Jump to content

TAT - Tandberg Television


Vibbe

Recommended Posts

Er positiv til TAT om dagen. Siden det ikke finnes en tråd ennå oppretter jeg denne.

 

Jeg baserer handlene mine på TA; og TAT ser veldig bra ut for øyeblikket...

 

Askjen er utvilsomt bullish. De siste 18 ukene har aksjen dannet et stigende triangel med tak rundt 46.00 - 47.00. Dersom dette taket brytes på volum over 540.000 (20 d snittvolum) er dette et klart kjøpsignal.

 

I dag (tirsdag 08.06.2004) steg aksjen på det meste rundt 1,6 prst på volum dobbelt så stort som siste 20 dagers gjennomsnitt. Aksjen falt 1/2 kr den siste halve timen på lite volum. Verdt å merke seg er at aksjen er lite handlet av nettmeglere (et pluss etter min mening).

Link to comment
Share on other sites

Har også merket meg at TAT har dannet et rettvinklet stigende triangel. Som regel vil aksjen bryte opp fra et slikt rettvinklet stigende triangel.

 

Selv ser jeg mest på det fundamentale, selv om jeg også ser på det tekniske. Nedenfor skal jeg komme med mitt fundamentale syn på TAT.

 

Det foregår en krig om kundene mellom kringkastingsselskaper, satelittselskaper, kabelselskaper, tradisjonelle teleselskaper og såkalte utilityselskaper (f. eks. av typen Lyse Kraft). Det er viktig for selskapene å øke inntektene pr. kunde gjennom å kunne tilby dem de beste og produktene / tjenestene innenfor internett, video og telefoni til konurransedyktige priser.

 

Tandberg Television har heldigvis ikke tatt side i denne krigen, men er en inndirekte deltaker ved at de på en måte støtter alle parter. TAT leverer avanserte "våpensystemer" og ”ammunisjon" til de "krigførende" partene. Det fine er at dess mer intens og hard krigen blir, dess større blir behovet for bedre "våpensystemer" og kraftigere "ammunisjon".

 

I slike kriger ønsker de krigførende partene som regel det beste som finnes både av "våpensystemer" og "ammunisjon". De er villig til å betale betrakelig mye mer for det beste på markedet enn det nest beste.

 

Innenfor konsumentmarkedet er det nå en aksellrerende trend mot high-definition media. Dette krever større båndbredde. High Definition krever ofte seks ganger større båndbredde enn Standard Definition. Man har derfor behov for teknologi som effektivt kan komprimere innholdet. Innenfor denne teknologien, Advanced Video Encoding, har TAT et teknologisk forsprang på på 6-9 måneder på sin nærmeste konkurrent.

 

Jeg tror jeg det kan bli hyggelig å være TAT aksjonær etter hvert som konkurransen mellom aktørene i digital-tv markedet tilspisser seg. Uansett utfall vil TAT være en av vinnerne. Jeg er ikke så veldig opptatt av om det går opp 20 øre en dag for så å falle 50 øre (som i dag). Det viktigste er å tenke langsiktig, og på lang sikt vil tat være en vinner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Investtech-chartet nedenfor illustrerer på en god måte følgende forhold:

 

-TAT er pr dags dato ikke særlig overkjøpt

-TAT har tidligere vært overkjøpt i lange perioder

-TAT kan godt stige 10-15 kroner selv om aksjen er overkjøpt

 

Det kan nevnes at chartet blir rødt når aksjen er overkjøpt (har en RSI på over 70) og blir grønt når aksjen er oversolgt (har en RSI på under 30).

 

For ordens skyld: Investtech bruker RSI 21 dager, mens Bigcharts bruker 14. Det kan gi litt forskjellige utslag.

 

 

yahoo.php?m=ose&isin=NO0003070906&t=adv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Microsoft TV Press Release

Microsoft TV Unveils Growing Ecosystem of Technology Partners For Internet Protocol Television at SUPERCOMM 2004

 

CHICAGO - June 22, 2004 - Making its first appearance at SUPERCOMM 2004, the Microsoft® TV Division - along with technology partners Juniper Networks Inc., Lucent Technologies and TANDBERG Television - will unveil new joint demonstrations of the Microsoft TV Internet Protocol Television (IPTV) solution.

 

Microsoft TV is excited to be working with industry leaders like Juniper Networks, Lucent and TANDBERG Television…..

 

http://www.microsoft.com/tv/content/Press/...percommpr2.mspx

Link to comment
Share on other sites

På et amerikansk diskusjonsforum under en Harmonic-topic (TAT-konkurrent), fant jeg nedenstående innlegg. Innlegget sier litt om "tempraturen" i den bransjen både TAT og Harmonic opererer i:

 

Harmonic is going to beat earning's...

estimates by a large margin.....Enocoder sales are going through the roof....All players from all parts of the World (cable, satellite, MMDS, and telco) are upgrading and compressing their respective signals as fast as they can......

 

HLIT is right in the beginning of their growth phase.....

Link to comment
Share on other sites

Nedenfor har jeg sakset inn et innlegg vedrørende Harmonic (HLIT) fra et amerikansk diskusjonsforum. Innlegget sier blant annet at dersom man ønsker å overleve er man helt nødt til å oppgradere, ellers er man konkurs før man vet ordet av det...

 

Start studying the fundamentals....HLIT sales are taking-off......All players (telco, cable, satellite, and MMDS) are rushing to beat each other to the triple-play punch...The bullish result from the Chicago telecom show was the "epiphany" to the RBOC executives that an FTTP deployment is no longer an interesting investment decision but a survival move....FTTP's will now be deployed far quicker than most telecom analysts are willing to concede........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

TANDBERG TELEVISION LEVERER KNALLRESULTAT

 

Tandberg Television hadde en omsetning på 342,6 millioner kroner i andre kvartal, noe som var en oppgang på hele 41 prosent i forhold til samme tid i fjor.

 

Samtidig endte resultat før skatt på sterke 44,8 millioner kroner i andre kvartal, mot 13,2 millioner kroner i fjor.

 

Tallene var klar bedre enn analytikernes forventninger. De hadde i snitt ventet en omsetning på 328 millioner kroner og et resultat før skatt på 39 millioner kroner, ifølge SME Direkt.

 

I kvartalsmeldingen heter det at bruttomarginen løftet seg til 47,2 prosent, mot 44,7 prosent i første kvartal.

 

Driftsresultatet i andre kvartal endte på 44,3 millioner kroner, mens analytikerne hadde ventet 38 millioner kroner i snitt.

 

Netto kontantstrøm fra var på gode 46,1 millioner kroner i andre kvartal, noe som ga et kontantbalanse på 287,1 millioner kroner i andre kvartal.

 

Styret i Tandberg TV skriver at selskapet venter sterke muligheter fra mulige kontrakter og selskapet er godt posisjonert for å ta ut fordelene ved bedret markedssituasjon.

 

Fra imarkedet.no

 

Siden Q2-tallene tydeligvis lå rundt 15% over analytikeres forventninger, kan vel aksjen minst ventes å stige 15% imorgen, kanskje 18-20%? :P

Link to comment
Share on other sites

Dersom ikke Nasdaq ”tryner” fullstendig, ligger alt nå til rette for en videre oppgang. Vi har nå fått ”sluppet ut litt luft” og aksjen er ikke lengre overkjøpt.

 

RSI- kurven har bunnet ut, og har nå vendt oppover. Stochastic har gitt kjøpssignal.

 

Nesten ikke motstand oppover, mens det er sterk støtte på ca. 46 kroner (og videre nedover).

 

Forøvrig har jeg de siste dagene merket meg at det har vært stort sprik mellom ledende indekser som Nasdaq og Dow. I går falt f.eks. Nasdaq 1,55% mens Dow falt bare 0,23%. Slike sprik ser vi ofte ved vendepunkter i markedet (topper/bunner). Sannsynligheten taler da for at vi skal videre opp.

 

chart.asp?symb=no%3Atat&compidx=aaaaa%3A0&ma=4&maval=50%2C8%2C16&uf=32&lf=4&lf2=2&lf3=32&type=2&size=2&state=8&sid=173055&style=320&time=8&freq=1&nosettings=1&rand=4505&mocktick=1

Link to comment
Share on other sites

Litt nyheter fra en av TAT’s samarbeidspartnere:

 

Microsoft targets media and entertainment industry

Software giant Microsoft announced the formation of a new group within the company to help focus efforts and further develop relationships with the media and entertainment industries. The company said that newly formed group - Media/Entertainment & Technology Convergence Group - will consolidate and drive Microsoft strategies for the digital convergence of home entertainment technologies, personal computing and media, particularly in the areas of business and market development, technical and IP policy, and industry-standards initiatives.

 

Blair Westlake, former Chairman of the Universal Television & Networks Group, will join the company and head up the new group as corporate vice President.

 

"The creation of the Media/Entertainment and Technology Convergence Group and Blair Westlake's appointment underscore Microsoft's strong commitment to delivering cutting-edge products for the digital networked home and continuing to build mutually productive and profitable relationships with the media and entertainment industries," said Steve Ballmer, CEO of Microsoft.

 

På sikt tror jeg ikke det er så dumt å være godvenner med Microsoft….

Link to comment
Share on other sites

Lønnsomhet - En sammenligning med nærmeste konkurrent

 

TAT og deres nærmeste konkurrent Harmonic Inc (Nasdaq: HLIT) har nettopp lagt frem sine respektive kvartalsresultater for Q2 - 2004. Regnskapstallene gir oss en interessant pekepinn om selskapenes lønnsomhet. Selskapene er størrelsesmessig omentrent like, Harmonic er ca. 25% større både med hensyn til omsetning og antall ansatte.

 

Mens TAT nettopp har lagt frem sitt 6. kvartalsresultat på plussiden, strever Harmonic fortsatt med å gå i balanse. i Q2 - 2004 la TAT frem et rekordartet driftsresultat på NOK 44,3 mill mens Harmonic på sin side presterte et driftsresultat på NOK 3,6 mill. Da er en nedskrivning av immaterielle verdier i Harmonic's regnskap på NOK 15,5 mill. holdt utenfor. Ellers hadde resultatet blitt aldeles katastrofalt.

 

TAT hadde en bruttomargin på 47,2% mens Harmonic's var 39%. TAT's finansdirektør Tim O'Connor uttalte på resultatpresentasjonen at de tok sikte på en bruttomargin på over 50%.

 

Er TAT et bedre selskap enn Harmonic? Jeg skal ikke uttale meg for bastant om hverken det ene eller det andre. Faktum er imidlertid at selskapene er ganske like med hensyn til størrelse og produkter og de konkurrerer i de samme internasjonale markedene. Sånn sett må det være et eller annet som gjør at TAT er mer lønnsomt enn Harmonic. Enten er det ledelsen som er bedre og mer fokusert, eller så kan det være at TAT's produkter / produktmiks er mer foretrukket av kundene. Det kan selvsagt være begge forhold.

Link to comment
Share on other sites

Det tekniske bildet til TAT sier meg følgende:

• Aksjen ligger innenfor en langsiktig stigende trend, noe som indikerer videre oppgang

• Moving average (MAV) basert på 8 og 16 dager har nettopp gitt kjøpsignal

• MACD er i ferd med å gi kjøpsignal

• RSI har ennå ikke gitt kjøpsignal, men ser ut til å ha bunnet ut, kjøpsignal gis når RSI har bunnet ut og har vendt oppover. Vil sannsyligvis skje i løpet av de nærmeste dagene.

• Stochastic, som er en mer volatil indikator enn RSI, har gitt kjøpssignal

 

Brukt på TAT er indikatorene MAV og RSI indikatorer som det siste året har vært meget pålitelig.

 

chart.asp?symb=no%3Atat&compidx=aaaaa%3A0&ma=4&maval=8%2C16%2C50&uf=0&lf=4&lf2=2&lf3=32&type=2&size=1&state=8&sid=173055&style=320&time=7&freq=1&nosettings=1&rand=7667&mocktick=1

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sakset fra dagens Aftenposten:

 

Plugg inn Internett via elkontakten

 

Ny konkurranse. Flere energiverk tilbyr nå Internett via strømnettet. Tjenesten koster i underkant av 350 kroner i åneden, og skal ha samme kvalitet som ADSL. Til nå har Telenor hatt tilnærmet monopol på de siste meterne av televeien inn i folks hus, og denne nye konkurransen kan føre til lavere priser for forbrukerne, mener Post- og teletilsynet.

 

Også her er TAT på banen. I samarbeid med blant annet Cisco og IBM har TAT levert løsninger til Lyse Energi og Salten Broadband.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...