Jump to content

USA******** Dow Jones - SPX - Nasdaq


Recommended Posts

Bra poeng. Dette gjelder ihvertfall vekstselskaper.

 

Men hvorfor log10? Hvorfor ikke log2, log5 eller log20? Og gjelder samme prinsippet for hele industrier, i samme grad som for et selskap? Jeg kjøper ikke helt det, men har ingen fasitsvar selvfølgelig.

 

 

Hei igjen.

 

log10(x) = log2(x)/log2(10) = log5(x)/log5(10)

 

Alle logfunskjoner har lignende egenskap: samme avstand langs y-aksen mellom to punkter gir samme prosentvis økning.

 

Følgende argument kan brukes til fordel for log kontra lineær:

Gitt at du kjøper en aksje for kr 1 og den stiger til kr. 11 altså en 1000% økning. Du vil da antageligvis få "høydeskrekk" og vil selge aksjen for å sikre deg gevinsten. Men dersom du kjøpte aksjen for kr 100 og den stiger til kr 110. Da har aksjen bare steget 10% og ingen høydeskrekk. Har du plottet kursen i lineærskala har stigningen vært den samme, kr. 10. Har du plottet kursen i log10skala, kan du lese rett ut av grafen at tilfellet 1) har gitt 1000% økning mens tilfellet 2) gitt bare 10% økning.

 

Ønsker man å diskutere avkastningen i prosent bør prisene tegnes i logskala.

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 398
  • Created
  • Last Reply

Hei igjen.

 

log10(x) = log2(x)/log2(10) = log5(x)/log5(10)

 

Alle logfunskjoner har lignende egenskap: samme avstand langs y-aksen mellom to punkter gir samme prosentvis økning.

 

Følgende argument kan brukes til fordel for log kontra lineær:

Gitt at du kjøper en aksje for kr 1 og den stiger til kr. 11 altså en 1000% økning. Du vil da antageligvis få "høydeskrekk" og vil selge aksjen for å sikre deg gevinsten. Men dersom du kjøpte aksjen for kr 100 og den stiger til kr 110. Da har aksjen bare steget 10% og ingen høydeskrekk. Har du plottet kursen i lineærskala har stigningen vært den samme, kr. 10. Har du plottet kursen i log10skala, kan du lese rett ut av grafen at tilfellet 1) har gitt 1000% økning mens tilfellet 2) gitt bare 10% økning.

 

Ønsker man å diskutere avkastningen i prosent bør prisene tegnes i logskala.

 

Hilsen,

LuKi

 

Ja, har merket meg dette tidligere. Kan testes i Excel:

=LOG(5)/LOG(2.5)

=LOG(5,2)/LOG(2.5,2)

=LOG(5,5)/LOG(2.5,5)

Gir samme verdi: 1.756...

Det er vel noe av det samme prinsippet, uttrykt litt forskjellig.

 

Så det er altså ingen vits i å se på lineære grafer når verdien endres med mer enn 30%?

Eller kan det være fundamentale faktorer som begrenser eksponensiell vekst for hele industrier? Prosentvis økning, blir jo eksponensiell økning selv om den kan være lav i begynnelsen, men vi har jo ikke uendelig med naturressurser og olje, og "verden blir mindre og mindre"..

Har jobbet mest med kortsiktig analyse, så vet ikke mye om log-graf utover det som vanligvis nevnes.

 

Merket meg at bunnen for DJIA i 2009 korresponderer bra med "trend" 1983-1995 i lineær graf, og at bunnene i 2002 og 2009 peker nedover, men kan jo være "synsbedrag" :-)

Link to comment
Share on other sites

Elendig ukentlig måling fra Ecris weekly leading indicators i ettermiddag. Skal vi tro denne - og den treffer bedre enn de fleste - så vil veksten i amerikansk økonomi om få måneder forsvinne. Den spår ikke ny resesjon, eller dobbelt-dip, bare at BNP-veksten på tre prosent fra 1.kvartal fordufter snart. Jeg har solgt meg endel ned i dag.

 

 

WLI Growth Tumbles

Reuters

May 28, 2010

 

(Reuters) - A measure of future U.S. economic growth fell to a 39-week low in the latest week, pointing to a slowdown in economic growth, a research group said on Friday.

 

The Economic Cycle Research Institute, a New York-based independent forecasting group, said its Weekly Leading Index fell to 125.6 in the week ended May 21, down from a revised 127.2 the previous week, originally reported as 127.3.

 

That was the lowest level since Aug. 21, 2009, when the index stood at 125.3.

 

The index's annualized growth rate tumbled to a 47-week low of 5.1 percent from 9.0 percent a week ago. That's the worst level since June 26, 2009, when it stood at 4.6 percent.

 

"The downturn in WLI growth evident since early 2010 has recently intensified, so it should be no surprise when U.S. economic growth slows noticeably in the months ahead," said Lakshman Achuthan, managing director of ECRI.

Link to comment
Share on other sites

Elendig ukentlig måling fra Ecris weekly leading indicators i ettermiddag. Skal vi tro denne - og den treffer bedre enn de fleste - så vil veksten i amerikansk økonomi om få måneder forsvinne. Den spår ikke ny resesjon, eller dobbelt-dip, bare at BNP-veksten på tre prosent fra 1.kvartal fordufter snart. Jeg har solgt meg endel ned i dag.

 

 

... skipping ...

 

 

 

 

@LinPao

 

Jeg tror at markedet har diskontert inn verre ting enn overnevnte, nemlig en mulig finanskrise nummer 2 på grunn av PIGS. Jeg tar nå en sjanse på at korreksjonen vi er inne i er en typisk ABC korreksjon med topp1, bunn1, topp2, bunn2 på 26Apr, 6mai, 15mai, 25mai. For chart se for eksempel http://stockcharts.c...t?obj=ID3398609

 

Som Teknikeren har nevnt når topp2-bunn2 = topp1-bunn1, da er korreksjonen over. Jeg er derfor bull de neste par månedene og går nå 60% inn på mandag og all-in når den nedgående trenden brytes, :-).

 

Hva er deres synspunkter Tekniker'n og liberatorium?

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

@LinPao

 

Jeg tror at markedet har diskontert inn verre ting enn overnevnte, nemlig en mulig finanskrise nummer 2 på grunn av PIGS. Jeg tar nå en sjanse på at korreksjonen vi er inne i er en typisk ABC korreksjon med topp1, bunn1, topp2, bunn2 på 26Apr, 6mai, 15mai, 25mai.

 

@LuKi

 

OK, Ecri varsler her ingen ny finanskrise. Men de varsler noe som er verre enn de korreksjonene vi har hatt de siste 12 månedene. Jeg tror vi kan komme oss ut av dagens korreksjon innen 20.juni - altså at DJ nærmer seg 11 200 innen tre uker. Da har vi trolig fortsatt ikke møtt de mer langvarige problemene som Ecris varsler.

 

Men dette blir som en tøff forbikjøring på en enkel landevei. Vi må raskt forbi bilen foran før vi treffer den møtende traileren. Krysspunktet kan i verste fall skje i juni, men trolig først i juli. Jeg er fortsatt all inn, og vel så det, men tør ikke lenger å gire så heroisk.

Link to comment
Share on other sites

" - The current GULF OIL SPILL might be one of the Worst in History. Keep an eye on 2 stocks. On the short side BP is Responsible for paying for the very expensive Clean-up of the spill. On the long side NALCO (NLC) makes the Chemicals necessary for clean-up. " Joe K. Reed , Stockcharts.com

Link to comment
Share on other sites

Barton Biggs Says Stock Market Set to 'Pop' in Days

 

That bullish market sentiment is shared Templeton's Mark Mobius. He's still bullish on the BRIC's and sees the slump as a "correction" in a bull market: "Despite the fact that a lot of people think that we are entering into a bear market, we don't believe so," he was quoted as saying on Wednesday this week.

Link to comment
Share on other sites

50ma weekly på DOW ser også fortsatt ut til å holde som støtte.

Ligger nå på 10039. Korreksjonen ser ut til å etablere en bunning-fase,

og det blir spennende å se om indeksen kan ta seg opp til 200ma daily snart igjen og bryte denne, som ligger på 10289.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen! Hyggelig å se dere igjen!

 

Når Stein Ove Haugen publiserer denne, da er det på tide å kjøpe!

 

Link

 

 

Hei Fred - enig og uenig. Jeg er enig i at Stein Ove Haugen kronisk har bommet på aksjemarkedet siden november ´08 da han spådde at Oslo Børs skal videre ned til 150. Han har ikke skjønt at aksjemarkedet ligger foran og at oppgang gjerne skjer i et hav av dårlige nyheter.

 

Men det er noen som traff på fallet høsten 2008, og oppgangen i 2009. Ikke minst ECRI i New York som bør ha troverdighet. 1.juni var de ikke spesielt optimistiske:

 

(Bloomberg) - The biggest slump in commodities since Lehman Brothers Holdings Inc. collapsed is undermining Wall Street forecasts for accelerating economic growth and higher prices for everything from copper to crude oil.

 

The Journal of Commerce-ECRI commodity index that includes steel, cattle hides, tallow and burlap plunged 57 percent in May, two years after a decline that foreshadowed the worst recession in half a century. The index of 18 industrial materials declined the most since October 2008 as Europe's debt crisis widened and China took steps to curb growth. Osv.

 

Kobberprisene har forøvrig fortsatt med å falle siden Ecri sa dette 1.juni og prisen er nå på 2.9960 (cash)

 

Leading indexen fra sist fredag viste også et påfallende fall som forsterker tendensen fra de siste månedene.

Link to comment
Share on other sites

Synes US-Indeksne viser et klassisk forsøk på å bryte opp av 200ma, daily.

Både SPX og DOW ligger nå oppunder nivåene, og viser fortsatt ikke nok kraft

til å bryte over. 1106 på SPX og 10295 på Dow. Men, når man ser på MACD, er

det en ganske tydelig bullish utvikling synes jeg.

S&P500

Link to comment
Share on other sites

Hei Fred - enig og uenig. Jeg er enig i at Stein Ove Haugen kronisk har bommet på aksjemarkedet siden november ´08 da han spådde at Oslo Børs skal videre ned til 150. Han har ikke skjønt at aksjemarkedet ligger foran og at oppgang gjerne skjer i et hav av dårlige nyheter.

 

Men det er noen som traff på fallet høsten 2008, og oppgangen i 2009. Ikke minst ECRI i New York som bør ha troverdighet. 1.juni var de ikke spesielt optimistiske:

 

(Bloomberg) - The biggest slump in commodities since Lehman Brothers Holdings Inc. collapsed is undermining Wall Street forecasts for accelerating economic growth and higher prices for everything from copper to crude oil.

 

The Journal of Commerce-ECRI commodity index that includes steel, cattle hides, tallow and burlap plunged 57 percent in May, two years after a decline that foreshadowed the worst recession in half a century. The index of 18 industrial materials declined the most since October 2008 as Europe's debt crisis widened and China took steps to curb growth. Osv.

 

Kobberprisene har forøvrig fortsatt med å falle siden Ecri sa dette 1.juni og prisen er nå på 2.9960 (cash)

 

Leading indexen fra sist fredag viste også et påfallende fall som forsterker tendensen fra de siste månedene.

 

Jeg var kanskje litt direkte i mitt innlegg, men jeg blåser egentlig i hvordan Haugen har gjort det siden november 08. Han klarte faktisk å se en hode-skulder-formasjon september 08, men det er ikke poenget. Poenget er at han ukritisk, som de fleste andre (finans)journalister. Han skriver det han hører og ser, mens han lar følelsene strømme ned på tastaturet, uten å tenke seg om. Haugen visste til og med ikke at USA´s eksport til Europa kun er noe sånn som 10 %, slik at Europa-krisen ikke påvirker USA nevneverdig i utgangspunktet.

 

Vi har hatt mange gjeldskriser i land før, i flere hundre år. Argentina er et eksempel, men det var på 2000-tallet. Hvordan gikk det med dem? Jo, se her:

 

post-6960-1275597956,4928_thumb.png

 

Som du ser i chartet til hovedindeksen i Argentina (MerVal Argentina Index) gikk det fint; fra en bunn på rundt 200 poeng til en topp for ikke så lenge siden på ca 2500 poeng. Argentina har kom altså styrket ut av det.

 

Jeg tror Grekerne har lært en lærepenge og vil komme styrket ut av det, de også. Hvorfor skal ikke de klare det? De har jo samme utgangspunkt som alle andre land som har hatt kriser, bortsett fra at de ikke har en egen valuta - men euroen har svekket seg og kommer til å svekke seg enda kraftigere mot de fleste valutaer.

 

Vi ser at mye har falt i det siste. DJIA har falt 10 %, OSEBX har falt litt mer og oljen og mange andre råvarer som du nevner har også fått kjørt seg. Skeptikerne har solgt seg ut, og dem har det vært mange av! Og det er nettopp de (bla) som skal dra dette toget videre etterhvert.

 

Jeg føler meg ganske trygg på at verden ikke skal gå under, hvertfall når "alle" snakker om det - samtidig som USA´s økonomi, som fremdeles er den største, fremdeles peker oppover.

Link to comment
Share on other sites

Pay-rollen økte med 431 000 - noe som er vesentlig høyere enn april-tallene som ble revidert til 268 000. Men dette er også vesentlig lavere enn konsensus forventninger på 500 000. Og hele 411 000 av disse nye er bare midlertidige offentlige stillinger hyra til Census (folketelling?) Men dette visste altså aktørene på forhånd og tippet altså langt høyere enn resultatet på 431 000.

 

Og futtene raser som følge av dette:

 

NEW YORK (MarketWatch) -- U.S. stock futures fell sharply on Friday after the government reported the addition of 431,000 jobs to U.S. payrolls in May. The count was less than the more than 500,000 additional jobs expected by analysts. Off about 60 points before the report, futures for the Dow Jones Industrial Average were down 212 points at 10,046.00. S&P 500 futures were down 24.50 points at 1,079.00. Nasdaq 100 futures were off 40 points at 1,857.75.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fred - du mener du er ganske trygg "når USAs økonomi, som fremdeles er den største, fremdeles peker oppover."

 

- - - - -

 

Det er jo akkurat det vi diskuterer; vil USAs økonomi fortsette å gå oppover? Det vil den alltid til slutt gjøre, også den greske, selv den Argentiske gjorde det, men vil USAs økonomi gå oppover i 2.halvår 2010 og i 2011? Det er det interessante for dagens aksjemarked. Noen er flinkere enn andre til å finne kanarifuglene som forteller om de nærmeste månedene. Hvis metallpriser, rentespreader, nye ordre m.m. utvikler seg feil, så nytter det ikke med tekniske støttepunkter, eller det Sentrum nevner om 200ma, daily eller noe spennende med MACD.

Link to comment
Share on other sites

Fred - du mener du er ganske trygg "når USAs økonomi, som fremdeles er den største, fremdeles peker oppover."

 

- - - - -

 

Det er jo akkurat det vi diskuterer; vil USAs økonomi fortsette å gå oppover? Det vil den alltid til slutt gjøre, også den greske, selv den Argentiske gjorde det, men vil USAs økonomi gå oppover i 2.halvår 2010 og i 2011? Det er det interessante for dagens aksjemarked. Noen er flinkere enn andre til å finne kanarifuglene som forteller om de nærmeste månedene. Hvis metallpriser, rentespreader, nye ordre m.m. utvikler seg feil, så nytter det ikke med tekniske støttepunkter, eller det Sentrum nevner om 200ma, daily eller noe spennende med MACD.

 

Jeg vet at det er fremtidsforventninger som styrer det meste av markedet... Og jeg mener at vi ikke har noen god grunn til å tro at økonomien i USA ikke skal fortsette oppover. De fleste peker på at Hellas vil sette en stopper for det, men jeg tror det er overdrevet, slk det har vært i tidligere tilfeller med for høy nasjonalgjeld.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at økonomien i USA er i vekst osv.. Men fundamentalt har de så ekstremt rævkjørt økonomi, med en helt vanvittig nasjonal gjeld som de aldri i verden kommer til å klare å nedbetale en brøkdel av. Det er rett og slett ikke bærekraftig, og jeg kan ikke forstå hvordan dette skal fungere i det lange løp.

Denne artikkelen dekker det meste om gjelden deres (anbefales).

 

Tragikomisk lesing:

 

..."But hey, if you are feeling especially generous today, the federal government is actually taking online donations that will go towards paying off the national debt. Yes, it is true.

 

Please try to resist the urge to laugh."

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

USA BØRSENE : BUNNEN INNE?

 

Området like under 9.800 for Dow Jones kan være en holdbar bunn

 

Mitt forrige innlegg var 29 april, hvor jeg skrev om min pessimisme på kort sikt. Denne har vist seg å være velbegrunnet, det meste har falt siden. Men til tross for at jeg snudde kortsiktig bear i april, fastholder jeg nå (som i april) min bull-syn på mellomlang og lang sikt. Jeg tror vi nå er ved eller nær en bunn, og at vi slutter dette året med en solid årstopp.

 

Grunnen er enkel: Verdensøkonomien og US-economy er på bedringingens vei. Jeg ser denne saken diskuteres flittig, men faktum er at veksten er der, men den er dessverre noe puslete og ikke i den takten markedet forventer seg. Men at markedet er skuffet og usikker over veksttakten, forandrer ikke det faktum at veksten er der, og at den ventelig vil bedre seg i annet halvår og i 2010. Viktige parametre som GDP, arbeidsledighet, ISM m.m. peker trendmessig riktig vei, men det svake tempoet skaper usikkerhet. Høy statggjeld i enkelte EU-land hjelper kortsiktig heller ikke, men er allikevel neppe noen stor faktor på lengre sikt. Tross alt: De land i EU som sliter med høy statsgjeld, utgjør en liten del av EU`s samlede GDP. Så her er det mye skriking og nervøse investorer som skaper overskrifter, men egentlig er det lite å bry seg med.

 

Teknisk sett nærmer vi oss oversolgte nivåer, med OK avlesninger på momentumindikatorene. Teknisk støtte er like under oss.

 

Så etter å ha vært kortsiktig bear i 40 dager, er det min klare anbefaling at man går inn i markedet her. Dette er en fin kjøpsmulighet.

 

Lykke til!

 

 

Mvh Teknikern

Link to comment
Share on other sites

Hei Fred

 

Hyggelig å se deg her. Virker som hele gjengen fra Stockpro nå er på plass :rolleyes:

 

 

Ellers syns jeg USA gikk greit i dag. Området rundt 9.800 for Dow Jones er med svært høy sannsynlighet en teknisk bunn. Dagen i dag ser ut til å gi ny rekyl derfra på OK volum, og støtteområdet er bekreftet. Nå er det fortsatt et stykke å gå før vi helt kan blåse "faren over". Jeg ser nå gjerne en rask re-etablering over 10.300 for å utløst nok en bekreftelse på at 9.800 var bunnen.

 

Men man gjør neppe mye galt om man kjøper her :cool:

 

 

KLIKK PÅ CHART FOR STØRRE CHART

post-101-12760264685043_thumb.gif

 

Lykke til !

 

Mvh Teknikern

Link to comment
Share on other sites

....

 

 

Ellers syns jeg USA gikk greit i dag. Området rundt 9.800 for Dow Jones er med svært høy sannsynlighet en teknisk bunn. Dagen i dag ser ut til å gi ny rekyl derfra på OK volum, og støtteområdet er bekreftet. Nå er det fortsatt et stykke å gå før vi helt kan blåse "faren over". Jeg ser nå gjerne en rask re-etablering over 10.300 for å utløst nok en bekreftelse på at 9.800 var bunnen.

 

Men man gjør neppe mye galt om man kjøper her

 

 

KLIKK PÅ CHART FOR STØRRE CHART

big.gif

 

 

Mvh Teknikern

 

 

Godt mulig det,....vi endte vel dagen rundt der motstanden ligger nå.....dette kan også ligne på en HS halslinje...

Velger selv å ta det pent og forsiktig for tiden.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

USA BØRSENE : BUNNEN INNE?

 

Området like under 9.800 for Dow Jones kan være en holdbar bunn

 

Mitt forrige innlegg var 29 april, hvor jeg skrev om min pessimisme på kort sikt. Denne har vist seg å være velbegrunnet, det meste har falt siden. Men til tross for at jeg snudde kortsiktig bear i april, fastholder jeg nå (som i april) min bull-syn på mellomlang og lang sikt. Jeg tror vi nå er ved eller nær en bunn, og at vi slutter dette året med en solid årstopp.

 

Grunnen er enkel: Verdensøkonomien og US-economy er på bedringingens vei. Jeg ser denne saken diskuteres flittig, men faktum er at veksten er der, men den er dessverre noe puslete og ikke i den takten markedet forventer seg. Men at markedet er skuffet og usikker over veksttakten, forandrer ikke det faktum at veksten er der, og at den ventelig vil bedre seg i annet halvår og i 2010. Viktige parametre som GDP, arbeidsledighet, ISM m.m. peker trendmessig riktig vei, men det svake tempoet skaper usikkerhet. Høy statggjeld i enkelte EU-land hjelper kortsiktig heller ikke, men er allikevel neppe noen stor faktor på lengre sikt. Tross alt: De land i EU som sliter med høy statsgjeld, utgjør en liten del av EU`s samlede GDP. Så her er det mye skriking og nervøse investorer som skaper overskrifter, men egentlig er det lite å bry seg med.

 

Teknisk sett nærmer vi oss oversolgte nivåer, med OK avlesninger på momentumindikatorene. Teknisk støtte er like under oss.

 

Så etter å ha vært kortsiktig bear i 40 dager, er det min klare anbefaling at man går inn i markedet her. Dette er en fin kjøpsmulighet.

 

Lykke til!

 

 

Mvh Teknikern

 

 

Hei Teknikern - rent TA-messig skjønner jeg godt hva du skriver og denne bunnen rundt 9 800 har nå vært testet til de grader. Men det tror jeg ikke hjelper hvis de fundamentale forholdene er verre enn det du beskriver. Du skriver bl.a.:

 

"(...) at markedet er skuffet og usikker over veksttakten, forandrer ikke det faktum at veksten er der, og at den ventelig vil bedre seg i annet halvår og i 2010."

 

Det er nettopp her det ligger - vil veksten bedre seg i neste halvår og 2011? Du begrunner dette med GDP, arbeidsledighet, ISM m.m. peker trendmessig riktig vei. Men gamle BNP-tall og ledighetstall for mai forteller vel ikke så mye om framtiden? Er ikke leading indicators mer interessante som kreditt-spreader, kobberpris, kredittflyten, ordrereserve og alt det andre du kjenner bedre til enn de fleste. Disse viser riktignok ingen dobbelt-dip, bortsett fra i bl.a. Spania, men en vekst som vil nærme seg null på slutten av året. Dette vil etter hvert skuffe markedene når dette etter hvert blir rapportert.

 

Jeg er enig i at den greske gjelden i seg selv ikke vil forandre det store bildet. Men noe helt annet er at EU-landene i løpet av få uker går over fra å bruke gassen til bremsen. De store som Tyskland, Storbritannia med flere konkurrerer nå nærmest om hvem som kutter mest i budsjettene. Det er veldig bra at de får orden på sine underskudd, men hva skjer med realøkonomien i Europa de nærmeste halvårene som følge av dette? Her offentliggjøres daglig nyheter om kutt mens kobberprisen faller samtidig.

 

Uansett er det spennende - og vanligvis får du rett T - men du har ofte ligget noen kvartaler for tidlig ute i løypa.

 

Ha en god dag!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...