Jump to content

Hvor Står Vi Til Sommeren?


AndersBB

  

14 members have voted

  1. 1. Hvor står OSEBX i starten av Juli?

  2. 2. Hva står BRENT i 1 Juli? (førsteposisjon)

    • < 35
      0
    • 35-50
      0
    • 50-70
      0
    • 70-90
    • 90-110
    • 110-130
      0
    • 130 <
      0


Recommended Posts

Nå rett over påske står vi i 377.

Hvor står vi om 3 måneder? (starten av Juli) Har du en formening? Fortell oss, og begrunn hvorfor!

 

Velger selv å tro at vi står et lite stykke over 400. Flere årsaker:

 

- Syklisk er vi ferdig med salgspresset etter perioden med utbytte (mai)

- Vi ser i disse dager tekniske signaler om forsterkelse i oljeprisen. Mye usikkerhet rundt Hellas har preget markedene, men mange tror vi nå er i ferd med å legge de værste scenarioene bak oss

- USA begynner endelig å vise klare tegn på forbedring. Fredagens arbedsmarkedsrapport viste at over 100k arb plasser ble skapt i Mars. Arbeidsmarkedet er en indikator som henger etter andre markedsindikatorer, og det er sannsynlig at arbeidsmarkedet vil fortsette å forbedre seg i i sakte, men betryggende tempo utover året.

- Jeg tror også at STL (40% av OSEBX' markedsverdi) vil gjøre det bra, og dermed dra børsen oppover. Dagens oljepris (84$ fatet) er på ingen måte diskontert i dagens kurs pga usikkerhet rundt troverdigheten i oljeprisoppgangen, men med tiden vil investorer måtte se at også STL vil diskontere slike priser, dersom de viser seg å holde over tid. Mange har også vært redd for STLs fremtid pga lave resver ift andre selskaper, men jeg tror mange investorer liker STLs nylig fremlagte milliardplaner for oppkjøp og utvidelsesplaner.

 

Hva olja står i?

Ekstremt vanskelig... Tusenvis av variabler og svært sensitiv handelsvare. Dette spørsmålet tar jeg mest med på gøy. Så får vi se om noen gjetter bra.

 

 

 

Hva jeg tror børsen står i 1 Juli? Hmm.... 423 Olja? 88$ Du kan se tydelig på mine tips at jeg ikke tror dagens oljepris er diskontert på oslo børs.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

jeg tror noenlunde det samme som deg på OSEBX. Jeg tror den skal over 400. Synes det er vanskelig å si nøyaktig, så mellom 410 - 430 er mitt estimat. Teknisk så ligger vi i en solid bulltrend hvis man ser på ukentlig informasjon, og OSEBX har steget en del allerede siden forrige korreksjon. Kommer den over forrige topp som var midt i januar, er jo det et veldig positivt signal. Oppgangen tror jeg vil vare i 12 - 16 uker til, før vi ser en ny korreksjon. Altså tror jeg man sitter safe i 12 uker til, før man bør begynne å forberede seg på ny korreksjon. Ellers så er jo verden kommet greit på beina igjen, så ser ingenting som kan skape stor nok frykt i markedet til å dra det betydelig ned enda.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei allesammen.

Ser ut til at dere får rett osebx ligger nå på rundt 388 og oljeprisen rundt 85. jeg tror at osebx må stabilisere seg over 382 nivået samt at det må komme flere gode nyheter fra USA spesielt på bolig og arbeidsmarkedet for å kunne drive kursen videre, dette er like "rundt hjørnet" og jeg tipper at oljeprisen i juni kommer til å ligge rudt 90 dollar og osebx på ca 420.

 

Jeg er en tidligere stockpro og har med glede sett andre bloggere fra SP er registrert her, noe som lover bra for aktivitet og kvaliteten på denne siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne uken har overrasket meg. Frykten tok markedet så fort og kraftig. Så ekstremt volatilt.

I går befant dow seg innenfor et intervall på 1007 poeng. Helt utrolig.

 

Dagen i dag er ikke mindre eksepsjonell. Jeg har sittet og fulgt USA siste timen, og sett dow starte i null, før den kollapset totalt og var nede ca 300 poeng tror jeg, for vi nå er i pluss igjen! Helt utrolig. oslo børs prøver hardt å følge etter, men volatiliteten er så stor at det nesten er umulig å følge. Får se om vi stenger over 350...

 

Jeg er veldig utsikker på hvordan USA vil utvikle seg utover kvelden. Det er med blandede følelser jeg blir sittende med posisjoner over helgen...

 

EDIT:

 

Ser at samtlige av de som har stemt her (inkludert meg) tror vi står i over 400 poeng til sommeren.

 

hehe....

Link to comment
Share on other sites

Er det Hellas som skal styre om vi vil klatre over 400 til sommeren? Det er en stor forskjell på Hellas og Leehman. Leehman lot man gå konkurs - noe som skremte vettet av markedet - men Hellas lar man ikke gå konkurs. Det kan bli flere runder med gatekamper, møter med IMF og EUs finansministre, men landet blir reddet.

 

Men dramaet har virket så sterkt at markedet kan være psyket ut i flere måneder framover. Etter Leehman-konkursen i september falt jo US-børsene i seks måneder før bunnen ble nådd i mars. Selv om Hellas, Portugal med flere blir reddet er jeg redd Oslo Børs vil vake på nedsiden av dagens 355 fram til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Skrekkscenarioet tegner seg vel ca slikt:

 

- man ser at PIIGS ikke klarer å betjene sin gjeld

- Europa og andre stater har ikke mulighet til å assitere gjeldsproblematikken (bufferen ble allerede brukt opp ved forrige krise)

- Obligasjoniseiere og private banker slutter å låne statene penger fordi de ikke tror de vil få tilbake pengene sine

- Situasjonen eskalerer

- Private banker slutter å låne hverandre penger pga frykt for å ikke få tilbake pengene sine

- Børskurser synker -> selskapers finansielle styrke synker og de får mindre oppsutning ved eventuelle emisjoner -> (utvanning)

 

Selv mener jeg at psykologien rår i markedet nå. Alle makronyheter preller av, og investorer ser kun nedside, med en slags selvoppfyllende profeti som resultat (markedets tro på at ting vil gå til helvete fører til at det er nettopp det som vil skje)

 

 

Men som forklart ovenfor er nedsalget selvfølgelig også fundamentalt belagt, hvis man da tror at gjeldsproblematikken vil eskalere...

 

Men overdriver markedet? Ja, det gjør jo alltid det! tongue.gif

Link to comment
Share on other sites

Skrekkscenarioet tegner seg vel ca slikt:

 

- man ser at PIIGS ikke klarer å betjene sin gjeld

- Europa og andre stater har ikke mulighet til å assitere gjeldsproblematikken (bufferen ble allerede brukt opp ved forrige krise)

- Obligasjoniseiere og private banker slutter å låne statene penger fordi de ikke tror de vil få tilbake pengene sine

- Situasjonen eskalerer

- Private banker slutter å låne hverandre penger pga frykt for å ikke få tilbake pengene sine

- Børskurser synker -> selskapers finansielle styrke synker og de får mindre oppsutning ved eventuelle emisjoner -> (utvanning)

 

Selv mener jeg at psykologien rår i markedet nå. Alle makronyheter preller av, og investorer ser kun nedside, med en slags selvoppfyllende profeti som resultat (markedets tro på at ting vil gå til helvete fører til at det er nettopp det som vil skje)

 

 

Men som forklart ovenfor er nedsalget selvfølgelig også fundamentalt belagt, hvis man da tror at gjeldsproblematikken vil eskalere...

 

Men overdriver markedet? Ja, det gjør jo alltid det! tongue.gif

 

 

Hei Anders - jeg synes du tar godt i når du skriver: "man ser at PIIGS ikke klarer å betjene sin gjeld". Spania, Italia, Irland klarer i dag å betjene sin gjeld selv om gjeldsgraden og risikopremien på renten ikke er noe å skryte av. Og din neste setning er "Europa og andre stater har ikke mulighet til å assitere gjeldsproblematikken (bufferen ble allerede brukt opp ved forrige krise).

 

Er det ikke akkurat det EU klarte natt til mandag? Er det ikke derfor børsene har gått til himmels i dag?

 

Men for all del, situasjonen kan snu igjen om kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Joda, så absolutt. jeg tar hardt i. tongue.gif Det er derfor jeg beskrev innlegget som skrekkscenarioet.

 

Jeg finner det interessant at stemningen i markedet kan forandre seg så ekstremt på så utrolig kort tid, uten at det egentlig ikke har skjedd så veldig mye.

 

 

Nå er det ekstremt god stemning på børsene i dag, og det virker som om alle problemer er glemt. Men det som bekymrer meg litt er jo bare at gjelden er flyttet litt på. Problemene er der jo fortsatt. Europeere bruker mer penger enn man har. Nå betales lån med nye lån, og flere instanser trekkes inn i smørja. Så enkelt er det.

 

Vi har blitt så godt vant til velferdsordninger i Europa, at jeg tror at en kraftig og omfattende omstilling er vanskelig å gjennomføre. Den polititske motviljen er for sterk. Men det ser ut som om vi slapp unna med skrekken denne gangen.

 

Nå skal det også nevnes at jeg selv er bull ift markedet. Jeg sitter selv i langsiktige posisjoner med tro på videre oppgang. (du kan selv se hvilke papirer jeg har i margen)

Link to comment
Share on other sites

Joda, så absolutt. jeg tar hardt i. tongue.gif Det er derfor jeg beskrev innlegget som skrekkscenarioet.

 

Jeg finner det interessant at stemningen i markedet kan forandre seg så ekstremt på så utrolig kort tid, uten at det egentlig ikke har skjedd så veldig mye.

 

 

Nå er det ekstremt god stemning på børsene i dag, og det virker som om alle problemer er glemt. Men det som bekymrer meg litt er jo bare at gjelden er flyttet litt på. Problemene er der jo fortsatt. Europeere bruker mer penger enn man har. Nå betales lån med nye lån, og flere instanser trekkes inn i smørja. Så enkelt er det.

 

Vi har blitt så godt vant til velferdsordninger i Europa, at jeg tror at en kraftig og omfattende omstilling er vanskelig å gjennomføre. Den polititske motviljen er for sterk. Men det ser ut som om vi slapp unna med skrekken denne gangen.

 

Nå skal det også nevnes at jeg selv er bull ift markedet. Jeg sitter selv i langsiktige posisjoner med tro på videre oppgang. (du kan selv se hvilke papirer jeg har i margen)

 

Joda, som et skrekkscenarie var innlegget ditt på sin plass.

 

Jeg er ikke enig i at man nå bare har flyttet rundt på gjelden i systemet og at man egentlig er like langt. Det man har gjort er å ta flaskene fra en fyllik, tvangsendt ham på en avrusningsstasjon og skremt vannet av de som lå nesten like dårlig an. Innstramningene kommer til å svi kraftig, BNP vil ikke bli all verden, ledigheten vil stige, men underskuddene blir presset markant ned. Denne helgen kan ha vært Europas "finenst moment" på lang tid.

 

Verken USA, Storbritannia eller Japan har tatt tak sine underskudd på en overbevisende måte. De får lære av EUs finansministre.

Link to comment
Share on other sites

Der traff du spikeren på hodet. Var akkurat det jeg forsøke å formidle med inlegget mitt.

 

Min favorittanalytiker er uten tvil Stig Myrseth, og han sa veldig mye fornuftig under dagens TV sending hos hegnar. Er ikke ofte jeg gidder å se den, men når stig er der må jeg høre hva han har og si. Spesielt er jeg enig i hans frykt for at EUs nasjonale parlamenter ikke vil stemme for helgens forslag om redningspakke for PIIGS-landene. Dersom det skjer vil det uten tvil skje en systemkrise i finansmarkedene over natten, og likviditetsflyten vil tørke opp. Problemene er som sagt ikke over! - de er bare utsatt / flyttet på.

 

Jeg kommer nok til å sitte litt videre, men går markedet videre opp vil jeg sterkt vurdere å gå inn i mindre risikable posisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...