Jump to content

Crew Gold i morgen (24/02-09)


Reppe

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er helt ny på forumet her og ønsker å lære meg så mye om aksjer og finans som mulig. Neste år planlegger jeg å begynne en utdanning innenfor økonomi og er enormt interessert med alt som har med det å gjøre.

 

Jaja, nok om det. Min første post her tenkte jeg å prøve meg å spå hva som skjer med kursen til aksjene hos CRU (Crew Gold) 24 februar 09 (i morgen), og så kan dere som kan dette sjekke om jeg går riktig fram med min amatørmessige analyse :P (registrerte meg her trossalt for å lære mest mulig). 

 

ca. 06.00 18.02/09 blir det skrevet på DN.no at gullprisene stiger. Jeg ser at CRU økte stort, toppet på ca 4,70 denne dagen.

Dagen etter blir dokumentet Crew Gold Corporation closes offers to exchange NOK denominated bonds into USD denominated bonds publisert, og aksjene synker helt til 3.9 på to dager (kan kanskje være grunnet dokumentet, men kan vel også være en naturlig reaksjon fordi aksjonærer kanskje mener at 4,7 var litt vel overpriset?).

Ihvertfall i dag (23.02/09) ble det publisert klokken ca 19:00 (les børsen er stengt) dette og jeg vil dermed tro at CRU kommer til å bli en av dagens vinnere i morgen. Naturlig at selskapet tjener på høye gullpriser, og at aksjonærer innser dette vil mest sansynligvis gjøre at aksjeprisene stiger?

Hvor mye jeg skal tippe den går opp i morgen aner jeg ikke, men at cru vil være mer verdt i løpet av morgendagen er jeg overbevist om. 

 

Er jeg inne på noe her? Andre faktorer jeg burde se på her?

 

Jaja, blir moro å se hva som skjer. Hadde jeg hatt råd hadde jeg definitivt kjøpt en børspost i CRU.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er sunt å holde hodet kalt i disse tider å forsøke å tolke markedet etter "normale" prinsipper, men jeg synes Oslo børs er svært upålitelig i disse tider. Det er svært få sektorer/enkeltaksjer som kommer helskinnet gjennom disse ukene og månedene. Tror du kan telle de likvide aksjene med oppgang/nullvekst siste måneden på en hånd...

 

Grei nok analyse du kommer med, men jeg prøver bare å si at slik det ser ut nå er det viktig å også se på markedssvingningene generelt. (Jeg ser jo selvfølgelig også at gullprisene stiger, men det er ikke eneste faktoren som påvirker aksjen)

 

Spekulantene beskrives av mange som en saueflokk om dagen, og hvis noen store i gamet vender CRU ryggen skal du se at den kan falle mer :wink:

 

Men selvfølgelig, aksjen har oppside på kort sikt. Kan godt hende du har rett :smile: hvis du tror på gull, hvorfor ikke invistere i gull enn i et selskap som produserer gull :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Crew Gold endte opp på topp 5 vinnere da, med 7% økning. ikke dårlig :P

Ser at først 14:00 begynte folk å handle i en høyere kurs, og kan man ut i fra at siste handel var relativt høy annta at den stiger i morgen også? (hypotetisk sett hvis markedet var relativt normalt nå)

 

Saueflokkprinsippet du snakker om er sikkert en veldig naturlig under og etter nedgangsdager, folk er sikkert utrolig redd for risikoen og ingen tørr å kjøpe i en stillestående aksje.

 

Forresten, jeg har googlet en stund (mulig jeg ikke har gjort en veldig bra jobb), men kan noen her forklare meg hva "spread" er? Leste den engelske wikipedia-artikkelen, skjønte ikke mye av den :\.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...