Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Jeg velger fremdeles hold strategi, gidder ikke å trade disse rekylene selv om dette antaglig bare er ett sedvanelig besøk i toppen av tradingrangen.

 

Foreløpig har Orion som Laphroaig påpeker bare tradet i dag, vi får se om de plukker i sluttauksjonen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

Dagens case hos Orion analyse

 

NOI 3,00

 

Mulig produksjonsøkning stor kurstriggerVi trakk ved to anledninger i mars frem Northern Oil som en spekulativ kjøpskandidat, og i går slapp vi papiret inn i modellporteføljen. Bakgrunnen for vår interesse er todelt:

 

• Northern Oil opplyste i en børsmelding i april at den tredje brønnen på Coral-feltet i Brasil ventes å være i produksjon rundt midten av mai. En avklaring rundt dette bør således være nært forestående.

 

• Oljeprisen har styrket seg kraftig i år og ligger nå mi-levis over nivåene som vi har lagt til grunn i våre reg-neark.

 

Northern Oil produserer for tiden rundt 7.000 fat/dag fra to brønner i Brasil. Selskapet håper å øke denne produksjo-nen opp mot 18.000 fat/dag når den tredje brønnen kom-mer i gang. I våre estimater har vi ikke tatt høyde for eventuelle pro-duksjonsøkninger, og med sådanne forutsetninger ender vi opp med en EPS på 30 øre for 2004. Dette gir en P/E-faktor på 10, noe som indikerer at aksjen er nokså riktig priset gitt dagens produksjon. Lykkes Northern Oil å øke produksjonen så mye som le-delsen antyder, vil imidlertid våre estimater måtte oppjus-teres kraftig, og aksjen vil da fort ende opp med en P/E-faktor som er blant de laveste i vårt selskapsunivers. En melding om en vellykket oppstart av den tredje brønnen vil følgelig representere en stor kurstrigger. Som om ikke dette var nok, forsterkes oppsiderisikoen i våre estimater av de høye oljeprisene. Faren i Northern Oil er at selskapet nok en gang opplever forsinkelser knyttet til oppstarten av den tredje brønnen. Selskapet har også slitt med produksjonsproblemer på de to eksisterende brønnene relatert til forhold som trykkfall, høy temperatur og høyt asfalt-innhold i oljen. Dette gjør at risikoen på ingen måte bare er på oppsiden i produk-sjonsnivået. Northern Oil – lykkes de med å øke produksjonen?

 

Konklusjon: Lykkes Northern Oil med å få i gang produk-sjonen på sin tredje brønn, vil det representere en betyde-lig kurstrigger. Vi vurderer risk/reward-forholdet som at-traktivt og anbefaler kjøp av aksjen. Gå imidlertid ikke inn med penger du ikke har råd til å tape!

Link to comment
Share on other sites

Da holdt NOI seg i dag også, egentlig er det ikke mange dagene vi har hatt etterhverandre på 3 tallet.

 

Håper vi har fått ett nytt priseleie på den. Er egentlig litt lei den ustabile kursutviklingen som har vært siste halvår.

 

Morgendagen blir spennende. Det virker nesten slik at mange vil ha den i porteføljen over helga i påvente av eventuell melding. - Uteblir meldingen om brønn 3 neste uke, ser jeg ikke vekk fra at kursen faller tilbake til 2 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Topp 20:

Pr 18.mai - mill aksjer:

1. WS 46,5

2. Odin Norden 6.8

3. Odin Norge 4,9

4. Bank of NY 2,9

5. Skandinaviska Enskilda Banken 2.8

6. Skagen Vekst 1.9

7. Enskilda Securities 1.5

8. Petrolium Invest 1.3

9. Andersen Kjell 1.2

10. Ninvest AS 1.2

11. Clearstream Banking S.A. 1.0

12. ABG Sundal Collier Norge ASA 1.0

13. MP Pensjon 1.0

14. Ski Elektriske AS 0.9

15. Narmo Sigrid 0.9

16. Solberg-Hansen Kai 0.8

17. Enlid Steinar 0.8

18. Thermotech Invest AS 0.7

19. Tvenge Torstein 0.66

20. Rong Øystein 0.64

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg på en liten TA av NOI. Også denne er lagt ut på www.bullspike.no

 

NOI har i lengre tid konsolidert mellom 2,50 og 3 kroner. Fra og med april har det dannet seg et stigende triangel i chartet.

 

Triangelet har 2 kontaktpunkter på motstandslinjen og 2 kontaktpunkter i den stigende trendlinjen. Dette er viktige kjennetegn på stigende triangler. Volumet har vært synkende fra formasjonens begynnelse i april og frem mot slutten av formasjonen. Også dette er i tråd med formasjonens normale karakteristikk.

 

Rsi chartet viser positiv divergens.

 

 

 

 

Stigende triangel oppstår som regel når en større aktør selger med en fast limit samtidig som etterspørselen etter aksjen er god. Straks denne aktøren går tom for aksjer og etterspørselen oprettholdes vil aksjen bryte ut av triangelet.

 

I tilfellet NOI mistenker jeg at Fernley Fonds er denne større aktøren som selger med en limit rundt 3 kroner.

 

Ved stigende triangler er sannsynligheten for brudd opp av disse større en sannsynligheten for brudd ned. Sannsynligheten for brudd opp er ca 70% altså en failure rate på ca 30%. Venter man derimot til bruddet kommer synker failure raten til ca 2%.(Kilde Thomas Bullowski The encyclopedia of charts and patterns fås kjøpt på www.amazon.com). Ulempen med å vente til bruddet er at mye av formasjonen potensialet tas ut raskt ved brudd så her må man være våken. Alternativt kan man posisjonere seg nå, i alle tilfeller er sannsynlighetene gode for fine løft i kursen.

 

Konklusjon Sikkert kjøp ved brudd opp over 3,10. Middels sikkert kjøp på dagens kurs.

 

http://bigcharts.marketwatch.com/javachart...me=&freq=[/url]

 

 

Er det forresten noen som vet om det finnes internet sider jeg kan legge link til bilde med trendlinjer til slik at jeg får illustrert analysene wwww.bullspike.com går ikke pga. krever passord og java charts på www.bigcharts.com får jeg heller ikke til å virke.

 

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det kan se ut som om noe er på gang i NOI (nok en gang :o ) prøver jeg meg på litt "kvalifisert" gjettning om fremtiden.

 

Etter at jeg postet forige innlegg har NOI fått en sluttkurs godt over motstandsnivået på kr 3,10.

Dette er et utvetydig kjøpssignal.

 

Allikevel kan det være noen skjær i sjøen.

 

Ved stigende triangler (som jeg mener er den korrekte formasjonen og vurdere NOI ut i fra) kan det forekomme såkalte premature breakouts/falske utbrudd. Dette betyr at vi får et utbrudd som er identisk med et reelt utbrudd. Dvs på høyt volum og mot slutten av triangelet.

Så vidt jeg vet er det vanskelig/umulig å skille slike falske utbrudd fra de ekte.

 

En bekreftelse på at dette ikke er et falskt brudd kan vi få på mandag og de påfølgende dagene. Ønskesituasjonen da er at NOI stiger videre og volumet blir enda høyere en i dag. Dette er derimot ikke avgjørende. Avgjørende er at aksjen ikke faller tilbake under motstand igjen.

 

Statistisk sett får man det høyeste volumet dagen etter at bruddet har skjedd. Den påregnelige kursutvikligen om dette er et reelt brudd er at vi får stigning i begynnelsen av neste uke denne vil fortsette til potensialet tas ut.

 

Muligens vil vi etter noen dager få et fall ned mot bruddpunktet for å teste støtten her. Dette er i så fall en glimrende anledning til å akumulere dersom man ønsker det.

 

Faller derimot kursen ned i triangelet igjen er dette et falsk brudd. Dette trenger derimot ikke være negativt. Man kan argumentere med at slike falske utbrudd gir et tidlig varsel om hvilken retning kursen skal ta. Historikken i aksjen viser at man tidligere har vert på disse kursnivåer for så å falle raskt tilbake igjen, men at den har hatt en sluttkurs så høy som i dag har bare skjedd ved en anledning tidligere i 6 mnd chartet mnd. skiftet feb/mars. Imidlertid foreligger det nå også potensielle fundamentale triggere som kan støtte opp om den tekniske situasjonen.

som

-Høy olje pris

-Mulig ny brønn i drift

-Norse sitt storkjøp i dag kan være posisjonering for innsider/kanskje JF

 

Konklusjon

NOI har utløst et kjøpssignal.

Kjøp aksjen og sett stop loss dersom vi får en sluttkurs under bruddpunktet i området kr 3,00- 3,10

 

Når det gjeder potensialet i aksjen finner jeg dette vannskelig, men det er betydelig. Personlig vurderer jeg å følge kursen oppover med en romslig trailing stop loss.

 

 

pplot.php?paper=NOI&exchange=OSE&from=20031103&to=20040521&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Link to comment
Share on other sites

Her er et innleg fra siganturen "AKKE" på ST:

 

 

 

Her er siste mailen jeg fikk fra Waage 7 mai på spørsmål angående fremleggelse av Q1og rykter om produksjonstesting. Som dere ser har han slengt på en kommentar med et lite forbehold om været:

 

Hei

 

Når det gjelder Fredriksen selskapene så er det oftest slik at dato for kvartalstall ikke blir gitt ut på forhånd. Ingen bevisst årsak til dette. Kvartalsrapporten for NOI vil antagelig først foreligge en av de siste dagene i mai. Beklager, men kan ikke si en noe mer spesifikk dato.

 

Produksjonstesting: Disse ryktene er nok bare rykter.

 

Vennlig hilsen

Per Fossan-Waage

Investor Relations Northern Oil ASA

 

PS: Det nærmer seg vinter nå i Brasil, så vi får håpe at det ikke blir forsinkelser pga været.

Link to comment
Share on other sites

Orion fremhever NOI i dagens rapport: "Northern Oil (+5) kan i løpet av kort tid mer enn doble produksjonen sin i forbindelse med oppstart av sin tredje brønn. En sådan bekreftelse vil sammen med råsterke oljepriser representere en stor kurstrigger."

 

Omsettes i skrivende stund på 3,32- Det ser ut som det tekniske også faller på plass nå, heller hva Culpa?

Link to comment
Share on other sites

Utviklingen i dag er etter mitt syn meget positivt og helt etter læreboken.

 

Aksjen åpnet ned og berørte bruddpunktet på 3,10.

Aksjen startet så klatringen opp mot dagens høyeste på 3,42. jeg ser det som svært positivt at denne oppturen kom på et volum betydelig over gjennomsninttet og betydelig over gårsdagens volum mao. helt etter oppskriften anntydet i forrige innlegg.

 

Videre finner jeg det positivt at aksjen i dag har en sluttkurs som er både høyere en dagen åpnings kurs og over gårsdagens sluttkurs. Selv om to positive dager ikke er nok til å derfinere en trend viser dette at motstanden oppover er overkommelig. Denne situasjonen har forøvrig aldri før opstått i 6 mnd chartet over motstanden på kr 3,10.

 

Konklusjonen må bli at dagen i dag bekrefter kjøpssignalet avgitt fredag. Jeg ser det nå som enda mer sikkert at vi har et reelt brudd over området på kr 3,10.

 

Ønsker man å posisjonere seg bør man få fingeren ut og gjøre det nå. Alternativt kan man satse på nok en test av støttenivå på kr 3,10, men å gjøre dette vil jeg anse som ren gambling. Dette er forøvrig ingen eksakt vitenskap aksjen kan derfor får betydelige løft før vi eventuelt får en korreksjon og denne korreksjonen trenger ikke gå så langt som til 3,10.

 

Stop loss bør settes dersom aksjen får en sluttkurs under støtten på kr 3,10.

 

Spørsmål og tilbakemeldinger motas med takk

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

God kveld godtfolk.

 

Håpløs informasjonspolitikk i NOI må jeg si. Ny mail sendt ut til én av NOI-aksjonærene på ST (skal man tro på det ryktene, og ST-kunden sier).

 

Dette er mailen (klippet fra HO fordi jeg ikke kommer inn på ST):

 

hesp [176]

24.05.04 15:33

 

Endre Jeg har nå fått litt info fra Waage og kan bekrefte at det er forsinkelser.

 

Han nevner også at de ikke kommer med egne børsmeldinger om produksjonsvolumet synker. Dette meldes kun i kvartalsraportene.

 

fra Per F. Waage:

"Vi vil komme tilbake til tredje brønnen i kvartalsmeldingen som blir sendt

ut om ikke så lenge. Det ser ut som tredje brønnen blir noen dager

forsinket, hvilket er udramatisk.

 

Produksjon: Vi kommenterer produksjonstall kun i forbindelse med

kvartalsrapporten. Siden produksjonen vil svinge både oppover og nedover fra

tid til annen (feks knyttet til at en brønn kanskje stenges ned en dag for

vedlikehold) så ville det være vanskelig å sette noen % regel på hva vi

eventuelt burde rapportere til markedet. Vi velger derfor å fokusere på

produksjonstall hovedsakelig i kvartalsmeldingene."

 

"Hei

 

Det er været (stygt vær) som har gjort at den blir litt forsinket, derfor er

det vanskelig å si noe mer mht dette.

 

Kvartalsrapporten: Antagelig i slutten av uken.

 

Vennlig hilsen

Per Fossan-Waage

Investor Relations Northern Oil ASA"

 

Kan de av ST-kundene her på forumet som kommer inn verifisere dette?

 

Nåja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser NOI tråden på ST og så denne mailen tidligere i dag. Forøvrig stemmer tidspunktet for når mailen ble postet på ST godt overens med dippen i aksjekursen... Så jeg sier meg helt enig Utzi, NOI er talentløse når de sender ut kursdrivende informasjon på mail til en investor på denne måten. En ting er å ikke gi informasjon i det hele tatt, å gi ut informasjon tilfeldig er mye værre.

 

Uansett, innholdet av mailen er positivt for en investor med mitt perspektiv. Sitat: Vi vil komme tilbake til tredje brønnen i kvartalsmeldingen som blir sendt ut om ikke så lenge. Det ser ut som tredje brønnen blir noen dager forsinket, hvilket er udramatisk. Været nevnes som bakgrunn for utsettelsen, og noen dager er helt greit for meg å vente.

 

Jeg tror NOI kommer til å fortsette å stige fordi tradere nå virkelig tar tak i aksjen. Det fundamentale kommer på plass og volumet i dag var høyt over snittet, se forøvrig Culpa's tekniske betraktninger. Men Q1 rapporten som er like rundt hjørnet vil ha umåtelig stor betydning for videre ferd, jeg ser for meg:

:idea: 3D er i drift

:idea: 10k bpd i jevn produksjon hele Q1

:idea: Tempratur problemene på AZ løst slik at dagsproduksjonen blir +20 bpd. med brønn 3

 

Dersom disse tre triggerne er negative i stedet for positive slik jeg ramser opp vil antaglig aksjekursen stupe langt ned i nedre del av det gamle tradingbeltet igjen.

 

Jeg blir sittende med min aksjepost på 80k, og tror NOI endelig kommer til å innfri :D

Link to comment
Share on other sites

Det er noen forskjellige småting jeg ser på når jeg skal finne meg en aksje å sitte langsiktig i. Én av de er hvordan selskapet informerer sine aksjonærer. NOI hadde strøket der. Waage burde ta hatten å gå.

 

Nåja.

 

Culpa er flink med det tekniske, ingen tvil om det, men NOI har aldri vært et selskap som har fulgt TA slavisk. Om han får rett nå gjenstår å se. De siste analysene hans har jo passet meget godt.

 

Resultatet fra de to brønnene blir nok bra (høy oljepris osv), det som blir mest spennende produksjonsvolumet.

 

Når Waage sier at brønn 3 er "litt", eller "noen dager" forsinket, så kan jo det bety en måned, eller to, eller tre. Brønn 3 har vel snart vært "litt" forsinket i et halvt århundre :wink:

 

Hvis det nå er slik at brønn 3 ikke er klar til Q-rapporten (som Waage skriver), så kan aksjonærene måtte vente et helt kvartal før de får vite om den er i produksjon eller ikke. NOI skal jo for all del ikke sende ut kurssensitiv informasjon pr. børsmelding.

 

Nåja.

 

Dere kan jo være heldige å høre at en, som kjenner en, som er broren til ei, som ligger med en, som har fått en mail med innsideinfo fra Waage som sier at 3D endelig er i prod. Dere får håpe det.

 

Kan uansett se ut som om NOI faktisk har byttet mønster, noe jeg ikke er kjempeglad for :? . Håper fortsatt at den skal følge det gamle mønsteret.

 

Uansett.

Link to comment
Share on other sites

En fin, men litt pussig utvikling som NOI har pådratt seg de siste dagene. Kan nok påpeke at dersom kursdrivende info ikke hadde kommet, ville aksjen nok ikke vært ved de høyder den er i nå, men trolig inne i 2-tallet (forsinkelse uten oppklarende børsmelding). Forøvrig ser det ut som den begynner å stabilisere seg nå, for et lite øyeblikk. Dersom en positiv kvartalsrapport kommer slutten av denne uken er det er det mange oppdateringer, og vi kan nok vente at aksjen holder seg på et pent, men moderat nivå til den tid. Tror denne høyden vi er ved nå er midlertidig, nesten som et stoppested, hvor vi vil bevege oss en vei om en kort tid.

 

Mange positive triggere som Pirelli har påpekt, det er flere som er på hugget i denne aksjen nå, er selv ikke redd dersom aksjen skulle falle tilbake til rundt 3.00 og lavere før kursdrivende info kommer, da dette er nærmest uvesentlig.

 

Så ikke sitt ved livbåten, men nytt oppturen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir faen meg helt matt. En perfekt utvikling krones med et innsidesalg!!

 

For å si det slik. NOI bør jobbe seg raskt over 3,10 igjen ellers frykter jeg vi er tilbake i den samme gamle leia dvs kr 2,50 til 3.

 

Solgte selv i dag etter meldingen kom. jeg baserer mine kjøp på TA og må derfor følge mitt eget salgsignal på sluttkurs under kr 3,10 siden jeg kjenner svært lite av det fundamentale i selskapet.

Vil følge utviklingen nøye fremover. Stiger vi raskt over 3,10 igjen velger jeg å betrakte dagens dipp som test av støtte/støy i chartet. Vi får se hvor det ender etter q1 trolig.

 

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Lite å føye til her, kan ikke annet enn si meg svært enig med de fleste...

 

At et styremedlem selger seg ut like før en rapport er ingen tilfeldighet. - Ikke i dette tilfellet. - I fall det var, er det for dumt, og herr T. burde vurdere sin stilling.

 

Spøsrmålet er hvorfor, og vi må bare sitte i undring frem til fredag/tirsdag i påvente av melding. Svaret ligger nok i helt andre forhold enn de som har vært diskutert. Det kan være interne forhold i ledelsen, det kan være tvisten i mellom NOI og Petrobraz,.osv..mulighetene er mange.

 

Tror vi var mange i dag som fulgte med og lot være å selge seg ut til tross for gode gevinster hittil. - De største kjøperene var også nettradere. Litt foruroligende, kanskje? - Men vi skal heller ikke glemme at det ikke er lenge siden JF selv gjorde noen pene oppkjøp av egne aksjer her, og at han også muligiens gjorde det forrige uke. - Uansett, dette blir spennende frem til neste kvartalsrapport.

Link to comment
Share on other sites

To superaksjer

 

To aksjer trekkes frem i superporteføljen.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (26.5.04 08:30)

 

I den siste utgaven av ØR er det kun to aksjer som får innpass i det som kalles ”Økonomisk Rapports superportefølje”. Denne gang er det Northern Oil og Global Geo Serices som får innpass i det gode selskap.

Link to comment
Share on other sites

Interessant det med innside salget. Enkelte vil vel spekulere på dårlige nyheter i kvartalsrapporten, spesielle nyheter angående den tredje brønnen o.l.

 

Det er forøvrig mulig at andre forhold spilte inn, kanskje trengte han pengene, eller han ønsket å gjøre en ny investering som han så bedre potensiale i o.l. Investorene tok allikevel sine forsiktige steg og aksjen falt. Slikt skjer. Ser ikke noe alvorlig i at han solgte noen få poster i selskapet, selv om han har spesiell posisjon.

 

Blir allikevel interessant å se hva som skjer de neste dagene, da vi kan se om det faktisk var noe dypere underliggende i dette sagnomsuste salget. Det var i hvert fall godt å sjekke litt på støtten, om noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Skattetall 2002

Etternavn..........Fornavn..........Alder....Nettoformue...Inntekt...Skatt

TORGERSEN....JON-AKSEL...50........22.553.000..9.556.800...4.704.047

 

Dogfeet55, at han skulle selge for at han trengte pengene eller ville benytte disse til noe annet tror jeg vi kan glemme. NOK 247.500 er neppe det helt store i sammenhengen for denne mannen.

 

Deriomt er han Adm.Dir i selskapet som eier meglerhuset FE som over lengre tid ser ut til å ha holdt aksjekursen i NOI nede. Vår venn visste nok veldig godt hva ett slikt innsidesalg ville bety for kursen kortsiktig... Det spekuleres over en lav sko i andre fora, jeg lar det være med dette.

 

The future so bright, I have to wear shades. 8) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

 

Tok meg der Pirelli, det er hva som skjer når man ikke gjør leksene sine...

 

Vel, det virker mer uforklarlig for meg, håper midlertidig det ikke blir en klar oppklaring av salget på de neste dagene...

 

-------

 

Ja, du har nok rett der Pirelli. Innside selgere kan ha mye til å si for aksjekurser, har også merket en strategisk manipulering av NOI for en lengre tid nå også. Ser fremtiden allikevel også godt i møte, selv om enkelte spillere har en tendens til å ha en "edge" som de utnytter. Ønsker alle Noianere lykke til, tror dette skal bli en sterk aksje de neste månedene.

 

 

_________________________________

 

It all comes down to bucks, the rest is conversation.

Link to comment
Share on other sites

Sakset blant tvilsomme innlegg på HO:

 

Noi - Hva skjer i morgen?

 

Det kan være mange grunner til Torgersens salg. Tvilsomt har noen av dem med Q1 rapporteringen å gjøre, heller ikke med NOI forøvrig. Neppe heller personlig økonomi.

 

Da gjenstår det bare noen få alternativ, noe privat mellom ham, FE og JF.... Det vil vi nok aldri få vite.

 

Og i sin vanlige syklus for NOI med presentasjoner som kommer minuttet før absolutt siste frist, over helga, til børsen,...vil aksjen få et meget godt løft rundt klokken 1500 dagen før forventet melding og dagen før fremkomst av den.

 

Meldingen vil heller ikke inneholde noe nevneverdige nyheter og kursen vil falle tilbake sine vanlige 12% for så å svinge en måneds tid omkring der. Så forventes ny melding og kursen stiger 25%. Cresento.

 

Morgendagen, ja.. den er kommet. Tipper vi ser 3,42 rundt klokken 1445.

 

Legger 30K for kjøp nå på 3,?? om noen gir seg før lunch og samme på salg til 3,48 om den går dit ved sluttauksjonen.

 

3D er forøvrig ferdig og testproduserer, men det kommer ikke frem av rapporten siden den informasjonen tilhører Q2.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ganske spennende når Q1 kommer, men håper da de har 3D "on stream". Lurer litt på akkuratt hva vi kommer til å ende på etter oppgangen, tror nok vi kan komme litt inn i 5 på kort sikt, deretter kanskje en liten stabilasjonsstid, før vi ender på en mer langvarig kurs (konsolideringsfase). Denne fasen kan vare bare en kort tid, men muligens også noe få uker. Dette kan forøvrig skje neste uke, og kursen i NOI peker til at flere har faktisk tro på at det faktisk skal gå bra med 3D denne gangen. Selvagt, mange andre gode triggere, så man kan godt holde denne inn i sommeren, for de som ønsker det. Tror selv "Quick"-traderne er inne i denne for å se hva som skjer.

 

Nytt oppturen. :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Ville egentlig bare ønske alle lykke til i morgen (hvis res. kommer)!

 

Det er vel to ting som kan gå galt når res. kommer, synkende produksjon eller at brønn 3 ikke er oppe og går. Hvis brønn 3 er oppe, men produksjonsvolumet på de to andre brønnene har sunket, vil vel kursen gå uansett. Man leser jo ikke om annet enn hvor store forventninger det er til denne nå.

Link to comment
Share on other sites

mye positivt som sies her,...og på andre forum såvel om NOI.

 

Ikke for å ha malurt i begret, men en ting er sikkert i aksjemarkedet og det er at det forventede aldri skjer. Til det er psykologien altfor volatil i forhold til realitetene. Og det er ingen raliteter i dette spillet.

 

Vi er mange nå med relativt store poster i dette selskapet, tipper at flere brukere her er innenfor topp 100 listen av aksjonærer. Bare det i seg selv burde tilsi at alt kan skje om noe tar av, enten opp eller ned. Det skjer fra tid til annen i NOI, frustrasjoner og gleder går hand i hand med påfølgende store svingninger. - Tar man i betraktning de store volumene som har vært omsatt de siste dagene, må man også være klar over at det er mange tradere i aksjen. Med påfølgende forskjellige strategier. Det gjør aksjen ekstra utsatt for svingninger.

 

Bare det at Q1 ikke kommer i morgen vil nok sette den i kraftig bevegelse. Men det hører til normalen for NOI,... skulle Q1 komme til antatt tid vil nok det igjen forbause mange og likevel sette den i bevegelse.

 

Sitter jo selv med den og avventer utviklingen, har tradet med litt forsiktighet, men ikke blitt kvitt siste runde til ønsket pris. Uansett, den kommer. Men at den kommer med brask og bram i ett hopp opp til 4 og 5 kroner, det tviler jeg på. - Skulle den gjøre det, vil jeg være svært rask på salgsknappen. All dens historie har vist at den alltid faller av igjen og kan kjøpes tilbake.

 

Jeg tror ikke brønn 3 skulle gjøre noen stor forksjell i så måte nå. Ikke annet enn at den bør komme på et høyere nivå for så å fortsette svingningene derifra.

 

Vi alle tror, og jeg med, at vi står foran dette spranget akkurat i disse dager. - Jeg vil bare med dette ha sagt at vi nødvendigvis ikke gjør det.

 

Uansett er NOI en sterk aksje på bunnlinja og forsvarer kursen sterkt. Og potensialet fremover er godt, meget godt.

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet Laphroig.

 

Det er mange optimister på forumene rundt omkring. Dette innlegget er sakset fra Stocktalk.

 

Recon [4629]

27.05.04 22:00

 

Endre Scanario I - salg av hele NOI til andre

Det viktigste for NOI sin sjebne på lang sikt er forhandlingsklimaet med Petrobras. Dersom klimaet er dårlig, kan det være at Sima sin teori er rett og at de satser på å bli kvitt hele greia for kr 5,- til 6,- da det vil være Davids kamp mot Goliat dersom Petrobras vil skvise Coplex i Santos Basin. På nåværende informasjonsgrunnlag med tilhørende usikkerhet om evnen til å nå 24.000 fat/dag på Coal kan kursen være riktig. For å få til et salg er det viktig at ikke kursen "går uhemmet" da et salg av WS sin post nok er betinget av over 90% tilslag, noe som forklarer FE/PTMT/Gironde.

 

Scanario II - salg av hele NOI til WS

WS kan være interessert i å kjøpe kontrollen i NOI 100% for å være en aktiv bidragsyter på finansiering av CM +++ (obligasjoner el.l.) i stedet for upopulære emisjoner. Da vil man selvfølgelig karre til seg oppsiden som motytelse til at WS pøser inn lån i Coplex/NOI.

 

Scanario III - business as usual til tiden er moden

I et slikt scenario vil man legge gladmeldingene som perler på ei snor for å jekke kursen. Når bruden står i full blomst kommer noen på banen og betaler det jeg tror selskapet er verdt, kr 12,- til kr 15,- muligens enda mer. FE/PTMT/Gironde er kun resultat av grådighet uavhengig av WS.

 

Scanario IV - Synergier mellom NOF/NOI

Et cash-flow interessant NOI med potensialet i et likviditetspresset NOF og vinn-vinn mellom selskapene når obligasjonsgjelden er konvertert til aksjer.

 

Konklusjon

Det er ingenting som taler for at vi ikke skal opp i kurs både på kort og lang sikt sålenge Coral går i cashmessig pluss.

 

I morgen kommer dommen.

 

Recon

Link to comment
Share on other sites

Juma sammelikner oljemyggene sakset fra stocktalk

 

juma [17465]

27.05.04 22:55

 

Her er forøvrig noe sammenligninger mellom de små oljeselskapene på OSE.

 

Børsverdi (i millioner)

DNO 1476 millioner

CNR 520 millioner

NOI 447 millioner

PAR 199 millioner

 

Selskapsverdi (Enterprise Value)

DNO 882 millioner

NOI 568 millioner (*** basert på Q4-tall ***)

CNR 497 millioner

PAR 204 millioner

 

DNO er ikke uventet det av de små oljeselskapene som prises høyest både når det gjelder børsverdi og selskapsverdi. CNR har den nest høyeste børsverdien, men forbigås av NOI når det gjelder selskapsverdi. Nå skal vi ikke se bort fra at NOI sin selskapsverdi går noe ned etter at de legger frem rapporten i morgen (?), men neppe så mye at de unngår andre plassen på selskapsverdilisten.  

 

CNR står overfor en stor emisjon,- noe som vil øke både børsverdi og selskapsverdi betydelig. For DNO sin del gjenstår det å sluttføre siste del av handelen med Lundin. Etter denne vil ytterligere cash bli tilført selskapet med den konsekvens at selskapsverdien vil falle med noen hundre millioner kroner. Det er faktisk ikke helt umulig at NOI sin selskapsverdi vil passere DNO sin. CNR sin selskapsverdi vil garantert passere DNO sin etter at de har satt sin emisjon på.

 

For de som lurer på det,- fremkommer selskapsverdien (Enteprise Value eller EV) ved å regne ut en tenkt børsverdi av et cash og gjeldsfritt selskap. For DNO sin del har jeg korrigert inn DNO sine egne aksjer i selskapsverdien ( utgjorde vel rundt 45 millioner kroner).  

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...