Jump to content

Hva står oljeprisen i 1. Juni?


AndersBB

  

27 members have voted

  1. 1. Hva står oljeprisen i 1. Juni?

    • Maksimalt 15 dollar
      0
    • 15-25 dollar
      0
    • 25-50 dollar
      6
    • 50-75 dollar
      15
    • 75- 100 dollar
      6
    • 100-200 dollar
      0
    • 200-500 dollar
      0
    • Over 500 dollar
      0


Recommended Posts

Jeg tror vi skal noe opp fra dagens nivå siden mange produsenter ikke tjener penger med dagens pris. Tror også det vil være mindre usikkerhet i markedet når vi kommer mot sommeren og da tror jeg oljen skal opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ingen fantastiske nye argumenter, men regner med å se en oppgang i oljepris ut i fra:

 

- Kostnaden ved ny produksjon ligger vesentlig over dagens nivå

- Tilbudet vil ikke holde tritt med etterspørselen frem i tid.

- Investeringer kuttes, selv om det har vært underinvestert i denne sektoren i lang tid. Dette fører til at vi ved neste konjunkturoppgang på nytt vil ligge langt etter på letesiden/teknologisiden, og alle vil være livredd for "Peak Oil" - tilstander.

- Risikoaversjon vil reduseres, denne er svært høy pr i dag.

- US Dollar er sterk, sannsynligvis for sterk

Link to comment
Share on other sites

Vel. Kartellet klarte ikke å bli enige om å senke tilbudet på olje under dagens møte. Dette var jo svært dårlig nytt. Vil dette påvirke oljeprisen mye i ukene fremover tror dere?

 

Jeg syns ærlig talt det er rart å tenke på hvor mye råvarer og liknende vi har brukt de siste årene når vi ser på det sinnsyke prisfallet overalt. Alt fra stål og jern, til matvarer. Hvem var det som sto for alt dette forbruket?! Jeg tror ikke jeg har endret livsstilen min så mye. Eller har jeg...? Og vil vi nå en slik etterspørsel på nytt i fremtiden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror verden kommer til å oppleve høyere absolutt etterspøsel enn vi har i dag. Prisveksten vi så kom delvis av stramhet i markedet (ingen/liten buffer) og forventning om svært høy vedvarende vekst.

 

Emerging markets har redusert sin vekst betydelig, men Kina har f.eks fortsatt positiv vekst, og i løpet av rimelig tid kommer nok både Kina og resten av Emerging markets til igjen å se relativt solide veksttall for økonomien.

 

Effekten av dette over tid er at vi igjen får høy etterspøresel etter råvarer, stramhet i tilbudet og økende råvarepriser.

 

Og vi vet at utbygging av nye oljefelt har en breakeven på 75+ USD/fat. Tror dere at vi ikke vil trenge å benytte oss av disse feltene ila rimelig tid?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...