Jump to content

Hvordan Har Deres År Med Trading/investering Gått?


Recommended Posts

Hei,

 

blitt lite skriving i det siste, men nå som det nærmer seg jul og slutten på 2009 hadde det vært interessant å høre hvordan det har gått med folk, hvis dere har lyst til å dele deres resultater/erfaringer.

 

 

Selv er jeg noe misfornøyd med dette året. Året som helhet har jo vært preget av sterk oppgang etter finanskrisen, men jeg har selv dratt svært lite nytte av dette, kanskje fordi jeg begynte i september, men mest fordi jeg har hatt kortsiktige metoder.

 

Målet mitt da jeg begynte "seriøst" i september var å kunne profitere hver eneste måned, enten det var 1% eller 10%. Før jeg begynte å trade hadde jeg lagd meg noen mekaniske metoder som jeg skulle følge slavisk. Jeg brukte svært mye tid på å finne frem til noe jeg trodde kunne være profitabelt. Det gikk ikke sånn veldig bra, så derfor gikk jeg over til en metode hvor jeg mer tolket tekniske signaler på egen hånd... det gikk heller ikke så veldig bra. Ut av de 4 metodene jeg har tradet, har 1 gått i minus, 2 i null, og 1 i pluss. Jeg har altså ikke flytta meg en milimeter! Porteføljekurven ser ut som en hjerterytme-graf med 190 i puls, oscillerende rundt ett nullpunkt.

 

Men den ene metoden som gikk i pluss har jeg stor tro på, og jeg kommer til å satse KUN på denne framover nå. Så får jeg heller prøve å lage noen nye metoder i mellomtiden. Det som er litt synd er at jeg handlet etter denne metoden 20% av tiden, og når jeg ser tilbake hadde den vært veldig profitabel om jeg hadde brukt den hele tiden. Men metoden er litt "kjedelig". Innimellom kunne det gå 2-3 uker uten tradesignaler. Men noen ganger må man vel tåle å være ute av markedet, mens man venter på sin "edge" :)

 

 

Hva har jeg da lært i løpet av min "læretid"?

 

1. Money Management! Har vært veldig disiplinert på dette, og det har redda meg gang på gang. Her tillates ingen avvik.

 

2. Frykt/følelser synes jeg at jeg har eliminert. I begynnelsen for 2 år siden følte jeg meg nærmest "ruset" da mine 10000kr økte til 11000kr. Bare det å kjøpe for så mye var rus. Nå kan jeg iskaldt plassere store aksjeposisjoner uten å føle noe som helst, nettopp fordi jeg vet at korrekt money management redder meg :) Så følelser står nå aldri i veien for avgjørelser i henhold til metoden.

 

3. På mitt nivå av trading er rent mekaniske metoder like bra, om ikke bedre, enn metoder der jeg tolker/analyserer aksjen. Derfor blir det mer fokus på pris igjen neste år.

 

Det var kort fortalt året mitt med trading.

 

Hadde vært gøy hvis flere fortalte om sitt!

 

GOD JUL!

 

Mvh

Stian

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde vært gøy hvis flere fortalte om sitt!

 

GOD JUL!

 

Mvh

Stian

 

Hei,

År 2009 blir mitt beste år noensinne når det gjelder avkastning, om enn ikke bare i aksjemarkedet.

 

* Eiendomsmarkedet har gitt meg den betydeligste avkastning i kroner....opp mer en 15% og med 70% investert i eiendom gir det klart mest kroner...

* Aksjemarkedet har gitt meg hittil i år langt mer enn 50% i snittavkastning... + utbyttene..

 

Jeg har mest tro på (gitt egen disponibel tid utenom arbeid), at jeg må operere langsiktig. Men får jeg tilsvarende avkastning som i år ett år til, da er jeg en "fri fugl" for resten av mitt liv hvis jeg vil og samtidig forvalter pengene riktig...og kommer da til å ha mye bedre tid til å administrere mine egne investeringer..

 

Min strategi i 2009 har i aksjemarkedet vært å kjøpe langt underprisende blue chips aksjer i Q42008/Q1/Q2-2009 og deretter hovedsaklig bare "sit&hold"...

 

2009 ser ut til å bli det eneste året siden år 2000 da jeg mer enn doblet formuen..

 

Good luck :cool:

Link to comment
Share on other sites

wow, imponerende resulater det der RiskyTrader! Ser ut som du valgte en god strategi! :) Skjønner også at du nødvendigvis trader -stort- hvis du snart er fri som fuglen!

 

Jeg håper du lykkes like bra i 2010, og når målet ditt! Bra jobba cool.gif

Link to comment
Share on other sites

wow, imponerende resulater det der RiskyTrader! Ser ut som du valgte en god strategi! :) Skjønner også at du nødvendigvis trader -stort- hvis du snart er fri som fuglen!

 

Jeg håper du lykkes like bra i 2010, og når målet ditt! Bra jobba cool.gif

 

Hei, takk.

 

Jeg forsøkte å rette opp innlegget mitt tidligere med at det er ikke helt sammenlignbare størrelser mellom eiendomsinvesteringene og aksjeinvesteringene, men det lykkes ikke, derav to like innlegg. Nyanseringen mellom de to investeringene er nemlig at de er totalt forskjellig belånt/gearet: I eiendom er egenkapitalen delvis "gearet" gjennom lån, mens aksjene ikke er belånt. Avkastningstallene forholder seg sådeles kun som % av egenkapitalen.

 

Jeg tror 2010 blir vanskeligere enn 2009 i aksjemarkedet. Mine bet i blue chips i år tror jeg vil måtte avløses av noen aksjer med høyere gjeldsgearing i selskapene jeg investerer i for å opprettholde en slik avkastning. Bedrer tidene seg, så vil slike selskaper sannsynligvis gjøre det bedre enn gjennomsnittet...

 

Egentlig er det ikke realistisk for meg å å ha som må kopiere fjoråret gjennom en ny dobling fra dagens nivå. Tror jeg nøyer meg med å ha som mål prosentvis det halve av i år.

 

Lykke til du også ! :rolleyes:

 

PS: Det kan virke som du har lest boka til Oddmund Grøtte.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk.

 

Jeg forsøkte å rette opp innlegget mitt tidligere med at det er ikke helt sammenlignbare størrelser mellom eiendomsinvesteringene og aksjeinvesteringene, men det lykkes ikke, derav to like innlegg. Nyanseringen mellom de to investeringene er nemlig at de er totalt forskjellig belånt/gearet: I eiendom er egenkapitalen delvis "gearet" gjennom lån, mens aksjene ikke er belånt. Avkastningstallene forholder seg sådeles kun som % av egenkapitalen.

 

Nå har jeg rotet med tallene igjen tydeligvis... avkastnings-tallene i forrige innlegg forholder seg selvsagt til totalkapitalen og ikke egenkapitalen.... Dvs: Egenkapital-avkastningen siste år på mine nå ca 50% lånefinansierte eiendomsinvesteringer er ca 30%... Sorry for feilen(e) tidligere. Sukk...bedre og bedre :-)

Link to comment
Share on other sites

hehe, bra resultat er det uansett wink.gif

 

 

PS: Det kan virke som du har lest boka til Oddmund Grøtte.. rolleyes.gif

 

Hehe. Du tok meg vel på "edge" utsagnet, som nevnes mer enn èn gang i boka til Grøtte... Det var den aller første aksjeboka jeg leste, så ble nok en smule påvirket happy.gif

 

 

 

 

 

Håper flere her på forumet har lyst til å dele sitt resultat/erfaringer, enten det er bra eller dårlig. Alltid noe å lære...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...