Jump to content

USA******** Dow Jones - SPX - Nasdaq


Recommended Posts

Hei igjen.

 

Enig at det ikke ser spesielt bra ut nå, men vi må ikke glemme at vi også hadde falske HS-er i USA fjor sommer også. Dessuten har Eur/usd etablert en OHS ser det ut til. Som vi alle vet er valutamarkedets bevegelser mer troverdig enn aksjemarkedet pga mye høyere aktivitet - spesielt nå på sommern.

 

 

Enig. Veldig mange trekker frem denne HS-formasjonen, men tar ikke i betraktning den sterke oppgangen siste året som også Teknikern påpeker. Mange enkeltaksjer /risikoaksjer) har gått denne veien med sterke tilbakefall, men for en index så tror jeg det ikke er så lett å trekke en bastant konklusjon basert på noen konturer. Nyhetsbildet forsterker følelsen av at det skal komme fall, men det er fort gjort å bli tatt på senga her. Indexer er oversolgte, og støtten på USA indexer er ikke brutt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 398
  • Created
  • Last Reply

WASHINGTON (MarketWatch) -- Total job growth dropped in June for the first time this year due as a quarter million temporary census workers were laid off, the Labor Department said Friday. Private sector payrolls expanded by a modest 83,000 in June lower than the 115,000 gain expected by economists surveyed by MarketWatch. The unemployment rate dropped to 9.5% in June from 9.7% in the previous month. This is the lowest level since July 2009. There was a sharp 652,000 decline in the labor force in June. Economists had expected the unemployment rate to remain steady. Average hourly earnings were flat in June. Economists had been expecting a 0.2% gain. Earnings are up 1.7% in the past year. The average workweek was 34.1 hours.

 

Ser futtene er litt i villrede, mens Oslo reagerte sterkt i starten.

Link to comment
Share on other sites

Double dip - double dip - double dip. Ordet er nå på alles lepper.

Skal la være å ramse opp alle såkalte økonomieksperter rundt om på kloden som nå prediker dette. Meningmann har nå fått det inn med t-sje og har hamstret bear. Frykten råder, og kaoset er total. Men er det grunn til å frykte dette?

 

Visstnok ikke. Denne artikkelen underbygger bl.a. det som blir hevdet her på tråden, at det tross alt er vekst i verden og at ny double-dip frykten er ubegrunnet.

 

pmi_mfg_jul_10.png

 

No double dip

Link to comment
Share on other sites

Double dip - double dip - double dip. Ordet er nå på alles lepper.

Skal la være å ramse opp alle såkalte økonomieksperter rundt om på kloden som nå prediker dette. Meningmann har nå fått det inn med t-sje og har hamstret bear. Frykten råder, og kaoset er total. Men er det grunn til å frykte dette?

 

Visstnok ikke. Denne artikkelen underbygger bl.a. det som blir hevdet her på tråden, at det tross alt er vekst i verden og at ny double-dip frykten er ubegrunnet.

 

pmi_mfg_jul_10.png

 

No double dip

 

Jeg tror de som har solgt nå har solgt seg ferdig. Ref. bla Biggs. Kan jo forresten ta med at han sier han lett kan ombestemme seg, og kjøpe aksjer igjen - når markedet stiger igjen. Slik som mange andre skeptikere og gjerdesitterne. Og da kan vi sette nye årstopper utover sommeren og høsten.

 

Nå som alle vil ha det til at de skal bli en dobbel dipp, tror jeg det er lurt å gå mot strømmen.

Link to comment
Share on other sites

Ser det kom en Doji på S&P500 ikveld.

candle_dojis.png

 

Investopedia forklarer langbente Doji

Long-legged Doji staken anses å være den mest betydningsfulle når de oppstår under en sterk uptrend eller downtrend. Den langbente Doji antyder at styrkene til tilbud og etterspørsel nærmer likevekt og at et skifte i retning av trenden kan komme.

 

 

Man kan si at vi har vært i sterk ned-trend. Vi fikk også Long Tail på fredag som indikerer at støtten er sterk på disse nivå. Mandagen fulgte opp med høyere bunn. Dette indikerer at det nå vil komme et skifte i trenden.

Noen synspunkter?

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kortsiktig Bear.

 

Fra et rent teknisk synspunkt mener jeg at trenden er nedover med et fullført HS på S&P med target på 940. Se for eksempel på

post-6612-12784792929514_thumb.jpg

(kopiert fra http://stockcharts.c...t?obj=ID3398609 og lagt til halslinjen). I går testet vi bare halslinjen under fra og vendte ned igjen.

 

Mellom langsiktig er jeg derimot Bull, på grunn av Ben Bernanke. Han ønsker ikke å se S&P i 666 igjen og vil komme med flere stimulus pakker og andre tiltak for å hjelpe økonomien.

 

I valget mellom å gjøre det vanskelig men riktig eller lettvint og kortsiktig tar vi mennesker som oftest det siste. Vi kommer til å trykke opp nye penger helt til Fiat penger systemet bryter sammen om ikke alt for mange år.

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

Kortsiktig Bear.

 

Fra et rent teknisk synspunkt mener jeg at trenden er nedover med et fullført HS på S&P med target på 940.

...

...

 

Hilsen,

LuKi

 

Mener du fortsatt dette, og isåfall mener du at vendingen opp nå kun er opp til taket i den fallende trenden?

 

SPX har nå delvis brutt opp igjen av halslinja ved ca 1050, og bear-signalene kan se ut til å være falske.

Link to comment
Share on other sites

Mener du fortsatt dette, og isåfall mener du at vendingen opp nå kun er opp til taket i den fallende trenden?

 

SPX har nå delvis brutt opp igjen av halslinja ved ca 1050, og bear-signalene kan se ut til å være falske.

 

@Sentrum

 

Ja. Det vil være min tradingmodus, for tiden 70% i kontanter og 30% i langsiktige plasseringer, helt til den fallende trenden fra de siste to måneder er brutt.

 

Falsk signal eller ikke, en fullført hode-skulder-formasjon med tydelig brutt halslinje gir litt over 60% sannsynlighet for videre nedgang. Jeg har bestemt meg å være konsekvent på dette, investeringsmessig.

 

Men jeg har, som skrevet før, ingen tror på noen ragnarok på børsen de nærmeste årene, grunnet pengertrykking.

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

en fullført hode-skulder-formasjon med tydelig brutt halslinje gir litt over 60% sannsynlighet for videre nedgang. Jeg har bestemt meg å være konsekvent på dette, investeringsmessig.

 

 

Det er bra du har bestemt deg for dette, men "problemet" er at HS-formasjonene i USA på Dow Jones og S&P 500 aldri har vært "fullført". For at det skal skje må for eksempel Dow jones ned under 9500 (Ca 3% ned fra 9800). Det er altså feil når du hevder at formasjonen er fullført i et innlegg over.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra du har bestemt deg for dette, men "problemet" er at HS-formasjonene i USA på Dow Jones og S&P 500 aldri har vært "fullført". For at det skal skje må for eksempel Dow jones ned under 9500 (Ca 3% ned fra 9800). Det er altså feil når du hevder at formasjonen er fullført i et innlegg over.

 

@Fred

 

Hva som regnes som fullført HS-formasjon varierer. Noen bruker 3% under halslinjen andre mer kortsiktige bruker 2% andre igjen bruker 2-3 dager etter brudd.

 

La oss først se på OBX som er der jeg investerer

post-6612-12786891840479_thumb.jpg

Vi ser av figuren at både 3% og tredagers reglen er oppfylt som man bruker 340 eller skrålinje som halslinjen.

 

Nå la oss diskuterer SP&500.

post-6612-12786899678514_thumb.jpg

 

Her kan halslinjen settes ved 1042 og bruddet stoppet på 1010. Også her er 3% og tredagers reglene oppfylt, om enn bare akkurat.

 

Jeg mener derfor å ha belegg for å skrive at HS-formasjonen på OBX og SP&500 er fullført. Jeg pleier ikke å bruke Dow.

 

På den andre siden har jeg ikke så veldig mye i mot å ha tatt feil her. Det er kjedelig å sitte på sidelinja, :-).

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

Bearish er makrobilledet fortsat:

a) U.S. Weekly Leading Index (WLI) er nu nede i 120,6 (vs 118.2 for 1 år siden)

b) Mich Sentiment - Preliminary er nu nede i 66.5 med outlook 60.6

 

uofm.gif

 

Bullish er derimod det fundamentale mikrobillede. Regnskaberne i denne uge har været bedre end estimaterne, hvilket giver attraktive p/e værdier.

 

Denne uges markedsudvikling bekræfter dermed, at markedet lægger større vægt på nøgletal end regnskabstal !

 

Nogen der har aktuel TA-analyse?

 

Rump

Link to comment
Share on other sites

Et tilbakefall nå, etter siste tids rally kan også sette høyre skulder i en OHS i korreksjonen.

Legger inn et par chart over mere langsiktig utvikling:

 

 

markman20100712a.png

 

markman20100712b.png

 

RSI på DOW ligger nå ned mot tidligere bunnivåer av pullback etter korreksjonsbunn. Hvis det var bunnen vi hadde i slutten av mai, så kan det tenkes at det begynner å nærme seg bunn. Dow har fallt mye tidlig idag, så det er vel ikke utenkelig at det ikke skal lenger ned idag. Men dow har vel støttenivåer rundt 10 000 også.

Link to comment
Share on other sites

Re. Rumpelpot:

............

Nogen der har aktuel TA-analyse?

 

 

 

 

Tja Rump.....denne var ganske interesant: SPX Daily Histogram Speculative Elloitt Wave Count

 

Større volum i går enn dagene i forveien.

 

Lurer litt på hvor langt ned vi skal , hadde vært fint med kommentarer her fra både Liberatorium og Teknikern....og gjerne andre også. smile.gif

 

Ha ei fortsatt fin helg

 

S

Link to comment
Share on other sites

hei dere : )

 

hyggelig å se deg her torvald

skriver lite for tiden, da det er sommer og sol..

men oppdaterer jevnlig chartsamlingen i linken over.

der står det skrevet at target er spx 950 innen 12 august,

og det står jeg fortsatt ved.. tror gårsdagen var siste fakeout,

før teppet rykkes bort under markedet, og ny nedtur starter i dag.

bears har stort sett kapitulert de siste dagene, så settingen er klar.

Link to comment
Share on other sites

Dårlige jobbtall fra USA i ettermiddag. Claimen steg med 22 000 til 479 000 noe som også var godt over ventet (455 000). Dette var det høyeste tallet på 17 uker. Det løpende gjennomsnittet sank med 25 000, men havnet likevel over ventet nivå. Jeg antar at ikke så mange skvetter av dette. Men futtene falt noe. Mer spennende blir det vel i morgen kl.14.30.

Link to comment
Share on other sites

Enig, dårlig jobbtall. På den andre siden begynner leading indicators å røre på seg. ECRIs WLI har siden i vinter spådd svak vekst noe som passer med makrotallene den senere tid. Men nå kan bunnen være nådd her etter 4-5 uker med flate og litt stigende tall. Den årlige veksten er fortsatt katastrofal med minus 10 prosent, men også den begynner å bli bedre. Bør sikkert avvente noen uker til, men i likhet med deg Sharpshoota begynner jeg nå å laste opp med en andel på 33 prosent aksjer, resten cash. Her er Reuters melding i ettermiddag

 

(Reuters) - A measure of future U.S. economic growth rose to a six-week high in the latest week, but held at a level that suggests the recovery will remain sluggish, a research group said on Friday.

 

The Economic Cycle Research Institute, a New York-based independent forecasting group, said its Weekly Leading Index rose to 121.8 in the week ended July 30 from 121.0 the previous week, originally reported at 121.1. That was the highest level since June 18, when it stood at 122.3.

 

The index's annualized growth rate rose to minus 10.3 percent from minus 10.7 percent a week earlier. That was the highest since July 9, when it stood at minus 9.8 percent. "After being essentially flat since late June following a two-month plunge, the WLI has now risen to a six-week high, but a more sustained downturn in the WLI would certainly heighten recession risks." said Lakshman Achuthan, managing director of ECRI.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker vi diskuterte dette rundt den 22. juni, om når vi ville se DOW over 11000 og mot ny årstopp rundt 11200 igjen. Jeg satt et mål på maks 10 uker fra da (22. juni) Interessant å se når vi vil se 11000 igjen, til uka er det er nå gått 7 uker. Indeksene viser altså at dem vil høyere. Med utgangspunkt i 1989, så antok jeg at en korreksjone høyst sannsylig vis ville være over innen 3mnd, da korreksjonen i 1989 har vært en av de med lengst varighet i et bull-marked. Da fikk vi også en 3-drive ned korreksjon, men indeksen var ikke under 200ma dengang.

Interessant også at korreksjonen i USA ble nøyaktig like dyp denne gangen som i 1975 på 14-15%.

smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...