Jump to content

JIN - Jinhui Shipping and Transport


Long

Recommended Posts

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Trends … DRY BULK Market ... Trends

 

The BRS Dry Bulk Department wish all readers of our weekly analysis a prosperous New Year 2005.

***

The level of business has been particularly low since our latest report 15 days ago. This slow mood has translated into lower rates with the Capes falling down under the $100,000 par day, Panamaxes have retreated in the high 30's while Handymaxes rates have stayed a bit firmer thanks to some pockets of activity.

The "news" section has also been very poor over the last two week, but revealed for the first time a fear of steel oversupply in China, the country, which is becoming a net exporter of steel, has recorded a fall in domestic demand while global steelmaking capacity is still rising. However, this fear has to be moderated by the huge demand for steel on the international market that will, so far, easily absorb the Chinese surplus.

 

Not much activity last week on the Capesize front due to holidays whereas the week prior to Christmas rates continued their downwards trend and lost another US$6,000 average but already slightly improving in the Pacific at the end of that week. A lot of players believe that the market will go up again this week.

 

The Panamax market sustained its downward trend across the board over the past ten days or so, although with little activity, which was widely expected considering the rate at which the market had jumped up in the previous month. But all is not negative as prior to the New Year festivities there was already signs of increased activity in the Atlantic for coal and grain and the general sentiment is that once everyone is back at their desks the market will start to turn up again.

 

The market was very quiet over the last week with very few fixtures reported, hence it is difficult to assess any market level. One can guess that after 12 months of fury most of the players were having some rest. Operators are cleaning up their desk but one can already feel some underlying activity, particularly in the Pacific basin. The Atlantic will probably need more time to take-off with cargoes slow to emerge although sugar stems from ECSA to India will maybe bring some impetus.

Link to comment
Share on other sites

Da skjedde det som vi ventet på, at BDI bunnet ut og snudde i dag.

Når vi vet at BDI sier noe om hva etterspørselen har vært, og vi vet at prognosene fremover er særdeles gode, kan vi bare glede oss.

Derfor er det ventet at BDI øker mer fremover nå, og januar-februar er historisk gode "ratemåneder".

Vi vet også at oppbyggingen i Asia tar flere år, derfor vil vi få ett stramt tørrmarked i lang tid.

For JIN sin del, (som har sluttet alle båtene når BDI var historisk høy) er dette kjempenyheter.

 

Og selskapet tjener penger som aldri før, og med dagens rater flommer pengene inn i kassa.

Derfor venter vi ett rekordresultat i februar.

Når vi ser på hva GOGL verdsettes til, så vet vi at JIN bør bli verdsatt til 2,4-2,8 ganger dagens kurs.

Tilbake kjøpet er heller ikke sluttført, og dette kan starte når tid som helst.

 

Det eneste jeg er bekymret for er at selskapet blir fristet av de enorme verdiene, til å finne på noen stunt for å berike seg selv og ikke vanlige aksjonærer.

Jeg legger bare til at selskapet besitter en nyere flåte som fosser penger inn i kassa nå om dagen, jeg ser derfor heller ikke bort fra at beilere vil melde seg.

Håper ledelsen har baller nok å holde slike unna.

:flower:

Link to comment
Share on other sites

I dagens rapport fra Norse Securities omtales fem norske selskaper som tekniske tradingaksjer. Selskapene som denne gang trekkes frem er Norsk Hydro, Statoil, Telenor, Jinhui Shipping og Fast Search & Transfer.

Link to comment
Share on other sites

BULK:MARKEDET SNUR OPP, PANAMAX SLUTTET PÅ 12 MND TC TIL USD 41'/DAG

 

Oslo (TDN Finans): Skipsmeglere og Imarex melder om vending i bulkmarkedet. Spotratene i Panamax-markedet snudde torsdag etter å ha falt siden begynnelsen av desember og det meldes i dag om slutning av en Panamax på tolv måneders tc-kontrakt til 41.000 dollar pr dag.

 

Det får TDN Finans opplyst fredag.

 

-Panamax-markedet ser ut til å ha snudd. Markedet tok seg en pause over jul og nyttår og nå er det oppgang igjen. Det er interesse for å ta båter på perioder opptil tre år, sier en befraktningsmegler til TDN Finans.

 

Det meldes om tc-kontrakt for en Panamax på tolv måneders-basis til 41.000 dollar pr dag. Tidligere i uken skal nivået ha ligget på 35.000 dollar pr dag.

 

-Både tolv måneder og 24 måneder kommer nok til å stige de neste dagene. Det er mye optimisme og nå stiger spotratene. Det skaper interesse for periodeslutninger og trekker markedet opp til der vi var i midten av desember, sier megleren som fortsetter:

 

-41.000 dollar på tolv måneder ligger et godt stykke over det spotmarkedet gir i dag. Det tyder på at folk har store forventninger til at markedet kommer til å gå. Spotmarkedet ligger rundt 35-36.000 dollar.

 

Panamaxmarkedet begynte å falle i begynnelsen av desember, og torsdag var første dag man så oppgang i markedet igjen, ifølge megleren. capesizemarkedet mener megleren at ratene stabiliserer seg.

 

-Vi ser at det er behov. Både malm og kull fra Brasil, så jeg regner med at Capesize snur også. Men jeg regner ikke med at vi ser noe særlig periodeaktivitet der før man ser at spotmarkedet har kommet opp, sier han.

 

Det er også oppgang for bulkskip i futuresmarkedet og Imarex opplyser at Capesize handles opp rundt fem prosent, mens Panamax-kontrakten stiger svakt etter sterk utvikling torsdag. Handymax-kontrakten er også opp rundt fem prosent.

 

Kontrakten for Panamax første halvår 2005 stengte onsdag på 36.000 dollar, torsdag stengte den på 39.000 dollar. I dag ligger kontrakten rundt 40.000 dollar. Capesize-kontrakten for 2005 stengte torsdag på 58.250 dollar, og handles rundt 60.000 dollar fredag, opplyser Imarex.

--

bjorn.olstad@tdn.no

TDN Finans - tel +47 22 00 11 55

Link to comment
Share on other sites

December 31, 2004

Deutsche Bank China Newsletter

News in brief about the China’s economy, finance and industry etc. (67th Edition)

 

Economic Situation• China has raised next year's economic growth target to 8 percent, the first time it has lifted its estimate above 7 percent since 1999, the Economic Observer reported.

 

• China's public finances showed a surplus in the first 11 months of this year, rebounding from a deficit in 2003 as state revenue grew faster than government spending. The surplus reached 284 billion Yuan ($34billion) as revenue rose 24 percent from a year earlier to 2.44 trillion Yuan and spending increased 14 percent to 2.16 trillion Yuan, the official Xinhua news agency said.

 

• Foreign direct investment in China rose in the first 11 months of the year as companies such as Wal-Mart Stores Inc., the world's largest retailer, expanded to tap rising demand in the world's most populous nation.

 

• China's industrial production grew at the slowest pace in 18 months in November. Production rose 14.8 percent from a year earlier to 508 billion Yuan ($61 billion) after climbing 15.7 percent in October, the Beijing-based National Bureau of Statistics said on its Web site.

 

• Investment in China's factories, roads and other fixed assets grew at a slower pace in November. Fixed-asset investment in urban areas rose 24.9 percent in November from a year earlier to 571.8 billion Yuan ($69.1 billion) after climbing 26.4 percent in October.

 

• Chinese property investment growth accelerated, Investment in homes, offices and other commercial real estate increased 29.2 percent in the first 11 months of the year, the National Bureau of Statistics reported. That's up from 29 percent in the first 10 months.

 

• China's retail sales grew 13.9 percent to the second-highest level on record in November as rising incomes spurred consumers to spend more on eating out and decorating their homes.

 

• China's consumer prices rose 2.8 percent in November from a year earlier, which released by Beijing-based Mainland Marketing Research Co. (China), on behalf of the statistics bureau.

 

• China's crude oil imports rose by the fastest rate in five months in November, gaining 46 percent from a year earlier, the Beijing-based Customs General Administration of China said. That's more than the 34 percent increase in October.

• China's inflation rate will average about 4 percent this year because food prices have stabilized, Shanghai Securities News said, citing an unidentified official from the National Development and Reform Commission, the country's top planning body.

 

• China's outstanding foreign currency deposits stood at $155.3 billion at the end of November from $158.4 billion at the end of October, the Beijing-based People's Bank of China said on its Web site. The amount was 3.2 percent higher than the same month the year before.

 

• Cotton consumption by China's millers rose 22 percent on year in November as they boosted output before the removal of textile quotas among World Trade Organization members from Jan. 1, 2005.

 

• China, the world's biggest phone market by users, had 330 million mobile-phone subscribers at the end of October and 313 million people on fixed-line services, the Ministry of Information Industry said on its Web site.

 

 

..fortsettelse følger.

Link to comment
Share on other sites


2003 2004F 2005F 2006F

National Income

Nominal GDP (USD bn) 1368 1545 1756 2002

Population (mn) 1298 1310 1320 1331

GDP per capita (USD) 1054 1179 1330 1504

Real GDP (YoY%) 9.4 9.3 8.4 8

Priv. Consumption 6.5 6.6 6.7 6.5

Gov’t Consumption 5.8 5.4 5.2 5.3

Gross capital formation 16.8 16.3 13.3 11.4

Exports 32.5 32 18 16

Imports 38 38.5 20.8 18.7

 

CPI (YoY%) 1.2 3.9 2.8 2.5

 

External accounts (usd bn)

Merchandise exports 438.5 587.6 693.4 804.3

Merchandise imports 413 563.7 687.8 811.6

Trade balance 25.5 23.8 5.6 -7.3

% of GDP 1.9 1.5 0.3 -0.4

Current account balance 45.8 33.8 15.6 2.7

 

FDI 47.7 56.3 62 68

FX reserves (USD bn) 403.3 540 655 743

 

Debt Indicators (% of GDP)

Governmentb debt 34.4 33.5 32.6 31.3

Domestic 30.4 29.6 28.8 27.6

External 4 3.9 3.8 3.7

Total external debt 13.7 15 14.6 14.6

In USD bn 193.6 231.8 256.4 292.3

Short-term (% of total) 39.8 43 42 41

 

General

Industrial production(YoY%) 17 16.5 14 13.5

Unemployment (%) 4.4 4.6 4.7 4.7

 

 

Tallene taler for seg selv. .

 

Lavere veksttakt i 2005 forventes, javel - men fortsatt forventer Deutsche Bank 14% vekst i industriproduksjonen og 8,4% i BNP. :-D

Link to comment
Share on other sites

Heisann observer1, hyggelig at du poster her :D Jeg syns å huske at du har registrert Observer nicket tidligere. Ref. innlegg i NOI tråden.

 

Dersom veksten i Kina lander på de estimatene fra denne analysen vil nok befraktningsmarkedet være stramt i årene fremover, selv medregnet ny tonnasje...

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli,

takk for tilbakemelding. Ja jeg har registrert også observer men mistet passordet og registrerte da også observer1.

 

Etter å ha lest Deutsche's betraktninger må jeg virkelig spørre - som Trygve Hegnar - hvor det lavere oljeforbruket skal komme fra. Høy oljepris => gode tankrater. Som spiller over på tørrbulk som dessuten får egen drahjelp av Kinas store og økende importbehov bl.a. for jernmalm. Så et anslag på 20% vekst for 2005 vs 2004 her om dagen.

 

Også India kan forventes å være på vei, og trenger mer transportkapasitet.

 

JIN tror jeg vil gå meget bra fram mot Q4 resultatet. :)

 

Portefølje: JIN SIN CRU CNR TST IGE BON LUX NPEG

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt stramt bulkmarked i 2005

 

Mandag 10. januar 2005 kl. 14:18

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

Analysesjef Jarle Hammer i skipsmeglerhuset Fearnleys tror bulkmarkedet vil bra også i 2005. Les hvorfor:

Det går frem av et intervju iMarkedet.no har gjort med den erfarne shippinganalytikeren i Fearnleys avdeling Fearnsearch.

 

- Vi må se det relativt i forhold til hva vi kommer fra som er et ekstremt sterkt marked, og da kan det bli veldig eller ganske bra i år. Vi ser en relativt balansert utvikling gjennom året for de fundamentale forholdene, sier Jarle Hammer til iMarkedet.no

 

Vil holde gapet oppe

 

Hammer mener at basert på deres estimater for 2005 så vil det gapet som oppsto i løpet av 2003 i stor grad opprettholdes. I 2003 økte etterspørselen etter tørrlastskip målt i tonnmil med voldsomme 7 prosent, mens flåteveksten kun var på 2,5 prosent.

 

Ifølge Hammer er dette hovedårsaken til den voldsomme oppgang bulkmarkedet opplevde i 2004, og som ble forsterket av en viss ubalanse også i løpet av fjoråret. Da økte etterspørselen med i underkant av 7 prosent, mens flåteveksten var på 5,7 prosent.

 

- Med en balansert utvikling vil det fortsatt være et gap som ikke er tatt inn og som vil legge et press i markedet, sier Hammer.

 

For inneværende år ser Hammer en vekst i flåten på 4,9 prosent for skip over 10.000 dødvekttonn, mens etterspørselen er ventet å legge på seg 4,5 prosent målt i tonnmil.

 

- Hvis Kina opprettholder momentumet slik vi tror er det meste plass, sier Hammer.

 

Han tror ingen av de tre hovedsegmentene inne bulkshipping vil skille seg spesielt ut.

 

Fortsatt køproblemer

 

En faktor som etter hvert har fått en del oppmerksomhet i forbindelse med den sterke etterspørselen etter bulkskip er havnekøene.

 

- Kødannelser har etter hvert blitt en betydelig faktor i etterspørselen, noe har antydet at det utgjør 3 til 4 prosent for panamax og capesize skip, men det er vanskelig å estimere, sier Hammer.

 

Han peker på at dette er problemer som det tar tid å utbedre.

 

- Investeringer i havner sett i forhold til de høye fraktekostnadene som har vært det siste året, må være en av de beste investeringene lasteierne kan gjøre, sier Hammer.

 

15112002075818Skip_berge_stahl_bulk.jpg

 

iMk: Fearnleys ser stramt bulkmarked i 2005

Link to comment
Share on other sites

JIN innsidehandel

 

Sjefanalytiker oppgraderer Jinhui Shipping-aksjen basert på teknisk analyse.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (14.1.05 11:00)

 

 

 

Ifølge sjefanalytiker Oddbjørn Windstad i Christiania Securities har Jinhui Shipping-aksjen utviklet et såkalt stigende triangel, en formasjon som indikerer at den står foran positiv kursutvikling.

Momentumet er sterkt, og underbygger de positive signalene meglerhuset leser i prisbildet.

 

Anbefalingen endres fra hold til kjøp. Kursmålet settes til 21 kroner, mens stop loss anbefales satt til 16,50 kroner.

 

I formiddag handles JIN for 18,60 kroner, ned 0,5 prosent. Omsetningen er på 50 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Fraktmarkedet har vært nede lenge, jeg vil gjerne minne Engabhoy på at utgiftene er tilnærmet like uansett hva fraktratene er. Jinhui er lavt priset på de estimater man kan gjøre basert på dagens fraktrater og Jinhui's flåte.

 

Jeg legger inn denne grafen fra Joergen på imarkedet.no's diskusjonsforum.

 

BDI_XS.png

Link to comment
Share on other sites

Jinhui Shipping (JIN) Noen tanker etter en Kjempe fresdag!

 

Først noen tall.

Børsverdi JIN mill 1978,41

Totalt antall aksjer 84045341 (som skal bli redusert ved tilbakekjøp)

 

Omsatt aksjer i dag 14458380

Omsatt verdi i dag 276335558

 

Dette vil si at det ble omsatt 17,2 % av hele selskapet bare i dag.

Denne uken er det omsatt 43,71 % av hele selskapet til historisk høye kurser.

Dette sier oss at aksjonærmassen er i stor bevegelse.

Jeg er utrolig spent på å få den siste aksjonær utskriften. (her går det an å tenke litt selv)

 

Selskapet har pådratt seg ett rykte om ett ”gamblerselskap”, der ledelsen spiller russisk rulett med aksjonærenes penger.

Derfor har selskapet hatt en betydelig rabatt i forhold til bokførte verdier.

Nå vil det jo i ettertid bli tilbakeført betydelige midler fra ”gamblingen”.

 

Det som er interessant nå er om selskapet blir forsøkt tatt over, og er det slike planer som vi ser begynnelsen på nå, så vil vi se en helt annen prising av selskapet.

Jeg har sittet litt med kalkulatoren i ettermiddag, og har kommet fram til at skal de få mine aksjer så må jeg ha en pris som er minst 50 % over dagens kurs, altså minst 30 kroner.

 

For det er ikke noe som helst tvil om at selskapet er særdeles forlokkende nå.

Med en totalflåte på 20 skip, 12 innleide og 8 egen eide.

Og sist men ikke minst har de 6 skip under bygging, der det første blir levert nå i februar.

Bare skipene under bygging har en betydelig merverdi når det leveres.

 

Det har blitt fokusert veldig på JIN og BDI i det siste, dette er selvfølgelig betydelig

overdrevet. Selv om BDI har mye å si for inntjeningen, så forandrer ikke det seg så mye fra dag til dag.

At BDI vil holde seg ganske høyt fremover det vet vi ganske sikkert, men nå er det spillet om selskapet som er i gang.

Og det som skjer i JIN nå har ingenting med BDI å gjøre, ingenting. For her er det andre krefter som styrer.

 

Hva som skjer fremover er det få som vet, jeg sendte en mail til Hongkong i går der jeg stilte en del spørsmål, har ikke fått svar ennå.

Men en ting vet jeg av det som skjer i JIN nå, det er ikke haussing av selskapet, slik at saueflokkmentaliteten får utfolde seg.

Nei her er det store ting på gang, og det er noen som lukter gode forretninger og det er ikke småsparere, det er folk med nok cash til å overta hele selskapet.

 

Og at Q4 blir kjempe bra det vet det selvfølgelig, derfor tror jeg at det begynner å haste for de nå, noen av svarene får vi til uken.

 

Jeg tror at det blir hyggelige svar jeg, optimist vet dere.

 

Hoff@

Link to comment
Share on other sites

Pirelli og Hoff@:

 

Det er mildt sagt skuffende å oppleve at to så sentrale deltakere på AksjeForumet bidrar til å overgå Hegnar Online i haussing. Siden argumentasjonen deres har lokket en uerfaren investor som aQru inn i denne jalla-aksjen, føler jeg at det er min plikt å bidra til et mer nyansert bilde.

 

Prising

Dere gjentar til stadighet at Jinhui er billig, men det blir ikke mer sant av den grunn. Jeg har til gode å se et regnestykke som underbygger disse påstandene. Tallene jeg presenterte nedenfor viser at selskapet ikke er i nærheten av å forsvare dagens prising dersom historisk inntjening blir lagt til grunn. Hva så med balansen? Pr. i dag prises selskapet til over tre ganger bokført egenkapital. Dette er betydelig høyere enn tradisjonell pris/bok for shippingselskaper. Det eneste som kan redde påstanden om lav prising er dermed framtidig inntjening. Spørsmålet er hvor stor nåverdien av all framtidig kontantstrøm er. Dette kan igjen brytes ned til et spørsmål om hvorvidt dagens bulkrater vil vedvare eller ei. Jeg er enig med Pirelli i at hvis så er tilfelle, så er det lite å si på dagens prising. Sannsynlig P/E for 2005 er ikke avskrekkende.

 

Hvis man derimot tar utgangspunkt i gjennomsnittlige historiske bulkrater, tryner denne teorien kapitalt. Så hva sier glasskula? La oss likegodt kalle en spade for en spade; verken Pirelli, Hoff@ eller undertegnede har greie på shipping. Det har derimot Mats E. Sæther som er intervjuet i Finansavisen på onsdag. Han er nå shippingadvokat i Wikborg Rein, men har jobbet i bransjen siden han var 13 (!) år. Han er taktisk nok til å ikke komme med noen konkrete spådommer, men sier blant annet:

 

- "Vi har lagt bak oss det som nok er det beste året i shipping noensinne."

- "Bulkmarkedet er ekstremt mye bedre enn i et normalår; mange ganger høyere."

- "I de siste 30 årene har det vært minst 20 år som ikke har vært gode."

 

Skal man se på P/E må man ta utgangspunkt i et normalår. Det hjelper lite med god inntjening i 2004 og 2005 dersom markedet er tilbake i samme sumpa i 2007. Jinhui Shipping tapte penger gjennom forrige konjunktursyklus. Det vi vet er at de økonomiske tyngdelover sørger for at tilbudssiden styrkes dersom etterspørselen er vedvarende høy. Det vil med andre ord kontraheres mye ny tonnasje i tida framover. Hvordan bulkratene vil være om la oss si 3-5 år er det ingen på dette forumet som er i nærheten av å ha kompetanse til å engang gjette på. De profesjonelle kan gjette, men heller ikke de kan si noe sikkert. Usikkerheten er i det hele tatt såpass stor at det er opplagt at dette bør reflekteres i prisingen.

 

Noe på gang?

Når en aksjekurs stiger betydelig på kort tid, kan man ta seg faen på at det flommer over av rykter på diskusjonsfora. "Det må være noe på gang" påstås det. Hvor ofte slår dette til? 1% av tilfellene? 0.1%? Jeg har definitivt oddsen på min side når jeg sier: Det er ikke en dritt "på gang" i Jinhui! Det er ganske drøyt av deg Hoff@ å uttale deg såpass skråsikkert i dette spørsmålet. Faktisk er det i grenselandet til hva som er lovlig. Hvorvidt dette er ren haussing eller dårlig vurderingsevne er litt uklart for meg. Derimot har jeg frisk i minne at dere begge dro i gang den samme plata da det var suckers rally i GOD i september. Sjelden så man et så åpenbart tilfelle av kursmanipulasjon. Hvis det var representativt for deres teft, så Gud hjelpe dere.

 

Langsiktighet?

Det irriterer meg når kortsiktige tradere prøver å gi inntrykk av at de er langsiktige. (Den godeste Highlander på iMarkedet er helt kriminell i så henseende.) Dere kjører samme greia i JIN. Hvor var dere da JIN var virkelig billig? aQru, du spurte om hvor du kunne finne historisk aksjekurs. Gå inn på www.oslobors.no og skriv JIN i tickerfeltet. Du vil da konstatere at JIN lett kunne kjøpes til under 1 krone så sent som i 2003. Hvis man skal påberope seg å kunne spå noe om shippingmarkedet, burde man vel strengt tatt ha sittet tungt lastet i shippingaksjer på dette tidspunktet? Dessuten vet vi alle tre at dere er ute av JIN lenge før neste konjunkturbunn inntreffer. Og hvorfor skulle dere ikke være det? Hvem har lyst til å sitte med JIN når den grå hverdagen igjen inntreffer?

 

KONKLUSJON

JIN er en dyr aksje. De kursmålene dere fabler om, dvs. 30 kroner og deromkring, vil prise Jinhui på nivå med Aker. Get real! Dette er så på trynet at det faller på egen urimelighet. Dessuten er det ingen som prøver å kjøpe opp selskapet. Familien Ng kontroller jo rundt 60% av aksjene. Hvordan i helvete skal noen kunne komme i posisjon til å presse igjennom et oppkjøpstilbud? Det er overhodet ingen grunn til at eventuelle interessenter (dream on) skulle kjøpe aksjer over børs. De måtte derimot ta direkte kontakt med gulingene og framlegge et tilbud.

:angryfire: :cussing:

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen skulle handlet basert på mine innlegg vil jeg gjenta det jeg har sagt veldig mange ganger, at JIN er skyhøy risiko. Så høy risiko mener jeg at det er så mine trader i JIN er ultrakorte.

 

Men å bruke historisk inntjening som argument blir lite relevant når selskapet er fullstendig prisgitt de underliggende fraktratene. Det er også mitt eneste argument for at JIN er billig, basert på BDI over 4000 vil JIN tjene inn market cap på 3 år.

 

Ett veldig godt eksempel på ett selskap som aldri ble noen suksess før fraktratene tok helt av er Frontline. Uten sammeligning forøvrig...

 

pplot.php?paper=FRO&exchange=OSE&from=20

pplot.php?paper=JIN&exchange=OSE&from=20

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy jeg er så enig så enig, og jeg har på weekend pit'n limt inn omsetningen over OSE for perioden 23. feb. til 15. mars i fjor, og der kan man se at det var ennå mer ekstrem omsetning, faktisk oppe i 33 mill. aksjer på en dag (over 40% av aksjene), også den gang delvis drevet av rykter om oppkjøp o.l., og alle vet hvilke svingninger og rare ting som har skjedd med aksjen etterpå.

Den er flott for kortsiktig trading for dem som tørr det og treffer riktig, men langt fra noe grisebillig på dagens kurser.

 

Mvh

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Til Engabohoy!

 

Dette var ett innlegg som skyter fullstendig over og ved siden av mål, litt rart at ikke du oppdager det du med fotballdrakt?

 

Før jeg skal kommentere de forskjellige avsnittene dine om JIN, blir jeg nødt til å kommentere det verste og det er angående aQru.

For det første er ikke børsen ett sted for søndagskolebarn som ikke kan passe seg selv, kapitalismen er nådeløs og en blir fort fattig skal en høre på alle ”ekspertene”, meg selv inkludert.

Nå kjenner ikke jeg aQru noe mer enn jeg kjenner deg, om vi skulle lokket aQru til å kjøpe

Aksjer i JIN burde vi vel ha hatt personlig kontakt med han?

Jeg har lest meg tilbake til hele fredagens traderspit og kikket på hva som er postet.

Den eneste gangen jeg oppfordrer folk til å kjøpe JIN klipper jeg inn her, og om ikke folk klarer å lese ironien mellom linjene her, har de ikke noe på børsen å gjøre.

 

Skrevet: Tor Jan 13, 2005 9:19 pm    Tittel:   Svar med Sitat Endre/Slett dette Innlegget

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen angående GOGL, kjøp heller JIN, he he.

Fra spøk til alvor, jeg liker slett ikke slutten i USA, vi får nok en rød OSE, (Og så nå vi hadde det så gøy)

_________________

 

Så til jinhui Shipping.

Her begynner du med å stemple selskapet som ett Jallaselskap?

Du om det, men dette sier meg alt om hvilken innstilling du har til selskapet, og resten av innlegget er akkurat like rødfarget.

Det som er fakta er at ratene er historisk høye, og det har du helt rett i.

Selskapet er billig i det nåværende markedet, og selskapet besitter en flåte som er meget attraktiv for andre selskaper.

 

Jeg gidder ikke komme med tall og sammenligne med for eksempel GOGL, men at selskapet har en massiv lavere P/E enn GOGL kan selv ikke du benekte.

Selskapet tjener penger som aldri før og vi ser frem til ett rekordresultat for fjerde kvartal.

Da hjelper det ikke at du trekker frem historiske resultat for selskapet, og snakker om P/E for et ”normalår” hva er det for noe sprøyt?

Skal du regne hjem en investering så kan ikke du bruke P/E for ett ”normalår”, det tror jeg selv du forstår.

 

Du mot sier deg selv når du på den ene siden snakker om inntjening i 2007, og på den annen side regner med at alle 3 er ute lenge før den tid.

Nå tror jeg ikke Pirelli er aksjonær heller, så da er det kun snakk om 2 stykker.

 

Når det gjelder hva som er på gang i selskapet, har jeg flere ganger uttalt at dette er synsing, og kun fremtiden viser hva som skjer.

 

Du konkluderer med at aksjen er dyr, og det er det klart den er, på den måten du regner.

Men når selskapet nå prises til en P/E på mellom 2 og 3, skal du lete lenge på OSE for å finne tilsvarende.

 

Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken om ett gammelt visdomsord.

Misunnelse er sterkere enn kjærligheten.

 

Lykke til med dine investeringer

Link to comment
Share on other sites

sitat aQru (fikk den i PM):

fint om du holdt dine meninger for deg selv, enn på Aksjeprat.  

 

Bare informasjon som er nyttig for enhver trader i aksjen, og dine påstander om  

 

"Den er flott for kortsiktig trading for dem som tørr det og treffer riktig, men langt fra noe grisebillig på dagens kurser. "  

 

kan du fint holde for deg selv.

 

er noe hårsår i dag ?

 

jeg understøtter min påstand i det EngaBhoy sier, og den oversikten jeg har limt inn med omsetning i fjor vinter (23.feb-15.mars), som viser at dette er en aksje som svinger kraftig på kunn rykter/håp o.l.

 

Hvorfor skal ikke jeg kunne si dette, du er ikke akkurat noe analytisk unikum selv kjære aQru.....

 

 

Hoff@: du regner med rekordresultat, og det kan godt komme, men med JIN vet man aldri hva man får, jfr. fjorårets bortgambling av overskudd og vel så det....

Jeg ønsker de som sitter i JIN all mulig lykke på vegen, men sunn skepsis er ikke det samme som missunnelse.....

Mvh

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Skjerpings aQru, det er flott at EngaBhoy og Macaroni deler sine meninger om Jinhui. Tross alt sitter ingen av dem med interesser i selskapet, dette gjør informasjonen balansert.

 

Engabhoy, investerer du etter folosofien fra de gamle mestere som Buffet har forfinet? I tilfelle vil vel PDR være ett stort brudd på denne filosofien... :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med meldingen var, at fakta skal bare på Aksjeprat, og meninger om at den skal ned og utenfor skal på Trader`s Pit.. ellers hold det for deg selv. sånn som dette, men nå er det klart :-D

 

 

"Skjerpings aQru, det er flott at EngaBhoy og Macaroni deler sine meninger om Jinhui. Tross alt sitter ingen av dem med interesser i selskapet, dette gjør informasjonen balansert. "

 

Syntes ikke det, nei. Altså, det skal være litt konstruktive meldinger, ikke baissing.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne:

 

 

Innlegg av: nike (15.01.05 13:58), lest 53 ganger

 

RE^2: JIN noen tanker

 

Jeg er enig i det meste du skrivert men ikke at oppkjøp er hoveddriveren for kursøkningen siste uke.

Nå er det det fundamentale som teller. Her er min ultrakorte fundamentale vurdering, slik jeg skrev den på ST i gårt ettermiddag:

 

 

"Fraktmarkedet akkurat nå for JIN sine bulkskip (JIN har bare bulkskip), egeneide og innleide, vil gi JIN et overskudd i 2005 på minst USD 25 mill pr kvartal, + en avtalt og rapportert ekstrainntekt dette kvartalet på USD 20 mill. = minst USD 120 x 6,25, ca NOK 750 mill for hele 2005.

 

84 mill aksjer utstedet akkrat nå.

NOK 20,30 pr aksje gir ca NOK 1700

 

P/E blir ca 2,25

 

Tror man på Kinas egen vekstprognose, 8,5 % vekst i 2005, vil man også tro at etterspørselen etter shippingtjenester, bulk inkludert, øker minst like mye som tilgangen på ny tonnasje. I så fall holder bulkratene seg på dagens nivå eller høyere."

 

Dessuten får JIN et overskudd i 4. kvartal 2004 på minst USD 50 mill (NOK 300).

 

Flere er blitt overbevist om at bulk

ratene vil holde seg høye og kjøper seg opp, f.eks. PA sine kunder som har handlet JIN i lang tid, nettokjøp +3 mill de siste 3 ukene.

 

Jeg har tjent mer penger på JIN i høst og siste uke enn på noen annen aksje, men jeg mener dette bare er begynnelsen.

JIN bør prises mellom 5 og 6 ganger 2005 overskuddet.

Det er laaaangt dit!

Link to comment
Share on other sites

Hoffa@:

 

Mitt første ankepunkt mot ditt resonnement er at du bruker fredagens omsatte volum som argument for at "noe er på gang". For det første ble det ikke omsatt så ekstremt mye aksjer på fredag som du skal ha det til, hvilket også påpekes av Macaroni. Det siste året teller jeg 14 børsdager med et større antall aksjer omsatt, og 7 børsdager med høyere omsetning i kroner. Dette er et objektivt faktum (uansett hva vattnissen aQru måtte mene) som stiller argumentet ditt i et noe underlig lys. For det andre er det på generelt grunnlag ytterst sjelden at rykter om at noe er på gang viser seg å være sanne. Jeg anslår i under 1% av tilfellene, men det er selvsagt udokumentert synsing fra min side. Den pinlige affæren med Goodtech er allerede nevnt. Jeg har nettopp (onsdag) hatt en lignende diskusjon angående Guinor på iMarkedet. Det som skjedde der var at kursen ble løftet 20% den siste timen i Toronto på en dag hvor omsetningen var godt over gjennomsnittet. Dette for at det liksom skulle se ut som at "GNR steg på høyt volum". Hausserne brukte argumentet for alt det var verdt, men hva skjedde? Kursen falt både torsdag og fredag, og aksjen ble plutselig like illikvid som vanlig. JIN-kursen på sin side steg ikke over 19.00 før den siste timen i går. Jeg mener at dette er en sterk indikasjon på at aksjen "kjøres" utfra kortsiktige motiver. Selvfølgelig vil kursen gap'e opp på mandag. Sånn sett var det lurt å kjøpe i sluttauksjonen. Spørsmålet er derimot hva som skjer videre. Hvis jeg forstår deg rett tolker du løftet på slutten av dagen som at en eller annen tung aktør gikk bananas og bare måtte kjøpe Jinhui før det var for seint?

 

Mitt andre ankepunkt er at du har svært lite konkret å fare med annet enn løse tanker. Hvor sannsynlig er det at det er noe på gang? Og hva består dette "noe" i? La oss se på noen av mulighetene:

 

1. Dersom Ng-familien eller andre innsidere kjøpte JIN-aksjer på fredag, skal dette flagges på mandag. Jeg skal være lynkjapp med å innrømme egen feil dersom dette skjer, men inntil videre anser jeg sannsynligheten til å være tilnærmet null. Men det er klart, dersom de virkelig har planer om å kjøpe resten av selskapet, vil det være typisk av disse rakettforskerne å gjøre det på historisk høye kurser. I 2003 kunne de trolig ha fått selskapet til 2-3 kroner pr. aksje, hvilket var 100-200% over børskurs.

 

2. Tilbakekjøp av aksjer kanskje? Ved framleggelsen av 3Q04 den 17. november var det totalt 88586341 aksjer i selskapet. Styret fikk fullmakt til å kjøpe tilbake inntil 10% av disse. Den 18. november ble det kjøpt 4341000 aksjer til kurs 18.15. Den 30. november ble det kjøpt ytterligere 200000 aksjer til kurs 18.43. Styret har altså fortsatt fullmakt til å kjøpe tilbake totalt 4317634 aksjer i løpet av de neste fem årene. Styret uttaler i rapporten at "Repurchases will only be made when the Directors believe that such a purchase will benefit the Company and its shareholders as a whole." Generelt kjøper selskaper tilbake aksjer når de mener kursen er lav sammenlignet med underliggende verdier. Hvorfor skulle styret i Jinhui plutselig få det for seg at de skal kjøpe tilbake aksjer i nærheten av ATH? I mine øyne virker det mer sannsynlig at de ønsker å bruke restfullmakten til å holde kursen noenlunde stabil (av hensyn til sine aksjonærer). Som et slags "ris bak speilet" til potensielle shortere. Når fullmakten eventuelt er brukt opp vil det være betydelig tryggere å shorte aksjen. Dessuten kan jeg vanskelig se at aksjonærene er tjent med at selskapet kjøper tilbake aksjer til høyere kurser enn de selv har som break even. Jo flere aksjer som kjøpes tilbake, desto høyere blir EPS. Men jo høyere kurs dette gjøres på, desto mer tappes kassa for verdier. Her er det en hårfin balanse. Det ville forundre meg (selv om vi snakker om Jinhui) om det ble kjøpt tilbake aksjer på kort sikt på nåværende kursnivå.

 

3. Å snakke om at større aktører er på vei inn i Jinhui Shipping er temmelig søkt. Aksjonærstrukturen er så fastlåst at det ikke har noen hensikt å prøve å kjøpe opp selskapet over børs. Jinhui Holdings eier 59.61% av aksjene i Jinhui Shipping. (Nuggetene kontroller omtrent samme eierandel i førstnevnte.) Dette blir som å si at kursutviklingen i Kværner tyder på at noen store aktører er på vei inn i selskapet. Med Røkke i førersetet faller dette på sin egen urimelighet. Samme greia i Jinhui. Når det gjelder fond, så klarer jeg ikke helt å se for meg Ragnhild Wiborg komme løpende etter dette toget. Det er vel i det hele tatt svært få oppegående norske investorer som ville ha vært komfortabel med en tung longposisjon i et obskurt Hong kong-selskap. Ikke glem kursmassakren (under 5 kroner) i juli.

 

4. Hvorfor skulle Jinhui tas av børs? De fleste selskap er sjeleglade for å være børsnotert. Et annet spørsmål er hvorvidt børsnotering i Oslo er naturlig for et Hong Kong-basert selskap. Etter at Bergesen ble solgt er jo ikke OSE lenger noen troverdig shippingbørs. Muligens vurderes det å flytte fra OSE til enten Hong Kong eller en større shippingbørs? Dette er igjen ren spekulasjon fra min side. Uansett kan jeg ikke se hva som skulle være så gjevt med dette for dagens småaksjonærer på OSE. Resultatet vil jo bli en for dem illikvid aksje i praksis. Med mindre de har tenkt å sitte oppe om natta å trade i Hong Kong.

-----------------------------------------------------

 

Avslutningsvis er jeg enig med deg i at Børsen ikke er et sted for unger. Grunnen til at jeg trakk fram aQru i denne sammenhengen er at han vitterlig har demonstrert at han er forumets mest lettpåvirkelige, og at han kjøper aksjer etter innfallsmetoden. Du har en velfortjent høy stjerne som dyktig trader på dette forumet. I og med at du er trader og ikke langsiktig investor, mener jeg fortsatt at du bør være bevisst på å ikke misbruke din posisjon ved å villede andre. Du bør ihvertfall være mindre skråsikker enn sitatet nedenfor. Du har med dette satt deg i en situasjon hvor du har noe å bevise. Hvis neste uke blåser bort uten at noe konkret skjer, blir du i mine øyne stående igjen som en useriøs hausser.

Men en ting vet jeg av det som skjer i JIN nå, det er ikke haussing av selskapet, slik at saueflokkmentaliteten får utfolde seg.  

Nei her er det store ting på gang, og det er noen som lukter gode forretninger og det er ikke småsparere, det er folk med nok cash til å overta hele selskapet.

Lykke til med JIN og den øvrige tradingen!

mvh

EngaBhoy

Link to comment
Share on other sites

Engaboy,

 

Du snakker krystallklart:)

 

"Det er vel i det hele tatt svært få oppegående norske investorer som ville ha vært komfortabel med en tung longposisjon i et obskurt Hong kong-selskap. Ikke glem kursmassakren (under 5 kroner) i juli. "

 

Dette er vel det mest perfekte sagt noengang på dette forum(ang JIN):)

 

 

Skulle tro det var meg selv som skrev... Vi må starte vårt eget forum Engha!!

 

(Jeg snakket forøvrig med ODIN forvaltning og de sa at de kjøper ikke engang FRONTLINE som er mer oversiktlig enn det kinesiske rælet)

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy, gratulerer, ser at du har gjort hjemmeleksen i JIN, da blir det nok ikke så lenge før du er på aksjonærlisten - ref NOI... :D Regner med at støtteerklæringen fra armot varmer, og jeg ser frem imot deres nye felleskap i form av ett forum hvor dere sammen slakter alle andres positivitet rundt ett selskap.

 

Selv syns jeg ikke Hoff@ har hausset unødvendig, det eneste er den spøkefulle kommentaren som han selv fremhevet. Dette syns jeg du kverulerer unødvendig rundt :bs: , Hoff@ er og har alltid vært nøytral i sine innlegg rundt sits. Problemet er, når man skal diskutere på det nivået det er lagt opp til det siste døgnet her på JIN tråden, er at man havner på skansene. Hoff@ må forsvare sitt syn, og det krever også krystallklarhet, jeg har opplevde det samme i KVI sammenheng hvor vi har gått mange runder.

 

Som kommentar til det essensielle vil jeg si følgende:

 

:!: Dersom noen kjøper seg opp i JIN så er det NG'ene.

 

:!: Tilbakekjøp av aksjer for sletting kan sammenlignes med utbytte.

 

:!: Styreformannen benyttet PA for sitt første innsidekjøp som var på over 12 millioner NOK. Dette kan tyde på at selskapet har byttet megler, og at nettohandelen fra PA på fredag enten var selskapet eller innsidehandel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...