Jump to content

Futures- og opsjonstrading etter kvantitativ metode


Recommended Posts

Jeg ble medlem i april 2010, men har ikke vært aktiv på dette forumet så langt.

 

Er det noen på forumet som bedriver trading i futures og opsjoner etter kvantitativ metode, og har lyst til å diskutere dette - så er det bare å gi lyd. For min del trader jeg i disse derivatene konsekvent, enkeltaksjer følger jeg ikke med på, bruker heller ikke nyheter som beslutningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri handlet med futures eller opsjoner, men har skaffet meg noe lesestoff for å sette meg inn i det i romjulen. Det virker interessant, og burde vel gi bedre avkastning enn å gå inn og ut av bear og bull - som tikker og går mot null.. Bruker 24MA nå..

 

Det skal bli spennende å sette seg inn i opsjoner og futures :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri handlet med futures eller opsjoner, men har skaffet meg noe lesestoff for å sette meg inn i det i romjulen. Det virker interessant, og burde vel gi bedre avkastning enn å gå inn og ut av bear og bull - som tikker og går mot null.. Bruker 24MA nå..

 

Det skal bli spennende å sette seg inn i opsjoner og futures :smile:

 

Lesestoff; foreslår du kikker på Oslo Børs' egne publikasjoner, disse er veldig greie å komme gjennom. Begynn med det enkleste, som er futures. Futures har en rekke fordeler framfor Bull og Bear (gearingeffekt uten å låne penger, null matematisk tap, daglig avregning, likviditet for å nevne noen). http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner/Derivater-opsjoner-forwards-og-futures/(tab)/1

 

Bull og Bear; disse produktene er brukbare for to ting; veldig kortsiktige trades eller - som jeg gjør - gå short i begge papirene samtidig. EK-avkastning på knapt 30% på ca 8mnd er ikke å forakte - bare på å ri matematisk tap og market makers kostnader og fortjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Är du nybörjare eller vill du fördjupa dina kunskaper ännu mer? Här får du både grundläggande och mer fördjupad information - helt enkelt veta allt du behöver för att komma igång eller gå vidare. Välkommen till Swedbanks warrantskola.

 

...en del om warrants / opsjon'er der .....

 

Man får det grunnleggende i boka om Opsjoner av O. Grøtte. helt ok den, men har lært mye av å spørre dem som driver mye med opsjoner. Følger f.eks option addict bloggen til Jeff Kohler...han bruker samme strategi som meg og trader breakouts . happy.gif

Har tradet endel med warrants og opsjoner. Må si at det kan være vanskeligere enn man skulle tro...ihvertfall hvis man ikke har tid å følge med hele dagen.

 

De største hinderne oppdager man når man har en "losing streak" ...periode med tapende trades på norsk.... spreadene er ganske store særlig på opsjoner og det finnes ingen automatisk stop-loss pga den lave omsetningen.

man gir ofte tilbake det man vant på de gode tradene.

 

Synes det er bedre å belåne aksjekjøpene ved hjelp av krediten man får hos netfonds istedet, har bedre kontroll på tapene ved stop-loss da og den kontrollen er mye verdt når man trader ofte.

Link to comment
Share on other sites

Lesestoff; foreslår du kikker på Oslo Børs' egne publikasjoner, disse er veldig greie å komme gjennom. Begynn med det enkleste, som er futures. Futures har en rekke fordeler framfor Bull og Bear (gearingeffekt uten å låne penger, null matematisk tap, daglig avregning, likviditet for å nevne noen). http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner/Derivater-opsjoner-forwards-og-futures/(tab)/1

 

Bull og Bear; disse produktene er brukbare for to ting; veldig kortsiktige trades eller - som jeg gjør - gå short i begge papirene samtidig. EK-avkastning på knapt 30% på ca 8mnd er ikke å forakte - bare på å ri matematisk tap og market makers kostnader og fortjeneste.

Angående bull og bear så forsøkte jeg for et halvt år siden å shorte begge, men netfonds tillot meg kun å shorte bull. Egentlig synes jeg det er litt merkelig at det er mulig å shorte dem, men det er jo bare flott om man vet å ta nytte av det.

 

Takk for tipset om lesestoff, har allerede fått det tilsendt i posten :smile:

Link to comment
Share on other sites

 

Har tradet endel med warrants og opsjoner. Må si at det kan være vanskeligere enn man skulle tro...ihvertfall hvis man ikke har tid å følge med hele dagen.

 

De største hinderne oppdager man når man har en "losing streak" ...periode med tapende trades på norsk.... spreadene er ganske store særlig på opsjoner og det finnes ingen automatisk stop-loss pga den lave omsetningen.

man gir ofte tilbake det man vant på de gode tradene.

 

Synes det er bedre å belåne aksjekjøpene ved hjelp av krediten man får hos netfonds istedet, har bedre kontroll på tapene ved stop-loss da og den kontrollen er mye verdt når man trader ofte.

 

Jeg trader aldri opsjoner alene, men som en del av en futures strategi - eksempelvis Covered Call. Det er viktig å ha en klar strategi ift når man skal bruke de ulike mulighetene.

Pr i dag er det slik at jeg gikk long i futures pr 01.12.2010, siden det har jeg ikke foretatt meg noe. For tiden venter jeg på muligheten til å shorte call som hedge mot futures posisjonen, dvs jeg etablerer nå en Covered Call. Dette sikrer mot nedsiden på en god måte, samtidig som prisen på callen bestemmer potensialet på oppsiden.

 

Med marginkrav på 15% gearer jeg så mye jeg måtte ønske uten å ha innvilget noen som helst form for kreditt til 6-7% rente.

 

Det jeg er mest interessert i å diskutere, er ikke futures og calls som instrumenter, men heller metode, risk management og money management. Daytrading har jeg kuttet for en tid tilbake, nå gjør jeg kun en vurdering pr handelsdag, og det er kl 1710 - dvs så nært close som jeg kan tillate meg.

 

 

Angående bull og bear så forsøkte jeg for et halvt år siden å shorte begge, men netfonds tillot meg kun å shorte bull. Egentlig synes jeg det er litt merkelig at det er mulig å shorte dem, men det er jo bare flott om man vet å ta nytte av det.

 

Takk for tipset om lesestoff, har allerede fått det tilsendt i posten :smile:

 

Enig, det er merkelig - men sant og mulig. Jeg bruker flere meglere, og bull og bear sørger jeg for å shorte hos market maker, dette for å redusere risikoen for tilbakekalling når det passer meg dårlig.

Netfonds er sikkert like bra som andre nettmeglere, men denne megleren har ord på seg for å stenge alle shortposisjoner ved hvert nyttårsskifte. Mulig jeg tar feil her (bruker ikke Netfonds selv), men det er i allefall en gjengs oppfatning blant de jeg kommuniserer ofte med i dette miljøet.

Link to comment
Share on other sites

......nå gjør jeg kun en vurdering pr handelsdag, og det er kl 1710 - dvs så nært close som jeg kan tillate meg.

......

 

 

har også funnet ut at dette er det beste tidspunktet for kjøp. Pleier legge inn de aksjene som ligger ann til breakouts på favoritt-listen min hvis de ser lovende ut...

Mange som bruker samme strategi som meg så derfor er det en grundig testet metode.

 

Får man handlet futures via nettmegler nå eller må man fremdeles ringe inn ?

Link to comment
Share on other sites

har også funnet ut at dette er det beste tidspunktet for kjøp. Pleier legge inn de aksjene som ligger ann til breakouts på favoritt-listen min hvis de ser lovende ut...

Mange som bruker samme strategi som meg så derfor er det en grundig testet metode.

 

Får man handlet futures via nettmegler nå eller må man fremdeles ringe inn ?

 

Metode er viktig for meg, da kan jeg trade hinsides hele følelsesregisteret. Enhver posisjon jeg tar har iflg backtesting ca 49% sannsynlighet for å mislykkes, men tapene blir små i forhold til gevinstene. Eller slik jeg ser det; driftskostnadene er akseptable.

 

Megler: jeg har ikke full oversikt men Nordnet tilbyr online derivathandel. E*trade (nå del av Saxo) hadde ikke kommet i gang med dette sist jeg sjekket, men de mente å komme dithen. Muligens er de godt i gang nå.

 

Ha en fin dag, håper vi får et volatilt år :)

Edited by OxenBull
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter noen få dager ute av markedet tok jeg ny posisjon 01.02.2011, denne gangen i OBX1C - marskontrakten.

Backtesting til 1990, hvor mine rentedata starter, gir ingen edge for shortposisjon i denne fasen av markedsutviklingen, derfor har jeg i de små tilbakeslagene vi har hatt siden siste krakk ikke shortet noe vesentlig - bare små posisjoner for å "kjenne litt etter."

 

Ikke lenge etter ny posisjon hedget jeg ved å shorte calls i mot futuresposisjonen. Impl volatilitet er såpass lav for tiden at opsjonene egentlig prises for lavt til at dette er en gunstig strategi på denne årstiden, i et statistisk perspektiv.

Derfor valgte jeg heller en kvasiløsning, som innebærer større posisjon enn vanlig, men med short call i mot.

Denne samlede posisjonen kalles en Covered Call.

 

Beregning av mitt dustepunkt blir da: strike calls + salgspris calls. Over dustepunktet ville det vært mere lønnsomt å kjøre med en ren longposisjon.

 

Ulike utfall nå:

1) I intervallet under strike er jeg lurere enn børsen, men kan selvfølgelig tape noe penger om traden går i minus

2) I intervallet strike - dustepunkt blir utfallet maks profitt + lurere enn børsen.

3) I alle utfall over dustepunkt er børsen lurere enn meg, men jeg har ennå maks profitt

 

Ved større posisjon kompenserer jeg altså en del med gearingen, og får en EK-avkastning som er høyere enn børsen presterer, selv om utfall nr 3 materialiserer seg.

 

Det sies forresten at å handle med futures og opsjoner er racermetoden for å blakke seg, hehe

Link to comment
Share on other sites

Det sies forresten at å handle med futures og opsjoner er racermetoden for å blakke seg, hehe

 

Interessant, futures og opsjoner anvendt med forstand er jo også en måte å tjene bra med penger på :smile:

 

Hehe, "dustepunktet" som du kaller det...den har jeg ikke sett før, er det den norske versjonen av break-even :laugh: .

 

Når du setter en slik covered call, gjør du da aldri justeringer av denne underveis ettersom en eventuell videre oppgang bekreftes? F.eks. rullere den utstedte (shortede) callen til høyere strike samtidig som da kanskje shortet volum må økes grunnet lavere mottatt premie, samtidig som du holder den kjøpte callen/futuren konstant?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, "dustepunktet" som du kaller det...den har jeg ikke sett før, er det den norske versjonen av break-even :laugh: .

 

Når du setter en slik covered call, gjør du da aldri justeringer av denne underveis ettersom en eventuell videre oppgang bekreftes? F.eks. rullere den utstedte (shortede) callen til høyere strike samtidig som da kanskje shortet volum må økes grunnet lavere mottatt premie, samtidig som du holder den kjøpte callen/futuren konstant?

 

Dustepunktet ja, haha..

 

 

Min break even er: entry pris futures minus mottatt opsjonspremie for shortede calls. Dvs exit futures kan ligge noe under entry uten at det blir tap ut av dette.

 

Mitt Dustepunkt (med stor D, haha) er: Strike shortede calls + mottatt opsjonspremie for disse.

Eksempelvis: short OBX1C420@ kr 6,0 --> da blir dustepunktet 420+6 = 426.

Om OBX ligger høyere enn 426 ved bortfall, så har jeg fortsatt maks profitt, men en bedre strategi hadde da vært (sett i ettertid) å ha kjørt kun long futures.

 

Dette gjelder selvfølgelig kun ved strategien Covered Call.

 

Justeringer vurderer jeg fortløpende ut fra om volatiliteten endrer seg, og om markedsretningen endrer seg (flatt, opp, ned). Normalt vil jeg holde på shortede calls selv om futures stenges, og vente på bortfall. Kommer bortfall calls mens jeg ennå er i posisjon på futures, så shorter jeg nye calls, med en høyere strike.

 

Det er selvfølgelig en del forhold rundt dette som ikke er nevnt her, men dette er da noe.

Link to comment
Share on other sites

Dustepunktet ja, haha..

 

 

Min break even er: entry pris futures minus mottatt opsjonspremie for shortede calls. Dvs exit futures kan ligge noe under entry uten at det blir tap ut av dette.

 

Mitt Dustepunkt (med stor D, haha) er: Strike shortede calls + mottatt opsjonspremie for disse.

Eksempelvis: short OBX1C420@ kr 6,0 --> da blir dustepunktet 420+6 = 426.

Om OBX ligger høyere enn 426 ved bortfall, så har jeg fortsatt maks profitt, men en bedre strategi hadde da vært (sett i ettertid) å ha kjørt kun long futures.

 

Dette gjelder selvfølgelig kun ved strategien Covered Call.

 

Justeringer vurderer jeg fortløpende ut fra om volatiliteten endrer seg, og om markedsretningen endrer seg (flatt, opp, ned). Normalt vil jeg holde på shortede calls selv om futures stenges, og vente på bortfall. Kommer bortfall calls mens jeg ennå er i posisjon på futures, så shorter jeg nye calls, med en høyere strike.

 

Det er selvfølgelig en del forhold rundt dette som ikke er nevnt her, men dette er da noe.

 

Interessant. Nytt spørsmål: Hvilken strike legger du short callene på? !) Langt in the money, 2) @ the money, 3) eller out of the money.... Jeg heller til alt nr 1, men kanskje 2 ?

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Nytt spørsmål: Hvilken strike legger du short callene på? !) Langt in the money, 2) @ the money, 3) eller out of the money.... Jeg heller til alt nr 1, men kanskje 2 ?

 

Jeg shorter normalt calls med strike 3-5% over aktuell kurs, dvs out of the money for callens vedkommede.

Men det er en del forhold som påvirker om jeg gjør det slik, blant annet volatilitet og konkret pris på calls. Forsøker å jakte på prising som avviker fra mitt syn, men dette markedet er nokså effektivt for å si det slik - den jakten blir ikke ofte belønnet i særlig grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...