Jump to content

Episode 1353 - Uke 1 - 2009


Ståle

Recommended Posts

Guest gjest

Det er stor sannsynlighet for at Børsen går opp i 2010. Spesielt Oslo Børs. Jeg tror ikke Opec vil tillate at oljeprisen går ned.De vil heller legge til rette for at oljeprisen holder seg over 80-90 dollar

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

..og Godt Nyttår :laugh:

 

Så stille det var her da, kun et par innlegg etter nyttår, og etter en jubeldag i dag mandag av de relativt sjeldne er jo det veldig beskjedent :rolleyes:

 

Dog kan en observere et 50-talls ikke innloggede gjester her på forumet, av en eller annen grunn??

 

Sitter fortsatt long her, vi skal vel ha litt januarjubel?

 

Eller skal vi allerede nå bekymre oss mer for de utenlandske bond-markedene (de som Roru har betegnet som "dop" i snart ett år). Jeg vet ikke, men det kan være grunn til å være lett på avtrekkeren videre utover året 2010... Det ser ut til å være et fundamentalt "misforhold" i bond-markedet som det kan være vanskelig å lukke sakte men sikkert og ubemerkelig...

 

Dette markedet er stort, og kan selvsagt smelle bigtime... Håper jeg er posisjonert med hedges når og hvis det skulle skje...

 

Forløpig: Nakne long posisjoner her, dog med SL på samtlige aksjer foreløpig.

 

Good Luck i 2010, måtte det bare bli som 2009 :cool:

Link to comment
Share on other sites

Da har vi akkurat krysset nyttår, og jeg kan endelig ta litt gevinst (har ikke råd til gevinstsmell i sommer! :D )

 

Solgte meg ned i PGS akkurat nå på 72,40,- så får vi se om det var et lurt trekk. Sjefen snakker i media og oljeprisen er høy. Tenker dette er et OK tidspunkt å selge på.... Kjøpte for under 40,- så jeg har jo gjort det greit uansett! Beholder likevel over halvparten av aksjene inntil videre!

 

Tenker å kjøpe KOG når den dipper, har lagt inn et skambud og lar det ligge i ut uken. Er ikke keen på å betale over 90,- aksjen der....

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Anders

 

Synd jeg ikke kan si det samme.

 

Kan hende at mange vil ta gevinst no på nyåret. Da blir det ikke skatt før sommer 2011

 

PT

 

...Eller ikke skatt i det hele tatt ved realiasjon for EØS-aksjer investert via eget aksjeselskap, slik jeg har gjort....

 

Synd at RCL og SDRL ikke er EØS-aksjer....

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Hei Risky Trader

 

Kan du være så vennlig å forklare litt mere om -- ikke skstt ved realisasjon av EØS aksjer?

 

 

 

Takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Hei Risky Trader

 

Kan du være så vennlig å forklare litt mere om -- ikke skstt ved realisasjon av EØS aksjer?

 

Takk på forhånd

 

OK. Fritaksmodellen i det norske skattesystemet, som kom for få år siden, fritar aksjeselskaper fra å betale skatt på aksjegevinster/utbytte innenfor EØS-området. Selvsagt er det da også symmetri, man får heller ikke skattefradrag for tap.

 

Det er først dersom personlig skatteyter tar ut utbytte fra sitt investeringsselskap at man må betale 28% skatt. Men det er ikke min utfordring, jeg skal nemlig ikke ta ut disse pengene av aksjeselskapet mitt på mange år slik planen min er. Grunnen er at jeg har minimum aksjekapital (NOK 100.000) i mitt selskap, også har jeg lånt rentefritt dette selskapet så mye penger jeg forøvrig ønsker å investere (og dette lånet kan jeg selvsagt trekke tilbake når jeg måtte ønske uten skatt). Fordelen jeg da oppnår er at jeg kan reinvestere i nye aksjeinvesteringer den fulle gevinst uten skattebelastning hver gang kemneren skal ha sine 28% av gevinsten (riktignok et år etter) dersom jeg hadde eid aksjene personlig.

 

En enkel og lovlig konstruksjon, som svært mange aksjeselskaper i dag benytter. Aker ASA betaler således eksemplevis ikke skatt på utbytte eller ved salgsgevinst på aksjer i AKSO.

 

Man pådrar seg imidlertid noe revisorkostnader (ca 15K/år, avhengig av årlig transaksjonsvolum, så dette er ikke nødvendigvis en totaløkonomisk god løsning dersom man ikke har minimum 300K-500K eller mer man investerer for i aksjer/derivater innenfor EØS-området...OG SELVSAGT...man må grunnet symmetrien, ha tro på at man i hovedsak oppnår gevinster og ikke tap...

Link to comment
Share on other sites

OK. Fritaksmodellen i det norske skattesystemet, som kom for få år siden, fritar aksjeselskaper fra å betale skatt på aksjegevinster/utbytte innenfor EØS-området. Selvsagt er det da også symmetri, man får heller ikke skattefradrag for tap.

 

Det er først dersom personlig skatteyter tar ut utbytte fra sitt investeringsselskap at man må betale 28% skatt. Men det er ikke min utfordring, jeg skal nemlig ikke ta ut disse pengene av aksjeselskapet mitt på mange år slik planen min er. Grunnen er at jeg har minimum aksjekapital (NOK 100.000) i mitt selskap, også har jeg lånt rentefritt dette selskapet så mye penger jeg forøvrig ønsker å investere (og dette lånet kan jeg selvsagt trekke tilbake når jeg måtte ønske uten skatt). Fordelen jeg da oppnår er at jeg kan reinvestere i nye aksjeinvesteringer den fulle gevinst uten skattebelastning hver gang kemneren skal ha sine 28% av gevinsten (riktignok et år etter) dersom jeg hadde eid aksjene personlig.

 

En enkel og lovlig konstruksjon, som svært mange aksjeselskaper i dag benytter. Aker ASA betaler således eksemplevis ikke skatt på utbytte eller ved salgsgevinst på aksjer i AKSO.

 

Man pådrar seg imidlertid noe revisorkostnader (ca 15K/år, avhengig av årlig transaksjonsvolum, så dette er ikke nødvendigvis en totaløkonomisk god løsning dersom man ikke har minimum 300K-500K eller mer man investerer for i aksjer/derivater innenfor EØS-området...OG SELVSAGT...man må grunnet symmetrien, ha tro på at man i hovedsak oppnår gevinster og ikke tap...

Link to comment
Share on other sites

Solgte nok PGS litt tidlig ja....

 

Men man kan aldri irritere seg over ting i ettertid. Jeg er fornøyd med investeringen, og har fortsatt beholdt over halvparten av PGSaksjene. Avventer dog KOG kjøpet litt, sitter mao i cash nå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...