Jump to content

JIN - Jinhui Shipping and Transport


Long

Recommended Posts

Litt tidlig å stikke hodet frem, men har sittet og regnet litt grundigere på ting ...

Det som gjør det hele ekstra vanskelig er leieskipene

Forutsetninger: Dagens rater, normale nedskrivninger, samt noe valutatap.

 

2004: Tror at vi i første halvdel av 2004 vil se at gamle rater på en del av de eide skipene, kompenseres med tilsvarende fete marginer på noen av leieskipene til Goldbeam. Resultat: kr. 3,80 pr aksje.

 

For 2005 blir det hovedsakelig den eide flåten som vil sope inn, da vi må gå ut fra at de gunstige innleiekontraktene til Goldbeam fra 02 hovedsakelig vil ha utløpt.

Tror her på ca. kr. 4,- pr. aksje

 

Dvs. dagens aksjekurs inntjent på 2 år. !!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Re: Long

 

Jeg kjøpte JIN etter at OSE feilaktig postet deres 'template' på Q2 tallene, snitt på 2,21. Når aksjen paserte 4,- tok jeg gevinst. Det ble min beste investering i 2003, men den kunne jo blitt meget bedre :shock:

 

Etter dette har jeg ikke fulgt med i diskusjonen rundt selskapet, er det slik nå at man med sikkerhet vet at JIN har frigjort skipene sine fra kontrakter inngått når bulkmarkedet lå nede?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha ganske god oversikt nå.

Har i lang tid samlet og systematisert informasjon.

http://www.home.no/notes/JIN.html

 

Og ikke minst har vi ledelsens ord på det i 3Q rapporten:

Though the freight rates rose substantially over the past nine months, the overall shipping revenue of the Group for both the quarter and current year were greatly lagged behind the spot market. The Board expects that this situation would be

unwound gradually at around early next year.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sakset dette ryktet på HO, lurer på om det kan være noe hold i det?

 

 

Innlegg av: Gjest (13.02.04 14:15), lest 88 ganger

Endret 13.02.04 14:32

 

JIN - KJEMPERESULTAT Q/03?

 

Sterke rykter om et godt resultat i Q4/03! Estimat på Inntekter i størrelsesorden USD 130.000.000 - 150.000.000 i Q4/03 og resultat etter skatt på USD

12.000.000-14.000.000.

Hvis dette stemmer har aksjen stor "upside" 3-4 gangern fra dagens nivå.

 

Noe er på gang!

 

"Taipan"

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på noe sånt før du selv har undersøkt og mener det stemmer. Dette er ren haussing fra en anonym internettbruker. Mulig det stemmer, men det som er sikkert er at forfatteren av innlegget er klar til å selge sine JIN på en eventuell oppgang...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har steget 1730% siden bunnen 11. mars 2003 på 1.00.

Jinhui Shipping har brutt den stigende trenden opp. Dette signaliserer enda sterkere stigningstakt, men den sterke oppgangen kan gi reaksjoner tilbake på kort sikt.

 

Aksje er imidlertid overkjøpt, noe som indikerer at en kortsiktig reaksjon ned snart bør komme. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt.

Risikoen er derfor høy.

 

Oppgangen var u-forventet for mange i år. Det har vært mye haussing, og ikke noe særlig melding fra ledelsen. Med kurs fra 22,90 ned til 18,30, og stadig nedgang på HK-børsen og fallende fraktrater velger jeg å tro på en korreksjon lengre ned.

Den hadde riktignok trippel kjøp ved 10,4 men at den skulle gå til 22,90 er for drøyt så langt før vi har 1Q å se på. Kommentar?

Link to comment
Share on other sites

JINHUI OVERTAR HANDYMAX _ NYBYGG. ( Ny2)

 

 

Prisen er på 35,3 millioner dollar, som skal betales i tre avdrag over byggeperioden. Selger av nybyggingskontrakten er Super Venture International ltd, som ikke skal ha noen tilknytninger til Jinhui eller Jinhuis hovedaksjonærer.

 

Skipet er på 55.500 dødvekttonn, og bygges ved et japansk verft med levering en gang i perioden 1. februar til 30. mai 2005.

 

- Det høres ut til å være rundt markedspris for et skip med så tidlig levering. Kvoteringen for nye kontrakter for levering i 2008 ligger på 24-25 millioner dollar, det er det sterke markedet som forklarer den store differansen, sier en nybyggsmegleren til iMarkedet tirsdag ettermiddag.

 

Tilsammenligning ble det for to uker siden solgt en 1999 bygget handymax på 49.000 dødvekttonn for 30 millioner dollar.

 

Ifølge megleren er det også et prishopp fra 48.000 tonnere til 55.000 tonnere.

 

Egen finansieringen

 

Første del av kjøpesummen skal betales ved endelig signering av kjøpsavtalen, 3,35 millioner dollar. Neste avdrag på 3,35 millioner dollar skal betales ved legging av kjølen som er ventet å finne sted i september 2004.

 

Den resterende kjøpesummen betales ved overlevering fra verftet.

 

Jinhui vil finansiere byggekontrakten med egne midler og banklån. Prisen skal være satt ut fra rådende markedsforhold og armlengdes forhandlinger.

 

- Selskapet mener prisen for skipet er riktig og rimelig under de rådende markedsforholdene og det er et opportunt tidspunkt for videre ekspansjon av flåten for å generere med driftsinntekter til gruppen, skriver styret i sin begrunnelse for overtagelsen av byggekontrakten. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hong Kong-selskapet Jinhui Holding har bedt seg suspendert på Hong Kong-børsen i morges. Selskapet skal komme med en viktig melding i løpet av dagen.

 

Ifølge melding den korte melding sendt Hong Kong børsen er bakgrunnen at selskapet skal komme med en melding om en stor transaksjon i selskapet.

 

Aksjen ble suspendert med virkning fra klokken 09:30 Hong Kong-tid.

 

Jinhui Holding eier 50,9 prosent av aksjene i bulkrederiet Jinhui Shipping & Transportation som er notert på Oslo Børs.

 

Det har tidligere gått sterke rykter i Hong Kong om at Jinhui Holding jobber med en emisjon etter at kursen har gått som en kule de siste måneden i takt med bonanzaen i tørrlastmarkedet.

 

En aksje blir ikke stoppet i handel en hel dag hvis det ikke er noe vesentlig viktig på gang.

 

Er det emisjon, eller oppkjøp? Kanskje de ønsker å kjøpe ut resten av JIN aksjonærene?

 

Hva tror dere andre? :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Merrill Lynch International (MLI) må tydligvis mene at der er positiv nyhet på gang, kjøpt godt over 1 mill aksjer i dag (ingen salg), så spørs det da hvilken vei nyheten slår ut (har tenkt tanken om oppkjøp av hele Jinhui Shipping jeg også, men så var det jo muligheten for noe annet som evt. ikke så positivt, men store nyheter må det jo være.....

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Mulig MLI kjøper aksjer for Jinhui Holding som eier over 50% fra før. Kanskje de ønsker å ta hele selskapet av børs.

 

Jinhui Holding ble suspandert etter eget ønske fra børsen i HK i går, de skal annonsere det de kaller en stor transaksjon...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

JIN Holding eier 50,9% av JIN Skipping. De er nødt til å ha 2/3 av flertall for å kunne kjøpe opp hele JIN Skipping. Uff, dette bli spennende gitt. Sitter litt urolig jeg nå.

 

Solgte meg ut på 15,- så jeg sitter ikke i JIN, men jeg synes det er spennende for det. Lykke til dere som er aksjonær i JIN. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

De kan vel by på hele JIN samme hvor mange aksjer de har fra før, men om det er de som "støvsuger" en god del gjennom både UBS tidligere og MLI i dag, kan det jo være at de har sopt opp ganske mange mill. aksjer på en lav pris i forhold til hva de trolig må betale for resten ved et evt. oppkjøp..... så jeg som ikke gikk inn igjen i den får bare håpe at annen grunn til at disse har vært på kjøperen (surt om det skulle komme et tilbud)

 

Nesten rart at ikke Jinhui Shipping ble suspendert på OSE i dag, siden det måtte bli en veldig spekulativ dag i aksjen i påvente av melding fra majoritetseier, kan kanskje tyde på at der ikke er noen direkte forbindelse ?

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Niks. Jeg tror de må ha 2/3 del av flertall for å kunne kjøpe hele Jin skipping.

 

Ifølge melding den korte melding sendt Hong Kong børsen er bakgrunnen at selskapet skal komme med en melding om en stor transaksjon i selskapet. Dette kan betyr 2 ting tror jeg.

 

1. At de selger seg ut av Jin Skipping. U-tenkelig, men det kan skjer.

 

 

2. Emisjon, for å få inn mer penger til å kunne betjener betalingen på disse båtene som Jin Skipping har kjøpt pga eier interesser.Eller oppkjøp av hele Jin Skipping.

 

Det at JIN ikke ble suspendert fra OSE er vel ikke så rart. Selv om det var spekulativ, så er det Jin holding det gjelder,og ikke Jin Skipping. OSE hadde suspendert Jin Skipping hvis de hadde misstanker om at noen viste mer enn andre. F. eks eksepler ovenfor. Det kan virker slik idag, men det er ikke sikkert.

 

Det som jeg tror om Jin Skipping er rent spekulasjon.

 

Vi er dessverre nødt til å vente med hvorfor Jin Holding ble suspendert fra HK børsen. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge talskvinnen er meldingen fortsatt under berarbeidelse slik at den kan bli godkjent for publiseringen på Hong Kong-børsen.

 

Hun bekrefter at det kun er snakk om Jinhui Shippings melding om at de har kjøpt en nybyggingskontrakt på en handymax på 55.500 dødvekttonn for levering i mai 2005. Prisen ble av Jinhui Shipping meldt å være på 35,3 millioner dollar.

 

- Meldingen er den samme som ble sendt ut av Jinhui Shipping på Oslo Børs (9. mars, red anm.), men må bearbeides slik at det oppfyller kravene på Hong Kong-børsen, sier talskvinnen til iMarkedet.

 

Jinhui Holding som eier 50,9 prosent av aksjene i Oslo Børs-noterte Jinhui Shipping, ble suspendert onsdag, og er fortsatt suspendert torsdag i påvente av meldingen. Selskapet skrev i forbindelse med suspensjonen at det dreide seg om en større transaksjon, noe som fikk spekulasjonen til å gå høyt på Oslo Børs onsdag.

 

Nå bekreftes det altså at det kun dreier seg om en gjentagelse av meldingen Jinhui Shipping sendt Oslo Børs på tirsdag.

 

Da spør jeg dere. Hva er vitsen med å sende ut samme melding 2 ganger? Det står i en børsmelding som HK børsen fikk.” Bakgrunnen for at Jin Holding ble suspendert fra HK børsen var at selskapet venter en stor transaksjon”. Hva slags transaksjoner er det Jin Holding snakker om når de til ettertid sier De må bearbeides slik at det oppfyller kravene , slik at de kan bli godkjent for publiseringen på Hong Kong-børsen.

 

Var det bare for å få opp kursen i JIN, for å få flere store utlandske investorer interessert for å kunne selge seg ned i Jin Skipping?

 

Er det så rart at mange aksjonærer stiller spørsmål til Jinhui Skipping og deres lederstruktur? :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dette ble værre for JIN enn de fleste regnet med tror jeg, det blir nok mulig å komme ut med fortjeneste i morgen hallu. Men dette er ikke langt unna oddstipping :eek:

 

-Selskapet har handlet seg bort og det er nesten så vi ikke trodde det skulle være mulig. Det er nok risiko i den aksjen og så skal man i tillegg måtte ta høyde for en hasardiøs tradingvirksomhet. Det viser et slikt vanstyre at den aksjen blir nok liggende død lenge, sier en megler til TDN Finans.

 

Dette er ikke noe nytt, når markedet tok av tidligere lå hele flåten bundet opp i lange dårlige kontrakter. I tillegg tradet selskapet ledelse med valuta, noe som slo særdeles dårlig ut til tider.

 

Egentlig har jeg bare en konklusjon: Noen bør få sparken!!!

 

Tradingen i Hong Kong blir nok avgjørende for starten i morgen, utviklingen på aksjen kan følges her i natt: HKEx

 

Kode 137

Link to comment
Share on other sites

Orion analyse 21.07

 

Tap på feilposisjonering i bulkmarkedet

Da vi for ti dager siden kommenterte at Jinhui Shipping solgte skip, var det vanskelig å forstå beslutningen ettersom både pris og valg av tidspunkt virket dårlig i forhold til rateutviklingen. Salget av de to største og nyeste skipene fremsto som noe underlig i lys av at selskapet få måneder tidligere hadde inngått kjøp av byggekontrakter til vesentlig høyere priser.

 

Gårsdagens resultatvarsel gir noe av forklaringen på det plutselige skipssalget og innebærer en bekreftelse på at inntjening og likviditet er blitt dramatisk forverret i selskapet. Selskapet tok lange posisjoner i fraktmarkedet på topp i vinter i forventning om at de gode tidene skulle fortsette. Etter den nedturen som bulkmarkedet har gått gjennom i første halvår, leder disse kontraktene til sviende tap.

 

Faktisk blir tapene så betydelige at de mer enn oppveier det rekordstore overskuddet Jinhui Shipping kunne bokføre i første kvartal. Selskapet tallfester ikke tapet som har oppstått på de inngåtte fraktkontrakter, men varsler at både andre kvartal og første halvår 2004 vil bli svakere enn tilsvarende perioder i fjor, da resultatene var så vidt på plussiden. De endelige tallene for andre kvartal får vi først ved fremleggelse av rapporten 31. august. Sikkert synes det imidlertid at andre kvartal kommer til å gi et tap på over 200 millioner kroner.

 

Konklusjon: Vår skepsis til Jinhui Shipping som aksje viser seg å ha vært berettiget. Substansverdien i Jinhui Shipping kan anslås til 10-12 kroner per aksje, og det er naturlig at aksjen prises med rabatt i forhold til denne verdien. Et annet forhold som trekker ned, er at institusjonelle investorer vil være meget kritiske til å røre selskapet. For tiden svinger ratenivået innenfor bulkmarkedet betydelig, og det er dermed knyttet både usikkerhet og oppside til utviklingen gjennom andre halvår. Vi vil likevel anbefale å ikke ta posisjon før det blir mer tydelig at aksjekursen bunner ut og rateutviklingen fremover løfter seg klart fra forrige ukes negative bilde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad jeg ikke er JIN aksjonær. Fallet som har vært i går og i dag er etter min erfaring historisk . Hva annet hadde markedet forventet? Det er lenge siden jeg har følgt med JIN, men slik som jeg husket så har JIN ikke levert noe særlig når det gjelder positivt resultat. Det har kanskje ikke bidratt så positivt på resultatet med avdrag på alle de skipene som de kjøpte. Tror de sikte litt for høy når det gjelder fremtidsutsikter og ratene i tørrbulk markedet. Det er utrolig dårlig med informasjon fra ledelsen til det norske aksjemarkedet. Pill råtten ledelse.

Link to comment
Share on other sites

Jinhui Shipping and Transport er det nærmeste man kommer pyramidespill på Oslo Børs. Alle pyramidespill rakner før eller siden, og de som da sitter igjen med svarteper har bare seg selv å takke. Min påstand er at 99% av de som trader JIN verken har interesse for eller kunnskap om shipping. For disse er JIN kun en volatil momentumaksje som like godt kunne vært WGI. Det er ikke vanskelig å underbygge denne tilsynelatende friske påstanden.

 

Kursinformasjonen på hjemmesida til Oslo Børs starter 19. juli 1999. Da sluttet JIN på 3.10. Så falt aksjen jevnt og trutt fram til bunnen på 95 øre 13. mars 2003. I denne perioden var interessen for Jinhui temmelig laber, spesielt etter at børsen begynte å falle høsten 2000. I 2001 og 2002 ble det omsatt kun 19.14 millioner JIN-aksjer. I 2002 kunne det gå 5-10 dager uten at aksjen ble omsatt overhodet. Med en gjennomsnittlig sluttkurs på 1.57, ble det omsatt for skarve NOK 30.04 millioner på disse to årene. Hvor var alle de som hadde interesse og peiling på shipping? Da var det jo billige aksjer for de som hadde vett på å forutse den forestående rateoppgangen.

 

I april 2003 begynte aksjen å røre på seg. I juli ble 2 kroner passert. 3 kroner ble nådd i september, 4 i oktober, 5 og 6 i november, og til slutt 7 i desember. Samtidig økte antallet omsatte aksjer i takt med kursøkningen, altså et klassisk pyramidefenomen. I januar 2004 tok det helt av. På dette tidspunktet var sentimentet på Oslo Børs gått over alle støvleskaft, og investorer og tradere var totalt ukritiske. Blant annet toppet OPC på 138.50 fullstendig uten nyheter av noe slag. Da var det momentumaksjer for alle pengene som gjaldt. Canargo er et annet jallaselskap som var i vinden i denne perioden.

 

JIN nådde sin (foreløpige?) topp på 22.90 25. februar. Da ble det omsatt 33.65 millioner aksjer, altså 75% så mange som i hele 2001 og 2002 til sammen! Jeg vet ikke hva volumveid gjennomsnittskurs var denne dagen (varierte mellom 17.60 og 22.90), men vi snakker om en omsetning i kroner og øre på i størrelsesorden 700 millioner. Denne dagen var JIN mest omsatte aksje på Oslo Børs! Når JIN er mer omsatt enn NHY, er galskapen etter min mening komplett. Oppgangen ville tydeligvis ingen ende ta så lenge tørrbulkratene fortsatte å stige. Jeg gadd vite hvor mange som tok seg bryderiet med å regne på sammenhengen mellom ratene og bunnlinja. Verden vil jo bedras.

 

Resten er historie, som det heter. Det er sikkert mange som kjenner denne historien fra før, men aktiviteten i Traders' Pit i dag og i går sier meg at det er noen som har kastet seg på JIN for første gang uten å ha gjort allverden av fundamental research på forhånd. Nå kjenner ikke jeg dette selskapet noe særlig heller, ikke misforstå meg dithen. Men tilsynelatende blir Opticom et mønsterbruk i såkalt corporate governance sammenlignet med Jinhui. Jeg kommer aldri til å skjønne hvordan de har klart å tape penger med det rekordhøye ratenivået det siste halvåret. Enten man hadde satset på langsiktige kontrakter eller spotmarkedet, burde alt ha vært i sin skjønneste orden. Men nei, her skulle det tydeligvis gambles. Sånn sett har altså ledelsen mye til felles med momentumtraderne. Jeg klarer ikke å unngå å assosiere Jinhui med Hong Kong-mafiaen. Kanskje like greit da at dette blir mitt første og siste innlegg om dette selskapet.

 

:withstupid:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var JIN aksjonær i november-februar og fikk med meg en dobling. På den tiden eide JINHUI 10 skip, der de nyeste

opererte i forward markedet mens de gamle i SPOT. Mange av fastpris kontraktene utløp i januar-mars da ratene var

på sitt høyeste. I følge ryktene fornyet ikke JINHUI sine fastpris avtaler, men gamblet på å kjøre mer i SPOT.

Kursen raste oppover og Daytraderene tok over. Sist jeg sjekket hadde JIN en egenkapital på 50-60 mill USD.

Forventet tap i 2 kvartal blir rundt 20 mill USD. (Meldingen fra ledelsen var noe uklar)

Ratene er på vei oppover, Baltic dry indexen for JULI er mye høyere enn mai-juni (graf lenger ned i tråden)...

Orion analyse verdsetter stålverdien i JIN til 10-12 kroner. Shipping markedet er syklisk, i mange år har det vært

for mange skip og ratene har vært lave. Få skip ble bygget, og skrapratioen var høy. I fjor snudde trenden,

både i tørrlast, olje,gass og reefer etc. Mange shipping selskaper har mangedoblet seg på børsen. Frontline, Belships,

Green reefers for å nevne noen. Å blande Pyramidespill inn i dette blir feil. Jeg mener kursutviklingen er i hovedsak styrt

av de økte ratene. Høye rater betyr høyere skipsverdier, høyere inntjening og høyere substans. Et kurshopp er derfor naturlig.

Jinhui har de siste dagene falt så en skulle tro det var fare for konkurs.

Begynner å lure på motivet til ledelsen. Svaret får vi nok i 2 kvartals rapporten.

Jeg vil avvente kursutviklingen,

og vurderer sterkt kjøp på dagens kurs rundt (5kr)

dersom den stabiliserer seg på dette nivået.

 

Jeg tror mange som kjøper seg inn i aksjen disse dagene er tidligere JIN aksjonærer som syntes kursen er billig.

 

mvh, tidligere JIN aksjonær

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...