Jump to content

USD $$$ - Topicen.


Recommended Posts

Er dollarstyrkelsen kun en "bear trap" før kollapsen? Verdens pengemengde er nå så stor at dollarkursen ikke i det hele tatt gjenspeiler verdens realverdier. Det skapes ikke på langt nær like store verdier som økningen verdien av verdens penger skulle tilsi. Konsumentenes motvillighet til å konsumere blir igjen møtt med pengeproduksjon for å gjennopprette kjøpekraften, men dette er jo kun et stimulerende virkemiddel, det har ingen direkte konsekvens i økt konsum. Dette er et sjansespill fra sentralbankens side, og kan også føre til frafall av folkets tillit til valutaen med inflasjon som konsekvens.

 

Jeg tror dollaren er sterk nå kun fordi

- Investorer verden over søker "trygg havn", noe de tror dollaren er.

- Kinesiske myndigheter kjøper og holder på amerikanske posisjoner. (dette kan FORT endres, enten av rent økonomiske ELLER politiske grunner) Skulle en eventuell konflikt mellom Kina og USA oppstå vil det første Kineserne gjøre være å ramme USAs økonomi. Dette har vi allerede sett, gjennom trusler ved USAs samtaler med Taiwan og Dalai Lama.

 

Historisk har vi også sett at inflasjon ofte starter nettopp med deflasjon pga denne søken etter sikkerhet pga økonomisk usikkerhet.

 

Mitt valutatips? Jeg kan ingenting om valuta, men jeg har registrert at kanskje det eneste landet som ikke har økt pengemengden ekstremt de siste årene er Canada. Kanskje dette er den tryggeste valutaen å sitte i fremover? Canada har også en økonomi som støtter seg på REALverdier (i likhet med Norge) Dette gir trygget, i motsetning til f eks USAs økonomi, som i stor grad hviler på finansnæringen, forbrukere og servicenæringen.

 

 

 

E: Husk også at USA og GB sine statsunderskudd og økte statslån er i like dårlig forfatning som PIGS-landene. Et tankeeksperiment:

Dersom dagens utvikling fortsetter vil USA om 30 år bruke 100% av sine inntekter på å betale obligasjonseierne renter. Tenk på det!

 

USA kan rette opp den dystre utviklingen enten gjennom

- Økt verdiskapning (dette ser ikke ut til å skje i stor nok grad til å utjevne lånveksten)

- Svekke dagens statlige utgifter massivt (Dette tror jeg ikke politikerne eller landets innbyggere vil gå med på. Dette må godkjennes og gjennomføres på langsiktig basis, og lidelsene vil kjennes på kroppen lenge før en eventuell kollaps vil intreffe.Viljen vil derfor ikke være tilstede. Grunnen til at dette kanskje kan gjennomføres i f eks Hellas er fordi de der ikke har noen annen mulighet, fordi de ikke har mulighet til selv å trykke opp penger fordi de er underlagt en Europeisk sentralbank)

- "Go default". Gå konkurs. (Dette tror jeg neppe landets politikere vil godta som løsning fordi det vil svekke myndighetenes og sentralbanken i landet)

- Inflatere bort lånene, med mulig hyperinflasjon som konsekvens. (Dette ser jeg på som den mest sannsynlige løsningen)

Edited by AndersBB
Link to comment
Share on other sites

Enig Anders BB! Den påfallende forskjellen mellom PIGS-landene og USA er ikke graden av gjeld, eller størrelsene på budsjettunderskuddene. Forskjellen er at PIGS-landene nå har gått løs på problemet! Ikke fordi de så gjerne ville, men fordi de ble tvunget. De europeiske landene konkurrerer nå om hvem som kutter mest i underskuddene; Tyskland leder med 80 milliarder foran Storbritannia med 50 milliarder kroner i kutt. USA speiler seg stolt i den sterke dollarkursen vs.euroen. Dette vil ikke fortsette. Som du skriver Anders; bare en kineser hoster litt så blir de amerikanske underskuddene igjen hovedtemaet. Amerikansk eksport har heller ikke stor glede av dagens eur/usd på bare 1,1948.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det vil USA (på lengre sikt) møte seg selv i døren uansett hvilken vei de måtte ta med sin pengepolitikk.

 

Per dags dato ser vi at pengestimulansen faktisk fører til en viss kjøpsvilje blant forbrukerne, selv om de egentlig ikke er overstadig begeistret for det. (dette som sagt pga stimulanset fra sentralbankens kredittekspansjon)

 

hvis de en dag skulle endre sin politikk og gå "den smale vei" med høyere skatter, avgifter og mindre stimulans vil den skjøre økonomiske veksten vi nå ser stagnere så og si over natten.

 

Godt poeng LinPao, med forklaringen på hvorfor det er så mye fokus på Europeiske utfordringer i forhold til Amerikanske og forsåvidt også Britiske problemer. happy.gif

 

EDIT: i natt fikk du forresten på et tidspunkt ett fat olje for under 70 dollar, og en euro for under 1,19 dollar. Japanerne var i panikkmodus.

Edited by AndersBB
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...