Jump to content

RCL - Royal Caribbean Cruises


sharpshoota

Recommended Posts

Royal Caribbean Cruises (RCL) har lenge vært en av favorittaksjene til meglerhuset Christiania Securities.

 

- RCL ligger i en stigende trend. Etter en midlertidig konsolidering mellom støtte ved ca. 195 kronr og motstand rundt 207 kroner ga aksjen fredag et nytt kjøpssignal ved brudd opp gjennom 207 kr. Videre oppgang indikeres og det ligger lite tydelig motstand over dagens nivå, fremholder meglerhuset som også peker på at konkurrenten Carnival ser teknisk sterk ut.

Christiania Securities opprettholder kjøpsanbefaling med kursmål 230 kroner, men hever stopp til 204 kroner.

 

Siste Aksjekurs: 217,50

http://www.stocklink.no/Article.aspx?id=66617

 

.. Dette er en aksje jeg tror vil stige i kurs en stund til...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har lenge eid aksjer i RCL, solgte ved det store fallet, og kjøpte meg inn igjen på en av "bunnene". Fallet fra kr 220 kr til under 180 er en mulig bra kjøpsmulighet. Pareto mener aksjen er klart underpriset, og mener den skal opp 30 % til over 230 kr. Paretos studier av bransjen viser at prisene stabiliserer seg og at boookingen er i ferd med å bedre seg. Men, teknisk sett har den brutt gulvet i trendkanalen RCL graf .

 

Kvartalstallene styrket bildet av et selskap i fremgang, og selskapet vil "ta av" når makrobildet normaliseres (DnbNor). Det er nettopp makrobildet som gjør det vanskelig å vurdere denne til å ha 30% oppside. Noen formeninger om dette selskapet for 2010?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge eid aksjer i RCL, solgte ved det store fallet, og kjøpte meg inn igjen på en av "bunnene". Fallet fra kr 220 kr til under 180 er en mulig bra kjøpsmulighet. Pareto mener aksjen er klart underpriset, og mener den skal opp 30 % til over 230 kr. Paretos studier av bransjen viser at prisene stabiliserer seg og at boookingen er i ferd med å bedre seg. Men, teknisk sett har den brutt gulvet i trendkanalen RCL graf .

 

Kvartalstallene styrket bildet av et selskap i fremgang, og selskapet vil "ta av" når makrobildet normaliseres (DnbNor). Det er nettopp makrobildet som gjør det vanskelig å vurdere denne til å ha 30% oppside. Noen formeninger om dette selskapet for 2010?

 

Teknisk analyse er ikke et millitmeter-verktøy. Så strekene du trekker er mer eller mindre feil. Trenden ser ut til å forsette videre oppover.

Link to comment
Share on other sites

Nei. RCL-trenden er ikke brutt.

 

 

Hei, fint med kritisk tilbakemelding. Det er som du sier et milimeterverktøy, og det er nok litt drøyt av meg å trekke opp så generelle linjer i en såkalt trendkanal (Investtech påstår forøvrig at kursen har brutt gjennom gulvet). Det kan allikevell virke som det kan bli en svakere stigningstakt ved å sjekke siste utvikling av kursen.

 

Nå var ikke det tekniske aspektet hovedfokus i innlegget, men at Pareto mener selskapet har en svært bra oppside. Men jeg er alltid litt kritisk til disse "kjøpsargumentene" som de prøver å selge inn, selv om selskapet ser ut til å gå svært godt - derfor denne kommentar om det tekniske for å veie opp Hallelujah'en fra Pareto. Det blir spennende å se 2Q tallene når disse foreligger over sommeren, og da tror jeg også vi vil se potensialet for selskapet's kurs videre. Det jeg bet meg litt tak i ved 1Q rapporten er at selskapet har litt for høye kostnader ift Carnival, men så lenge kundegrunnlaget er bra og med litt mer stabile tider i sikte enn hva vi har i dag, vil kursen fortsette oppover.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

 

 

 

Terra Markets : Kjøpsanbefaling:

 

Carnival legger frem tall for fjerde kvartal i morgen og meglerhuset venter ingen overraskelser (RCL og Carnival "går hånd i hånd"). Terra Markets gjør plass til RCL i modellporteføljen denne uken. Den er også med i DnbNor's ukesportefølje.

 

Link: Kjøp RCL

 

 

 

 

RCL er fortsatt billig. Liten kapasitetsvekst og ytterligere Yield potensial (lønnsomhet per gjest).

 

Dnb Nor og Terra har begge kursmål på 280.

 

Ved lav tilbudsvekst og makroøkonomisk bedring er utsiktene gode for cruise.

 

Det kan virke som dette er en aksje å ha i sin portefølje i hele 2011 !!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje ikke så sexy aksje blant mange, men virkelig anbefalt av flere meglerhus. Jeg har selv RCL i min portefølje.

DnbNor Kursmål på 322 kr per aksje:

 

 

Terra Markets: Terra Markets: Kjøp disse...

• RCL (281,00) – venter sterk start på booking-sesongen. Høysesongen for booking av cruise starter vanligvis i midten av januar og varer til mars. Årets sesong venter vi at vil bli sterk drevet av generell styrke i industrien og gradvis bedring i amerikansk økonomi. Dernest vil trolig kaldt vær i USA og Europa virke positivt på etterspørselen. RCL sin hovedrival, Carnival, la nylig frem en solid kvartalsrapport og ledelsen guiding støttet oppunder synet vårt om utsikter for et sterkt 2011-resultat drevet av god etterspørselsvekst og kostnadskontroll.

 

"Jekker opp RCL"

 

Meglerhuset til Danske Bank oppgraderer Royal Carribean Cruiseline til en kjøpsanbefaling med et kursmål på 340 kroner, opp fra 260 kroner. Meglerhuset nevner tre grunner til oppgraderingen av cruiserederiet. For det første var Carnivals guiding og deres positive utsikter for 2011 bedre enn ventet.

 

 

Videre tror meglerhuset at tidlige indikasjoner på at den kommende Wave sesongen vil overaske positivt. Til slutt ser meglerhuset en ekspansjon i verdsettelses multipler grunnet bedret forbrukerforhold og inntjeningssynlighet i 2011/12.

 

 

Hever estimatene

DnB Nor likte også Carnivals guiding og tar oppe estimatene for RCL med rundt 2 prosent.

 

DnB NOR Markets har en kjøpsanbefaling på RCL og vi tar kursmålet opp fra 48 dollar til 54 dollar, som tilsvarer 322 kroner, pr aksje. Wave sesongen er mellom januar og marsj og er perioden der cruiserederiene gir sine beste tilbud for det neste året.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så sexy aksje blant mange, men virkelig anbefalt av flere meglerhus. Jeg har selv RCL i min portefølje.

DnbNor Kursmål på 322 kr per aksje:

 

Herlig aksje, har nå sittet på siden kr 39 i feb 2009... i tillegg har det vært morsomt å krydre med nakne calls i både Q3 og Q4 2010, hvor omtrent alt har gått veien med 3-sifrede gevinster. Min beste klart beste aksje-/derivatbets siden finanskrisen gav tidenes kjøpsmuligheter i mange papirer.

 

The trend is your friend.... men når skal trenden stoppe? Har nå realisert januar calls, sitter fortsatt på aksjene, men vurderer å "rulle" til nye kjøp av april calls.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

RCL leverer tall 27. januar.

 

Tre meglerhus ligger inne med en kjøpsanbefaling, en har sterk kjøp, en har akkumuler og en anbefaler salg.

 

http://www.stocklink.no/Article.aspx?id=76560

 

"Pareto skriver at de ser for seg et nogenlunde nøytralt kvartal, med en EPS på linje med både guidingen og konsensus. Pareto ser en mulig oppside i risikoen på yielden da bølgesesongen har fått en sterk start. "

 

"Pareto mener alle øyne vil ligge på guidingen for 2011"

Jeg forstår ikke helt hvorfor aksjen har fallt så mye de siste dagene pga oppgangen ved guidingen av konkurrenten Carnival en kort tid tilbake. Men det er vel det klassiske fra meglerhus som ikke vil ha posisjoner over tallfremleggelse. Jeg henger på til 27 Januar og tror derfor på positiv guiding for 2011 for RCCL også.

Link to comment
Share on other sites

Jess da starter nedgangen? Snart all-time high og ingen trær vokser inn i himmelen. Nå bærer det nedover. Vurderer på mitt sterkeste å shorte.

 

"All time high" for RCL?? Det er vel å ta i. Aksjen har vært i 650 et par år før årtusenskiftet og i 450 rett rundt årtusenskiftet.

 

Etter 2 kvartaler nå på rad hvor jeg har truffet spikeren med RCL-calls kjøpt out of the money forut for resultatpresentasjoner til Carnival/RCL, velger jeg denne gangen å ikke inneha calls foran denne resultatframleggelsen, men jeg sitter fortsatt long på aksjene som snart er eiet i 2 år. Skulle imidlertid aksjen bevege veldig mye på seg i dag og i morgen, så kan det likevel hende at det blir å handle calls/puts.

 

Lykke til med posisjoneringen foran resultatframleggelsen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

"All time high" for RCL?? Det er vel å ta i. Aksjen har vært i 650 et par år før årtusenskiftet og i 450 rett rundt årtusenskiftet.

 

Etter 2 kvartaler nå på rad hvor jeg har truffet spikeren med RCL-calls kjøpt out of the money forut for resultatpresentasjoner til Carnival/RCL, velger jeg denne gangen å ikke inneha calls foran denne resultatframleggelsen, men jeg sitter fortsatt long på aksjene som snart er eiet i 2 år. Skulle imidlertid aksjen bevege veldig mye på seg i dag og i morgen, så kan det likevel hende at det blir å handle calls/puts.

 

Lykke til med posisjoneringen foran resultatframleggelsen :unsure:

 

http://www.hegnar.no/analyser/portefoljen/article552519.ece

 

Uansett så må jeg ha noe fornuftig mellom øra når jeg skrev det innlegget. Jeg kjøpte Eltek aksjer etter den første duppen på toppen. Vi får se om det var talentløst. Shorting på RCL må jeg vurdere nå.

Link to comment
Share on other sites

http://www.hegnar.no/analyser/portefoljen/article552519.ece

 

Uansett så må jeg ha noe fornuftig mellom øra når jeg skrev det innlegget. Jeg kjøpte Eltek aksjer etter den første duppen på toppen. Vi får se om det var talentløst. Shorting på RCL må jeg vurdere nå.

 

Hva du eventuelt har mellom øra på gitte tidspunkt er ikke hva jeg tar stilling til når jeg kommenterer trades eller tradesforslag. Men historiske fakta bør være rimelig enkelt å gjengi korrekt. Og fakta er at vi er fortsatt ikke er i nærheten av All Time High for RCL, som er tråden du postet innlegget om ATH på.

 

Linken din til Eltek-innsidekjøp har vel ikke så mye med RCL å gjøre, mulig du trodde du postet innlegget på en generell aksjeside?

 

Er likevel helt enig i at innsidekjøp ofte er et bra signal å kjøpe på.

 

Fortsatt good luck med RCL (og ELT) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hva du eventuelt har mellom øra på gitte tidspunkt er ikke hva jeg tar stilling til når jeg kommenterer trades eller tradesforslag. Men historiske fakta bør være rimelig enkelt å gjengi korrekt. Og fakta er at vi er fortsatt ikke er i nærheten av All Time High for RCL, som er tråden du postet innlegget om ATH på.

 

Linken din til Eltek-innsidekjøp har vel ikke så mye med RCL å gjøre, mulig du trodde du postet innlegget på en generell aksjeside?

 

Er likevel helt enig i at innsidekjøp ofte er et bra signal å kjøpe på.

 

Fortsatt good luck med RCL (og ELT) :rolleyes:

 

Haha, meget vakkert. Jeg skal bare poengetere fakta -> tanken bak innlegget var de siste 5 åra rundt RCL.

 

Så skal du få rett i alle andre påstander. Jeg var overbevist om at jeg leste RCL istedenfor Algeta.

Slik at tanken bak innlegget var ELT inn og RCL ut (ergo kjøp og short).

 

Så da har jeg krypet til korset ;) ...

Link to comment
Share on other sites

Da raste jeg ut av aksjonærlista på Stop loss 280 kroner..

 

kjøpt tilbake igjen 1/3 av beholdninmgen nå på 266-267. Mulig vi skal lenger ned, men senere skal vi vel opp :laugh:

 

Glad det ikke ble noe kjøp av calls denne gangen :rolleyes:

 

Fullinvestert i RCL igjen 266-268 kroner.. Så får vi se når USA åpner. :mad::ohmy::blink:

Link to comment
Share on other sites

http://e24.no/boers-...icle4008641.ece

 

DnB markets mener det er på tide er på tide å ta gevinst!

 

En skikkelig sell-off idag, som kan tvinge RCL lengere ned, dog ikke på veldig negative nivåer ennå i forhold til volumkjøp/nedsalg. I tillegg, om du ser på BigCharts.com 10-dagers chartet, for 5 dager siden er det en lang hale ned forbi 250. Lover ikke godt på kort sikt.. Aner ikke hvorfor den halen ikke vises på dagskursene, men en slik hale trigget stopp-lossen min en gang før så de er ytterst reelle.

 

På lang sikt er nok RCL et godt kjøp nå når den "overreagerer". 260-250 kan jo være en grei inngang om den går helt ned dit.

Link to comment
Share on other sites

En skikkelig sell-off idag, som kan tvinge RCL lengere ned, dog ikke på veldig negative nivåer ennå i forhold til volumkjøp/nedsalg. I tillegg, om du ser på BigCharts.com 10-dagers chartet, for 5 dager siden er det en lang hale ned forbi 250. Lover ikke godt på kort sikt.. Aner ikke hvorfor den halen ikke vises på dagskursene, men en slik hale trigget stopp-lossen min en gang før så de er ytterst reelle.

 

På lang sikt er nok RCL et godt kjøp nå når den "overreagerer". 260-250 kan jo være en grei inngang om den går helt ned dit.

 

Resultatene til RCL er "OK", men kursen var jo drevet opp i forkant av Carnival som rapporterer avvikende ca 1 måned før RCL. Likevel er ikke nedgangen i dag på særlig lavere nivå enn hva aksjen var omsatt til for bare et par dager siden.

 

Min mening om transaksjonsorienterte "analytikere" burde være godt kjent fra før her inne, selv om de selvsagt har rett innimellom (de MÅ jo treffe noen ganger), men jeg heller mer til å gjøre meg opp en vurdering selv, samtidig som det jo er ålreit når folk som investerer egne penger støtter synet mitt, ala det linken nedenfor viser til.

 

http://www.hegnar.no/analyser/article553291.ece

 

Man kan selvsagt likevel ta feil, men fordelen ved å høre på den type personer (hvis man skal støtte seg på noen andre enn seg selv), er at de oftere har identisk motiv som en selv, i motsetning til mange analytikere.

 

Når det gjelder DNBNOR, så har jeg forøvrig kommentert deres fortreffelighet på den store skatte-topicen i dag...etter først å ha fått meg en god latter.. de skal jo komme med sine nyvinninger og redde det norske folk for tidlig skatt på aksjer :laugh:

 

Håper det står bedre til i analyseavdelingen hos DNBNOR enn i produktavdelingen. :laugh::blink::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...