Jump to content

anbefalinger??


phil

Recommended Posts

skummelt å kjøpe aksjer nå i alle fall spør du meg .vi har jo hoppet veldig mye siste månedene. selv er jeg avventende; ser for meg en reaksjon tilbake nå, men det kan selvfølgelig godt hende jeg tar feil. Mye positivt å spore i makrobildet nå.

 

Aksjetips?

Mine favoritter er SDRL, ELT, NAUR, COD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ganske fersk på børsen. Har i lang tid nå fulgt med på GGS, og tror jeg kommer til å gå for den. Har også fulgt med på Seadrill, Grieg Seafood og IGE.

Er det noen som anbefaler noen av disse?

 

Jeg lurer også på et par andre ting.. jeg skal ca bruke 150.000 til investeringer på børsen. Bør jeg sette hele beløpet på 1 aksje eller burde jeg spre det på flere?

 

Kan noen også fortelle meg hva gearing er? Jeg har sånn nogenlunde forstått det, men det hadde vært veldig behjelpelig med en enkel forklaring. :)

Link to comment
Share on other sites

Aksjesparing er alltid forbundet med risiko. Du kan forøvrig redusere risiko for tap ved å spre investeringene over forskjellige næringer og markedsplasser. Dette fører igjen ofte til avkastning mer i samråd med markedet generelt (det blir vanskeligere "å slå markedet")

 

Gearing er vel uttrykket som benyttes for å beskrive prisendringen i verdipapiret i forhold til underligende verdier, hvis jeg ikke tar helt feil. Et godt eksempel er handelsbankens BEAR og BULL- derivater som har dobbel gearing i forhold til oslos hovedindeks. Sagt med andre ord; hvis oslo børs legger på seg en prosent skal BEAR-derivatet falle 2%, mens BULL-derivatet skal legge på seg 2%. Her har du likner til derivatene -->

- http://oslobors.no/markedsaktivitet/etfOve...cker=OBXEXDBEAR

- http://oslobors.no/markedsaktivitet/etfOve...cker=OBXEXDBULL

 

Jeg trekker forøvrig tilbake min anbefaling av COD. Ikke noe særlig godt kjøpsobjekt i disse dager...

 

Kan desverre ikke uttale meg om GGS, Grieg eller IGE VDH. Men SDRL liker jeg også . Mye av det fundamentale er på plass for videre oppgang.

Link to comment
Share on other sites

Seadrill og pgs er vel ingen dårlige firmaer å investere i for tiden. Dessuten vil jeg tro det er framtid for gullrelaterte aksjer, cru var jo helt oppe i 15% i dag og 10% i går var det vel. Det som er plagsomt er at jeg faktisk tenkte å kjøpe i cru, men kjøpte i pgs i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for svar alle sammen:)

 

En annen ting: Ser på YouTube at det er mange videoer om Daytrading. Kan noen av disse være til hjelp for meg? Eller er de kun for markedet i USA? Og hvor lurt er det å begynne å trade på markedet i USA og følge disse rådene?

Er det noen steder man kan få lignende råd, men som gjelder for den norske børsen?

Beklager alle disse dumme spørsmålene, men ett sted må man begynne. På nettet finner man utallige suksesshistorier og finner uttallige videoer om gode daytradere, men alt jeg har funnet har vært fra USA.

Noen som kan være til hjelp (enten om det er med tips til nettsider, videoer, bøker etc) så blir jeg fornøyd! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for svar alle sammen:)

 

En annen ting: Ser på YouTube at det er mange videoer om Daytrading. Kan noen av disse være til hjelp for meg? Eller er de kun for markedet i USA? Og hvor lurt er det å begynne å trade på markedet i USA og følge disse rådene?

Er det noen steder man kan få lignende råd, men som gjelder for den norske børsen?

Beklager alle disse dumme spørsmålene, men ett sted må man begynne. På nettet finner man utallige suksesshistorier og finner uttallige videoer om gode daytradere, men alt jeg har funnet har vært fra USA.

Noen som kan være til hjelp (enten om det er med tips til nettsider, videoer, bøker etc) så blir jeg fornøyd! :rolleyes:

 

Hehe :-)... Noen suksesshistorier er det vel der ute, men du hører ikke om de 95% som mislykkes. For de som mislykkes utgjør nettopp minst 95%. Les boka om "aksjekjøp og daytrading" av Oddmund Grøtte først, og spør deg etterpå om det heller er lettere å bli advokat eller ingeniør :-)

 

Er du blant de 3-5% som kommer til å lykkes, ja da er du en meget hardtarbeidene, systematisk, analytisk, disiplinert og motivert daytrader. Du kommer ikke til å få en d... gratis i det yrket der... garantert!

 

Good luck :-)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for svar:)

 

Men en annen ting. Jeg bruker nå Netfonds. Anbefaler du heller for eksempel Nordnet?

Og burde jeg få lastet ned et program til tekniske analyser og slikt?

Fint hvis du kunne guidet meg litt om dette her også "Risky Trader"!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også på et par andre ting.. jeg skal ca bruke 150.000 til investeringer på børsen. Bør jeg sette hele beløpet på 1 aksje eller burde jeg spre det på flere?

 

Kan noen også fortelle meg hva gearing er? Jeg har sånn nogenlunde forstått det, men det hadde vært veldig behjelpelig med en enkel forklaring. :)

 

 

Sjekk denne , http://www.axironline.no/ her kan du lese om gearing og om risiko. 150` er mykje penger å satse på 1 aksje.Har du råd til å tape pengene er ein warrant interessant , men høg risiko.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk denne , http://www.axironline.no/ her kan du lese om gearing og om risiko. 150` er mykje penger å satse på 1 aksje.Har du råd til å tape pengene er ein warrant interessant , men høg risiko.

Lykke til!

 

Hei.

Gearing er vel ikke kun på warrants? Trodde egentlig det bare var betegnelse på at man låner penger med sikkerhet i en aksje for å kjøpe flere aksjer..

F.eks hvis man har 1000 aksjer i et selskap, og du kan geare med 50%, kan du da kjøpe 500 aksjer til.

Og når du da har 1500 aksjer kan du igjen kjøpe 250 aksjer til med sikkerhet i de nye aksjene du har kjøpt osv. Slik kan du kjøpe mange fler aksjer enn du har råd til i utgangspunktet.

Er vel rimelig stor risiko på denne type aksjehandel..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Gearing er vel ikke kun på warrants? Trodde egentlig det bare var betegnelse på at man låner penger med sikkerhet i en aksje for å kjøpe flere aksjer..

F.eks hvis man har 1000 aksjer i et selskap, og du kan geare med 50%, kan du da kjøpe 500 aksjer til.

Og når du da har 1500 aksjer kan du igjen kjøpe 250 aksjer til med sikkerhet i de nye aksjene du har kjøpt osv. Slik kan du kjøpe mange fler aksjer enn du har råd til i utgangspunktet.

Er vel rimelig stor risiko på denne type aksjehandel..

 

Mye rett i det du sier, men den mer teoretiske definisjonen av gearing er vel i hvilken grad en eller annen slags lånefinansiering innvirkning på egenkapitalandelen ved %-vis endring i underliggende aktiva. Og det er jo som du ser flere verktøy for å oppnå gearing, hvorav lån i tillegg til egenkapitalinnsats er den mest intuitive.

 

Eksempel:

 

A) Kjøp av aksjer: Egenkapital=kr 100.000, lån=kr 0, dvs 0% gearing. Stiger aksjen 10%, dvs +10.000, påvirkes egenkapitalen 10%, dvs 1:1-forhold mellom kjøpt aktiva og egenkapitalinnsats.

 

B) Kjøp av aksjer: Egenkapital=kr 50.000, lån=kr 50.000, samlet kr 100.000 og 100% gearing av egenkapitalen. Stiger aksjen 10%, dvs +kr 10.000, påvirkes egenkapitalen 20%, dvs 2:1-forhold mellom kjøpt aktiva og egenkapitalinnsats.

 

Alle nordmenn som har boliglån gearer i prinsippet sin boliginvestering, og mange gearer mye, gjerne 200-400% av egenkapitalen. I slike ekstremtilfeller med gearing, ville resultatet for de som kjøpte på topp 2007 være at hele egenkapitalen var (midlertidig) tapt pga prisfallet på boliger i fjor. Vi tar heller ikke i stor grad fastrente her i landet, så vi er en gjeng "spekulanter" hehe.

 

Jeg kikket på dette warrant-prospektet som det var linket til, og det var jo en betydelig gearing på 6,5), langt mer enn 2 gangen som jo er i bull/bear-fondene.

 

Risikoen er således betydelig, med tilhørende betydelig opp- og nedside, samt ulempen med at den har en utløpsdato. Tiden jobber alltid i mot den som er kjøper av derivater, mens den jobber for den som er utsteder av derivater. Det siste her er logisk, fordi det skal koste å låne for kjøperne for å geare, og dette kommer da som "inntekter" for utstederne.

 

Jeg ville også sjekket om warranten kompenserte/blir justert for utbyttebetalinger, gjør den ikke det taper den stort i forhold til en tilsvarende 6,5 ganger lånefinansierte gearing av den samme sammensatte aksjeporteføljen.

 

Good luck med veddemålet :-)

Link to comment
Share on other sites

Er du blant de 3-5% som kommer til å lykkes, ja da er du en meget hardtarbeidene, systematisk, analytisk, disiplinert og motivert daytrader. Du kommer ikke til å få en d... gratis i det yrket der... garantert!

 

Good luck :-)

 

Selv om de 3-5% neppe vil innrømme det overfor seg selv, er som regel ikke hardt arbeid, en analytisk hjerne, selvdisiplin og motivasjon tilstrekkelig alene. Man bør også ha en god porsjon med flaks!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...