Jump to content

Investering gjennom NUF


Terje1

Recommended Posts

 

Hei.

 

Har akkurat startet opp et NUF som skal drive med investering i aksjer. Har hovedsaklig tenkt å re-investere avkastningen slik at skatten blir utsatt. Men har da en del spørsmål som jeg trenger svar på.

 

-Hvordan kan man skrive av ting, som f.eks. pc, telefon, aviser osv, på firmaet når man ikke tar ut lønn? Eller må man ha lønn for å gjøre dette?

 

- Skyte inn kapital, er å låne penger til selskapet et alternativ?

 

-Hvordan kan vi finne ut hvilke plikter vi har med tanke på å sende inn regnskap osv. Frister?

 

Mvh

 

Terje

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

-Hvordan kan man skrive av ting, som f.eks. pc, telefon, aviser osv, på firmaet når man ikke tar ut lønn? Eller må man ha lønn for å gjøre dette?

Man trenger ikke å ta ut lønn for å føre opp utgifter på firmaet. Men du skal ikke avskrive driftsmatriell som koster mindre enn 15.000. Disse utgiftsfører du med en gang.

 

Les mer om avskrivinger på bedin.

 

 

- Skyte inn kapital, er å låne penger til selskapet et alternativ?

Ja, det er det. Sjekk opp med skatteetaten og/eller bedin for regler rundt dette.

 

[quote name=Terje1' date='30 april 2010 - 15:25'

timestamp='1272641107' post='98575]

-Hvordan kan vi finne ut hvilke plikter vi har med tanke på å sende inn regnskap osv. Frister?

 

To gode sider er bedin.no og skatteetaten.no

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har akkurat startet opp et NUF som skal drive med investering i aksjer. Har hovedsaklig tenkt å re-investere avkastningen slik at skatten blir utsatt. Men har da en del spørsmål som jeg trenger svar på.

 

-Hvordan kan man skrive av ting, som f.eks. pc, telefon, aviser osv, på firmaet når man ikke tar ut lønn? Eller må man ha lønn for å gjøre dette?

 

- Skyte inn kapital, er å låne penger til selskapet et alternativ?

 

-Hvordan kan vi finne ut hvilke plikter vi har med tanke på å sende inn regnskap osv. Frister?

 

Mvh

 

Terje

 

Hei, utgiftsføring av pc, telefon, aviser også videre, kan også gjøres på privat selvangivelse, innenfor rimelighetens grenser dersom man handler en del i aksjer. Har selv gjort det i flere år. Fordelen er at man oppnår skattereduksjon umiddelbart/året etter de har påløpt, og siden selskapet jo er tiltenkt som et verktøy som ikke skal betale skatt...ergo får man nødvendigvis heller ikke tilsvarende skatteeffekt umiddelbart av å utgiftsføre slike kostnader i selskapet.

 

Det er helt kurrant å låne selskapet penger som det skal bruke til å investere i aksjer. Selv har jeg aksjeselskap som jeg har lånt selskapet penger som langt overgår aksjekapitalen til dette formål, revisor krever bare at man lager en låneavtale som bilag/dokumentasjon for lånet.

 

Husk at fritaksmodellen ikke omfatter ikke-EØS-aksjer, dvs selskaper som Seadrill og RCL bør eies privat (her kan man heller bruke livkonto for å oppnå tilsvarende skatteutsettelse).

 

Også er det dette med symmetri da i fritaksmodellen: aksjegevinster er skattefrie, aksjetap er ikke fritaksberettigede (for EØS-aksjer).

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og utfyllende svar! :)

 

Finnes det noen mal for en slik låneavtale, eller er det noe man kan utforme selv?

Er det noen spesielle regler knyttet opp mot slike låneavtaler, for eksempel varighet?

 

Mvh

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og utfyllende svar! :)

 

Finnes det noen mal for en slik låneavtale, eller er det noe man kan utforme selv?

Er det noen spesielle regler knyttet opp mot slike låneavtaler, for eksempel varighet?

 

Mvh

 

Terje

 

Niks. Avtal med deg selv hva du vil. Selv har jeg valgt 0 i rente, oppsigelig på en mnd varsel (men jeg har latt det bli balanseført som langsiktig gjeld).

 

Du sitter med bukta og begge endene, når du eier både selskapet og lånet, men du kan selvsagt ikke uten videre gjøre finurligheter som forfordeler deg personlig vs andre kreditorer sett fra selskapets side.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...