Jump to content
Sign in to follow this  
Benno

SEAW - Seawell Limited

Recommended Posts

Litt historie først:

 

I 2006 kjempet Seadrill og Noble en hard kamp om hvem som skulle overta Smedvig ASA. John Fredriksens Seadrill gikk seirende ut av denne kampen og slukte Smedvig med rubbel og bit. Seadrill valgte i 2007 å skille ut deler av selskapet, og kalte det nye selskapet for Seawell. Seadrill har en eierandel i Seawell på ca 70%, mens Jon Fredriksen kjøpte en del aksjer privat også når de ble lansert på OTC som aksjeselskap. 

 

Ledelsen:

 

I styret sitter både Tor Olav Trøym, Alf C. Torkilden, Alf Ragnar Løvdal, Kate Blankenship og Cecilie Fredriksen. 

 

 

 

 

Selskapet:

 

Seawell har på relativ kort tid blitt en anerkjent internasjonal leverandør av bore og brønntjenester på faste installasjoner. Selskapet har en god del borekontrakter for flere operatører. På Norsk sokkel kan man liste opp følgende:

 

For Statoil

 

  • Gullfaks A, B og C
  • Statfjord A, B og C
  • Veslefrikk (Dette er livstidskontrakt)

For BP

 

  • Ula
  • Valhall

For Talisman

 

  • Gyda

For Conocophilips

 

  • Ekofisk (Denne kontrakten nappet selskapet til seg i år, og Odfjell måtte kapitulere)

 

 

Foruten dette kjøpte Seawell opp Noble Drilling i 2008, og fikk dermed med seg en del borekontrakter på Britisk sokkel. Selskapet har også en intensjonsavtale med Statoil om boring på Peregrino Feltet i Brasil til en verdi på ca 90 millioner dollar. I tillegg til boring, så har Seawell også en rekke kontrakter på brønntjenester på norsk sokkel. Det er ikke lenge siden de snappet en kontrakt foran nesen på både Haliburton og Aker. 

 

 

 

 

Seawell driver også med ingeniørtjenster, og har spesialisert seg på oppgradering av borerigger offshore. For eksempel kan man vise til storoppgraderingen som nå pågår på statfjord riggene. her er Seawell tungt inne i oppgraderingen av boreutstyret.

 

 

 

 

Det mest spennende som skjer nå om dagen er utviklingen av egen modulrigg. Konseptet virker å være utrolig bra, og er nå under utprøving. Blir spennende å se når den første modulriggen har kommet i operasjon. Det er mange rigger som er klare for oppgradering snart, og kan de slippe billigere unna ved å fjerne hele derricen og heller installere modulrigg på skiddebjelkene, så vil jeg anta at de fleste operatører foretrekker den løsningen.

 

 

 

 

Les mer om selskapet på www.seawellcorp.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bli medlem eller logg inn for å skrive en kommentar

Du må være medlem på forumet for å skrive innlegg

Bli medlem

Bli medlem på forumet. Det er gratis og enkelt!

Bli medlem

Logg inn

Er du allerede medlem? Logg inn her.

Logg inn
Sign in to follow this  

×