Jump to content

Ville dette funket ?


felge

Recommended Posts

Hallo,

 

Hvis jeg kjenner en person som ville gi meg 5 millioner kroner uten at jeg skulle betale skatt, hadde det vært muligt om at han kjøpte aksjer til meg i mitt navn så selgte jeg de uten noe overskudd og slapp og betale noe form for skatt ?

 

Felge. :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjenner en person som vil gi deg 5 mill, kan han gjøre det, og du slipper å betale skatt jfr §5-50 i skatteloven

 

 

§ 5-50. Tilfeldig inntekt  

 

(1) Som skattepliktig inntekt anses tilfeldige gevinster, herunder gevinst ved konkurranse, spill, lotteri og lignende når verdien overstiger 10.000 kroner, og tilfeldig gevinst ved funn av malm og mineraler m.v.  

 

(2) Som inntekt regnes ikke, uansett om utbetaling skjer samlet eller oppdelt over en periode, gevinst fra  

 

a) Norsk Tipping AS,  

B) totalisatorspill som omfattes av totalisatorspill-loven,  

c) utlodning som omfattes av lotteriloven,  

d) pengespill og lotterier i en annen EØS-stat som godtgjøres å tilsvare de spill eller lotterier som lovlig kan tilbys i Norge, og som er underlagt offentlig tilsyn og kontroll i hjemstaten. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne bestemmelsen.  

e) offentlig tilgjengelige tiltak arrangert av massemedier. Departementet kan gi forskrift for å utfylle forrige punktum, og kan i tvilstilfelle vedta at et tiltak skal anses som arrangert av massemedier.  

 

(3) Som inntekt regnes ikke formuesforøkelse ved arv eller gave.  

 

 

 

 

Vær oppmerksom på at hvis gaven kommer fra en i familien, må det betales arveavgift, og hvis det er fra arbeidsgiver må det skattes av, fordi det da regnes som lønn. For å unngå dette kan man gi gaven via en 3. person som man stoler på.

Link to comment
Share on other sites

Ta det helt med ro Felge, myndigheten vil ikke ta fra deg pengene, men overformynderiet i komunen der du bor vil ta vare på og forvalte pengene dine frem til den dagen du fyller 18. Nå kjenner jeg bare til overformynderiet i Oslo, og de har et godt rykte for å klare å få bedre avkastning enn du ville fått om pengene sto på høyrente/kapitalkonto i banken.

:eek: :) :D

Dette gjør de for at ikke "grådige foreldre/verger" skal kunne bruke pengene til å betale f.eks. huslån el.lign.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...