Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Trøim til Imarkedet 14.05.2003

 

"Skipsreder John Fredriksen er via holdingselskapet Osprey Maritime største aksjonær i Northern Oil med over 50 prosent av aksjene. Trøim er daglig leder også i Osprey, og fronter i stor grad Fredriksens eierinteresser.

- Vil dere selge ut i det selskapet og produksjonen er sikret?

- Dette skal i utgangspunktet være et godt prosjekt med en god pengestrøm, så som vi tidligere har sagt, ønsker vi betale kraftig tilbake til aksjonærene, sier Trøim.

Det vil skje i form av utbyttebetalinger. Trøim avviser derimot ikke at et salg av selskapet kan være aktuelt skulle det komme et godt tilbud.

- Vi er ikke på noen måte gift med selskapet, sier han "

 

 

På bakgrunn av Trøims gjentatte uttalelser om at "vi" ønsker betale kraftig tilbake til aksjonærene er det vanskelig å tenke seg at World Shipholding tenker å selge "før røkla" og la de øvrige aksjonærene bli avspist med lavere pris enn det de selv har solgt for.

 

Gitt en vellykket økning av produksjonen gjennom D3, og at volumet blir stabilisert i noen tid, bør man som et alternativ til cash flow beregninger kunne sette opp følgende enkle regnestykke som er basert på rotverdi av oljereservene. Med mine forutsetninger er en OK pris for Coplex omtrent lik dagens aksjekurs for CNR.

 

Forutsetninger:

Gjenv. reserver Coral + Edm: 40 mill. fat; prises til 8 dollar/fat.

Reserver CM : 59 mill. fat; prises til 4 dollar/fat.

 


Reserver 27.225

Per fat 5.62

Gross 152.9

Gjeld -15.8

Netto 137.1

NOKUSD 7

NOK mill 959.7

Min int 4.3%

Etter min int 918.4

Antall aksjer 142

Per aksje 6.47

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

Beregningene er selvsagt beheftet med mye usikkerhet knyttet til valg av forutsetninger; først og fremst reserver og rotverdi per fat. Med nåværende oljepris og utsikter til enda høyere priser bør 8 dollar / fat for produserende reserver være oppnåelig, mens 4 dollar vil være rimelig for påviste reserver som i CM. Kan nevne at f.eks. Shells funnkostnader nå er ca 6 dollar/fat. Da er 4 dollar en rimelig måte å øke knappere reserver på..........

 

Dersom man legger til grunn 82 mill fat for CM (det høyeste tallet jeg har sett), og at Coral/Edm reservene prises til 8 dollar og CM reservene til 6 dollar, så viser mitt regnestykke at "10 kronesmannen" på Hegnar kan få rett:


 

Reserver 35.75

Per fat 6.74

Gross 240.9

Gjeld -15.8

Netto 225.1

NOKUSD 7

NOK mill 1575.7

Min int 4.3%

Etter min int 1507.9

Antall aksjer 142

Per aksje 10.62

 

Må da understreke at risikoen i NOI ikke er borte p.t. Vi vet ikke når D3 kommer inn og vi vet heller ikke det stabiliserte daglige volumet.

 

Risk/reward bør uansett være god< på det nåværende tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ser av kursgrafene at NOI har en signifikant motstand på området rundt 3 blank, klarer den å bryte denne, tror jeg døren står relativt åpen (liten teknisk motstand), for videre tur.

Noen som vet hva som trigga den kraftige stigningen i slutten i feb?

 

 

 

(Sitter selv med 50' i denne på 2.90)

Link to comment
Share on other sites

Kursen steg kraftig i slutten av Februar pga. høye forventninger til kvartals resultatene. Brønnene produserer ikke for fullt enda, res. var noe lavere enn forventet.

Når meldingen om JF nedsalg kom, stupte kursen til under 3 igjen. Jeg har tro på NOI fremover! Kurstrigger på kort sikt er Brønn #3!

Link to comment
Share on other sites

Topp 20 i dag(inkl.sist mand)

 

WORLD SHIPHOLDING 45510444

ODIN NORDEN 6872000

ODIN NORGE 4983000

BANK OF NY 2900000

SKANDINAVISKA ENSK 2828000

ENSKILDA SEC 1506000

PETR INVEST 1500000

ANDERSEN KJELL 1238000

NINVEST 1200000

SKAGEN VEKST 1100000

ABG SUNDAL NOM 1100000

CLEARSTREM NOM 1022000

MORGAN ST NOM 1000000

MP PENSJON 1000000

NARMO SIGRID 920000

SOLBERG HANSEN K 804000

THERMOTECH 700000

UNION BANK NORWAY 698000

VOLDBERG T A 695000

ENLID S 688000

Link to comment
Share on other sites

Cavalo Marinho har 500 mill fat olje in place. NOI hevder at utvinnbare reserver er "minst på høyde med Coral", dvs. stusselige 36 mill fat eller 7,2% recovery. Noen som tror dette?

 

Etter avgrensingsbrønnen SCS-11 (som forøverig er fullt kostnadsført i NOI sine regnskaperi 2003) som bare fant vann har Petrobras evaluert feltet på nytt. Som følge av disputten med Coplex holdes kortene tett til brystet, men hvor lenge varer det?

 

Petrobras skulle i flg. tidligere meldinger legge frem utbyggingsplanen på Cavalo Marinho for ANP i mars 2004. Timeglasset er snart tomt i øverste halvdel.

 

BS-3 grenser mot BMS-12 i sør og NOI har i for lenge siden meldt at en utbygging her må skje parallelt. Hva med en liten farm-in?

 

På toppen av dette har vi vårt kjekke lille Coralfelt som søger for å dytte massevis av penger i NOI kassa hver eneste dag med en dagrate på 10.000 fat. NOI sin andel er 42,3% av denne inntil feltinvesteringene er tilbakebetalt. Neste brønn er like om hjørnet og da dobles produksjonen.

 

Vi går gode tider i møte og det som er mest spennende er det vi ennå ikke vet, reservene på Cavalo Marinho.

 

10 Kronesmannen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, i morgen er børsen åpen 3 timer og det er siste sjans for de som ønsker å eie aksjer 10.04. På denne datoen skal etter Petrobras sine planer brønn 3 på Coral feltet være ferdig implementert.

 

Jeg tror ikke på noen stor kursoppgang i morgen, grunnen er prosjektets vanskelige forhistorie med utsettelser og problemer. Dette blir en trigger den dagen børsmeldingen om brønn 3 kommer, og antaglig ikke før.

 

Dersom det er fullstendig stille fra selskapet etter påske er jeg redd for at aksjekursen vil få seg en trøkk, men siden 10.04 er en kjent dato vil det vel muligens komme en eller annen melding fra selskapet. Enten den er negativ eller positiv.

 

Selv sitter jeg forholdsvis tungt inne og vil sitte en god stund :D :D

Link to comment
Share on other sites

NOI er ikke ett aksjonærvennlig selskap, det er ikke noe nytt at det kommer lite informasjon fra den kanten.

 

IR ansvarlig i PB har svart på mail forespørseler at brønn 3 blir ca. 2 måneder forsinket ihht. opprinnelig plan som var 10.04. Fra Northern Oil's IR ansvarlig, Fossan-Waage kommer kontrabeskjed om at det ikke stemmer med opplysninger de sitter med...

 

Artikkel på Imarkedet.no

 

Forholdet mellom PB og Coplex er dårlig, og muligens prioriterer PB ned arbeidet med Coral feltet???

 

Fremtiden ser uansett lys ut for NOI, brønn 3 er på gang, en gang mellom mai og august :D Hvordan aksjekursen går i mellomtiden er ikke lett å spå...

Link to comment
Share on other sites

Denne Mailen kom til Akke/Stocktalk

 

Hei

 

Jeg beklager virkelig hvis du sitter igjen med et inntrykk av informasjonsrot. Dette har nok sin bakgrunn i rykter som tilflyter markedet, fra Petrobras. Noe som vi har tatt opp flere ganger med Petrobras, senest i forrige uke. At Petrobras evt går ut med uatorisert informasjon, er svært uheldig og bryter med det avtaleverket vi har med dem.

 

Hva NOI har sagt/skrevet i siste pressemelding (kvartaltsmelding), er følgende (og dette står vi fortsatt fast ved):

 

- Operatøren gir et anslag om "early spring" mht tredje brønnen

- Basert på vår erfaring med Petrobras er styret mer forsiktig, og uttrykker derfor "in second quarter", i nevnte pressemelding (se siste del av meldingen)

 

Pr i dag er tredje brønnen fortsatt ikke i drift, pga en del mindre tekniske forhold Petrobras har arbeidet med. Progresjonen er dog slik at det går sakte men sikkert fremover.

 

Som sagt forventer vi at tredje brønnen er oppe og går i løpet av andre kvartal, dvs i løpet av april, mai eller juni. Basert på vår erfaring med Petrobras vet vi at eventuelle frister som Petrobras arbeider med, må tas med store klyper salt. Vi ønsker derfor å være svært forsiktige med å kommunisere hva Petrobras tror og mener mht produksjonsoppstart, fordi det ville medført at vi til stadighet måtte gå ut med nye meldinger om endret produksjonsstart. (Som du sikkert skjønner er vi ikke helt fornøyd med alt hva Petrobras gjør).

 

Vi forventer som sagt å komme i produksjon i løpet av andre kvartal.

 

Når det gjelder de andre spørsmålene du reiser, tar jeg dine spørsmål til etterretning. Dog har vi en policy om å gi en statusrapport kun i forbindelse med kvartalsmeldingen.

 

Vennlig hilsen

Per Fossan-Waage

Investor Relations Northern Oil ASA

Link to comment
Share on other sites

Tro om det var denne mailen som sendte NOI ned igjen. Åpenbart at folk mister tålmodigheten, og jeg ser ikke vekk fra at vi får enda en dupp videre ned nå.

 

De fleste har vel en inngang rundt dagens 2,50 og dermed er det lett for de utålmodige å selge seg ut.

 

Vel er aksjen irriterende, men du verden hvor fin den er å trade. - Men nå som det er sagt at brønn 3 ikke kommer før mot sommeren tror jeg aksjen vil ligge i dette lave sjiktet fremover til da. Egentlig synd om så skulle skje.

 

Nesten som om Fredriksen visste dette når han solgte en større post for en tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en traurig utvikling i kursen etter påske for NOI, noen aktører har åpenbart blitt utålmodige og lempet aksjer i bøtter og spann. Det hadde bygd seg opp en forventning at brønn 3 på Coral feltet skulle være i produsjon på datoen 10.04, og selv om det ikke var noen eksplosiv utvikling i kursen frem mot denne datoen ble det allikevel ett fall etterpå.

 

1Q04 tallene kommer en eller annen gang i mai (ikke informert på http://www.ose.no). Og med den høye oljeprisen det har vært i perioden vil NOI levere positive resultater selv uten produksjon fra brønn 3 på Coral. Legg til de reservene som ennå ikke er utbyggd og at brønn 3 på Coral kommer om ikke lenge så bør NOI være en god case å sitte med i tiden som kommer.

 

Selv valgte jeg å halvere beholdningen i uken etter påske, resten blir jeg sittende med... lenge :)

Link to comment
Share on other sites

NOI - STATUS THIRD WELL CORAL FIELD

 

 

 

 

The work on the third and last well on the Coral field -

closed down March 2003 - is in the final stages.

The operator Petrobras estimates that the well will be on

stream by mid-May.

Northern Oil has during the last weeks received several

requests from shareholders for an update of the third

production well on the Coral field. In view of the

materiality of this well, the company has prepared the

following statement:

The work on the third and last well on the Coral field -

closed down March 2003 - is in the final stages. The well

has during the last weeks been cleaned-up down to 5,274

meters, through the oil-bearing zones. The remaining major

operations to be conducted are to complete running of

production tubing, set the X-tree in place, re-perforate

and acidize the oil zones, and open the well for

production.

The operator Petrobras estimates that the well will be on

stream by mid-May.

Contact person: CFO Per Fossan-Waage

Tlf: 22 01 73 40

e-mail: management@northernoil.no

Link to comment
Share on other sites

Da kom i hvert fall aksjekursen nesten tilbake til før påske nivå, og jeg mistenker at dette bare er starten. Ref. innlegg av 10kronersmannen Sun 14. Mar 2004 14:18:29 skal produksjonenvolumet være minst 18.000 fat med brønn 3 i drift og ref. samme innlegg gi en EPS på ca. 1,-

 

Nå representerer jo ikke dagens melding noe nytt, vi som følger selskapet har hele tiden visst at brønn 3 skulle komme på plass 'i løpet av Q2', men det er uansett en lettelse å få bekreftet fremdriften. I tillegg vil nok flere få øynene opp for NOI i dagene fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite volum i dag, men det kommer nok til å endre seg snart.

 

Vi begynner å nærme oss åpningen av brønn 3, og det skal nok bli en meget hyggelig overraskelse. atser på at vi kommer over 3 tallet i morgen, men hvis ikke, så er det også greit, vi kommer nok til å telle kronene istedenfor ørene snart, og det blir kjekt. :D

 

Lykke til Noianere, jeg tror dere har en god hånd med NOI. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe?, Selge?, Holde?

 

Tre gode spørsmål, fasit mangler... Siden Fossan Waage sendte ut klarifisering vedr. brønn 3 26.04 har aksjekursen oppført seg som den pleier. Oljeprisen har i mellomtiden satt nye rekorder uten at det ser ut til å ha noen innvirkning på aksjekursen...

 

pplot.php?paper=NOI&exchange=OSE&from=20040426&to=20040511&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Kursutviklingen siden børsmeldingen

 

Det er ikke slik at jeg hadde ventet noe annet, men jeg hadde håpet at markedet skulle prise denne mer fornuftig. Grunnen til at markedet er avventene ligger nok i NOI's noe brokete fortid spesiellt i samarbeid med operatøren Petrobras. Det er en opplest sannhet at disse brasilianerne ikke er til å stole på...

 

Jeg velger å holde, det har jeg forsåvidt gjort i flere måneder nå. Mitt snitt er 2,795- altså litt over dagens sluttkurs. For meg er det helt uintressant å selge beholdningen å kanskje få en inngang på 2,60- om noen dager, dersom brønnmeldingen kommer mens jeg venter vil jeg komme til å irritere meg ganske kraftig ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe?: Nei, ikke enda. Inngang avventes. Snart derimot kommer NOI ned på et rimelig nivå. Ned mot 2,60 skal den (ikke missforstå meg nå, mener ikke nødvendigvis helt ned til 2,60, men den vil nærme seg 2,60). Til dere som tror at jeg kun kjøper på 2,60, så er det feil. Jeg kjøper som regel mellom 2,75 og 2,60 (litt over, litt under). Dette har ofte vist seg å ha vært en god strategi.

 

Selge?: Spørs helt hvor du har kjøpt. Personlig selger jeg aldri før den nærmer seg 3,00.

 

Holde?: Neppe veldig lurt. Hvis du er av den oppfatning at NOI kommer til "å ta av" om noen få strakser, så kan du jo alltids trade med halvparten av "NOI-potten", og sitte long med resten. Personlig har jeg tradet med alt. Så godt som alltid med hell.

 

 

Pirelli:

Synes egentlig du har klippet ut et alt for lite tidsperspektiv. Burde tatt med noen måneder.

Link to comment
Share on other sites

Nå har NOI gått ca 17 ganger mellom 2,60 og 3,10 den siste tiden. Tradermønsteret i denne aksjen har sålangt vist seg å stemme gang på gang.

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor.

En teori er at noen få pengesterke investorer styrer kursen dit de vil. Et eksempel på dette var når poldco og resten av stocktalk gjengen pushet kursen fra 2,70 til 3,10 på en dag i slutten av mars.

...

Økte oljepriser, økt produksjon og økte felt- estimater må vel snart føre til et brudd i trendkanalen?

 

En god melding om brønn 3 samt en løsning i konflikten med petrobras tror jeg vil løfte kursen over 3,10.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner nok også å lure på om ikke nå er det dårlig tidspunkt og selge på. Meldingen må være like om hjørnet nå. Ved en nærmere studie av de historiske data ser jeg forøvrig at også forige bunn hadde laveste sluttkurs på 2,78. Veg har mao enda 1 øre å gå på før en lavere bunn er satt uten at dette trenger å bety allverden.

 

Jeg blir nok sittende en lite stund til, men kommer til å følge situasjonen nøye. Marerittet måtte være om det kom nok en melding om utsettelse. Da ville nok aksjen få skikkelig bank. Slike ting er riktignok vanskelige å forutse, men noen ganger kan man se tekniske signaler på slike ting...

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger mindre vekt på det tekniske i chartet nå rett før Brønnmeldingen. Tidligere har jeg vektet meg ned ved fall / tekniske svakheter. dvs. f.eks selge halve beholdningen for å kjøpe den tilbake til en lavere kurs.

Nå tør jeg ikke fortsette denne strategien.

Dersom meldingen kommer og jeg står igjen på perongen, vil jeg aldri tilgi meg selv :)

Link to comment
Share on other sites

Utzi, som Hallu påpeker har NOI gått 17 ganger i tradingrangen 2,70 og 3,10. Likevel er NOI en aksje det er vanskelig å trade, vanskelig fordi det krever en tålmodighet de fleste tradere ikke har. Du beviser derimot at du besitter den nødvendige tålmodigheten og har mestret trading i NOI.

 

En oppsummering blant oss som har vært på tråden i kveld er altså at Hallu, Culpa og megselv holder og Utzi er på kjøpern når prisen blir riktig. Selv om jeg unner deg alt godt Utzi tror jeg NOI kommer til å snu opp fra 2,78- slik som forrige gang. Salgspresset har ikke være påtagelig de siste dagene...

 

pplot.php?paper=NOI&exchange=OSE&from=20040101&to=20040512&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Kursutviklingen fra 01.01.04 (oppdatert graf tom 12.04)

Link to comment
Share on other sites

God dag godtfolk.

 

Huff, dere kom på banen etter jeg hadde lagt meg i går kveld. Nåja.

 

Det stemmer det Pirelli sier. Skal man trade NOI, må man utstyre seg med tålmodighet. Egentlig har jeg aldri forstått hvorfor mange tradere ikke har tålmodighet, venter man på noe godt, så venter man da ikke for gjeves.

 

NOI snudde opp i dag. Den prøvde å karre seg over 2,90, men uten særlig hell (bare en liten tur). Dette har skjedd før. Enten kommer den til å ligge i intervallet ,80 - ,90 (eller: ,8x-,9x) en liten stund, før den igjen begynner å falle litt (gitt at det ikke kommer en melding). Det er i alle fall mitt tips.

 

Personlig skal jeg begynne kjøpe på ,70-tallet (denne gangen kanskje litt over ,75). Vi får se. Burde kanskje allerede begynt i auksjonen i går ,78 er ikke så galt, menmen.

 

Håper egentlig, i motsetning til dere selvfølgelig, på enda en utsettelse av brønn 3. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har nå blitt skikkelig liv i NOI på slutten av dagen. Glad jeg ikke feiget nå :P

 

Ligger i skrivende stund på rundt 3 tallet og volumet ca 1,5 mil.

 

kan ikke skjønne noe annet en at noe er i gjæret eller er det bare en masse psykose (sueflokk fenomen)vi er vitne til? Spikeren i chartet i begynnelsen av mars viser at denne kan komme fort opp for så å falle brutalt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Etter meglerandelen foreløpig ser det ut som Orion har kjørt kursen litt, de har størst omsetningsvolum, men samtidig er de nettoselgere.

 

Netfondskundene er store og har skvettet til med nye innganger.

 

Typisk NOI egentlig, skjer fra tid til annen. Tror nok vi er "lurt" igjen. Men mange har tjent godt i dag. Og det er jo det det dreier seg om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...