Jump to content

Episode 1345 - Uke 44 - 26. oktober - 1. november


TorValdsen

Recommended Posts

Ja :happy: At nettmegleren har problemer er jo kjedelig da. Har prøvd Skandiabanken, Netfonds og Nordnet. Kan absolutt anbefale Nordnet da de ihvertfall prøver å gjøre websiden brukervennlig, og har en investeringskonto som gjør at man slipper å skatte på det man har inne på kontoen, og bare skatter på det man tar ut av den. Netfonds har noe lignende, Livkonto, men Nordnet har også et litt mer avansert trigger-system på nettsiden: Du kan legge inn så mange triggere du tør uavhengig om du har aksjen eller pengene. Du kan også lage en følgetrigger, som slår ut etter en viss handel har skjedd. Har ikke brukt applikasjon så mye, men alt må være bedre enn Primetrader som Netfonds gir..

 

Har opplevd problemer med å logge inn på Skandiabanken, og bli kastet ut hver time, at den er uaktuelt til trading.

 

Bruker Norne Securities i dag og er fornøyd med det, men den investeringskontoen til Nordnet hørtes greit ut.. Du skatter fremdeles kun på gevinst selvfølgelig?

Trigger-systemet hørtes jo genialt ut.. Har lite muligheter av det slaget hos min megler..

 

Solgte NAS på stoploss i dag.. Gikk glipp av en del gevinst der ja siden den gikk rett opp igjen.. ;)

 

Lurer på om jeg skal kjøpe litt SDRL før talla neste uke..

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig kjipt å være i NAUR i dag. :dry: Å se at alle andre har det gøy, pluss at du faktisk ikke står på sidelinjen. Likevel er du ikke med å høster... Jaja... Vi slapp da i alle fall massakren i går (naur opp 2 % på blodrød børs i går )

Link to comment
Share on other sites

Bruker Norne Securities i dag og er fornøyd med det, men den investeringskontoen til Nordnet hørtes greit ut.. Du skatter fremdeles kun på gevinst selvfølgelig?

Trigger-systemet hørtes jo genialt ut.. Har lite muligheter av det slaget hos min megler..

 

Solgte NAS på stoploss i dag.. Gikk glipp av en del gevinst der ja siden den gikk rett opp igjen.. ;)

 

Lurer på om jeg skal kjøpe litt SDRL før talla neste uke..

 

Ja, enten ble man stoppa ut idag, eller så har man ikke stopp-loss :laugh:

 

Prøvde å være med opp fra 151 igjen (dumpa jo ned i 145, og jeg trodde jeg tok hardt i med 151 når jeg laga trigger'n). Da var aksjen mer volatil enn jeg var vant til, så ble stoppa på en ultrakort nedtur på et par kroner. Får se om det svinger litt ned i morgen også. Kan være lurt å komme inn igjen fort.. Har vært små korreksjoner siste halvåret..

 

Investeringskontoen er en livsforsikring, og du får 101% tilbake når du dør (dvs, din familie får det ;) Du skatter bare ut ifra den andelen du tar ut av kontoen: Du får igjen penger på skatten på det du har tapt, og må skatte av det du har tjent, andelsvis. Nordnet ordner med hvilke opplysninger som skal til Skattemyndighetene (spesiell beregning). De gir også skatte-skjema for vanlig konto, og har også pensjonskonto (fond). Er jo helt genialt, for du kan reinvestere pengene i andre aksjer, og utsette skatten på denne måten, ev. slippe urimelig skattesmell i en tid man kanskje er i tap men har tjent før osv. For en privatperson er dette mye enklere enn å opprette selskap. Det koster litt mer i administrasjon og uttak, men ellers er det helt som vanlig aksjekonto forøvrig.

 

Triggersystemet er det beste jeg har prøvd til nå. Ikke altfor fancy (ikke automatisk trailing stopp-loss som enkelte utenlandske børsmeglere har), men sperrer ihvertfall ikke for hverandre. Triggerne vil feile om du ikke har penger nok, men bare på det tidspunktet de aktiveres (ting har lov å forandre seg). Ev. kan du legge opp salg før du har fått kjøpt en aksje, eller legge opp flere kjøps/salgstriggere. Så med så fleksible triggere har jeg ikke hatt bruk for følgetriggere, men de kan også brukes.

 

Har ikke hatt problemer med stabiliteten på nettsiden. Absolutt å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS! Fikk du solgt på 50%? :cool:

 

Passer bra med litt allsang på en sånn dag :laugh:

 

Jeg plukket opp NAS på 151 idag, men satte stopp-loss litt høyt, så ble stoppa for tidlig, men fikk nesten et par prosent allikevel.

 

Hehe, nei den kan gjerne gå ned igjen så kjøper jeg heller mer. Jeg tar ganske enkelt ikke sjansen på å trade meg ut av den i samme øyeblikket som DIAG virkelig tar av... Jeg erfarte dette PAN i sin tid, jeg ble lei av å vente, og solgte PAN med litt gevinst ...20 sekunder før det kom melding om at JOhn Fredriksen kjøpte opp selskapet. Ble hengende etter hele veien oppover.

 

Nå har jeg egentlig ikke penger å investere heller, har lånt! DIAG er langsiktig, håper på 10-gangeren innen 3 år... Så jeg kanskje det blir litt småtralling i fremtiden også! ;-)

 

En annen mini-investering er IGNIS. Mark my words!

Link to comment
Share on other sites

34i1fua.jpg

 

 

 

Sjekket den langsiktige kurven for NAS, og det ser ut som den danner en motstand på 169-170, samme som den høyeste verdien selskapet noensinne har hatt. Den datt tilbake under motstand samme dag for et par dager siden, og har holdt seg under.

 

Så en trigger på over 172 burde være et lønnsomt kjøpssignal og bra inngang igjen. Kan vel da ha en stopp-loss på 167, under motstand, for å minimere risiko for falsk oppgang. For meg betyr det litt færre aksjer, men lønner seg i forhold til markedsrisiko og timing tror jeg.

 

Ser disse pris-nivåene OK ut, eller kan jeg risikere å miste den på en test ned igjen?

 

Finner det naturlig at NAS-utviklingen flater mere ut i forhold til hvordan denne kurven ser ut, men hvem vet?

 

Sjekker om jeg kommer meg litt billigere inn i TEL også, men det blir mer bare flaks om den dupper litt ned igjen. Har så langt vokst raskere enn jeg har fått med meg, men har jo erfaring med med en gang jeg kjøper på stigende pris så snur aksjen, så har ikke lyst til det heller.

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål jeg håper her noen kan svare på. Er kanskje ikke direkte trading-relatert, men er noe med Yahoo Finance data som jeg ikke skjønner.

 

Se på denne lenken: http://finance.yahoo.com/q/hp?s=ASD.OL

 

På 20-Oct-09 og andre dager med 0 volum, forandrer prisen seg allikevel. Open, high, low og close er alle forskjellig, både over og under differensen mellom dagene med volum.

 

Hva betyr dette? Selges disse aksjene utenfor børs, er det det mon tro? Eller bør jeg klippe bort disse dataene..

 

Håper noen har noen ide hva dette er for noe.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...