Jump to content

Gearing


helgehegg

Recommended Posts

Synes stopploss er noe dritt med aksjeroboter og feil i system , med mye akser , taper du fort 50-100k på en plutselig fall 5-8 % som så tar seg inn igjenn kort tid etter . derfor må vi følge markedet , nå er det lett med ifhone 4g ol. Sitter ikke gearet nå men tapte 40k på intrakreditt på stl pga stopploss , intrakreditt er en enda raskere gearing da du må ut igjen samme dag + at nordnett tar 0,039% kurtasje . Stemmer det at skandiabanken tar kr 69,- uansett kjøpe/salgs sum

 

Ellers lykke til alle , det er et spennende tid framover

Link to comment
Share on other sites

Har selv relativt høy gearing på mine posisjoner, men å legge inn automatisk stop loss gjør jeg aldri. Et godt eksempel på grunnen til det er REC på mandag; I omlag 1 minutt var aksjen ned ca 10 %. Aner ikke hva som utløste dette kraftige fallet, som antakelig også ble forsterket av automatiske stopp loss som ble utløst, men den hentet seg inn igjen i løpet av sekunder. Den som ikke har tid til å følge markedet hele dagen og som hadde stopp loss ville kommet til lunch og sett aksjen være ned en knapp prosent, men likevel vært aksjeløse. Har man ikke tid til å følge markedet hele dagen kan det selvfølgelig være fornuftig, men det er en viss fare for at man selger veldig billig.

 

 

Det virker som om du kjøper og selger på magefølelse? NHY hadde et GAP mellom 36,01 og 35,89 som skulle tettes. Dette var også muligens pullbacket i dobbel bunn-formasjonen..

 

Eg bruke aldri automatisk stop loss, men har alltid et kursmål på nedsiden eg selger på, får håpe om 4-5 år eg kan leve av aksjehandel så eg kan følge med på børsen heile tiden. Ja eg selge å kjøpe på magefølelse, mn har ikke treft så bra siste tiden, Men kjøpte igjen 18000 NHY i går på 36.5 uten gearing.

Link to comment
Share on other sites

Synes stopploss er noe dritt med aksjeroboter og feil i system , med mye akser , taper du fort 50-100k på en plutselig fall 5-8 % som så tar seg inn igjenn kort tid etter . derfor må vi følge markedet , nå er det lett med ifhone 4g ol. Sitter ikke gearet nå men tapte 40k på intrakreditt på stl pga stopploss , intrakreditt er en enda raskere gearing da du må ut igjen samme dag + at nordnett tar 0,039% kurtasje . Stemmer det at skandiabanken tar kr 69,- uansett kjøpe/salgs sum

 

Ellers lykke til alle , det er et spennende tid framover

 

Ja skandiabanken tar 69kr uansett for kver handel, så har man litt penger så blir det dn billigeste. Tilegg til 5% rente på gearing. 2,8% på pengane du har på vps konto og vist man har over 100 000 der. Men kan bare handle på oslobørs.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@ Helgehegg

 

Har du fått med deg Hydros markante oppgang de siste dagene? Jeg har gjort som deg: Lånt opp til pipa, kjøpt Hydro for en drøy million, og var med fra 36,80 til 38,10. Det var jo fett. Så fikk jeg høydeskrekk og solgte ut halvparten. Men selv med halv ladning ble det jo bra da aksjen steg videre til 38,70 i går. Er mer usikker nå, men tror den skal opp til 43 om ikke lenge. Får litt nerver av giringen.

Link to comment
Share on other sites

@ Helgehegg

 

Har du fått med deg Hydros markante oppgang de siste dagene? Jeg har gjort som deg: Lånt opp til pipa, kjøpt Hydro for en drøy million, og var med fra 36,80 til 38,10. Det var jo fett. Så fikk jeg høydeskrekk og solgte ut halvparten. Men selv med halv ladning ble det jo bra da aksjen steg videre til 38,70 i går. Er mer usikker nå, men tror den skal opp til 43 om ikke lenge. Får litt nerver av giringen.

 

Nei gjorde ikke det=( Var litt kjipt, eg kjøpte statoil for alle penga etter dei gikk ned 5%, såg det som en god mulighet, men gjort er gjort, har gjort mange kortsiktige feil i det siste, så da må eg sitte meir langsiktig. Eg har prøvd å treffe når kursen går opp og ned, men det sinnsykt vansklig og hadde tjent meir om satt rolig

 

Ikke ver redd for å tape penger, sett kursmål du selger og kjøper på. Så lenge Alu prisen er så høg og den stiger som dei andre råverene så vil Hydro gjøre det bra, eg trur hydro har veldig god pos i alu markedet, men skuffet med dårlig kvartal res. Men hydro har fått tilbake momentum igjen etter det skuffende kvart res. Alu prisen har ikke vert så høy siden finanskrisen begynte og når dei får igang Quatar så blir det bra, i tillegg til at dei har spareprogram. Alu prisen er 2440$/ per tonn på fredag er veldig lenge siden har vert så høy, er veldig godt rally i råvereprisene. NHY opp til 43 er kortsiktig, NHY kan godt hende det er i 100 om et par år, alt spørst etter Alu pris og etterspørsel,kostnad og produksjon. Det er i beste fall vist alt går bra. NHY har et veldig godt potensial.

 

Men før eller siden vil vi nå en konjuktur topp eller ha en dobbel dip om 1,2 eller 3 år. Det viktigste er om man kommer seg ut da det bør vere prioritet 1, om man har gearing eller ikke. Eg trur den dagen FED seier dei vil stoppe den politkken dei har, vil det komme et fall, kortsiktig vertfall, om det blir langsiktig spørst kordan økonomien i verden er, om aksjeselskapene vil tjene penger så holder kursen seg oppe, om etterspørselen holder seg og om prisene holder seg.

 

Alt har med deg å gjøre, vil du tjene masse penger må du ta max gearing, vil du tjene ok med penger har 50% gearing. Vil du ha veldig liten risiko ikke bruk gearing. Har du råd å tape alle penger du har, eller vil du vere sikker på å sitte igjen med litt penger selv om det går til helvete. Bestem deg ka du vil og følg det, vist du ikke får sove eller bekymre deg om pengene dine hele tiden, ikke bruk gearing, påvirke pengene deg phykisk ikke bruk gearing.

 

Det er deili når det går bra (gearing), men det er verre når det går dårlig, prøv å la vere at det påvirke deg phykisk.

 

Bra du tjener penger=)

Edited by helgehegg
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Helgehegg. Enig i hva du skriver, bortsett fra det med FED. Jeg tror ikke FEDs renteendringer, QE, m.m. er det som snur retningen, de kan bare justere farten på de endringene som markedet selv dikterer. Det avgjørende er hvor vi er i markeds-syklusen. Når FED måtte slutte med tiltak kan det bli tolket som gode nyheter fordi markedet ikke lenger trenger hjelp - og motsatt. Men de snur ikke trenden, så mye krefter har de ikke. Det som enklest viser hvor vi er i syklusen er etter min mening ECRIs weekly leading indicators. Men også den må tolkes, noe som ikke alltid er så lett.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Helgehegg. Enig i hva du skriver, bortsett fra det med FED. Jeg tror ikke FEDs renteendringer, QE, m.m. er det som snur retningen, de kan bare justere farten på de endringene som markedet selv dikterer. Det avgjørende er hvor vi er i markeds-syklusen. Når FED måtte slutte med tiltak kan det bli tolket som gode nyheter fordi markedet ikke lenger trenger hjelp - og motsatt. Men de snur ikke trenden, så mye krefter har de ikke. Det som enklest viser hvor vi er i syklusen er etter min mening ECRIs weekly leading indicators. Men også den må tolkes, noe som ikke alltid er så lett.

 

Det eg meine med eg trur FED beslutning har noke å gjøre aksjemarkedet å gjøre er at folk meine QE er infalsjonsdrivende, eg trur det er mange som har spekulert i råvare markedet, for å komme seg ut av USD. Dei kjøper råvarer etterspørsel stiger, priser stiger. Etterspørsel etter USD synker, fleire vil selge USD, USD synker. Den dagen dei gir uttrykk for at QE slutter, vil kansje mange selge seg ut av råvarer og inn i USD. Men er økonomien i USA bra så vil jo det gi større etterspørsel i råvarer. Men kor høgt kan råvare prisene stige før folk ikke har råd eller villig å betale for råvaren.

Feks vist oljeprisen er 150$ har vanlige folk råd til å kjøre masse bil, fly, reise med båt. Det er alltid et tak på kor masse folk er villige til å betale for ting.

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av typiske investeringsråvarer som gull og sølv tror jeg det er den industrielle etterspørselen og konsum-etterspørselen som er hovedriveren bak prissettingen på råvarer. Jeg tror på Hydro fordi verdensmarkedet vil være i vekst i hvert fall de nærmeste kvartalene. Selv i USA og Europa øker man etterspørselen etter aluminium. Jeg tror Hydro fortsatt er kunstig lavt priset aksje som følge av de kortsiktige utfordringene i Quatar og kanskje Brasil.

 

Ellers synes jeg det FED driver med er å pisse i buksa for å holde varmen. Det går kjempefint på kort sikt. Her holder jeg med tyskerne som nå roper Ordnung Muss sein!

Edited by LinPiao
Link to comment
Share on other sites

rolleyes.gif Bruker selv aktivt gearing, litt avhengig av momentet i markedet. For øyeblikket er jeg maks gearet mht til NHY og GSF som begge viser bra takter. Etter hvert som kursen stiger så kjøper jeg som regel enda mer. Litt farlig strategi hvis markedet skulle snu, derfor må man bruke stop loss aktivt.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har eg kjøpt aksjer igjen=P

 

Sitter med 45000 REC og 4500 STL

 

Tør ikke å satse alt på REC så har en safe aksje i tilegg får håpe det blir god gevinst dei neste mnd=) REC ser ut som har truffet bunnen sin. Og vert side lengs i halvt år no og vert en bra trading aksje. Så det ser ut til at den ikke vil falle lenger under den 15 og har store svininger. Så får håpe den går opp til 22-24 kr aksjen

Edited by helgehegg
Link to comment
Share on other sites

Da har eg kjøpt aksjer igjen=P

 

Sitter med 45000 REC og 4500 STL

 

Tør ikke å satse alt på REC så har en safe aksje i tilegg får håpe det blir god gevinst dei neste mnd=) REC ser ut som har truffet bunnen sin. Og vert side lengs i halvt år no og vert en bra trading aksje. Så det ser ut til at den ikke vil falle lenger under den 15 og har store svininger. Så får håpe den går opp til 22-24 kr aksjen

 

 

Gratulerer med REC i dag! Helgehegg. Den steg 4,7 prosent. Med din gearing må dette ha vært fett. Har du vunnet mye av egenkapitalen tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med REC i dag! Helgehegg. Den steg 4,7 prosent. Med din gearing må dette ha vært fett. Har du vunnet mye av egenkapitalen tilbake?

 

Ligger rundt 670k i egenkap, det er lenge siden eg har tjent noe penger=( Men er digg med REC 4,7 opp og STL opp i 1,7, men det svinger opp og ned , vi får se om 1-3mnd om det blir noe gevinst=)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvordan går det her ? ...begynner bli ei stund siden det ble skrevet noe mer her..

 

Eg har 5000 STL, geara opp nAr den falt fra 149 til 138, kjopte ca snitt 140 ,11500 STL aksjer etter fallet, solgte ut pA vei opp igjen pA rundt 148, sA nA har eg ikke igjen gearing. Men liker ikke ha gearing nAr oljeprisen sA hOg. Kan falle en del nAr uroen roer seg i midtOsten og nord afrika. Har tjent ok pA STL siden kjOpte det tidelig desember 2010. Har god tru pA olje. Du har aksjer for tiden?

Edited by helgehegg
Link to comment
Share on other sites

Eg har 5000 STL, geara opp nAr den falt fra 149 til 138, kjopte ca snitt 140 , hadde 11500 STL aksjer etter fallet, solgte ut pA vei opp igjen pA rundt 148, sA nA har eg ikke igjen gearing. Men liker ikke ha gearing nAr oljeprisen sA hOg. Kan falle en del nAr uroen roer seg i midtOsten og nord afrika. Har tjent ok pA STL siden kjOpte det tidelig desember 2010. Du har aksjer for tiden?

Link to comment
Share on other sites

joda sitter med en post i SUBC og xact bull Sverige.

Vurderer amerikanske aksjer hvis USD/NOK snur oppover....deriblant RBY smile.gif

 

Liker ikke trenden pA usd 10 Ar med negativ trend forhold til nok, fra 9.5 til 5.5. Trend is your friend :biggrin: Men mest sansynlig vil jo det snu en gang. Men det gAr jo A spekulere i kortsiktige oppganger i usd :happy:

Edited by helgehegg
Link to comment
Share on other sites

Liker ikke trenden pA usd 10 Ar med negativ trend forhold til nok, fra 9.5 til 5.5. Trend is your friend :biggrin: Men mest sansynlig vil jo det snu en gang. Men det gAr jo A spekulere i kortsiktige oppganger i usd :happy:

 

Etter en svært vellykket realisering av STB-calls ved februarforfall, og hvor jeg cashet inn ca 40K i ren netto, rullerte jeg videre med tilsvarende innsats, ca 10K, i mai-calls... Det blir jo en form for gearing det også... skulle man vært eksponert mot aksjen i samme målestokk, tilsier det STB-aksjer for ca 1 mill.

 

Det to siste dagene har virkelig gått veien nå, STB brøt idag igjennom 50 kroner, og jeg sitter med ca 100% gevist på 14 dager. Velger å sitte ufortrødent videre, better på STB i 60 før mai forfall.

 

Good luck with the gearing :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 months later...

Leverage:Its a wonderful thing and a terrible thing. Leverage allows us to achieve things in life and in trading that would be impossible otherwise. Imagine trying to buy your first house but not having access to a loan. Imagine buying your first car without the use of leverage. You see we use leverage in our everyday life. In trading if we overuse leverage we blow out our account. In life if we overuse leverage we have our cars reposessed and our homes foreclosed. Life in our time of inflated prices and deflated currencies is virtually impossible without leverage.I began in trading with ten thousand dollars way back in 2002. I was trading stocks with no leverage and even after I became profitable it was a struggle to make thirty or forty dollars on a good day. I switched to futures a couple of years later. Here leverage is necessary to even trade. The opening margin was about 1/3 of my account for one car and I think the margin was only about 10% of the contract value (its been a while so my memory may be off). My first futures account was at Trade Station. This was my first experience with a good charting platform and the indicators were very attractive to me. I thought if I could just find the right combination of indicators I would have it made. It took about eight months but I blew that account. It was my first leveraged trading and that coupled with my ignorance and ego was a disaster.Eventually I became profitable at futures. I didn't really know what I was doing but I muddled through. Using new risk controls (necessary after blowing the first account) I got my losses under control and began to develop the beginnings of my method using pivots. Pivots were fairly reliable in futures because there is a definate open and close to the market and many of the pit traders used them and they controlled the market at the time. Then came Forex. This was a totally new level of leverage. If you are a US based trader you have access to 50:1 leverage. In theory a ten thousand dollar account will control five hundred thousand in currency. In other parts of the world it can go to 500:1. WHAT, are you crazy? Five million on ten grand? Five hundred a pip on ten grand? No wonder so many beginners fail.We already know that many people refuse to take a loss and let losers run. We already know that many beginners cut winners at any sign of adversity. If twenty pips equals ruin at your chosen leverage then You should be jumpy. Twenty pips can happen in less than a second in forex. When I started in forex The US brokers were just adopting the 50:1 leverage rules that came out of the financial crisis. I can remember post after post on this forum saying that trading was dead. How could anyone make money at 50:1? I still laugh at that thinking. I trade currently at 10:1. I make money. I pay my bills. I grow my account. Every time I can, I reduce my leverage more. I can't wait for the day my account has reached the level that will allow me to trade without leverage. I hope, if all goes to plan I will be there in two years. The problem most traders face is that they are majorly undercapitalized. If you want to even think about trading for a living I would say the minimum, the absolute basement account size is fifty thousand. If you think you can take a twenty thousand dollar account, risk five percent per trade, and count on making ten percent a week, you're nuts. If your account is a hobby and you are just trying to make a little extra and have a little fun then go for it. The professional trader will be happy to make a steady conservative return and put a little away for a rainy day. The gambler will open huge maxed positions and go for home runs. Compounding is the secret to riches, not swinging for the fences.Most people don't want to hear this. Most want the quick buck. Most lose account after account trying to hit the one in a million trade. Yes its possible to enter a trade with small drawdown that goes to the moon, odds are though that you won't survive the losers before you find that trade if your leverage is too high. Trading is a numbers game. You can't win if you can't bet and you can't bet if you don't have any money.The truth:If you are a beginner you should be trading with small leverage. If you are experienced and trying to get to the level of making a living you should trade with even smaller leverage. NEVER risk your account.

 

 

 

Noen vise råd når det kommer til gearing fra en som lever av daytrading. Fant denne på forexfactory forumet, syns den var bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...