Jump to content

USA******** Dow Jones - SPX - Nasdaq


Recommended Posts

Litt liten aktivitet på tråden.

Da er OSEBX igjen oppe til 444-446 området. Tilbakefallet ble av det kortvarige sorten. Vix fikk pøvd seg på 50ma og har svirret litt rundt det nivået (nå 17.87) men

ser nå å være på vei under igjen(?)

USA ser ut til å fortsette ufortrødent videre, etter et svært lite pullback.

Det ser lovende ut, spennende dager.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 398
  • Created
  • Last Reply
  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

I denne artikkelen kommer det frem at aksjer for 38 mrd kr er lånt ut for shortsalg på Oslo Børs, noe som er det høyeste på 2 år.

 

Hva betyr det ? At markedet skal falle? Må jeg bekymre meg nå siden "alle" vedder på nedgang?

 

Tvert i mot! Dette tolker jeg, som privat investor, som meget positivt. Det kan jo ikke få blitt bedre, egentlig. For å si det enkelt: Jo flere som er negative, dess større er oppsiden, og omvendt! Hvorfor? For det første: hvis de får riktig - at oslo børs faller de neste mnd/årene - hvem skal de selge ned markedet videre ned? For det andre: hvis de tar feil - at oslo børs stiger - hvem skal da kjøpe seg tilbake i markedet / dekke inn short-posisjonene ? Det er nemlig disse negative investore som vil dra lasset videre når de blir tatt på sengen og ser markedet stige.

 

"Ja, men det er jo høyeste andel short-posisjoner på 2 år - det var jo under finanskrisen! hjelp hjelp hjelp!", tenker de fleste kanskje.

Det var nettopp på denne tiden for 2 år siden markedet skrapte langs bunnen. Shorterne måtte dekke seg og dro opp kursene videre etter at bullmarkedet våknet.

 

I øyeblikket er Børsen(Oslo) på stedet hvil - ingen store utslag på ned eller oppsiden de siste mnd. USA derimot setter stadig høyere topper, og faktumet er at det er USA vi må se på for å finne ut hvor Oslo skal. Sannsynligheten for et brudd opp er størst, da historien gjentar seg, siden menneskene ikke forandrer seg, uavhengig av at vi har hatt den største økonomiske krisen siden 30-tallet. Tallene fra USA er positive, og overrasker stadig, men i noen enkelttilfeller vil de skuffe - sånn er det bare - men så lenge det er unntaket gjør det ikke noe.

 

Ha en fin kveld videre, alle kvinner og menn

Link to comment
Share on other sites

Litt rart at folk satser på at akkurat Oslo Børs skal falle, når lite eller ingenting tyder på et større fall i oljeprisen med det første (nå har oljen også allerede begynt å hente seg kraftig inn etter forrige ukes korreksjon).

 

Slik det ser ut hittil, ser det ut som "peak oil" scenarioet slår ut til fulle, og oljepriser opp mot ATH før året er omme virker jo langt mer sannsynlig enn et større fall.

 

Forhåpentligvis får vi snart et brudd opp av den sidelengse konsolideringen, og et realt "short cover rally" her hjemmehappy.gif.. Jeg blir i hvertfall ikke overrasket om vi får nye ATH på både Oslo Børs og de amerikanske indeksene før året er omme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå spørs det.....holder trenden i SPX chartet videre...... vi ligger på støtten nå

 

SPX trend weekly chart

 

Teknisk er det vel mye som sannsynliggjør et brudd på trenden i det lineære chartet. Ut fra chartet viser "forfatteren" vha. indikatorer hvordan historikken tidligere har falt ved dagens nivåer. Og den negative divergensen i både RSI, volum (omsetning) og MACD ga i tillegg et varsko om mulig reversal for noen uker siden. I det logaritmiske weekly chartet er trenden dessuten allerede brutt. Men det virker som i tilfellet over at lineær chart er en bedre tilnærming enn logaritmisk. Ved et brudd ser jeg for meg at de store indeksene prøver å teste den sterke støtten (S&P 500 ved 1220-30, DOW rundt 11850 og OSEBX ved 395). Slik de tekniske indikatorene ligger nå, så ser jeg for meg et videre fall fremover.

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker å være et håp for at USA-indeksene bunner rundt disse nivåene. Bl.a. S&P-Indeksen har ikke klart å blitt solgt ned videre siden sitt laveste nivå fra 16. juni. (ca 1256) 200ma er stigende og ligger nå rundt 1263. Det har vært et par lyspunkt i de økonomiske indikatorene så som New Home Sales og Durable Goods orders, og det har bragt frem litt kjøpere som hindrer videre fall så langt. Tysk økonomi viste også tall som overrasked markedet positivt. Pessimismen virker allikevel å være stor, spesielt med hensyn på gjeldsproblematikken i Europa og frykten for tilbakesteg i Amerikansk økonomi. Det er vanskelig å spå en bunn, men synes den fallende trenden begynner å miste noe momentum.

Oslo-børsen virker oversolgt, og har tro på vi har støtte rundt 395-400 der den er nå. Fallende oljepris tynger, og Statoil virker å følge den ned, men ikke opp. Kanskje er det bunnen i olja også rundt disse nivåene. Brent var helt nede på 103-tallet torsdag.

Noen andre synspunkter?

Hadde vært interessant å høre hva f.eks. Tekninkern mente om dette, hvis han er innom siden her av og til.

 

Mvh

S

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker å være et håp for at USA-indeksene bunner rundt disse nivåene. Bl.a. S&P-Indeksen har ikke klart å blitt solgt ned videre siden sitt laveste nivå fra 16. juni. (ca 1256) 200ma er stigende og ligger nå rundt 1263. Det har vært et par lyspunkt i de økonomiske indikatorene så som New Home Sales og Durable Goods orders, og det har bragt frem litt kjøpere som hindrer videre fall så langt. Tysk økonomi viste også tall som overrasked markedet positivt. Pessimismen virker allikevel å være stor, spesielt med hensyn på gjeldsproblematikken i Europa og frykten for tilbakesteg i Amerikansk økonomi. Det er vanskelig å spå en bunn, men synes den fallende trenden begynner å miste noe momentum.

Oslo-børsen virker oversolgt, og har tro på vi har støtte rundt 395-400 der den er nå. Fallende oljepris tynger, og Statoil virker å følge den ned, men ikke opp. Kanskje er det bunnen i olja også rundt disse nivåene. Brent var helt nede på 103-tallet torsdag.

Noen andre synspunkter?

Hadde vært interessant å høre hva f.eks. Tekninkern mente om dette, hvis han er innom siden her av og til.

 

Mvh

S

 

Hei Sentrum

 

Den siste uken har det kommet positive signaler fra både Japan og USA (jf industri i USA og konsum i Japan) i tillegg til det du selv nevner. Midt i pessimismen rundt gjeldsuro gir disse tallene noe optimisme i markedet. Derimot har oppgangen på OSEBX og DOW de siste dagene vært på svakt volum, relativt sett. Selv om det ikke trenger å være negativt sier det likevel noe om at pengene ikke har sluppet helt taket på sikrere papirer hos investorene. Skulle gjerne sett et noe sterkere volum som underbygger oppgangen i markedet. Børsene har konsolidert i en lang periode og har ikke vist noe klar retning enda. Med utfordringen rundt statenes gjeldssituasjon er jeg noe skeptisk til hvordan finansmarkedene tar opp dette. Det er tydelig svarte skyer i horisonten, og med usikkerheten ligger det selfølgelig en økt risikopremie i markedet. Dersom "alt" normaliseres vil jo dette gi sin avkastning til dem som velger å investere i dag.

 

På kortere sikt tror jeg markedet fortsetter sin konsolidering frem til situasjonen rundt statsgjelden blir klarere. Jeg tror hverken på den store oppturen eller nedturen i markedet foreløpig. Men jeg tror informasjon rundt statsgjeld vil være viktig fremover og kunne trigge en retning i markedet. Et verste scenario i finansmarkedet er jo dersom USA ikke hever gjeldstaket og misligholder gjeld. Markedet er underernært av tillit, slik at til og med mislighold i Hellas kan skape svært negative mereffekter. Hellas er jo en liten økonomi i den store sammenheng, men mislighold har en symboleffekt på situasjonen og tilstanden i mange europeiske land. Statsobligasjoner er viktige aktiva i finansmarkedet, slik at dersom disse mister tillit i store økonomier vil det påvirke både muligheten til å låne og villigheten til å låne ut. Kapitalflukten skaper mye uroligheter - spesielt merkes dette på børsene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sentrum

 

Den siste uken har det kommet positive signaler fra både Japan og USA (jf industri i USA og konsum i Japan) i tillegg til det du selv nevner. Midt i pessimismen rundt gjeldsuro gir disse tallene noe optimisme i markedet. Derimot har oppgangen på OSEBX og DOW de siste dagene vært på svakt volum, relativt sett. Selv om det ikke trenger å være negativt sier det likevel noe om at pengene ikke har sluppet helt taket på sikrere papirer hos investorene. Skulle gjerne sett et noe sterkere volum som underbygger oppgangen i markedet. Børsene har konsolidert i en lang periode og har ikke vist noe klar retning enda. Med utfordringen rundt statenes gjeldssituasjon er jeg noe skeptisk til hvordan finansmarkedene tar opp dette. Det er tydelig svarte skyer i horisonten, og med usikkerheten ligger det selfølgelig en økt risikopremie i markedet. Dersom "alt" normaliseres vil jo dette gi sin avkastning til dem som velger å investere i dag.

 

På kortere sikt tror jeg markedet fortsetter sin konsolidering frem til situasjonen rundt statsgjelden blir klarere. Jeg tror hverken på den store oppturen eller nedturen i markedet foreløpig. Men jeg tror informasjon rundt statsgjeld vil være viktig fremover og kunne trigge en retning i markedet. Et verste scenario i finansmarkedet er jo dersom USA ikke hever gjeldstaket og misligholder gjeld. Markedet er underernært av tillit, slik at til og med mislighold i Hellas kan skape svært negative mereffekter. Hellas er jo en liten økonomi i den store sammenheng, men mislighold har en symboleffekt på situasjonen og tilstanden i mange europeiske land. Statsobligasjoner er viktige aktiva i finansmarkedet, slik at dersom disse mister tillit i store økonomier vil det påvirke både muligheten til å låne og villigheten til å låne ut. Kapitalflukten skaper mye uroligheter - spesielt merkes dette på børsene.

 

 

Hei,

 

ser du vektlegger statsgjeld som viktig driver/ for markedet nå fremover.

Tror da foukuset er noe feil mhp risiko-villighet blandt investors og beargain-hunters.

Selskapenes inntjening og prising basert på P/E og Pris/Bok blir ofte avgjørende når det kommer til stykke, bare den værste frykten i markedet har lagt seg.

 

Nå står det en ny resultatsesong for døren, som allerede starter på mandag.

Før det er det også nye arbeidsmarkedstall på fredag, så mye å se frem til for den aktive trader/investor. Får vi et oppsving i konjunkturen kan statsgjelden reduseres gradvis mhp økte skatteinntekter.

 

Oppgangen kom fra 200ma på spx, og selv om volumet da evt er lite i forhold til et mer "substansielt" rally, så var oppgangen bratt. Det er jo fortsatt endel "redde" aktører der ute som ble tatt litt på senga, slik at sånn sett kan "big Money" fortsatt ligger foran oss i løypa. Da blir det igjen mere moro mhp oppsiden videre utover i andre halvår. Mener det er liten tvil om at bunnen er bak oss for denne gang.

 

mvh

S

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

ser du vektlegger statsgjeld som viktig driver/ for markedet nå fremover.

Tror da foukuset er noe feil mhp risiko-villighet blandt investors og beargain-hunters.

Selskapenes inntjening og prising basert på P/E og Pris/Bok blir ofte avgjørende når det kommer til stykke, bare den værste frykten i markedet har lagt seg.

 

Nå står det en ny resultatsesong for døren, som allerede starter på mandag.

Før det er det også nye arbeidsmarkedstall på fredag, så mye å se frem til for den aktive trader/investor. Får vi et oppsving i konjunkturen kan statsgjelden reduseres gradvis mhp økte skatteinntekter.

 

Oppgangen kom fra 200ma på spx, og selv om volumet da evt er lite i forhold til et mer "substansielt" rally, så var oppgangen bratt. Det er jo fortsatt endel "redde" aktører der ute som ble tatt litt på senga, slik at sånn sett kan "big Money" fortsatt ligger foran oss i løypa. Da blir det igjen mere moro mhp oppsiden videre utover i andre halvår. Mener det er liten tvil om at bunnen er bak oss for denne gang.

 

mvh

S

 

Årsaken til at jeg vektlegger gjeldssituasjonen er fordi det 1) skaper politisk og sosial ustabilitet og 2) fordi stater kutter i offentlig sektor og begrenser veksten. Begge disse punktene har sterk påvirkning på finansmarkedene. Vi skal ikke lenger tilbake en våren 2010 da gjeldssituasjonen først rullet opp med full tyngde og de store børsene falt rundt 15 prosent på kort tid. Oslo børs falt 17 prosent på noen uker. Kapitalflukten var enorm og på samme tid styrket dollaren seg 14 prosent mot norske kroner.

 

Sysselsettingstallene vil jo selfølgelig ikke komme godt inn når flere stater kutter i utgiftene. Men det er som du selv sier at dersom privar sektor evner å holde oppe en sterk vekst, så vil dette kunne øke inntektsgrunnlaget til myndighetene fordi skatteinntektene øker og arbeidsplasser skapes og konsumet holdes oppe (70 prosent av USAs vekst består av konsum).

 

Men jeg tror man går feil dersom man trivialiserer gjeldssituasjonen vi er i nå. Det er for det første mye uforutsette hendelser som kan oppstå, og for det andre vil usikkerheten holde nede villigheten til å investere hos risikoaverse investorer. Videre synes jeg det er negativt at FED velger å ikke komme med en QE3. Denne skaper to viktige effekter 1) Den holder nede de lange rentene slik at det blir billigere å låne penger for myndighetene i tillegg til å boliglånsrente holdes nede og konsumentene får økt velferd og 2) at dollaren holdes nede slik at man reduserer underskuddet på handelsbalansen. Dette er to viktige drivere i det realøkonomiske kartet.Jeg er fryktelig usikker på hvilken retning børsene tar til høsten, men jeg synes det negative utveier det positive akkurat nå. Jeg prater ikke om noen katastrofer eller noe i den gaten, men hvorvidt vi går ut året med børsene lavere enn da vi begynte året.

Link to comment
Share on other sites

Hvis over 50% av aktørene i markedet lar frykten ta overhånd, så fører det nok til fall i aksjekurser. I tillegg har man dem som shorter og utnytter frykten til sin fordel.

Men om markedet selv sjønner, at selskapenes prising er rimelig, så tror jeg nok pengene igjen tar veien til markedet, og dermed høyere aksjekurser.

 

Det blir en avveining mellom frykten for å bli med nedover eller frykten for å ikke bli med oppover. Aktørene med penger vil jo uansett være klar for markedet, og kun en brøkdel kan komme inn på bunn-kurser. Synes det ser lovende ut mhp resultatsesongen som er i gang i USA.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...