Jump to content

USA******** Dow Jones - SPX - Nasdaq


Recommended Posts

Det blir ikke rare korreksjonen. Artig å lese Teknikern igjen, nesten profetisk sett i ettertid. Han kunne bomme på timingen, men er god på retningen. Dagens weekly leading indicators fra Ecri er de beste siden mai. For meg er det viktigere enn oppstusset rundt G-20 som er glemt i overmorgen. Jeg laster litt mer opp mandag morgen på relativt lave kurser ved den mini-korreksjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 398
  • Created
  • Last Reply

Var det hele korreksjonen? Fallet på DJ fra begynnelsen av måneden til i går var på drøye 400 poeng. Inntil i kveld er nesten halvparten blitt hentet opp igjen. Hvis korreksjonen er over er den i tilfelle langt mindre enn de to vi hadde i juni og august. Vi får se om fallet ned mot 10 700 begynner i morgen eller mandag.

Link to comment
Share on other sites

Var det hele korreksjonen? Fallet på DJ fra begynnelsen av måneden til i går var på drøye 400 poeng. Inntil i kveld er nesten halvparten blitt hentet opp igjen. Hvis korreksjonen er over er den i tilfelle langt mindre enn de to vi hadde i juni og august. Vi får se om fallet ned mot 10 700 begynner i morgen eller mandag.

 

 

Hvorfor forventet du en større korreksjon? Hvorfor sitter du å venter sånn på et fall dit ? Kan du ikke bare kjøpe og ri bølgen. Markedet skal opp uansett frem mot nyttår og neste år; så man kan like godt kjøpe nå, hvis man vil kjøpe. Selv om markedet ikke er langt fra årstopp, er RSI=50 og det ser ut til at man er nede for å hente krefter for en ny periode med mer oppgang, innen ikke så alt for lang tid.

 

Hvorfor kjøpe?

 

* Markedet tar en pustepause

* Momentumindikatorer er greie

* Folk begynner igjen å skrike om Europa (små økonomier som Irland), selvom det ikke har noen innvirkning på verdensøkonomien.

* Tall fra USA fortsetter å bedre seg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor forventet du en større korreksjon? Hvorfor sitter du å venter sånn på et fall dit ? Kan du ikke bare kjøpe og ri bølgen. Markedet skal opp uansett frem mot nyttår og neste år; så man kan like godt kjøpe nå, hvis man vil kjøpe. Selv om markedet ikke er langt fra årstopp, er RSI=50 og det ser ut til at man er nede for å hente krefter for en ny periode med mer oppgang, innen ikke så alt for lang tid.

 

Hvorfor kjøpe?

 

* Markedet tar en pustepause

* Momentumindikatorer er greie

* Folk begynner igjen å skrike om Europa (små økonomier som Irland), selvom det ikke har noen innvirkning på verdensøkonomien.

* Tall fra USA fortsetter å bedre seg

 

Hei Fred!

 

Jeg har allerede en stund vært lastet til ripa med full gearing. Dermed skjønner du at jeg håper at korreksjonen allerede er over, selv om det neppe spiller noen rolle om noen måneder, som du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Hvad tænker I om Low inden årets udgang? (og High?)

 

Resist the urge to go long until daily-Full STO drops below 20:

&disp=P"]http://stockcharts.com

 

Strong Sell i DOW hourly:

http://www.forexpros.com/indices/dj-30-technical

 

Der vil være support omkring 10.750:

post-4056-1290447799,3302_thumb.jpg

 

Er der flere support-levels, vi bør være opmærksomme på?

 

Rump

Link to comment
Share on other sites

Hvad tænker I om Low inden årets udgang? (og High?)

 

Er der flere support-levels, vi bør være opmærksomme på?

 

Rump

 

 

Så langt virker 50ma på USA indeksene å være bra støtte, og synes indeksene trender oppover med 50MA kurven. Hvis det ikke bryter under denne nå, så tror jeg videre nedgang kan avlyses. Det gjenstår å se om det kommer en siste ned, i dette pullpack.

Kan tenkes at mange blir tatt på senga, da man forventer seg litt større korreksjon, da den først er i gang men ikke alltid går ting som forventet wink.gif

 

Dow Jones 50ma støtte

Link to comment
Share on other sites

JM112220104.jpg

 

 

Etter mellomvalget i USA høsten 1995, så falt Indeksene noe tilbake kortisktig.

Deretter kom et massivt bull-run. Kan vi oppleve dette déjà vu?

Ikke umulig det....

 

Du mener mellomvalget i 1994? Men poenget er mye av det samme. Det er blitt vist her på tråden tidligere at det etter mellomvalgene helt siden 1942 har vært en klar tendens til sterk oppgang månedene etterpå. Lover godt.

Link to comment
Share on other sites

Ja 1994, det gikk litt fort.

Er det bunnen vi ser ikveld da, og bunnen vi så på OSE idag?

 

399.99 sluttet Hovedindeksen på. Kan gjerne ha vært bunnen for nå. Spennende tider i møte.

 

Hvis 400 blir brutt, kan det fort gå et par-tre prosenter til, men jeg tror likevel dette er en fin kjøpsmulighet. Volumene er lave, og 1175-nivået på S&P500 ser ut til å holde fint.

Link to comment
Share on other sites

Hvis 400 blir brutt, kan det fort gå et par-tre prosenter til, men jeg tror likevel dette er en fin kjøpsmulighet. Volumene er lave, og 1175-nivået på S&P500 ser ut til å holde fint.

 

Ved en teknisk korreksjon, så har hovedindeksen nedre støtte på 393p. Investtech skriver:

 

Hovedindeksen har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Indeksen ga imidlertid kjøpssignal fra en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 381 poeng. Videre oppgang til 447 poeng eller mer er signalisert. Indeksen har brutt et støttenivå på kort sikt og gitt salgssignal fra kortsiktig trading range. Indeksen ligger mellom støtten ved ca 393 poeng og motstanden ved ca 416 poeng og etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Indeksen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt

--

Det er herfra 1,5% nedside igjen til dette. Men det gjenstår å se hva avslutning av dagen blir. 1175-nivået ser fortsatt ut til å holde, også på futten. Dette krigs-opptrinnet i Korea er vel typiske innslag i den pågående korreksjonen som går på at indekser har vært overkjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå ikke kommet over gårsdagens knalltall fra det amerikanske arbeidsmarkedet der "claimen" - søknader om ledighetstrygd - var den laveste siden sommeren ´08. Endelig løsnet det. Samtidig som leading indicators er klart positive, og Korea-halvøya ikke eksploderer, da går det vel nordøstover mot jul?

Link to comment
Share on other sites

DOW nede å tester 11200 området. Spørsmålet blir om dette allerede er nok pullback for denne gang. Registrerer at flere venter en korreksjon nå.

RSI på DOW er allerede nede på 54, og hva skal trigge videre nedgang?

 

Hvis 11200 holder for nå kan rallyet snart være igang. Hvis ikke har vi 10950 som et støttenivå ifm 200ma weekly.

 

 

Siterer meg selv. Det kan se ut som om Dow fant støtte på 200ma weekly. For tiden 10935.

I det siste har det vært mye positivt mhp den fundamantale økonomien i USA.

I tillegg til det du nevner, LinPiao så kom det jo idag inn gledelige tall både fra Chicago PMI og Consumer Confidence.

Weekly leading indeks fra fredag viste også oppgang til 126.4

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

MarketWatch) — The U.S. economy added a less-than-expected 103,000 jobs in the final month of 2010, but the nation's unemployment rate fell to 9.4% and touched the lowest level in a year and a half, the Labor Department reported Friday

 

...allikevel ser det ikke ut til at markedet kjøper dette i kveld....laber respons...

 

(MarketWatch) — Wall Street’s tepid response to an astonishingly strong reading of the labor market, for whatever reason, may be a warning that it is time to start preparing for a pullback

 

...noen sier vi kan forvente pullback, ikke for å være negativ.....men godt mulig det hvis man sjekker EUR/USD chartet (se i USD-topicen) ...mener jeg ser en HS formasjon der....og vi har også en dobbel-topp i GLD.

Så en liten korreksjon ned er godt mulig spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er endel snakk om korreksjon i diverse kretser. Hoveargumentet er at "det har steget mye" og derfor er modent for lite tilbakeslag. Alle vet vel at alt ikke går rett opp hele tiden, men jeg tror ikke at det skal korrigere kun pga at det har gjordt det før siste par åra når indeksene har kommet opp i overkjøpt område. Små pullback er jo naturlig, og bl.a. hovedindeksen på OB falt tilbake fra 445 til 435. Hovedindeksen har møtt noe motstand der ved 76,4% retracement av fallet fra All time high. Har lyst å ta eksempelet fra 1995 som ble nevnt lenger opp, da dow jones steg fra 3700p til 5200p i løpet av det året. Indeksen nådde 4000p tidlig i -94 og var da overkjøpt. Da det brøt opp av 4000 i mars -95 så steg den med 30% resten av året, med en liten korreksjon i Juli / August.

 

Jeg trekker en paralell med dagens brudd opp av 11200-11400 området i indeksen.

 

Dow Jones 1995:

 

_http://stockcharts.com/c-sc/sc?s=$INDU&p=D&st=1993-01-01&en=1996-01-01&i=t68694348969&r=5389

 

Indeksen i 95 kom opp i overkjøpt område ved 4000 område og holdt seg der i flere måneder. Med vekstutsiktene for 2011 og stadigt forbedrede makro-tall og bedre enn ventet resultater og tall, kan det ikke utelukkes et lignende scenarie for 2011. Men, det kan jo tenkes at det kan komme "uforutsette" hendelser som vil sende ekstra frykt inn i markedene, men jeg tror ikke helt på at det skal korrigere kun for å korrigere slik at tradere kan få en billigere inngang i markedet... (selv om alt kanskje i teorien er mulig)

Link to comment
Share on other sites

Hei, Indeksene er overkjøpte, har vært det en stund nå. Begynner også nå å tro at det kan komme en form for reaksjon til nedsiden i løpet av noen dager/uke. Det er kun 1.2% opp til 12 000 på dow, og sentimentet er svært bullish. Mange tror kanskje at 12 000 er naturlig target før korreksjon, men kanskje det skal snu rett under(?)

VIX "sover" ned mot 15 og tradere og investors nærmer seg "overkomfortable" med stemningen i markedet.

 

Dow jones er i utgangspunktet fair priset: P/E skal være på ca 14,7 mot "snittet" siste 10 årene som ligger på 14 vil, kanskje bety at indeksen er "overvalued" med tanke på dette. En annen faktorer som price-to-cash flow skal også vise "overvalued" indeks, men to andre målefaktorer som price-to-book value og dividende yield ratio skal vise "undervalued". Totalt skal dette vise at Dow ligger omtrent der den skal ihh til riktig prising, men er på vei opp i "overvalued" område.

 

Kanskje skal indeksen ned i "undervalued" område igjen?

 

Oslo Børs virker å slite litt med å komme seg videre over 444-445 nivået.

Trengs det mere krefter eller fortsatt konsolidering. I følge investtech er 447 eller mer signalisert i indeksen.

 

Det er vel da "the real test" av støttenivåene som er neste scenario hvis det skulle komme reaksjon til nedsiden. Ser bra ut mhp råvarer og diverse. Men bl.a. olja nærmer seg vel et lite motstandsområde hvis ikke spekulanter kjører den videre.

Den som lever får se. rolleyes.gif

 

mvh S

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Bra innlegg Sentrum. VIX-indeksen ned godt under 20 i USA og en implisitt volatilitet i opsjonspremiene på Oslo Børs ned mot 10% skulle virke betryggende, men det er jo kanskje i denne over-komfortable sonen at ting plutselig kan gi en dramatisk vending.

 

Motsatt ser en i allefall i Norge at Put/call ratio har doblet seg fra 1 til 2 siste 30 dager i Oslo, så noen ser kanskje ut til å ha litt frykt for å miste urealisert gevinst?

 

I USA synes jeg vi nå er vitne til tidenes eksperiment, gjennom den stadig trykkingen av nye dollar, populært og mye mindre dramatisk benevt som "Quatitative Eases".

 

Jeg tror vi med dette eksperiment som bidragsyter er vitne til et historisk paradigmeskifte i den økonomiske verdenshistorien: USA's rolle som toneangivende og verdensledende økonomisk stormakt vil i løpet av dette ti-året være overtatt av Kina, med India og Brasil følgende på.

 

Men Dow Jones stiger i øyeblikket ufortrødent videre.. og etter hva jeg leser så er det mye utenladske penger bak den siste delen av denne oppgangen...

 

Vi får se, i April i fjor tok det mindre enn en måned før VIX-en steg fra 15 til 45....selv om det fortsatt er moderat i forhold til VIX på over 80 høsten 2008...

 

Det som er sikkert, er at når VIX-en først "våkner", så stiger den brutalt fort.... Det er da det gjelder å være rask på labben med å likvidere longposisjoner og shorte indeksen eller de "ledende" taperaksjene...jeg gjorde ikke det i april i fjor... men jeg var tom for longposisjoner høsten 2008.... lucky me... :wink:

 

Good luck foran neste eksplosjon i VIX-en, når den enn måtte komme :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

....også gikk det ikke et døgn engang, før VIX-en gjør et voksent sprang oppover på en handledag på hele 10% til 17,5.....

 

Falsk alarm, eller? Nivået er jo fortsatt under 20.....

 

Best å være på alerten nå...

 

 

50ma på VIX viste seg å være motstand den 10 desember, og tror vel egentlig ikke på noe "eksplosjon" oppover, men en ny test av 50ma (18.23) kan vel ikke utelukkes.

 

En reaksjon opp til 200ma (23.03) ville vært litt overraskende.

Kjøperpresset på dow har holdt seg bra og sitgende.

Oslo børs har vel kun ventet på en mulighet til å ta seg en pust i bakken, siden den ikke klarte klatre videre over 444-446 området.

Tror ikke på noe stort tilbakefall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...