Jump to content

USA******** Dow Jones - SPX - Nasdaq


Recommended Posts

Ja, gutter og jenter.

 

Kanskje på tide å reflektere litt over de siste månedene siden våren?

 

Det er to sentrale ord som beskriver denne perioden:

 

1. Gjelds-europa

2. USA veksttakten

 

Det gikk altså ikke slik alle trodde. Nå er vi på den høyeste noteringen for Oslo børs i år. De fleste råvarene har vært uhyre stabile, som f.eks kopper og olje. Ut i fra enkelte chart er det fortsatt lang vei oppover.

 

USA-indikatorene viser bred optimisme, rentene er lave og oppkjøp skjer på rekke og rad, samt at FED står klare med tiltak ("dont´t fight the fed?").

 

Det hadde vært moro å se hva dere (gjerne de av dere som fortsatt er pessimister) har som kommentar til dette?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 398
  • Created
  • Last Reply

Det hadde vært moro å se hva dere (gjerne de av dere som fortsatt er pessimister) har som kommentar til dette?

 

Ikke noe annet enn at SPX og DOW er overkjøpt og Dollaren er oversolgt, med en divergens i low STO, se figur.

 

post-6612-12872495721494_thumb.jpg

 

Jeg håper vel bare at markedet nå snart gjør en meningsfullt korreksjon, si 10-15%, for å sementere oppgangen. Den siste rallyet har også mistenkelig mange gap ved lavt volum.

 

Som nevnt før, jeg er ikke langsiktig bear og har nytt greit av den siste oppgangen.

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe annet enn at SPX og DOW er overkjøpt og Dollaren er oversolgt, med en divergens i low STO, se figur.

 

post-6612-12872495721494_thumb.jpg

 

Jeg håper vel bare at markedet nå snart gjør en meningsfullt korreksjon, si 10-15%, for å sementere oppgangen. Den siste rallyet har også mistenkelig mange gap ved lavt volum.

 

Som nevnt før, jeg er ikke langsiktig bear og har nytt greit av den siste oppgangen.

 

Hilsen,

LuKi

 

 

Jeg er også stadig optimistisk til børsen på lang sikt, og satser ikke på at det blir noe dypere nedgang før om flere år, men akkurat nå har vi en kraftig oppgang bak oss og de tekniske indikatorene tyder på at børsen kanskje har løpt litt fra seg.. Får vi en korreksjon nå, tror jeg uansett ikke den blir spesielt dyp, og 10.000 på Dow bør ihvertfall holde.

Link to comment
Share on other sites

Får vi en korreksjon nå, tror jeg uansett ikke den blir spesielt dyp, og 10.000 på Dow bør ihvertfall holde.

 

 

 

 

10 000 på Dow? Det merket har vi for lengste løpt fra, til alle som måtte håpe på å "kjøpe når det faller tilbake" på det punktet.

 

 

La meg sitere Haudemann-Andersen:

 

- USA må fortsette å trykke opp penger for å unngå depresjon, og da blir etterhvert pengene verdiløse. Da må investorene inn i gull eller råvarer, eiendom og aksjer, sier han til Finansavisen.

kilde: http://e24.no/boers-...icle3861278.ece

 

Sist gang vi var nær 10 000, i slutt av august, var nok siste gang toget gikk fra den stasjonen. 10-15% korreksjoner ser vi nok ikke med det første, da vi nettopp har hatt en.

Link to comment
Share on other sites

10 000 på Dow? Det merket har vi for lengste løpt fra, til alle som måtte håpe på å "kjøpe når det faller tilbake" på det punktet.

 

 

La meg sitere Haudemann-Andersen:

 

- USA må fortsette å trykke opp penger for å unngå depresjon, og da blir etterhvert pengene verdiløse. Da må investorene inn i gull eller råvarer, eiendom og aksjer, sier han til Finansavisen.

kilde: http://e24.no/boers-...icle3861278.ece

 

Sist gang vi var nær 10 000, i slutt av august, var nok siste gang toget gikk fra den stasjonen. 10-15% korreksjoner ser vi nok ikke med det første, da vi nettopp har hatt en.

 

Hei sveis!

 

Akkurat nå ligger Dow under den fine oppadgående trendlinjen fra september. I tillegg er det negativt kryss i MACD-diagrammet. Selv om det kanskje ikke går rett ned herfra, er korreksjonen med stor grad av sannsynlighet i gangcool.gif

Link to comment
Share on other sites

Hei sveis!

 

Akkurat nå ligger Dow under den fine oppadgående trendlinjen fra september. I tillegg er det negativt kryss i MACD-diagrammet. Selv om det kanskje ikke går rett ned herfra, er korreksjonen med stor grad av sannsynlighet i gangcool.gif

 

Hei!

 

1 teknisk indikator er ikke nok til å fortelle at dette er en korreksjon som kommer til å vare en stund. Men allerede er RSInede på 50-tallet, selvom det ikke har falt spesielt mye fra siste stopp. Det kan jo ikke stige hver dag. Kraftig nedgang herfra, ville jeg ikke satset på. Det er større oppside enn nedside, så man trader seg bare bort hvis man kjøper bear/shorter osv nå, hvis man ikke har spesielt lang erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

1 teknisk indikator er ikke nok til å fortelle at dette er en korreksjon som kommer til å vare en stund. Men allerede er RSInede på 50-tallet, selvom det ikke har falt spesielt mye fra siste stopp. Det kan jo ikke stige hver dag. Kraftig nedgang herfra, ville jeg ikke satset på. Det er større oppside enn nedside, så man trader seg bare bort hvis man kjøper bear/shorter osv nå, hvis man ikke har spesielt lang erfaring med det.

 

Vet ikke om amerikanske børsen har hatt masse omstening, men den norske har nesten 8 milliarder også kraftig ned idag. Så er det et veldig negativt tegn. Eg har tro på ein korreksjon no, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om amerikanske børsen har hatt masse omstening, men den norske har nesten 8 milliarder også kraftig ned idag. Så er det et veldig negativt tegn. Eg har tro på ein korreksjon no, så får vi se.

 

 

Du ønsker å tro det fordi du har solgt NHY aksjene dine eller;) ? Neida. Bare fleip.

 

 

I disse automatiske-stop-loss tider kan ofte endags omsetning være misvisende, på enkelte relativt dårlige børsdager. Dessuten betyr ikke en dag noe for de neste månedene.

Link to comment
Share on other sites

Du ønsker å tro det fordi du har solgt NHY aksjene dine eller;) ? Neida. Bare fleip.

 

 

I disse automatiske-stop-loss tider kan ofte endags omsetning være misvisende, på enkelte relativt dårlige børsdager. Dessuten betyr ikke en dag noe for de neste månedene.

 

Håper jo seffølgeli på nedgang, siden eg har solgt=), kan godt hende eg skifte meining mn da kjøpe eg meg inn igjen og.

Eg går alltid etter det eg tror og håper at eg har rett.

Link to comment
Share on other sites

Kan I se ligheden i de to perioder?

 

http://stockcharts.c...399335&cmd=show[s77373705]&disp=P

 

Interessant :-)

 

Skummelt chart det der..

 

Nå er det "make or break" for børsene slik jeg ser det. Jeg kunne ikke dy meg og har denne uken satset en del på Xact Bear og venter et pullback, men med tett stoploss hvis markedet skulle fortsette himmelferden.

 

Enda en TA på US-indeksene:

 

http://londonftp2.rt...0CMC&aspect=169

Link to comment
Share on other sites

Skummelt chart det der..

 

Nå er det "make or break" for børsene slik jeg ser det. Jeg kunne ikke dy meg og har denne uken satset en del på Xact Bear og venter et pullback, men med tett stoploss hvis markedet skulle fortsette himmelferden.

 

Enda en TA på US-indeksene:

 

http://londonftp2.rt...0CMC&aspect=169

 

 

Venter egentlig bare på en skikkelig test av 11200-11250 og breakout.

200ma weekly på s&p500 tror jeg blir brutt før eller siden denne høsten.

SPX burde følge DOW på dette, og vi burde se brudd opp av 1195 og test av 1220 innen rimelig tid.

Om det fortsetter å være noe volatilt rundt test av årstoppene/q3, så tror jeg det bare medfører litt sunn nedkjøling i overkjøpt sone. Deretter gjenintas bulltrenden.

 

Etter bruddet av 11200, så bærer det videre over 12000p. Mulig det kommer pullback før den tid, men langsiktig burde det bringe indeksen videre langt opp på 12000 og 13000 talletsmile.gif

Vi er utvilsomt i et bull-marked.

Inflasjonsfrykten burde også drive dette videre, og investors flykter til aksjer.

 

Dow Jones World indeks har nærmest brutt over 242, og holder indeksen seg der noen dager til, så er 280 signalisert. Indeksen har også brutt opp av 200ma weekly.

 

Dow Jones World Index

 

Happy investing

Link to comment
Share on other sites

Venter egentlig bare på en skikkelig test av 11200-11250 og breakout.

200ma weekly på s&p500 tror jeg blir brutt før eller siden denne høsten.

SPX burde følge DOW på dette, og vi burde se brudd opp av 1195 og test av 1220 innen rimelig tid.

Om det fortsetter å være noe volatilt rundt test av årstoppene/q3, så tror jeg det bare medfører litt sunn nedkjøling i overkjøpt sone. Deretter gjenintas bulltrenden.

 

Etter bruddet av 11200, så bærer det videre over 12000p. Mulig det kommer pullback før den tid, men langsiktig burde det bringe indeksen videre langt opp på 12000 og 13000 talletsmile.gif

Vi er utvilsomt i et bull-marked.

Inflasjonsfrykten burde også drive dette videre, og investors flykter til aksjer.

 

Dow Jones World indeks har nærmest brutt over 242, og holder indeksen seg der noen dager til, så er 280 signalisert. Indeksen har også brutt opp av 200ma weekly.

 

Dow Jones World Index

 

Happy investing

 

 

Tja, jeg tror ihvertfall en korreksjon er mest sannsynlig i det korte bildet, da indeksene stadig ikke klarer å bryte opp av nivåene du nevner selv på overraskende gode makrotall, som 10%-hoppet i Existing Home Sales. Selv om jeg er enig i at markedet skal opp på sikt, tror jeg vi vil få "sell on news" i neste uke, da jeg tror de kvantitative tiltakene kan bli litt mer puslete enn det markedet nå ser ut til å prise inn. I tillegg er jo indeksene på kraftig overkjøpte nivåer med negative divergenser i flere indekser.

 

En uheldig effekt av de kvantitative tiltakene som få snakker om er jo at det fører til en kraftig stigning i råvareprisene (sjekk f.eks kobber), som fører til at QE virker mot sin hensikt og hemmer veksten. En "super-QE" tror jeg derfor ikke er på trappene, ihvertfall ikke nå på onsdag..

 

Men skulle markedet gå opp på nyhetene som nå kommer kan det bli en "brutal" oppgang, som du skisserer, så kanskje det er like greit å sitte i cash da det er såpass usikkert.. Blir det et skikkelig brudd opp på 10200 på Dow, vil korreksjonsrisikoen dempes kraftig.

Link to comment
Share on other sites

..... I tillegg er jo indeksene på kraftig overkjøpte nivåer med negative divergenser i flere indekser.

 

Tja, så veldig kraftig overkjøpte vil jeg vel ikke si de er. De har vært mer overkjøpte før, bl.a. i våres da DOW nådde 11200 første gangen. Det er endel å gå på før RSI ligger så høyt og osgå over en slik lengre periode som da.

Men, etter en kontinuerlig oppgang siden 9600 (med unntak av et pullback fra ca 10700 til 10000 (intradag), så er det vel heller ikke noe å si på om det kommer et nytt pullback. Anser det da som nye kjøpsanledinger i Bull-Markedet.

 

Men skulle markedet gå opp på nyhetene som nå kommer kan det bli en "brutal" oppgang, som du skisserer, så kanskje det er like greit å sitte i cash da det er såpass usikkert.. Blir det et skikkelig brudd opp på 10200 på Dow, vil korreksjonsrisikoen dempes kraftig.

 

Man kan sikkert sitte i cash, men om man sitter i selskaper som er solide og er vekst-selskaper, så burde det ikke være noen grunn til panikk:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er lovende for dagene framover, Sentrum. Men kan du laste inn mer enn du allerede har gjort? Jeg har nådd min limit allerede.

 

 

Diagrammet viser litt om oddsen for videre retning de neste månedene.

Det er nok alltid lurt å ha en viss posjon cash tilgjengelig.

Jeg kan vel si at jeg har tilfredsstillende andel av totalen plassert.

Av erfaring vil jeg si at det alltid er lurt å ha noe cash, da det som oftest kommer

kjøpsanleding der man minst aner det. Kanskje er markedet litt mettet akkurat i disse dager, det virker som man avventer litt før QE2.

 

Vedlegger 11 huskeregler fra Warren Buffet

 

1. Learn from experience.

2. Be suspicious of the motives of people on Wall Street – “Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls-Royce to get advice from those who take the subway.”

3. Don’t be blinded by past performance of a company – “The investor of today does not profit from yesterday’s growth.”

4. Don’t buy into industries whose future performance is difficult to forecast – “I look for businesses in which I think I can predict what they’re going to look like in ten to fifteen years’ time.”

5. Shun any business that is complex and hard to understand – “I want to be able to explain my mistakes. This means I do only the things I completely understand.”

6. Be suspicious of any deal that is widely applauded at the time – “You may pay a very high price in the stock market for a cheery consensus.”

7. Exploit freak conditions that lead even great companies being marked down – “Great opportunities come around when excellent companies are surrounded by unusual circumstances that cause the stock to be misappraisal.”

8. Buy when others are too terrified to – “I buy the stocks when lemmings are headed the other way.”

9. Harness the imperfections and inefficiencies of the stock market which occasionally underprices assets dramatically – “I’d be a bum on the street with a tin cup if the markets were efficient.”

10. When you take a bet, have the courage to do it with meaningful amounts of money – “I can spend money faster than Imelda Marcos when things are right.”

11. Buy businesses at sensible prices – “Our method is very simple. We just try to buy businesses with good-to-superb underlying economics run by honest and able people and buy them at sensible prices. That’s all I’m trying to do.”

 

 

Link to comment
Share on other sites

midterm.jpg

 

Hm. Selv om jeg er enig med deg at vi kommer til å få en fin nyttårsrally og bra start på markedet neste år så har tror jeg på en teknisk korreksjon før denne store oppgangen. US dollar er oversolgt, oppgangen i de amerikanske markene ser ikke ut til å ha nok kraft til å bryte en viktig motstand like over dagens nivå, samt en del bear-divergenser har blitt dannet. Så med mindre QE2 blir høyere enn $1.000.000.000.000 og skal effektiviseres temmelig fort skal vi ned en liten tur!

 

Mer interessant. Grafen over forklarer hvorfor USA er i den elendige forfatningen den er i dag, økonomisk. For å bli valgt må de folkevalgte rett og slett love skattelette, mindre restriksjoner, mer offentlig forbruk... Altså ting som gjør folket og aksjemarkedene glade, brød og sirkus.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bare holder denne litt varm. Kanskje kommer det litt pullback nå, som mange har gått å ventet på. I såfall kan man vel bl.a. forvente test årstoppen på dow (11200).

Indekser er overkjøpte nå, men ofte trenger ikke tilbakefallet være så dramatisk for å få kjøla ned litt.

Link to comment
Share on other sites

Sentrum - du fikk i hvert fall rett i at Dow Jones skulle over 11 000, ikke alle trodde det. Timingen er som vanlig svært krevende. Jeg ser folk venter seg en korreksjon senere i november og så et nytt rally i desember og januar. Rallyet kan like gjerne fortsette inn i desember med en korreksjon i januar. Jeg vet at januar historisk har vært en sterk måned. På samme måte som september skal være en svak måned og hvor vi i år opplevde det motsatte. Det hele koker ned til; skal markedet fortsette å stige de nærmeste månedene? Det tror vel de fleste her.

 

Ikke minst var den grafen som viste utviklingen i USA etter alle mellomvalgene siden 1942 svært oppløftende. Også her er det sikkert unntak, men tendensen var svært entydig.

Link to comment
Share on other sites

@Linpiao

Hei.

Jeg synes også dette innlegget fortjener å bli løftet frem. Forkorter det ned noe her.

 

.

 

 

USA BØRSENE : BUNNEN INNE?

 

Området like under 9.800 for Dow Jones kan være en holdbar bunn

 

Mitt forrige innlegg var 29 april, hvor jeg skrev om min pessimisme på kort sikt. Denne har vist seg å være velbegrunnet, det meste har falt siden. Men til tross for at jeg snudde kortsiktig bear i april, fastholder jeg nå (som i april) min bull-syn på mellomlang og lang sikt. Jeg tror vi nå er ved eller nær en bunn, og at vi slutter dette året med en solid årstopp.

 

......

......

 

Teknisk sett nærmer vi oss oversolgte nivåer, med OK avlesninger på momentumindikatorene. Teknisk støtte er like under oss.

 

Så etter å ha vært kortsiktig bear i 40 dager, er det min klare anbefaling at man går inn i markedet her. Dette er en fin kjøpsmulighet.

 

Lykke til!

 

Mvh Teknikern

_________________________

 

Det er flere nivåer på oppsiden nå som har stått for "fall" hvis en kan si det slik.

Dette skjer normalt ikke hvis økonomien fortsatt er i dyp krise. Signalene er fortsatt videre oppgang, men vi vet jo at det er naturlig med pauser underveis.

Det er tydelig at USA nå er i en slik "pause".

I dag så vi en voldsom skrell i Cisco Systems, men det så ikke ut til å utløse den store frykten i annet en aksjen selv.

 

JM110820101.gif

 

Grafen over forteller også hva som skjedde på 90-tallet da fed pumpet penger inn i systemet.

Link to comment
Share on other sites

DOW nede å tester 11200 området. Spørsmålet blir om dette allerede er nok pullback for denne gang. Registrerer at flere venter en korreksjon nå.

RSI på DOW er allerede nede på 54, og hva skal trigge videre nedgang?

 

Hvis 11200 holder for nå kan rallyet snart være igang. Hvis ikke har vi 10950 som et støttenivå ifm 200ma weekly.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...