Jump to content

USA******** Dow Jones - SPX - Nasdaq


Recommended Posts

Hei LinPiao

 

Takk for godt innlegg (som vanlig fra din side) :smile:

 

Når det gjelder Hellas, tror jeg landets andel av EU`s totale GDP utgjør ca. 1,5%. Med andre ord ingenting. Slå gjerne Hellas konkurs for min del, det forandrer ikke mitt bullsyn for aksjemarkedet.

 

Nå tror jeg ikke Hellas blir noe konkursbo, heller ikke Portugal, Spania eller England. Men det er nok et faktum, at det er mer følelser og frykt som nå regjerer i aksjemarkedet, sammen med "dramatiske" avisoppslag, enn det er realøkonomiske vurderinger som har gitt siste tids korreksjon ned i aksjekursene. Korreksjonen bak oss var dessuten av det enkle slaget å forutse, og flere skribenter forutså den.

 

 

Sammenlikningen enkelte trekker til Argentina er absurd. Argentina hadde hyperinflasjon, og pengeverdien falt dag for dag. I OECD-området nå er det motsatt, altså at inflasjonen egentlig er for lav, og aktiviteten noe puslete. Altså det motsatte av Argentina. Sammenlikningen er derfor helt uten substans og dermed irr-relevant. Men det at noen kommer trekkende med Argentina-krisen, er jo et godt eksempel på hvordan frykten råder, selv om sammenlikningen er Argentina-EU er komplett skrivebom. Sammenlikner man Argentina og USA er man enda lengre ut på jordet, men det får bli en annen sak.

 

Et utvikling vi garantert vil se er følgende, noe som knapt noen fokuserer på i dag: For det er riktig at en rekke land nå har høyere statgjeld i andel av GDP, enn det som har vært vanlig i etterkant av tidligere resesjoner. Alle snakker om at her må det strammes inn i budsjettene, og det kommer nok.

 

Men jeg ser knapt noen som fokuserer på noe som er like opplagt: For hva skjer når en stat (eller husholdning) må stramme inn livrema? Jo, man reduserer budsjettene, og man selger selvsagt også unna aktiva. Dette siste har ingen fokus på, men det vil naturligvis komme.

 

Statsminister Margareth Thatcher gjorde det med sucsess i England, og mang en regjering vil tvinges til privatisering og salg av øvrige aktiva. Dette er en god og sunn utvikling, også for aksjemarkedet på lengre sikt. Fokus bør altså ikke kun ligge på budsjett og virkningene av det. Budsjettkuttene kan faktisk bli mindre enn det alle tror i dag, da salg av aktivia kan bli en joker. Videre vil jo økonomisk vekskt spise opp deler av underskuddet. Men kutt kommer uansett, men nå overfokuserer man voldsomt på størrelse og konsekvenser av disse.

 

Vel, ingen har en fasit, men det er jo interessant å følge med. USA-børsene er på viktig støtte rundt 9.800 , og mye tyder på oppgang herfra i ukene fremover. Men jeg har tatt feil før :cool:

 

 

Snakkes

 

 

 

Mvh Teknikern

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 398
  • Created
  • Last Reply

Nå er dette en tråd for USA, men børsene her hjemme er jo prisgitt hva som skjer i USA.

Jeg ser at 50ma ser ut til å krysse 200ma fra oversiden. Normalt er dette ikke så bullish.plothistory.php?paper=OSEBX&exchange=OSE&from=&to=&period=&scale=linear&linewidth=1&height=250&width=500&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD-ON=&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD=14&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD2-ON=on&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD2=50&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD3-ON=on&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD3=200&p_FORMAT.FORMAT=lines&tas=WEIGHTED-MEAN,FORMAT,

 

Jeg lurer på om Tekniker`n eller andre kan gi noen kommentarer på dette?

Hvor mye kan man tillegge et slikt signal, og kan man kanskje forvente at det snur

tilbake igjen slik at 50ma straks krysser opp igjen?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Nå er dette en tråd for USA, men børsene her hjemme er jo prisgitt hva som skjer i USA.

Jeg ser at 50ma ser ut til å krysse 200ma fra oversiden. Normalt er dette ikke så bullish.

 

Jeg lurer på om Tekniker`n eller andre kan gi noen kommentarer på dette?

 

Mvh

 

 

Hei Sentrum :cool:

 

Normalt vil bear-crosset du nevner være klart bearish. Men det er et MEN her, et det er et stort ett:

 

USA og Oslo Børs steg ca 65% i 2009, noe som gjør dette til det beste året siden 1992. Det gikk mer eller mindre rett opp hele året. Man kan teknisk sett ikke trekke en hovedtrendlinje under en slik oppgang, av den enkle grunn at en oppgang på 65% uansett ikke er eller kan være hovedtrenden. Den er rett og slett for bratt.

 

Da 65% årlig oppgang med stor sikkerhet ikke er hovedtrenden, bør man derfor se med stor skepsis på de som trekker en linje under oppgangen i 2009, og sier at "hovedtrenden nå er brutt". En slik vurdering må være feil. Jeg mener man må bruke samme tilnærming til bear-crosset du viser til. Det er med høy sannsynlighet falskt, da det 200-dagers glidende snitt ikke kan være hovedtrenden, det er rett og slett en for bratt kurve.

 

Etter en oppgang på 65% i 2009, er det ikke så overraskende at markedet kjører seg fast i en periode det påfølgende år. Alt annet hadde vært unatulig. Og tross alt, reaksjonen ned vi har sett i 2010, er marginal sett i forhold til oppgangen i 2009. 10% ned i 2010 etter 65% opp i 2009 er totalt udramatisk. De i pressen og meglerkorpset som overdramatiserer dette gidder jeg ikke engang å låne øre til.

 

Med den historiske sterke oppgangen i 2009, tror jeg det nå er best å fokusere på horisontale nivåer, og testede og bekreftede støttenivåer. Et slikt nivå er området rundt 9.800 for Dow Jones. Ën fornuftig strategi kan være å kjøpe rundt støtten, med "stop loss" et par prosenter under.

 

Ellers interesserer det meg lite hvilke tekniske signaler OSEBX gir. Dette styres uansett fra USA, og hva OSEBX driver med er for min del av begrenset interesse. Får man et kjøpssignal på S&P500 eller DJIA så kjøper man OSEBX, selv om OSEBX skulle ligge i et isolert salgssignal.

 

 

Ha en fin kveld!

 

Mvh Teknikern

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ofte verdensindeksen har slått ned gjennom 200 dagers glidende gjennomsnitt. Når det først har gjort det har det sjeldent endt pent...

E: Formasjonen ser ei heller veldig fin ut nå. Lav topp, høy topp, lav topp (HS-formasjon). Sviktende tro på vekst...

MSCI World Stock Markets Index as at 2010 June 4

(22 component markets: Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hongkong, Ireland, Italy, Japan, Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, Singapore, Spain, Sweden, Switzerland, UK, USA)

worldf.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ Teknikern "Ellers interesserer det meg lite hvilke tekniske signaler OSEBX gir. Dette styres uansett fra USA"

 

Valutajustert kursudvikling "fjerner" hele korrektionen og dermed burde vi rette fokus mod EUR/USD-analyse.

 

Her ses DOW, DOW(EUR) og DOW(NOK):

post-4056-1276184552,2503_thumb.jpg

 

Interessant er nu, at de tekniske signaler ikke "indfanger" den valutajusterede kursudvikling. På trods af, at valutakursudvikling kan "fjerne" hele denne korrektion, er de globale børser faldet med ned - DOW JONES IS TA-KING!

 

Dermed må tiden være inde til at investere i non-US aksjer? og forberede os på, at vi med Elliott-Wave kan forecaste 2 scenarier:

post-4056-1276185730,7964_thumb.jpg

 

Rump

Link to comment
Share on other sites

Da bærer det utfor igjen:

 

- U.S. retail sales declined for the first time in eight months in May, tumbling a surprising 1.2%,

 

og det likte ikke futtene:

 

U.S. stocks shed tentative gains Friday after the government reported weak retail sales in May. Up about 7 points before the report, futures for the Dow Jones Industrial Average were off 46 points to 10,100.00.

Link to comment
Share on other sites

Da bærer det utfor igjen:

 

- U.S. retail sales declined for the first time in eight months in May, tumbling a surprising 1.2%,

 

og det likte ikke futtene:

 

U.S. stocks shed tentative gains Friday after the government reported weak retail sales in May. Up about 7 points before the report, futures for the Dow Jones Industrial Average were off 46 points to 10,100.00.

 

Det varte ikke lenge ;)

 

U.S. Consumer Confidence øker mer enn ventet

Increased to 75.5, the highest since January 2008, from 73.6 in May

 

Kilde: bloomberg

Link to comment
Share on other sites

Det varte ikke lenge ;)

 

U.S. Consumer Confidence øker mer enn ventet

Increased to 75.5, the highest since January 2008, from 73.6 in May

 

Kilde: bloomberg

 

 

OK Fred - da er stillingen 1-1

Link to comment
Share on other sites

OK Fred - da er stillingen 1-1

 

Nåja, det er jo nok av gode tall å velge mellom, selv om det er noen som skuffer av og til.

 

Jeg velger å se på denne siste mnds nedgang som en korreksjon. Også i følge læreboka er Dow Jones i en korreksjon (var ned ca 10-11 % på det meste i løpet av perioden), men korreksjonen er dog ikke over før 11200 blir brutt.

 

 

 

Mvh Fred

Link to comment
Share on other sites

NYE TALL FRA ECRI I ETTERMIDDAG - FALLET FOR LEADING INDICATORS FORTSETTER

 

En ting er historiske tall for mai om detaljhandelen, eller hva folk måtte føle om fremtiden, for meg er det viktigere med "framtidstallene" fra Ecris weekly leading indicators. Heller ikke denne fredagen er disse særlig gode. De bekrefter at den nåværende veksten i økonomien vil bli nullet ut i de kommende måneder. For første gang siden vinteren 2008/2009 snakker de igjen om resesjon. Ikke at de tror det blir en resesjon, men at det kan bli aktuelt hvis disse svake tallene vil vedvare. Forbeholdet er at "the recent weakness has not lasted long enough to signal a new recession threat".

 

WLI Drops, But No Double-Dip Yet

Barron's

June 11, 2010

 

(Barron's) - The Economic Cycle Research Institute today offered up its view of last week’s “weekly leading indicators,” a closely watched private mailing, today showed a dip in the indicator for the week ended last Friday to 123.2, a decline of 3.5%, in contrast to the 0.3% rise the preceding week.

 

The Institute’s Lakshman Achuthan, however, remarked that “While the plunge in WLI growth to a one-year low assures a significant slowing in U.S. economic growth in the coming months, the recent weakness has not lasted long enough to signal a new recession threat.”

 

The ECRI notice follows better-than-expected consumer confidence data this morning from the University of Michigan, but also a smaller-than-expected gain in business inventories in Apri, this morning’s weak retail sales data for May and, of course, last Friday’s disappointing jobs number.

Link to comment
Share on other sites

US-indeksene sliter i kveld, Dow Jones har falt godt under 10 400. Ikke rart med så dårlige arbeidsmarkedstall som i dag - claimen - som viser at det tar ikke av og vil ikke gjøre det heller de nærmeste 12 månedene. Det er derfor de amerikanske kredittmarkedene regner med at FED først tør å øke renta sommeren 2011.

 

Spania slapp med skrekken i dag. Jeg tror både Spania og de andre Piggene får lånene sine ordnet takket være Nord-Europa. Problemet er ikke der. Problemet er at Europa har måttet bytte pedal fra gass til brems. Det vil alle bedriftene merke. Når kreditorene etter hvert forstår at lånene er sikret vil de igjen rette blikket mot de gallopperende amerikanske underskuddene som ingen for tiden tar tak i.

 

Alt går etter planen - Sentrum! - betyr det at DJ passerer 11 000 før 1.juli? Du er sporty hvis du tør å spå noe konkret her slik Teknikern gjorde før (kanskje fortsatt?)

Link to comment
Share on other sites

 

Alt går etter planen - Sentrum! - betyr det at DJ passerer 11 000 før 1.juli? Du er sporty hvis du tør å spå noe konkret her slik Teknikern gjorde før (kanskje fortsatt?)

 

Jeg tipper vi ender opp/flatt i dag og ser ny årstopp i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper vi ender opp/flatt i dag og ser ny årstopp i løpet av sommeren.

 

Den er notert Fred.

 

Jeg tipper at vi holder oss inne i en korridor på 9 800/10 700 fram til september. Utover høsten blir makrotallene i USA gradvis blekere med BNP vekst ned mot null. Da faller DJ ned på 8000-tallet.

 

Vi får se!

Link to comment
Share on other sites

Den er notert Fred.

 

Jeg tipper at vi holder oss inne i en korridor på 9 800/10 700 fram til september. Utover høsten blir makrotallene i USA gradvis blekere med BNP vekst ned mot null. Da faller DJ ned på 8000-tallet.

 

Vi får se!

 

Siden vi likevel er i tippemodus, :-):

 

Jeg tror at vi får et par greie børsmåneder til ca midten av august, så kommer høstmørket samt dårlige makrotallene fra USA og da blir det enda en korreksjon. Men, i motsetning til deg LinPao så tror jeg på en krisepakke-II fra USA og børsene vil stige igjen. Og sånn går årene til gjelden blir så stor at Fiat penger systemet bryter helt sammen. Antagelig rekker vi ikke å sette en ny topp notering i år på grunn av korreksjonen rundt september, men kanskje tidlig neste år. Rentene vil holde seg lavt i all overskuelig fremtid.

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

Her er mer om høstmørket du skriver om LuKi.

 

Ingen umiddelbar resesjon

Ecris ukentlig måling av leading indicators - som kommer hver fredag ettermiddag - fortsetter å vise fallende tall. For andre uke på rad har vi minustall for den fremtidige økonomiske utviklingen, men utviklingen er ikke så etablert så langt at vi kan snakke om en kommende ny resesjon:

DOW Jones

June 18, 2010

 

(DOW) - Growth in the ECRI weekly leading index fell further into negative territory.

 

The growth rate for the week of June 11 weakened to -5.7%, down from -3.7% in the previous week, which had been the first negative reading in almost a year.

 

"Despite the WLI's rapid drop over the last six weeks, its downturn has not been sustained enough to signal an imminent recession," said Lakshman Achuthan, ECRI director. Growth in the May index dropped to 1.5% from 14.1% in April.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...