Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Gir en liten oppdatering på den tekniske biten.

Også postet på HO (all reklame er god reklame)

 

Det som har skjedd i NOI de siste dagene er at vi har brutt ut av et stigende triangel. Et stigende triangel er en teknisk formasjon som gir et svært sikkert kjøpssignal dersom man bryter ut av formasjonen.

 

Kun dager etter bruddet viste aksjen en fin utvikling vi nådde en topp på kr 3,42 den 24.05.04.

 

Etter slike brudd opp er det helt normalt at aksjen faller tilbake for å teste støtten ved bruddpunktet. Innside salg og q1 har hjulpet oss med å få denne biten på plass.

 

Riktignok er den testen av støtte som har skjedd de siste dagene noe uvanlig da den har kommet på høyt volum og med dyp penetrasjon av støtte nivå (2,91 som laveste intradag). Men til tross for dette viser kursutviklingen i dag at aksjen tar fint imot og spretter opp fra sin nyetablerete støtte. Støtten er med andre ord solid.

 

Om vi forholder oss til sluttkurser de enkelte dagene er utvikligen langt mindre dramatisk. Alle som har en SL under 3,00 basert på sluttkurser skulle således sitte med sine aksjer i behold.

 

Personlig blir jeg mer og mer komfortabel med utviklingen. Når vi nå har testet støtte og aksjen viser utvetydige tegn til å vende opp herifra tar jeg dette som en solid bekreftelse på at bruddet ut av den gamle trading rangen er reelt.

 

Den påregnelige kursutvikligen er etter mitt skjønn at vi får en fin stigning de nærmeste dagene. I løpet av de neste handle dagene vil vi derfor med stor sannsynlighet få en bekreftelse på den stigende trenden ved at stadig høyere sluttkurser vil settes.

 

Neste milepæl nå er å sette en høyere topp en den satt 24.05.04 denne var intradag på 3,42 og sluttkurs på 3,28.

 

 

Lykke til

 

Mvh

Culpa

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

Interessant TA Culpa.

 

http://hopey.netfonds.no/history.php?paper=NOI.OSE

 

Tolker at vi skal de neste dagene få et kvikk hopp, tviler på om vi går over 4, men ser ikke umuligheten for det.

 

For øvrig, må jeg si at TA ser lys ut. Når det gjelder hva "Q-Mysteriet" angår, kan jeg påpeke at jeg har merket at det er en tendens for at slikt skjer ved Q-rapporter, deretter flyr aksjen opp til det tradisjonelle nivået igjen. Forøvrig mener jeg også at vi skal merke at sluttkursene for NOI vil gå høyere den neste dagene. Spesielt med NOI er at fjelltoppene blir så veldig bratte, litt dumt, men det får vel gå...

 

Lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som har skjedd i NOI de siste dagene er at vi har brutt ut av et stigende triangel. Et stigende triangel er en teknisk formasjon som gir et svært sikkert kjøpssignal dersom man bryter ut av formasjonen.

 

Enig i din analyse Culpa, men så vidt jeg vet er det ansett som et svakhetstegn når bruddet opp kommer så sent i formasjonen. Slike sene brudd har gjerne langt mindre potensial enn de som kommer tidligere i formasjonen. Det er også et svakhetstegn at aksjen slutter under bruddnivået, etter et brudd opp, slik den gjorde 25.mai.

For å bidra med noe positivt også, så synes jeg det er oppløftende at aksjen har klart å holde støtten på 3.00.

 

Selv er jeg usikker på om dette er det riktige tidspunktet å kjøpe. Men jeg tror det kan være lurt å ta en mindre posisjon, dersom man er en "gambler" og har en streng stop-loss.

Link to comment
Share on other sites

Vibbe:

 

Statistikken viser at de kraftigste bruddene opp i stigende triangler visstnok kommer ca 2/3 ut i triangelet. Går det lenger tid en dette før bruddet kommer kan man oppleve en mindre stignig i etterkant. Jeg har ikke brydd meg med å vurdere hvor langt i det triangelet NOI er kommet, men man kan komme til forskjellige svar på dette avhengig av hvilket triangel man tar utgangspunkt (det finnes også et større trangel i chartet med start ca årskiftet 03/04) også hvor man definerer begynnelsen på triangelet har selvfølgelig innvirkning på dette.

 

Om man bare rent visuelt prøver å vurdere hvor langt man har kommet kan du nok ha rett i at vi har passert 2/3 før spissen, men vi er vel heller ikke så mye lenger en dette tror jeg.

 

Vi går noen spennende dager i møte

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

NOI er dagens case hos ORION:

 

●●● DAGENS CASE

NOI 3,17 Billigste oljeaksje ut fra 2005-P/E

Northern Oil slapp Q1-rapporten på fredag. Selv om inntektene

var noe høyere enn ventet, ble resultatet tynget av

kostnader relatert til blant annet igangsettingen av den

tredje brønnen på Coral-feltet. Disse ekstrakostnadene

beløp seg til $1,8 millioner i Q1 og førte til at bunnlinjen

endte opp med negativt fortegn.

Q1-resultatet (USD) Rapportert Orion Analyse

Omsetning 5,0 4,8

EBITDA 0,2 3,0

EBIT -0,4 2,0

Resultat før skatt -0,8 1,7

Justert for ekstrakostnadene var det underliggende kostnadsnivået

på $2,3 millioner, og dette var også klart høyere

enn vårt estimat på $1,3 millioner. Det synes dermed

som vi har undervurdert kostnadsnivået i selskapet, og

sett på denne bakgrunn har vi oppjustert forventede produksjonskostnader.

Den gjennomsnittlige produksjonen fra selskapets to

brønner på Coral-feltet var på 7.000 fat/dag i første kvartal.

Dette var noe under produksjonskapasiteten som følge

av temperaturproblemer. Selskapet venter imidlertid at

de tekniske problemene vil bli løst i løpet av året med stigende

produksjon som resultat. De første tegn til økt produksjon

har allerede dukket opp idet produksjonen nå er

kommet opp i 8.100 fat/dag. Målsetningen er å øke dette

tallet til 9.000-10.000 fat/dag.

Av langt større betydning er imidlertid at Northern Oil varsler

at den tredje brønnen vil være i produksjon i løpet av

kort tid, og ledelsen venter at dette vil føre til at den samlede

produksjonen øker til 18.000 fat/dag i løpet av relativt

kort tid. I våre estimater velger vi å legge oss lavere med

en ventet produksjon på 15.000 fat/dag i 2005. Når det

gjelder oljeprisanslagene, venter vi en gjennomsnittpris på

$31,3 i 2004 mot $32,1 i første kvartal. For 2005 anslås

prisen til $28,0.

Link to comment
Share on other sites

Mer fra Orion:

 

Med de nevnte forutsetningene ender vi opp med en EPS

på 19 øre for 2004 og 52 øre for 2005. Sammenlignet

med våre gamle estimater er resultatet for inneværende år

nedjustert, mens 2005-anslaget er økt.

P/E-faktoren havner dermed på 16,5 for 2004, mens forholdstallet

er på 6,1 for 2005. Vurdert ut fra 2005-P/E er

Northern Oil det billigste oljeselskapet på Oslo Børs. Den

lave prisingen er ikke overraskende ettersom selskapet

ennå har til gode å bevise at det er i stand til å tjene penger.

På den annen side viser dette at oppsiden er stor dersom

selskapet leverer i tråd med våre forventninger.

 

Konklusjon:

En lav vurdering, et sterkt sentiment til oljeaksjer

og utsikter til en positiv nyhetsstrøm blinker Northern

Oil ut som en spennende kjøpskandidat. Med den tredje

brønnen i produksjon bør en kurs på 4,00-4,50 være innen

rekkevidde. Glem likevel ikke at dette er en høyrisikoinvestering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satt meg tilbake i sofaen om jeg var deg. Det er ikke uten grunn at de store meglerhusene hamstrer NOI aksjer til en kurs opp mot 3.40. Orion analyse ser for seg en kurs opp mot 4-4.5 når "den tredje brønnen" blir klar for produksjon. Med tanke på at dette trolig vil medføre mer enn en fordobling av dagens produksjonsnivå vil et kursmål på 4-4.5 være høyst pessimistisk.

 

Men som sagt, det gjenstår å se hva som skjer rundt "den tredje brønnen". Noen som har noe info rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett, NOI er moden for en reprising. Jeg husker det gikk rykter om Brønn 3 var ferdig rundt 10 april.Da var det vistnok en mail skrevet direkte fra en person i Petrobras systemet. Når meldingen uteble falt kursen sakte med lavt volum mot 2,50.

Høye volum er omsatt over denne kursen den siste tiden, dersom vi får en negativ melding tviler jeg på at vi skal under 3kr.

Det gamle trader-mønsteret er brutt, og jeg tror Culpa traff veldig godt med sin tekniske vurdering av situasjonenen litt lenger nede på strengen.

Jeg tror det er viktig å ikke henge seg for mye opp i brønn 3. Det er mange andre viktige kurstriggere fremover.

 

Tviste saken med Petrobras

Olje/gass reserver i Carvela sul

Oppkjøp

Historisk høye oljepriser

Dagerns produksjon er 16% høyere produksjon enn i Q1 og stiger..

Fredriksen er veldig populær pga. utbytte politikken. Aksjonærene Vil bli KRAFTIG TILBAKEBETALT]

 

I tillegg har det økende volumet ført til at kursen ikke kan styres lenger.

Vi har sett en fin tilstrøm av daytradere og andre fra CNR, JIN, osv..

 

Aksjonærendringer forrige uke (Topp 20).

ODIN Norge -48K

Skagen +124K

Swedbank inn med 1.18 millioner

Sigrid Narmo -20K

Steinar Enlid +16K

 

Swedbank... Hvem er dette? ... Lundin??

Skagen Fondene fortsetter hamstringen.

Link to comment
Share on other sites

Synes Handelsbanken også kunne tatt NOI med i denne:

 

""Handelsbanken Capital Markets anbefaler investorer å satse mer penger på oljesektoren.

 

- Vi tror at investorene burde være investert i oljesektoren, selv om den amerikanske og kinsesiske økonomien kjøles ned, skriver meglerhuset ifølge dn.no i en strategirapport datert 3. juni.

 

Det pekes på at tilbudssiden er stram, noe som antyder en revaluering av oljeprisen på lang sikt.

 

- Vi anbefaler en overvekt av oljeaksjer slik som Statoil, skriver Handelsbanken. Statoil forsvarer en pris på 94 kroner, mener meglerhuset. ""

Link to comment
Share on other sites

Tviler egentlig på at 3D pumper før helgen, men jeg vil ikke se bort i fra at den muligheten kommer neste uke. Tror vi kan vente oss en dag med lav omsetning, hvis ikke 3D kommer, skal jeg gjette L - 3.14 og H - 3.36? Vi stabiliserer oss enten på en høy 3.20 eller lav 3.30? Omsetning under 1.5 Mil.

 

Gøy å spekulere. :wink:

 

Vel, dere får ha en fin tradingsdag! :D :)

 

 

 

----------------------

3D - Pumper snart kursen opp

Link to comment
Share on other sites

Vel, det ble ikke helt som antatt.

 

TA ser meget positiv ut for øyeblikket og det blir meget spennende å se hva som skjer neste uke.

 

Spesielt hvis vi ikke får noen melding om situasjonen.

 

pplot.php?paper=NOI.OSE&from=20031119&to=20040604&period=&height=250&width=500&ama_align=no&tc_period=20&tc_date=20040606&tc_regress=no&tc_unbroken=no

pvol.php?paper=NOI&exchange=OSE&from=20031119&to=20040604&period=&width=500

 

 

Kanskje melding om oppstart av 3D?

 

Er nok en del som sitter og bare venter denne uken, spenningen er høy.

Link to comment
Share on other sites

Før ferien kan vi få en rekke triggere som kan medføre dobling av dagens kurs, selv i dette korte tidsaspektet.

 

Neste uke blir spennende og ikke minst knyttet til volumet på 3D.

 

Det ligger imidlertid flere potensielle triggere som gjør NOI til en av de mest interessante aksjene for tiden.

 

Lykke til. Tipper vi skal opp mot kr 4,- til slutten av uka, med eller uten melding.

 

10 Kronesmannen

Link to comment
Share on other sites

NOI gapet i dag opp fra fredagens høyeste på 3,37 og opp til en åpning på kr 3,58. Dagens høyeste intradag var på 3,65 dette skjedde kort tid etter åpning, men utover dagen viste aksjen en svak utvikling og falt tilbake til en sluttkurs på 3,49 som også utgjorde dagens laveste.

 

I et litt lengre perspektiv er NOI utvilsomt inne i en fin opptrend etter at den brøt ut på kr 3,10. Se inlegg under.

 

Spørsmålet nå er hvordan kursen vil bevege seg i de nærmeste dagene. Dette er ikke et helt enkelt spørsmål å svare på og den som med sikkerhet kan si det vil være en rik mann. Noen kvalifiserte antagelser kan man dog gjøre.

 

Gap som i dag kan inndeles i forskjellige kategorier. Det er derimot problematisk å plassere et gap i en bestemt kategori før man har sett utviklingen de på følgende dagene. Gap fungerer derfor etter min mening dårlig som kjøps og salgssignal i alle fall før man har sett ting litt ann.

 

Om vi de neste dagene nå får en fortsettelse av opptrenden på høyt volum uten at gapet fylles kan vi stå overfor et såkal brakeaway gap. Dette er en type gap som ofte markerer starten på en opptrend.

 

Et alternativt senario er at gapet i løpet av kort tid fylles om dette skjer vil jeg betrakte gapet som usignifikant. Dette kan skje ved at vi får en reaksjon tilbake i trendkanalen som er i ferd med å etablere seg.

 

For øyeblikket befinner vi oss i toppen av denne kanalen. Tatt i betraktning dagens heller svake utvikling tror jeg nok dette er det mest sannsynlige utviklingen.

 

For å ta det som er mer positivt så opptrenden nok en gang bekreftet i dag. Aksjen skal utvilsomt mye høyere en i dag på litt sikt.

 

Motstanden som vi fikk på 3,60 var vel også å forvente siden pga spikeren i chartet i feb/mar som hadde en høyeste kurs på 3,65.

 

Hvor fort oppgangen kommer tror jeg vil være meget avhengig av hva som skjer i morgen. Bryter vi 3,60 da finnes ingen teknisk motstand oppover. Alternativt må vi ned et stykke for å samle styrke til neste løft. Tror uansett ikke det blir mulig å få aksjer under 3,40 til 3,30. Faller den ned dit skal i alle fall jeg akumulere ytterligere om jeg klarer å skaffe meg litt kontanter.

 

Lykke til

 

Mvh

Culpa

Link to comment
Share on other sites

Godt å se deg skrive igjen Culpa! Interessant stoff!

 

For øyeblikket befinner vi oss i toppen av denne kanalen. Tatt i betraktning dagens heller svake utvikling tror jeg nok dette er det mest sannsynlige utviklingen.  

 

Hvor ligger bunnen på denne kanalen? Er det slik at den sannsynligvis vil falle ned mot bunnen av kanalen før den igjen prøver seg mot toppen?

 

 

du får ha lykke til på eksamen!

Link to comment
Share on other sites

Ola:

 

Gulvet i trendkanalen ligger på ca 3,30, men jeg tviler på den skal helt ned dit snur vel på rundt 3,40 tenker jeg.

 

Worst case er at vi får vi en slutt kurs under 3,24 som er forige minor low da er det på tide å begynne å bli svett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det ble beskrevet et 'breakaway gap' som mulig scenario, nå kan det se ut som det ikke slår til. Vil det være ett svakhetstegn dersom aksjen går ned mot 3,35- igjen og tettet gapet?

 

Forøvrig bør NOI være ett meget godt bett i ukene fremover:

:!: Brønn 3D er on stream.

:!: Driften vil generere meget solide overskudd.

:!: Forlik med Petrobras ligger i kortene.

:!: Brura skal selges til høystbydende så fort de tre ovennevnte punktene klaffer inn... :D

Link to comment
Share on other sites

Å svare på dette krever nok mer kompetanse innenfor TA en jeg har, men tror ikke det trenger bety så mye. Jeg velger i allefall personlig å ikke tilegge dette noen vekt ved mine besluttninger. Jeg vil nå forholde meg til forige "minor low" som var ved sluttkurs på 3,24. Faller den under dette på sluttkurs vil jeg sterkt vurdere salg.

Link to comment
Share on other sites

I dag tangerte NOI 3,35- som var kursen før meldingen om 3D kom. Jeg tror aksjen kommer til å stige opp igjen fra dette nivået, gap er tettet og fremtiden er lys ;)

 

Topp 20 - 07.06.04:

1. WS 46.510k

2. Odin Norden 6.872k

3. Odin Norge 4.919k

4. Bank of NY 4.300k (+ 1.400k)

5. SEB 2.828k

6. Skagen Vekst 2.200k

7. Enskilda Securities 1.506k

8. Petrolium Invest 1.304k

9. Andresen Kjell 1.238k

10. Ninvest 1.200k

11. Clearstream Banking 1.022k

12. MP Pensjon 1.000k

13. Swedbank 940k (- 240k)

14. Ski Elektriske 906k

15. Narmo Sigrid 880k

16. Tvenge Torstein 866k (+ 866k)

17. Enlid Steinar 806k (- 8k)

18. Solberg-Hansen Kai 804k

19. Rong Øystein 756k

20. Thermotech Invest 750k

 

UT TOPP 20: (13) ABG Sundal Collier Norge (1.000k)

INN TOPP 20: Tvenge Torstein

Link to comment
Share on other sites

NOI begynner å spisse seg til, brønn tre er i siget og produserer.

 

Da vi startet denne topic for fem måneder siden klippet jeg inn saklig info fra 10-kronersmannen (som nå har endret nicket til 20-) samt fra en gjest med utregninger av inntektsgrunnlaget.

 

I tillegg ser jeg nå på HO at det kommer innlegg fra 10-kronersmannen om tilbakebetaling av innvisteringene som NOI har forskuddstert for Petrobras. Legger ett inn her:

 

Innlegg av: 10 Kronesmannen (10.06.04 16:47),

 

NOI: Det har startet

 

Dette er enkelt.

 

PB har en andel på 35% når investeringen er betalt. I mellomtiden blir disse inntektene fordelt mellom partnerne som har forskuttert investeringen fra Petrobras.

 

65% skal ha 35% av inntektene. Av de 65% representerer Coplex 27,5%.

 

35/65*27,5 = 14,8%.

 

I tillegg kommer altså andelen på 27,5% som gir en total av kontantstrømmen for olja på 42,3%.

 

27,5% blir inntektsført og de resterende 14,8% blir ført Debet kasse, Kredit fordring Petrobras.

 

Oppsummert: Inntektene blir bra fremover og kontatstrømmen enda bedre.

 

10 Kronesmannen

 

""""

 

Nå har ikke jeg den historiske oversikten på disse forholdene, og ser gjerne at noen med denne innsikten legger frem sine synspunkter her.

 

Ellers er det vel å anta at den konflikten som er i mellom operatør og NOI egentlig vil bunne ut i høvelig regnskapsmessig oppgjør partene i mellom fremfor noen langdryg rettsak.

 

Sammenligner man nå oljepris og inntektsgrunnlag med antatt inntjening, som vist først i denne tråden, er NOI på god vei til å bli en ren "pengemaskin".

 

Skulle være rart om ikke den får et pent kursløft utover sommeren og høsten. Tipper salgsryktene som har gått både i vinter og mer eller mindre bekreftet i Q1-rapporten godt kan ha noe for seg, og det skal bli spennende å se til hvilken pris.

Link to comment
Share on other sites

Ingen nyhet lenger, men grei for historikken og eierforholdene.

 

Northern Oil eier 95,7% av kanadiske Naftex som igjen eier 100% av Coplex Brasil.

Pressemeldingen for noen dager siden:

 

Naftex Energy and its subsidiary Coplex Petroleo do Brasil Limitada, announce that Petrobras, the operator of the Coral field where Coplex Brasil has a 27.5% interest, reports that production has recommenced from the third well (referred to as 3D). This well was initially put on stream in February 2003, but had to be closed down in March 2003 due to a leak in the production string.

 

Production data from this well will be released when stabilized production is achieved. This is expected to happen within a week.

 

Naftex is the indirect owner of all of the shares in Coplex Brasil. Coplex Brasil participates with a 27.5% interest in three operating licenses offshore the Santo Catarina Coast in Southern Brazil, identified as the coral, Estrela-do-Mar and BS-3 licenses. The partners in all three licenses are Starfish Oil & Gas (with 7.5% participating interest), Queiroz Galvao Perfuracoes S.A. (30% interest) and Petrobras (35% interest). Petrobras is the operator of all three licenses.

 

1074.jpg

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil - Coral-brønn tar litt lenger tid

 

 

OSLO, 15 juni (Reuters) - Oljeselskapet Northern Oil

sier det tar litt lengre tid enn først antatt før man kan anslå

produksjonen på en brønn på Coral-feltet som ble igangsatt i

forrige uke.

- Brønnen har et godt potensial, men det viser seg at

opprenskingen tar litt lengre tid. Vi må fjerne kalsitten som

ble brukt til å stenge brønnen i 2003. Arbeidet med dette har

tatt litt lengre tid enn ventet, sier Northern Oils

finansdirektør Per Fossan-Waage til Reuters.

Brønnen ble stengt i 2003 på grunn av lekkasje, men ble i

forrige uke rapportert gjenåpnet av operatøren Petrobas.

Northern Oil eier gjennom datterselskapet Coplex 27,5 prosent i

ovennevnte brønn på Coral-feltet.

Northern Oil kalte gjenåpningen en "milepæl" og anslo 7.

juni at det ville ta rundt en uke å få mer nøyaktige

produksjonsdata fra brønnen.

- Vi får ikke noe stabilisert produksjon før brønnen er

rensket, sier Fossan-Waage nå.

- Jeg tør ikke gi noe estimat på når vi kan gi dette, men

det er ikke snakk om måneder, men mer snakk om noen dager,

legger han til.

Brønnen det er snakk er Northern Oils tredje brønn på

Coral-feltet.

Da brønnen ble stengt ned i 2003 så Northern Oil et

produksjonspotensial på 10.000 fat olje per dag, uttalte

Fossan-Waage i forrige uke.

Han ville da ikke begi seg inn på å spå hva produksjonen

kunne vise denne gang, men så samtidig ingen grunn til at alt

for mye skulle ha endret seg.

I første kvartal rapporterte Northern Oil om en total

produksjon fra Coral-feltet fra de to operative brønnene på

totalt 635.000 fat olje, tilsvarende i snitt 7.000 fat per dag.

Da rapporten ble skrevet 28. mai var Coral-produksjonen oppe i

8.100 fat per dag.

 

((Ole Petter Skonnord, tel +47 22 93 69 77, e-mail:

redaksjonen@reuters.no))

Link to comment
Share on other sites

Ad. punkt 8 i agendaen til generalforsamlingen, Fullmakt til styret til å forhøye aksjekapitalen

ved nytegning av aksjer.....dette gjelder tilbakekjøp av inntil 10% av egne aksjer.

 

Jeg er ikke så helt sikker på at dette er så lukrativt, nå kjenner jeg ikke selskapet inngående. Men det virker som der er noen som er ute etter å jekke opp kursen, for så å utøve opsjoner?

 

Det virker som det er gått inflasjon i å dunke slikt igjennom på generalforsamlinger, dette var nesten ikke brukt for bare noen få år siden.

 

Men jeg ser ikke bort fra at aksjen får en rekyl oppover, men tror at jeg ville flytte SL oppover om dette skjer.

Link to comment
Share on other sites

Tok litt tid....

 

Doblingskandidat

 

Analytiker snakker om dobling i Northern Oil.

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse skriver analytikeren at det er duket for en dobling av produksjonen i Northern Oil. Med den tredje brønnen oppe og stå anslår Northern Oil at produksjonen vil øke fra dagens 8.100 fat pr. dag til 18.000 fat pr. dag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...