Jump to content

JIN - Jinhui Shipping and Transport


Long

Recommended Posts

EngaBhoy

 

Jeg har bare noen kommentarer. Jeg er uenig i det du skriver at Pirelli og Hoffa sine argumentasjoner har lokket aQru inn i JIN. AQru er ganske klar og tydelig på at det er han selv som bestemmer hvilke aksjer han gå inn i, og at han ikke tar imot råd fra hvem som helst.

 

Når aQru er så sterk i sine meninger som det fremgår i mange av hans innlegg i Trader Pit Weekend 11, da tror jeg han også vet at han må selv bære ansvaret for sine trader. Da bør heller ikke andre stå til kritikk for å ha lokket han.

 

Jeg vet ikke hvorfor JIN gikk så mye på fredagen, men jeg antar at det er de høye Bulkratene som skaper store forventninger til Q4 resultat. Den høye kursen som er nå tyder på det er innbakt en høy forventning til Q4 resultat, og da skal de levere et formidabelt resultat for at kursen skal reagere positivt.

 

Jeg har vært inne i JIN og tradet en del ganger. Jeg er ikke inne i JIN nå, og med den kursen som var på fredagen, var dette en dag jeg ville ha solgt.

 

Jeg er ganske forsiktig når det gjelder JIN, og spesielt like før resultat fremleggelsen.

I motsetning til andre selskaper på OSE er de lite flink å dele informasjon, og de kan komme med stygge overraskelser. Dette har vi sett tidigere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Pirelli:

 

Vi er skjønt enige om at det er framtidig inntjening som avgjør nåverdien til et selskap. (I tillegg til eksisterende egenkapital selvfølgelig.) Historisk lønnsomhet er i beste fall en pekepinn på hva framtida vil innbringe. Nå er det jo slik at shipping ikke er noe nytt produkt. Opticom f.eks. må vurderes utfra sannsynligheten for et teknologisk gjennombrudd. For Jinhuis vedkommende blir spørsmålet hvorfor de har akkumulert et underskudd siden 1998. Har hele bransjen tapt penger, eller skyldes det selskapsspesifikke forhold?

 

Det vil kontraheres flere skip når bulkratene er høye enn når de er lave. På sikt vil derfor de minst lønnsomme bli utkonkurrert. Personlig kvier jeg meg for å legge min skjebne i hendene til Ng & Co. Skal jeg satse på shipping blir det heller Frontline eller Golden Ocean hvor ledelsen har en bedre track record. Jeg har i likhet med deg tradet i JIN, men i motsetning til deg har jeg samme tilnærming til denne aksjen som til en pyramide av typen WGI eller T5PC.

 

Jeg vet ikke hvem du prøver å overbevise når det gjelder framtidige bulkrater og hvorvidt JIN er billig eller ei. Jeg husker en kar som i månedsvis påsto at TOM var dyr på 25 kroner. Da var NOI veien til saligheten. Nå sitter du plutselig med halve porteføljen (?) i TOM, mens NOI er kastet ut for lengst. Åssen gikk det med det framtidsrettede selskapet Goodtech? Videre har vi som kjent hatt en disputt angående KVI. Denne var visstnok heller ikke billig, men etter å ha doblet seg kommer plutselig Rashid Bendriss på banen og snakker om ytterligere dobling.

 

For å si det rett ut: Dine analytiske evner gir jeg ikke fem øre for. Hvis jeg trenger tips og spådommer om shipping vil jeg henvende meg annetsteds. Med disse krasse ord tar jeg meg en lengre pause fra dette forumet. Traders pit har dessverre ført til at det hagler med ubegrunnede påstander, samtidig som tonen oftere og oftere blir amper. Da er plutselig ikke forskjellen mellom AksjeForumet og det forhatte Hegnar Online så stor lengre. Det er for meg uklart hva man skal med moderatorer når aQru kan dure fram som han gjør. Jeg ønsker deg lykke til med tradingen framover!

 

mvh

EngaBhoy

Link to comment
Share on other sites

Dette forumet er helt rått:) Engaboy, du har blitt streng i munn ser jeg...

 

Akkurat Pirelli synes jeg har truffet bra med aker sakene sine. Ang JIN så mener jeg risikoen er for stor. Stakkars lille aQru... vattnissen? hehehe, morsomt. aQru kommer til å tape alle pengene sine hvis ikke han gir seg snart. KAnskje heldig i JIN.

 

Det PA greiene kan ikke være innsidekjøp, de har jo ikke lov til å kjøpe aksjer rett før Q'ene osv?

 

Pirelli..

 

Jeg slakter ikke andre sine positivitet ang andre aksjer. Jeg har ikke nevnt AKY, KVI, osv i det hele tatt... Men akkurat angående JIN så synes jeg at det er natulig å nevne at jeg ville ikke kjøpt den og gitt grunner for det. Man må jo være negativ til noen aksjer også.

 

Q4 blir spennende. Det blir nok ett bra Q...

Link to comment
Share on other sites

Først ville jeg ikke, men hva gjør vår viv.?

 

 

Jeg kommer fra 40 års feiring og har lest gjennom strengene!

Jeg har noen kommentarer!

 

Punkt 1. Jeg forstår at jeg holder en høy frekvens her på forumet med mange innlegg,

og derfor utsetter meg selv for å bli arrestert for uttalelser jeg har gjort

Dette er greit, derfor har jeg hele tiden vært 100 % ærlig med alle trades jeg har flagget på forumet,

og stort sett er jeg flink å opplyse om kjøp/salg.

Dette har også blitt brukt mot meg, men jeg velger å opplyse om handlene rett etter det er gjort, og ikke 2 dager etterpå!

PS Det neste dere forlanger er vel at jeg må opplyse om hva jeg kjøper, før jeg gjør det?

 

Jeg har helt sikkert gjort og sagt ting som er feil, og er det noen som mener at de har kjøpt aksjer, eller gjort disposisjoner som er feil grunnet meg, ber jeg om unnskyldning for det.

Da må jeg be vedkommende sende en PM til meg personlig, så vi får ordnet opp i det.

 

Punkt 2. Diskusjonen med Macaroni, Armot og EngaBoy er en diskusjon som jeg ikke har til hensikt å bruke tid på.

Grunnen til dette er blant annet to ting.

For det første finner jeg det lite hensiktsmessig å bruke tid på, å diskutere med personer som i utgangspunktet er negat

 

 

 

ive til alt annet en sin egen lekekasse, dette vil være å kaste perler etter svin.

For det andre gidder jeg ikke sloss med dere, for det er som og sloss med vindmøller. (regner med at dere tar den uten ytterligere kommentar)

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg er den første til å innrømme feil i dette gamet.

Det jeg tenker på nå er at om dere for eksempel har investert 50 % av porteføljen i en aksje som dere tror på.

Så starter denne å stige mye, vanvittig mye (TOM aksjonærene kan bare glemme så mye på en dag)

Da er det lett, ja selv for sindige meg å ”ta litt av” i kommentarene, beklager om dette var galt for noen.

Men jeg har sett nok kommentarer i andre aksjeselskap som er ti ganger verre, skal ikke nevne navn for da er jeg i en ny dum diskusjonsrunde! Som er helt hinsides her på AF.

 

Jeg er ikke ute etter å ”renvaske” meg på noen måte, men mitt ønske er at vi på forumet kan løfte og tipse oss fremover, istedenfor å lage denne hakke biffen som er nå.

 

Takk for meg Jimmy Hoff@ En investor som prøver alt han kan og holde beina på jorda.

 

NB helt til slutt, her er legestudenter, bilselgere og studenter som ”lukter blod”, og andre, er det ikke på tide snart selv å flagge kjøp/salg som for eksempel som a Qru gjør.

For jeg ser at resten kommer løpende etterpå.

Mitt råd er. Tenk selv

Link to comment
Share on other sites

Hoff

 

Det må være lov å være negativ til JIN uten å høre fra både deg og Pirelli at man er negativ til alle andre aksjer enn sine egne.

 

Jeg har ikke sagt ett ord negativt om noe annet. TOM har jeg kommentert, jeg har jo den også selv. Det er viktig å prøve å se alle sider av en aksje og ikke bare skrike ut om det positive. Gjør man ikke det så er veien kort til tap. aQru snakker utelukkende positivt om de aksjene han selv er i på en måte som er mer enn umodent.

 

Jeg har for eks snakket endel om dollarfall som jeg mener er negativt(dog ikke så betydningsfull) for TOM(noe det ble krangel om:(, dette sier jeg selv om jeg har mye stående i aksjen. Det blir jo helt feil om jeg skulle sitte å lire av meg gull og grønne skoger om alt jeg sitter i, og hvis folk kommer med negative innspill så skal jeg gå til angrep på de og si at de er alltid negative til alt annet enn sine egene aksjer osv.

 

Jeg mener fortsatt; JIN er skyhøy risiko, fraktratene er høye, Januar og Februar er gode måneder(som vi er i nå) og faller gjerne fra Mars og utover. JIN har en historikk fra ledelsen som ikke er helt gull og man vet ikke hva de holder på med. Derfor sier jeg igjen, jeg ville aldri kjøpt JIN på dagens kurs for å sitte long, uansett om firmaet har en PE på 3 fra dagens rater.

 

Jeg tror også dere kommer til å tjene på Q4, men saken er det å sitte long. Å trade i JIN(noe aksjen primært er) vet jeg ingenting om.

 

Det er bare JIN (macarroni, enga og jeg) som vi kritiserer. Og det faktisk med god grunn i mine øyne. Hvis ikke dere tåler kritikken, som faktsik er vel begrunnet, så ikke gå ut med aksjen. Kritikk er forøvrig sunt.

Link to comment
Share on other sites

amot, enghaboy og mo, se å hold dere unna JiN tråden her med deres usakelige argumentere og dårlige analyser. Neste gang jeg logger inn på JiN på Aksjeprat, så ser jeg til at det ligger noen gode nyheter som venter på mg og Hoff (ettersom vi er de eneste 2 som er JiN aksjonærer her, virker det som), og ikke all den dritten som kommer ut av kjeften på Dere andre... hold dere til deres egne tråd eller Weekend 11..

Link to comment
Share on other sites

amot, enghaboy og mo, se å hold dere unna JiN tråden her med deres usakelige argumentere og dårlige analyser. Neste gang jeg logger inn på JiN på Aksjeprat, så ser jeg til at det ligger noen gode nyheter som venter på mg og Hoff (ettersom vi er de eneste 2 som er JiN aksjonærer her, virker det som), og ikke all den dritten som kommer ut av kjeften på Dere andre... hold dere til deres egne tråd eller Weekend 11..

 

AQru.

 

Unnskyld meg, men nå må snart NOK være NOK. :evil: :evil:

 

Spørsmålet mitt til ditt siste innlegg er: Hvem sin kjeft kommer det mest dritt ut av her på forumet? :?:

 

Tenk over det aQru!!!!!

Link to comment
Share on other sites

amot, enghaboy og mo, se å hold dere unna JiN tråden her med deres usakelige argumentere og dårlige analyser. Neste gang jeg logger inn på JiN på Aksjeprat, så ser jeg til at det ligger noen gode nyheter som venter på mg og Hoff (ettersom vi er de eneste 2 som er JiN aksjonærer her, virker det som), og ikke all den dritten som kommer ut av kjeften på Dere andre... hold dere til deres egne tråd eller Weekend 11..

 

 

Hadde det ikke vært for at det er flere enn deg som sitter i JIN, så hadde jeg håpet på kursras i JIN-aksjen bare slik at du kunne lært deg litt ydmykhet. Jeg leste Enghaboys innlegg med stor interesse, og det at du ikke ser verdien i å lese forskjellige seriøse (i motsetning til dine tåpelige kursmål) synspunkter på en aksje, viser egentlig bare hvor totalt blottet for modenhet du er, og ikke minst hvor lite erfaring du har i dette gamet.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil tørre å si at Enga er en av de dyktigste på det forumet her. jeg synes det er rart folk i det hele tatt tjener penger her, men nå har det vært gode tider i ett par år. Klinten fra hveten vil skilles mot slutten av dette året her.

 

Tomra tråden som eksempel er jo rene fadesen, men 10 siders lange avklaringer utifra enkelte kommentarer fra tysk politikere til grunn osv. Å analysere at aksjer kommer til å ta av pga høyt dagsvolum og at ett meglerhus er nettokjøper osv, hehe ... det samme skjer i mange andre aksjer også uten at det kommer noe godt ut av det. Ang JIN så har det samme skjedd i fjor, bare at volumet var dobbelt så høyt som nå. Den gikk i 22kr og endte i 5kr til sommeren. De greide den bragden å tape penger mens ratene var skyhøye:)

 

Det er ikke meningen å gjør JIN tråden til noe traders pit men... Jeg synes helt ærlig nivået her er ikke stort høyere enn på HO(med unntak av få) bortsett fra at man slipper alle de dumme innleggene.

Link to comment
Share on other sites

All honnør til EngaBhoy for saklig innlegg med oversiktlig og grei gjennomgang av relevante argumenter.

 

Sitter selv i JIN og har vært med stort sett på hele oppturen fra 13-14 kr. At det er skyhøy risiko er jeg fullstendig klar over. Sitter ikke long i JIN. Men tror på fortsatt fin utvikling framover, ut fra fortsatt høy vekst i Kina som sannsynligvis omtrent oppveier økt fraktkapasitet i år. Tror derfor BDI holder seg godt over 4.000 hele 2005 og det betyr god inntjening for JIN.

 

 

Det kreves virkelig is i magen for å sitte her, intradag svingningene er usedvanlig store i denne traderaksjen. Jeg opererer med trailing stop/loss.

 

Hva som skjer i 2006/07 er ingen gitt å si i dag. Tviler på om jeg er aksjonær lenge (har blitt mer og mer trader etterhvert).

Link to comment
Share on other sites

observer1

 

Ja, kan godt være du får rett. Men som jeg har nevnt tidligere... Etter at ratene har toppet ut(når det enn må være) så har de blitt etterfulgt av svært kraftige fall. Hva som gjør dette vet jeg ikke.. Aksjemarkedet priser inn ting i forkant på kanskje 3-6mnd sikt ca. Skulle BDI falle mye, så kan man fint få en meget finn skrell i aksjen. Du kunne funnet deg andre aksjer som er mye tryggere som minst hadde gitt deg den samme avkastningen som JIN har gjort fra 13-14kr, forøvrig BLOM? hehe... Du har tjent og det er det som teller. Lykke til, (viktig å ha is).

Link to comment
Share on other sites

Engaboy..

 

Jeg har lest innleggene dine nedenfor og det er virkelig sanne ord du skriver der. Det er mye du sier som kan sees i god sammenheng med aksjer generelt og hvordan markedet fungerer. Får håpe noen på TOM tråden også leser dette...

 

Endelig en sann person på dette forum som har beina på bakken. :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Herregud, er dere helt blåst ?

 

Trodde vi var ferdig med dette i går, men hva ser jeg...Jo ennå mer dritt på jin tråden

 

 

 

della MORTE: hah,

 

"Hadde det ikke vært for at det er flere enn deg som sitter i JIN, så hadde jeg håpet på kursras i JIN-aksjen bare slik at du kunne lært deg litt ydmykhet" haha... beklager, men den kommentaren var virkelig morsom.

 

For det første idiot, hadde jeg vært den eneste, hadde ikke jin vært på bøs, snakk om å være hjernedød..

 

(hjernedød= beviser valget ditt av FAST som en del av portfoljen også)

 

Og hva du ønsker eller ikke, hvem bryr seg. Ikke jeg ihvertfall... få deg et liv :)

 

 

Og det at du leste Enghaboys innlegg med stor interesse.. bra for deg.. ?

 

Altså, hold deres kommentarer uten substans UTENFOR AKSJEPRAT.. er det kansje litt vanskelig å forstå?

 

Hvorfor har vi egentlig Traders pit?

Det er faktisk et forum som heter Hegnars Online, jeg foreslår at dere uttryker dere litt oftere der, enn å legge igjen al shiten på Jin tråden.

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Lest igjennom innleggene, og må bare få komme med en liten kommentar.

 

EngaBhoy og armot mener det er tull og fjas at Ng'ene vil kjøpe opp selskapet, og begrunner det med at folk sa det samme for et år siden. Da skiter du på leggen, for faktum er jo at ledelsen i løpet av det siste året har gjennomført mange tiltak som gjør det enklere å ta over selskapet. Oppkjøp av aksjer er kanskje det viktigste, de sitter med en andel i selskapet som bare stiger jo mer selskapet kjøper opp av egne aksjer. Dessuten kjøper jo Ng'ene stadig flere aksjer i selskapet.

 

Det kan fint vise seg at selskapet er kjøpt opp og borte fra OSE om et år, selv om dere får "rett" til uka dersom det ikke kommer noen melding om innsidekjøp.

Link to comment
Share on other sites

Vegard

 

Kan godt være de blir kjøptopp... Jeg sier ikke det, jeg sier bare at selv om volumet er høyt nå i JIN så behøver ikke det bety noe. Som du ser nedenfor har jeg sagt mine grunner til hvorfor jeg ikke ville ha kjøpt JIN nå. Er det så galt å i uttrykke hvorfor man ikke vil kjøpe en aksje, som hvorfor å ville det?

 

Men godt mulig dere får rett, JIN kan sikkert stå i 30kr etter Q4... Får håpe det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Herregud, er dere helt blåst ?

 

Trodde vi var ferdig med dette i går, men hva ser jeg...Jo ennå mer dritt på jin tråden

 

 

 

della MORTE: hah,  

 

"Hadde det ikke vært for at det er flere enn deg som sitter i JIN, så hadde jeg håpet på kursras i JIN-aksjen bare slik at du kunne lært deg litt ydmykhet"   haha... beklager, men den kommentaren var virkelig morsom.  

 

For det første idiot, hadde jeg vært den eneste, hadde ikke jin vært på bøs, snakk om å være hjernedød..  

 

(hjernedød= beviser valget ditt av FAST som en del av portfoljen også)

 

Og hva du ønsker eller ikke, hvem bryr seg. Ikke jeg ihvertfall... få deg et liv :)

 

 

Og det at du leste Enghaboys innlegg med stor interesse.. bra for deg.. ?

 

Altså, hold deres kommentarer uten substans UTENFOR AKSJEPRAT.. er det kansje litt vanskelig å forstå?

 

Hvorfor har vi egentlig Traders pit?

Det er faktisk et forum som heter Hegnars Online, jeg foreslår at dere uttryker dere litt oftere der, enn å legge igjen al shiten på Jin tråden.

 

Takk

 

Du er ikke rette personen til å kritisere andre for å mangle substans. Jeg utfordrer deg til å legge inn et innlegg på FAST-tråden hvor du argumenterer for hvorfor vi som investerer i FAST er "hjernedøde". Så langt har jeg i hvert fall vært meget fornøyd med mine investeringer i dette selskapet.

 

At du ikke forstod det jeg sa angående ydmykhet overrasker meg egentlig ikke. Du virker ærlig talt ikke så veldig skarp. På sikt ønsker jeg hell og lykke på børsen til deg også, men ydmykhet er svært viktig. Det finnes mange tilfeller hvor folk har fått formuen sin halvert over natten, og det unner jeg ingen.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt nærmere på hva som egentlig skjedde i perioden 23.2 - 27.2.2004. BDI var i overkant av 5000 poeng.

 

NB: Dette er kun en oppsummering av kursbevegelser og volum for en meget spesiell periode for aksjen, og jeg påtar meg ikke noe ansvar for vurderinger og handlinger som andre måtte gjøre på grunnlag av dette. Jeg sitter selv i JIN, men kan være ute igjen når som helst i løpet av kommende uke.

 

Torsdag 19.2 kom det flaggemelding om RC Capital (opp til 5,7%), uten at kursen reagerte nevneverdig hverken denne dagen eller fredag 20.2.

 

Mandag 23.02 tok det av, med en oppgang på 14.3% fra 11,90 og 5,1 mill aksjer omsatt med sluttkurs 13,60. En skulle tro at etter en slik oppgang så ville mange sikre gevinsten.

 

Men neida, tirsdag 24.02 gapet aksjen opp da den åpnet på 14,80 som var dagens laveste notering. Sluttet på HOD 18 med 13,8 mill volum og en oppgang på 32,4%. Nå var det vel mange som ville sikre gevinsten sin?

 

Onsdag 25.02 åpnet JIN på 18,90 (opp 5%) og tok strake veien til 22,90 (dvs en intradag oppgang på 27%) på rekordvolum 33,7 mill aksjer før gevinstsikringen satte inn og aksjen sluttet dagen ned 0,6% tl 17,90.

 

Torsdag 26.02 var åpnings- og sluttkurs hhv 20 kr (opp 11,7%) og 19,40 (opp 8,4%) Volum 18,5 mill.

 

Den som var med fra fredag til onsdag og klarte å selge ut på topp denne dagen hadde en avkastning på 92% ettersom kursen gikk fra 11.90 til 22,90.

 

Uten sammenligning for øvrig til siste ukes kursbevegelser, som var som følger.

 

Onsdag 12.01 sluttet JIN på 17,40 eller å ha åpnet på 17,90 og hatt en intradag lav på 17,30. Colum 2,74 mill.

 

Torsdag 13.01 var sluttkurs 18,70, åpnet på 17,80 og volum 10,25 mill. Opp 7,47%,

 

Fredag 14.01 sluttet aksjen på 20,30 som var dagens høyeste notering. Volum 14,46 mill aksjer. Intradag lav var 18,40 etter åpning på 18,70. Opp 8,56%.

 

NB: Dette er kun en oppsummering av kursbevegelser og volum for en meget spesiell periode for aksjen, og jeg påtar meg ikke noe ansvar for vurderinger og handlinger som andre måtte gjøre på grunnlag av dette. Jeg sitter selv i JIN, men kan være ute igjen når som helst i løpet av kommende uke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke be om så mye mer oppmerksomhet, men ønsker å nevne at jeg har sendt en PM til Pirelli og beklaget de harde ordene jeg brukte her i går. Hans analytiske evner går ubestridelig langt utenpå det aller meste på AksjeForumet, men han ble dessverre helt ufortjent et offer for min frustrasjon over at forumets kvalitet og anstendighet har forvitret det siste halvåret.

 

Jeg vil dessuten ønske alle JIN-aksjonærer lykke til videre. Forhåpentligvis slipper dere å gjenoppleve en tilsvarende massakre som i juli 2004. (Kursen falt fra 13.20 til 4.60 i løpet av ett døgn.) Det går nok sikkert bra dersom dere inntar den samme forsiktige holdningen som Hoff@ ga uttrykk for 23. juli 2004:

Jeg vil ikke bli langsiktig aksjonær, i beste fall noen timer, men jeg vurderer risikoen så høy, at jeg neppe tror det bli aktuellt

Og glem for all del ikke at den potensielle nedsiden nå har økt fra 5.84 til 20.30 ...

 

mvh

EngaBhoy

:bye:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange synspunkter av folk som ikke er aksjonærer, greit nok det, men jeg skjønner ikke at folk gidder å bruke tid på aksjer de ikke besitter!

 

Jeg klipper inn ett innlegg fra HO, forfatteren har mest aksjer i SIN.

 

JIN: Åpner med gap opp mandag?

Tiden for gjetning er her!

 

Husker dere perioden i februar i fjor da JIN gikk noe hinsides? Jeg gjør, for jeg var med hele perioden opp etter kjøp høsten 2003 og iakttok det jeg ikke trodde var mulig frem til stigningen startet i ville klyv på kurs rundt 11 kroner. På 3 dager var vi opp til 22,9 kroner med flere etterfølgende dagers start på solide gap opp fra gårsdagens sluttkurs. Jeg solgte meg ut med alt unntatt en børspost (syntes jeg måtte følge en smule med...) rett under 20 kroner da rekylen nedover begynte og var glad for det i sommer.... etter nedturen i sommer var det imidlertid inn igjen. Hadde jeg vært mange-millionær i forkant av dette ville nok satsnings-summene ha vært noe større enn tilfellet var, og inntektene ville vært i solide millionsbeløp. Jeg er fornøyd, og JIN har gitt muligheten til deltagelse i andre prosjekt samt en pen trading-sum som jeg skal forsøke etter beste evne å forvalte.

 

Nå kan vi stille oss spørsmål om noe av det samme er i ferd med å skje igjen;

 

1. Det spekuleres i oppkjøp. Godt mulig, og prisen vil garantert bli minimum 30 kroner.

2. Det antas solid Q4. Helt sikkert, og markedet reagerer mer i forkant denne gang.

3. Selskapet er solid underpriset i forhold til sammenlignbare selskaper. Ledelsen er i ferd med å bevise langt bedre lederskap. Temmelig sikkert, og markedet verdsetter dette.

4. Styreformann har gjort solid innsidehandel. Man gjør ikke det for å tape penger i nær fremtid....

5. Fraktrater ligger an til å holde seg høye gjennom hele 2005, og så langt man kan se i 2006. Begrunner en langt høyere P/E på JIN en dagens noe over 2. Mellom 5-6 er vanlig i usikker bransje.

 

Mange av disse punktene er i ferd med å tas innover på investor-nivå, og da vil fort rykter spre seg og posisjonering gjøres. Det som er betryggende oppi det hele er at store kjøp er gjort av meglerhus som tydelig forvalter større investorers penger, og jeg aner at frie aksjer i omløp er i ferd med å marginaliseres i forhold til å unngå solide kursbyks i JIN.

 

Noen av punktene over er bedre egnet til kortsiktig å trigge kursen enn andre. Det gjenstår å se hva som skjer fremover. Q4 er ikke stort mer enn en måned unna, og jeg tror de største avklaringer er gjort innen den tid. Kursmål 25 kan bli i snaueste laget kan man trygt si.

 

Kanskje verdt en liten innsats fremdeles her? Men husk, risikoen må fremdeles betegnes som godt over middels her. Vi trenger å få avklart at ledelsen nå har gjort bedre disponeringer og fortsetter med det fremover. En mulig tilbakeføring av tap på sommerens FFA-avsetning kan kanskje blidgjøre aksjonærene til nye 15% opp etter Q4...You never know!

 

Samtidig; Nå sitter svært få på tap i sine JIN-aksjer - om noen i det hele tatt.....

 

Siden jeg startet med et spørsmål så svarer jeg vilt i luften (annet er ikke mulig med JIN) på åpning i morgen på 20,6 og fortsatt fart opp. Kommer det noen melding av positiv karakter kan man glemme åpning under 21. Blir verden forøvrig svært negativ er det mulig farten stopper..

 

Må legge til at "nike" som opererer på JIN-tråder kan synes å ha god orientering i JIN-aksjen og anbefales å "lytte" noe til. Jeg er som noen vet egentlig "opptatt" i andre investeringer og bruker tiden min der.

 

Lykke til alle JIN-ere!

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til diskusjon! Det er bare positivt med litt negging så lenge den er godt begrunna, og ikkje slik som det meste på Hegnar.

 

På sikt skal bulk ned i skyggenes dal igjen. Men med høge stålprisar er det ikkje sikkert at det skal like langt ned som tidlegare. Overetablering er eit stort problem i bulk, og det er dei med best driftsorganisasjon og mest cash som overlever dei dårlege tidene.

 

Før den tid skal me gjennom ein periode med høge rater der bulkselskapa tener pengar som gras.

 

Det viktigaste for vurderinga av bulkselskapa er kor mykje pengar dei greier å tena før det blir balanse i bulkmarkedet igjen - med påfølgande begredelige rater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått igjennom av hva analytikerne mener er de beste og billigste bulk aksjene siste tiden. JINHUI blir aldri nevnt her. Så kan man spørre seg hvorfor ikke...

 

Eneste som nevner dener Orion med en short.. hmm untatt positive tekniske anbefallninger, men jeg synes det fundamentale er viktigere

 

 

I følge TV 2 nettavisen, så har JIn en PE på 6,1.. MEn er det fremtidig 2005 PE?

 

 

 

et finnes fortsatt lavt verdsatte selskaper på børsen. TV 2 Nettavisen har laget en liste hvor man rangerer aksjene basert på det såkalte P/E-tallet (price/earnings).

 

Frontline er aller billigst, til tross for at aksjen er tidoblet i verdi de siste to årene.

 

Listen domineres av shipping, olje- og offshoreaksjer.

 

De laveste P/E-verdiene

 

* Frontline 4,1

* Camillo Eitzen 4,5

* DNO 4,5

* Jinhui 6,1

* Yara 6,9

 

 

VEL Jin oppgangen som vi alle mener vi har i vente blir uten meg..

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Orion nevnte i sin analyse at JIN hadde gått mer enn holdingselskapet, men ga ingen klar shortanbefaling, da de også tok med i beregningen en P/E på 2 i 2005 dersom ratene holdt seg.

 

Det de skrev i analysen ligger på en av de siste dagers pit'er.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...