere i dag føler jeg for å avklare at min egen posisjon er like elendig som Laphroaig sin. Men jeg har altså snittet meg ned i dag.

 

I likhet med Engabhoy har jeg kvittet meg med AKVER aksjene fra bytte på omtrent break-even. Jeg er forøvrig enig i at det er like greit å være i KVI aksjen med tradingmotiv, hvordan den forestående noteringen av Aker ASA vil påvirke kursutviklingen i KVI er jeg usikker på.

 

For Aker Yards venter jeg ett resultet på linje med Q1-04 når Q2 tallene kommer 26.08. Q1-04 ga netto 89 millioner. Dersom det slår til eller blir bedre tror jeg på fornyet fokus for selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi er nok mange både her og der som har fått en liten skuffelse med på byttet av aksjene i gamle AKVR. Flere, men ikke mange har snittet seg ned ved litt "påfyll" av aksjer i begge nye selskap nå i sommer.

 

Uansett, hovedtyngden av aksjonærene er nok med fra før splitten og det var jo omsatt virkelig solid volum i moderaksjen mellom 133 og 145 den gang. Emisjonskurs 130 satte stans for oppgangen.

 

Til tross for meget sterke kontrakter fremover har ikke dette påvirket kursene i noen av de to nye selskapene.

 

Tilbake til forholdet før splitt; la oss da ta utgangspunkt i nivåene rundt 133 kurs for KVI. Splitter vi den til AKY verdi 128 og AKVER 136 ved splitten vil dette i dag utgjøre for 10K aksjer:

 

Innkjøpsverdi kr 1.330.000.- for KVI

 

Dagens kurs 96 gir verdi 960.000.-, altså et tap på 370.000.- dersom man ble sittende uten splitt.

 

For de som splittet vil nå ha 6200 aksjer i AKVR a 122 som gir 756.400.-

pluss andelen i Aker Yards på 3800 aksjer pr i dag kr 90 total 288.000.-

 

Samlet har disse to en verdi på kr. 1.044.400.- som igjen er 84.400 mindre tap enn KVI alene.

 

Det skal egentlig ikke de store kursendringene oppad før hele regnestykket kommer i pluss.

 

Fra før var Aker relativt lavt priset, men nå er det jo uforholdsmessig lavt i forhold til verdiene. Det er priset på samme nivå nå som for ett år siden, og mye positivt har skjedd siden den gang, svært mye.

 

Egentlig ser det ut til at Pirelli får rett i sine antakelser fra i vinter om at KVI vil bli priset lavere og lavere etter hvert og verdiskapningen legges inn i AKVER og AKY.

Link to comment
Share on other sites

Liste over de 20 største aksjonærene pr 10. august 2004:

 

Antall; % ; Navn ::::

 

16.305.795 79,15 KVÆRNER HOLDING AS NOR

 

885.900 4,30 BANK OF NEW YORK, BR BNY GCM CLIENT ACCOU NOM CYM

567.103 2,75 SKANDINAVISKA ENSKIL (PUBL) OSLOFILIALEN NOR

305.700 1,48 STATE STREET BANK & CLIENT OMNIBUS F NOM USA

264.358 1,28 ENSKILDA SECURITIES EGENHANDELSKONTO NOR

169.490 0,82 SKANDINAVISKA ENSKIL A/C CLIENTS ACCOUNT NOM SWE

145.038 0,70 VERDIPAPIRFONDET AVA C/O AVANSE FORVALTNI NOR

135.001 0,66 GAMBAK C/O GAMBAK FONDSFORV NOR

108.686 0,53 WENAAS HOLDING AS NOR

91.000 0,44 SR-BANK ATT: JAN KR. BYBERG NOR

72.061 0,35 DEUTSCHE BANK AG LON GBR

65.330 0,32 STICHTING SHELL PENS CITIBANK, N.A. NLD

48.248 0,23 DFA-INTL SML CAP VAL CITIBANK, N.A. USA

46.982 0,23 BROWN BROTHERS HARRI S/A METZLER EURO SMA IRL

40.047 0,19 JPMORGAN CHASE BANK CMBLSA: RE JP MORGAN NOM GBR

32.340 0,16 CARNEGIE ASA MEGLERKONTO INNLAND MEG NOR

31.432 0,15 VPF AVANSE NORGE AKT V/AVANSE FONDSFORVAL NOR

30.500 0,15 STAVANGER CONSULTING NOR

28.121 0,14 DFA-CNTL SMALL CO SE CITIBANK, N.A. USA

25.928 0,13 STATE STREET BANK & CLIENT OMNIBUS D NOM USA

Link to comment
Share on other sites

Kvartalsrapporten for Q204 kommer 26.08, hva kan vi forvente? Jeg har kikket på selskapets guiding for året 2004 fra Q104 rapporten.

 

Link til Q104 rapporten

 

Selskapet ser omsettning på 11-12 mrd for året 2004 og EBITA på 3% eller bedre. La oss ta dem bokstavlig, med 11,5 mrd. i omsettning skal EBITA bli 345 millioner dersom de klarer 3%. EBITA (Earings Before Income Tax and Amortization) for Q104 var 133 millioner.

 

Dersom selskapets guiding blir fasit vil altså Q204 bli noe svakere enn Q104.

 

Men det er verdt å merke seg fra styrets 'Outlook' for 2004 at 'Aker Yards expect growth in both operating revenues and profits in 2005'

Link to comment
Share on other sites

Litt spennende frem til Q2 for AKY. I alle fall nå når søsteren AKVER la frem slike gode tall i dag.

 

Siden AKY er en "pådyttet" interesse fra gamle KVI(AKVR) i splitten følger jeg med alle tre sine kursutviklinger. Se regnestykke fra innlegg mandag 16 august nedenunder.

 

Pr i dag med kursløft i alle tre er regnestykket enda mer til fordel for de som deltok i splitten. Til eksemplet som vist gir dagens sluttkurser en differanse på minus kr 167000 mere for de som ble sittende i KVI i favør av de som godtok bytte til AKVER og AKY. - Likevel, de nye selskapene ligger fortsatt kr 188000 mindre i verdi nå enn før splitt (10K aksjer a 133 som utgangspunkt).

 

En positiv Q2 for AKY kan raskt være med på å bringe balanse i dette regnskapet.

 

Er ikke AKY egentlig billig nå?

Link to comment
Share on other sites

Bekreftet kontrakt Aker Brattvaag

 

DOF ASA has confirmed the conditional contract to build an

MT 6009 Platform Supply Vessel (PSV) at Aker Brattvaag, a

company in the Aker Yards Group. The contract is worth

approximately NOK 140 million. The vessel is scheduled for

delivery to Norway-based DOF ASA in the second half of 2005.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

The conditional contract was announced in a press release

on 23 July this year.

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=96601

Link to comment
Share on other sites

Imarkedet.no: Norske verft jubler

 

Onsdag 25. august 2004 kl. 06:25

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

De norske verftene er igjen optimistiske etter et år som så langt har gitt ordrer for hele 3,8 milliarder kroner.

 

Ordrene ved norske verft så langt i år består av ialt 29 skip ifølge Aftenposten, mens de til samme tid i fjor kun var ordre inn på tilsammen 7 skip.

 

-----------------------------------------------

 

Oppturen starter litt tidligere enn beregnet.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmesiden til AKY blir mer og mer omfattende.

 

Nyhetsoversikten er oppdatert og mange av de store kontraktene er også tatt med.

 

Finnes her: http://www.akeryards.com/index.asp?strUrl=...uitemid=1000122

 

Forresten, noen som har reist med denne saken her??? Bygget av Aker Yrds.

AFY_Stena.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kilde: OSE

----------

 

AKY - DRIFT I HENHOLD TIL PLAN, ØKENDE MARKEDSAKTIVITET

 

Aker Yards ASA rapporterte et EBITA-resultat på 148

millioner kroner for andre kvartal 2004, det tilsvarer en

EBITA-margin på 4,5 prosent for perioden. Marginen for 2004

så langt er 5,2 prosent. Driften utvikler seg som planlagt,

og finansielle mål for inneværende år opprettholdes.

 

Aker Yards hadde driftsinntekter på 3 317 millioner kroner

i andre kvartal 2004, mens tilsvarende tall for andre

kvartal 2003 var 4 309 millioner kroner. Konsernet hadde

inntekter på 5 962 millioner kroner i første halvår i år,

som er i henhold til plan for året.

 

Ordreinngangen i andre kvartal utgjorde 1 117 millioner

kroner, tilsvarende tall for andre kvartal 2003 var 947

millioner kroner. Ved utgangen av andre kvartal 2004 hadde

Aker Yards en ordrereserve på 16 458 millioner kroner,

tilsvarende tall for andre kvartal 2003 var 11 549

millioner kroner. Forbedringen i ordreinngang for

forretningsområdet Offshore Service Vessels fortsetter.

Økende aktivitet i markedet for området Cruise & Ferries

har så langt ikke resultert i nye kontrakter.

 

Aker Yards oppnådde et EBITA-resultat for de første seks

månedene av 2004 på 310 millioner kroner, det tilsvarende

tallet for første halvår av 2003 var 737 millioner kroner.

I andre kvartal 2004 hadde Aker Yards en EBITA på 148

millioner kroner, sammenlignet med 449 millioner kroner i

andre kvartal 2003. EBITA-marginen for andre kvartal 2004

var 4,5 prosent.

 

Aker Yards fastholder sine finansielle mål for året 2004

med driftsinntekter på 11 til 12 milliarder kroner, og en

EBITA-margin på over tre prosent for året som helhet (før

spesielle poster).

 

Aker Yards ble notert på Oslo Børs den 1. juni 2004 med

ticker AKY.

 

Sammenslåingen av skipsbyggingsaktivitetene i Aker og

Kværner har regnskapsmessig virkning fra 1. april 2004.

Historiske tall i denne rapporten er proforma, og er basert

på det historiske resultatet for Aker Yards og

skipsbyggingsaktiviteten til Kværner.

 

Fullstendig kvartalsrapport på engelsk er vedlagt, samt

sammendrag av kvartalsrapporten på norsk.

 

SLUTT

 

----------

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards fastholder guiding

 

Tross et svakt kvartal så fastholder Aker Yards sin guiding for 2004 både på omsetning og marginmål. Kvartalstallene er de svakeste i løept av de seks siste kvartalene.

 

Aker Yards fikk et driftsresultat 92 millioner kroner etter belastning av spesielle poster på 30 millioner kroner. Tross justering for dette er det de svakeste kvartalsresultat for konsernet i løpet de siste seks månedene. Verftskonsernet fikk et driftsoverskudd på 423 millioner i andre kvartal i fjor, og 133 millioner i årets første tre måneder.

 

Konsernet fastholder imidlertid både sitt omsetningsmål og margin mål på EBITA-basis. Målene er på henholdsvis 11 til 12 milliarder i omsetning og en EBITA-margin på over 3 prosent før spesielle poster.

 

Aker Yards omsatt i andre kvartal for 3.317 millioner kroner, ned fra 4.309 millioner i samme periode i fjor. Resultat før skatt ble på 81 millioner kroner, mot 140 i første kvartal, og 408 millioner i andre kvartal 2003.

 

EBITA-marginen i andre kvartal var på 4,5 prosent.

 

www.imarkedet.no

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards fastholder guiding - toppet konsensus

 

Aker Yards fastholder sin guiding for 2004 både på omsetning og marginmål. Kvartalstallene er de svakeste i løpet av de seks siste kvartalene, men klart bedre enn fryktet.

 

Aker Yards fikk et driftsresultat 92 millioner kroner etter belastning av spesielle poster på 30 millioner kroner. Tross justering for dette er det de svakeste kvartalsresultat for konsernet i løpet de siste seks månedene. Verftskonsernet fikk et driftsoverskudd på 423 millioner i andre kvartal i fjor, og 133 millioner i årets første tre måneder.

 

Tallene er imidlertid klart bedre enn analytikerne hadde fryktet. Ifølge Reuters hadde analytikerne i snitt ventet et driftsresultat på 43 millioner kroner og et resultat før skatt på 29 millioner kroner.

 

Fastholder guiding

 

Konsernet fastholder imidlertid både sitt omsetningsmål og margin mål på EBITA-basis. Målene er på henholdsvis 11 til 12 milliarder i omsetning og en EBITA-margin på over 3 prosent før spesielle poster.

 

Aker Yards omsatt i andre kvartal for 3.317 millioner kroner, ned fra 4.309 millioner i samme periode i fjor. Resultat før skatt ble på 81 millioner kroner, mot 140 i første kvartal, og 408 millioner i andre kvartal 2003.

 

EBITA-marginen i andre kvartal var på 4,5 prosent.

 

God ordreinngang

 

Om resultatene har blitt svakere kan Aker Yards vise til en god ordreinngangen og klar økning i ordrereserven sammenlignet med fjoråret.

 

Ordreinngangen i andre kvartal utgjorde 1.117 millioner kroner, tilsvarende tall for andre kvartal 2003 var 947 millioner kroner.

 

Ved utgangen av andre kvartal 2004 hadde Aker Yards en ordrereserve på 16 458 millioner kroner, tilsvarende tall for andre kvartal 2003 var 11 549 millioner kroner.

 

- Forbedringen i ordreinngang for forretningsområdet Offshore Service Vessels fortsetter. Økende aktivitet i markedet for området Cruise & Ferries har så langt ikke resultert i nye kontrakter, skriver Aker Yards i rapporten

Link to comment
Share on other sites

HO

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=157776&cat=116

 

Meglersjef Arne Wessel-Berg hos Norse Securities likte det han så av Aker Yards da selskapet i går la frem tall for 2. kvartal.

Han poengterer ifølge Finansavisen at markedet er i bunnen av en sykel, og likevel prises ikke selskapet høyere enn en P/E på 7.

 

- Jeg tror aksjen kan gå mye høyere, og faktisk være en potensiell doblingskandidat. Selskapet er ungt, underanalysert og litt ukjent, derfor synes jeg at kvartalsrapporten er veldig interessant, sier han.

 

- Det er ikke noe gullår i år, men derfor er jeg imponert over at de tjener såpass bra. Det er lite cruiseskip i ordre etter 2006, og her tror jeg man kan forvente nye ordre fremover, holder Wessel-Berg frem.

Link to comment
Share on other sites

Og når vi snakker om kontrakter....

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=96737

 

(Moscow - Helsinki) MMC Norilsk Nickel, Russia and Kvaerner

Masa-Yards Inc., part of Aker Yards, have signed a

newbuilding contract for one 14.500 tdw Arctic Container

Vessel for operation in the Northern Sea Route of Russia.

-------

The Arctic Container Vessel will be built at Kvaerner Masa-

Yards in Helsinki, from where it will be delivered early

2006 for final ice trials in the intended area of

operation. The contract value is close to EUR 70 million.

Link to comment
Share on other sites

Dunlop, 100 lappen kom, og gikk... Aksjekursen var opp i 101,50- intradag men sluttet på 98,- til slutt. Jeg tror uansett på positiv kursutvikling fremover, Aker Yards har vært i bunn omsetning og resultatmessig og prises nå som en dårlig plassert pølsebod, det er nå man bør kjøpe aksjer i selskapet. Her er noen artikkeler:

 

Aker Yards venter gigantordrer i høst

Publisert på aftenposten.no 27.8-2004 kl.00:25, Les hele

Vi registrerer i kvartalsrapportene til våre cruisekunder at de har stor tro på markedet og uttrykker vekstambisjoner. Og hvis man skal ha en vekst i markedet, trenger de nye skip. Jeg tror ikke at noen av dem ønsker å redusere sine markedsandeler fremover, sier Kjelstad til Aftenposten.

 

Han mener at markedet for bygging av cruiseskip vil ligge på pluss/minus ti skip i året. Første mulige leveringstidspunkt for nye ordrer er i 2007. Så langt er det bare inngått en ordre i verdensmarkedet med levering i 2007.

 

Må bestille i år

 

- Når må kundene kontrahere hvis de ønsker få cruiseskip som skal leveres i 2007?

 

- De må kontrahere i år dersom de skal ha levering til den attraktive og lønnsomme vårsesongen i 2007, sier Kjelstad.

 

 

Ambisiøs Aker Yards-guiding

Publisert på hegnar.no 26.8.04 11:54, Les hele

Konsernsjef Karl Erik Kjelstad i Aker Yards fastholder en guiding om en EBITA-margin på treprosent-tallet for 2004, til tross for guiding om et omsetningsnivå på linje med første halvår.

 

 

Cruise avgjørende for Aker Yards

Publisert på dn.no 26.08.2004 - 12:26, les hele

Kjelstad opplyser at aktiviteten innen cruisemarkedet stiger med seks-syv prosent hvert år, samtidig som ingen av cruiserederiene gir inntrykk av at de vil tape markedsandeler. Dette bør resultatere i nybygging.

 

- Både RCCL og Carnival har levert gode tall, de har ikke vært slik siden 2001, sier han til dn.no.

Link to comment
Share on other sites

ESO har nettosolgt aksjer på torsdag og fredag forrige uke, fredag nettosolgte ESO 21k aksjer og var virkelig festbrems. Det kan være fare for at ESO eller en kunde hos ESO selger deler av posten som Aker ASA kvittet seg med 12.08. Posten var på 853.684 aksjer.

 

Dersom hele posten skal ut vil det hemme kursutviklingen kortsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for opplysningen. Den stiger noenlunde bra frem til nå, 101 er siste. Klokken 11:45 er meglerandelen på salg Enskilda Securities ASA - 77,10% - 40.000 i volum ... Det vil sikkert sette en liten demper som du sier. Men når KVI kommer med god-resultat imorgen skal du se det drypper litt på klokkeren også! Hehehe

 

:xmasrudolph:

Link to comment
Share on other sites

Den stoppet på 101,- i dag og ESO ble faktisk nettokjøper. Volumet var meget bra, 103205 aksjer ble omsatt. Over halvparten av disse aksjene ble tradet internt hos ESO. Jeg tror vi er inne i en meget spennende tid med tanke på kursutviklingen, derfor kommer jeg til å lime inn nettohandlingen for hver dag i denne tråden:

 

FS 14000

ORS 6700

ESO 6072

HA 5000

AB 4000

FT 4000

NTF 2700

DNM 659

NON -100

ND -500

SBN -2842

KNO -4682

STN -15426

FIP -19681

[/color]

 

Total omsetning: 103205

 

Jeg valgte å selge hele beholdningen min tidligere i dag, jeg har tro på å komme inn noe lavere i løpet av morgendagen. Egentlig trodde jeg aksjen skulle falle litt av mot ettermiddagen, så det er mulig jeg må løpe etter... Vi får se ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...