Jump to content

Episode 1351 - Uke 50


Hoff@

Recommended Posts

Mornings! :rolleyes:

 

Har vært så opptatt i det siste at det har blitt få men gode handler i det siste.

Tok en ny short i REC i dag, hadde nesten 23 % på den siste og har tro på en ny nedgang nå frem mot årsavslutning.

Link to comment
Share on other sites

Noen som bruker Netfond?

 

Lurer på det fordi jeg har pr dags dato ennå ikke funnet ut hvordan man kan gå "Bear" i et verdipapir slik som Hoff@ gjorde nå nettopp.

 

Ellers så sitter jeg på gjerdet for tiden og ser etter gode kandidater til kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Nei, skjemaet deres for shorthandel er fraværende fra linken som burde føre dit.

Jeg tenkte selv å flytte fra NON til NTF nylig, men ombestemte meg når jeg fant ut at nettsidene deres inneholdt slike elementære feil. Slikt lover ikke godt for resten av tjenestene deres tenkte jeg...

Uansett, en telefon til deres kundeservice burde vel ordne opp i problemet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at markedet kan kjølne ned endel nå før jul? Skal reise i jula, så tror jeg vil la marked være marked i den tida, og se an nye muligheter på nyåret.

 

Angående Netfonds, så vrakte jeg de til fordel for Nordnet. Websiden til Netfonds er håpløst utdatert i forhold til funksjonalitet og brukervennlighet, og virker ikke som om de prøver å forbedre den engang. Prime trader eller hva applikasjonen deres heter, er også veldig tungvindt å bruke og har mye sperrer. Det er "ulurt" å tape penger bare fordi programmene til megleren er lite fleksibel eller lite brukervennlig. Man skal jo finne alt man kan for å få "edge", så det å velge riktig megler er jo en del av den pakka tenker jeg.

 

Skandiabanken ble også vrakt til fordel for Nordnet, da man ofte blir kastet ut og det er tungvindt å sjekke / legge inn ordrer. Skandiabanken har litt mer fleksibilitet enn Netfonds, overraskende nok. Du kan legge triggere selv om penger ikke er tilgjengelig ennå.

 

Nordnet prøver å gjøre nettsiden brukervennlig og strømlinjeformet. Lykkes ikke 100% på alle områder, men er bra/best på det meste. Websidene er mer moderne, inneholder mye hjelpetekster og bruker noe AJAX (Javascript). Nordnet har flere typer kontoer: Pensjon, Livsforsikring og vanlig depotkonto. Med livsforsikringskonto, slipper du å betale skatt, inntil du tar ut penger av kontoen (ingen begrensning på det, eller du kan la det stå i årevis). Da gir de all info til skattemyndigheter, ut ifra hvor mye du tar ut og hva skatteprosenten er forholdsvis (komplisert beregning, men du slipper å styre med rapporteringen selv). I tillegg kan du handle i Skandinavia, Tyskland og USA/Canada, med disse kontoene, bortsett fra pensjonskonto, som bare har fond. Gratisapplikasjonen til Nordnet er grei, ikke noe å rope høyt hurra for, og føles litt "hjemmesnekret", så bruker heller web'en. Realitdskursene på web for Skandinavia er helt gratis, mens andre land (Tyskland, USA/Canada etc.) er med 15 min forsinkelse (tror man kan bestille realtid her også for et månedsbeløp). Triggere kan legges selv om du ikke har hverken penger eller aksjer enda, mens ordrer følger selvfølgelig spillereglene til markedet (penger og aksjer allokeres som regel for hver ordre, og hindrer andre ordrer på de samme pengene / aksjene). Så veldig fleksibelt trigger-system, men kan jo også feile mer om betingelsene ikke er tilfredstilt akkurat på aktiveringstidspunktet.

 

Ut ifra disse nettmeglerne jeg har testet, kom Nordnet helt klart best ut i forhold til mine forventninger, og er veldig grei med tanke på norsk skatterapportering i forhold til utenlandske nettmeglere som ikke har slikt.

 

Har ikke prøvd shorthandel, og holder meg mest unna bjørnehandel. Liker ikke muligheten for store overraskelser, så regner med dette er for de med lang erfaring. (Gratulerer med 23% Hoff!)

 

I Nordnet er shorting mulig ved å "selge" aksjer du ikke har, om du har bestilt / allokert sikkerhet for shorthandel. Vet ikke hvor enkelt det er å "feil-shorte" en aksje, om de har lagt gode sperrer på å unngå feil der. Det bør vel ikke være FOR enkelt heller. Virker som de har stor fleksibilitet, og risikoen er jo helt klart på kunden sin side. Så man bør nok teste ut ting, og være klar på alt som kan gå galt - sjekke hvordan funksjonaliteten virker, særlig ved shorthandel / kreditthandel.

 

Netfonds har "avanserte" markeder da, som valuta, CFD, futures, opsjoner og giring, for de som vil gire seg helt ut av markedet (svært høy risk!) :laugh: Nordnet kan jeg ikke se har slike markeder, men det er kanskje bare en fordel? :tongue:

 

Lykke til og God Jul! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker FrankS for en meget detaljert beskrivelse av hans erfaring med forkjellige systemer.

 

Jeg kom over problemstillingen etter at jeg så hvordan det sto til i Yara... RSI langt over 70 de siste to ukene, og kurs oppe på massiv motstand på 270. (Nåkurs 271.30)

Tror ikke det holder nå over jul, og kursen går nok noe ned. Kanskje ned til ca 250 vil jeg tippe.

Link to comment
Share on other sites

Nope, var veldig nær, men sitter fortsatt.

 

OK.. da sitter du fortsatt med urealisert tap pr nå..

 

Når må du innløse for at utlåner ikke skal måtte bokføre realisasjon ved årsskiftet..? Fristen hos Netfonds gikk ut i går...har dine megler annen frsit eller går utlåner via din megler for realisasjon av sine utlånte aksjer?

 

Jeg kan ikke se at lukkingen av short vil ha negativ innvirkning på kursen, men det kan jo være andre årsaker til at aksjen likevel skulle falle... :dry:

Link to comment
Share on other sites

OK.. da sitter du fortsatt med urealisert tap pr nå..

 

Når må du innløse for at utlåner ikke skal måtte bokføre realisasjon ved årsskiftet..? Fristen hos Netfonds gikk ut i går...har dine megler annen frist eller går utlåner via din megler for realisasjon av sine utlånte aksjer?

 

Jeg kan ikke se at lukkingen av short vil ha negativ innvirkning på kursen, men det kan jo du ser andre årsaker til at aksjen likevel skulle falle... :dry:

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, men jeg har ikke realisert enda så det kan fort snu tilbake også...

 

Blir artig å se utviklingen, da jeg vedder i mot, subsidiært at jeg blir stoppet ut for 4. gang på ca 1/2 år. :rolleyes:

 

Hvordan har det seg at meglerne opererer med ulik stenge-dato for shortposisjoner før nyttår slik at ikke realisasjon blir et faktum for utlåner?

 

Eller er shorten din satt i REC-derivat?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har shortet ordinære aksjer gjennom Nordnet, og det er ikke noe problem å sitte short over årsskiftet der.

 

Litt pussig. Netfonds henviser til denne linken nedenfor når de henviser til at utlån over nyttår er å anse skattemessig som realisasjon for utlåner når et utlån går over nyttårsskiftet.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-039.html#9-11

 

Men, det er jo ikke sikkert alle utlånere er norske og dermed reguleres av norsk skattelov, hvis denne er i en særstilling internasjonalt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...