Jump to content

Nybegynner vil starte opp


Guest Suit

Recommended Posts

Hei. Jeg er en ung mann på 18 år som for øyeblikket lever av å spille poker på nett. Nå er poker koden knekt og jeg er ute etter nye utfordringer.

 

Jeg har lyst å ha dette som en hobby på siden av pokerspillingen. Jeg har kjøpt boken Aksjeskolen og skal få lest den ut om ikke lenge. Om noen har andre bøker å annbefale setter jeg pris på det.

 

Det jeg i all hoved sak trenger er tips til hva jeg bør gjøre før jeg begynner å investere. Jeg har et startkapital på 50.000 NoK. Jeg blir dog ha muligheten til å sette av 10-20k hver måned fra evt gevinster fra pokeren. (Vet ikke om om dette er relevant, men fyrer det inn).

 

Absolutt alle tips tas i mot, alt fra internett sider jeg bør følge med på for å få tips, til meglere jeg bør kontakte..

 

Takk på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Hei & velkommen! smile.gif

 

Kan jo gi et par tips.....

 

Starte konto hos internett megler (Netfonds, Nordnet, eller noen andre....du kan jo se i nettmegler topicen f.eks, folk har kommentert hva de foretrekker...)

 

Men er det investere eller trade du vil? ....hvis du investerer er du interesert i selve selskapet og følger aktivt med på alt det foretar seg. Det blir mer en plassering av penger kan man si.

 

Men Trader du så bruker du metoder både for kjøp og salg....og er mest bare ute etter å tjene penger på de tradene man gjør. Akkurat som i poker, store likheter har når man først har en bra metode. wink.gif

 

 

Å lese bøker er bra , annbefaler også å lese O.grøtte sin "aksjekjøp og daytading" og deretter Marcel Link sin "High probability trading" ...og Mark Douglas sin "Trading in the Zone" .....men dette er trading bøker og de 2 siste er ikke like relevant hvis du skal investere...

 

Studer hvordan de som har holdt på i årevis gjør dette, her er det velig mye å finne på nettet også ( Fin plass å begynne på : stockcharts.com - Public charts )

Bruk god tid på å finne en metode som passer deg og som funker i det lange løp. Det enkle er ofte også det beste.

Begynn i det små og øk beløpene etterhvert som erfaringene kommer.

 

Her er det bare å komme med spørsmål etterhvert som du lurer på ting så skal vi prøve å være behjelpelige.

Edited by sharpshoota
Link to comment
Share on other sites

Om du er så god i poker som du sier hadde jeg holdt meg til det :)

 

Trading i likhet med poker handler om sannsynligheter. Det er mulig å gjøre det ekstremt bra i perioder uten å være så dyktig som man tror, rett og slett fordi man var på rett plass til rett tid. Kanskje finner man en metode som er ekstremt bra for en viss type markedsforhold, men når markedsforholdene endres som de alltid gjør kan man ende med å tape alt på grunn av at man ikke tilpasser seg.

 

Anbefaler deg å investere en del av pengene dine på litteratur og begynne først med å studere trading om det er dette du vil.

 

Aksjeskolen og Grøtte`s bok er en fin måte å "få føttene våte på". Etter de to bøkene vil du ha en viss peiling på om du vil fortsette med dette og kanskje om du vil investere eller handle kortsiktig. Da er det lettere å vite hvor man skal fokusere.

 

Selv har jeg pløyd gjennom nærmere 100 bøker de siste to årene og kan forsikre deg om at det er MYE søppel på området. Jeg sitter igjen med et maksimum av 20 bøker jeg kan anbefale. Sannsynligvis under 15. Kanskje under 10.

 

De to bøkene Sharpshoota nevnte er på listen, men jeg hadde ventet med de til etter du har lest de to norske.

 

Good luck ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...