Jump to content

Korreksjon


Nickless

Recommended Posts

Hei og velkommen hit smile.gif

 

tror topicen burde plasseres i startgropa, siden det egentlig bare er spørsmål om dette er en korreksjon....

 

er vel egentli ikke så lett å si om det fortsetter nedover eller ei.

Hva du gjør nå avhenger helt etter metode og strategi.....er du investor benytter du kanskje korreksjoner til å kjøpe mer. trader du med kortere horisont benytter du kansje fallet til å shorte aksjer...

 

Selv er jeg i øyeblikket mest i cash, har bare et par poster på gang.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit smile.gif

 

tror topicen burde plasseres i startgropa, siden det egentlig bare er spørsmål om dette er en korreksjon....

 

er vel egentli ikke så lett å si om det fortsetter nedover eller ei.

Hva du gjør nå avhenger helt etter metode og strategi.....er du investor benytter du kanskje korreksjoner til å kjøpe mer. trader du med kortere horisont benytter du kansje fallet til å shorte aksjer...

 

Selv er jeg i øyeblikket mest i cash, har bare et par poster på gang.

 

 

 

 

 

Skjønner :happy: Takker for svar og velkomst :wink:

Edited by Nickless
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hvis det skulle oppstå en korreksjon, vil man da få en slags advarsel på forhånd slik at man har mulighet til å selge aksjene sine, eller vil bare aksjeprisen plutselig bli endret?

 

Takker for alle svar.

 

 

Fint smile.gif

 

kommer helt ann på hva du legger i begrepet korreksjon.

De fleste har en stop-loss, altså en max grense for hvor mye aksjen kan falle før de selger seg ut.

Dette fordi det er ingen som treffer hver gang de kjøper, det er nødt til å bli noen tapere og ser man isolert på hver enkelt trade er det bare rundt 50% sjanse for gevinst.

 

Det gjelder å holde tapene man får på stop-loss såpass små at man tjener det inn igjen på vinnerne. Det er dette folk ofte snakker om når de nevner risk /reward. -> det man risikerer kontra beregnet gevinst.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hvis det skulle oppstå en korreksjon, vil man da få en slags advarsel på forhånd slik at man har mulighet til å selge aksjene sine, eller vil bare aksjeprisen plutselig bli endret?

 

Takker for alle svar.

 

Interessant spørsmål. Jo, det vil alltid være signaler i markedet, både før korreksjon og oppgang. Vanligvis for mange signaler. Det spørs jo hvilken ekspert man spør, og hviken tidshorisont de egentlig tenker på, og om de har rett :dry: Derfor blir det å høre for mye på eksperter i media, noe som gjør at veldig mange taper penger, fordi de ikke har sin egen strategi som de slavisk følger, og så oppdaterer sin disiplin og strategi fortløpende.

 

Typisk sett vil du få MOTSATT signaler: Dvs,for et par dager siden stod det i flere aviser at nå ser alle for seg høyere kurser i løpet av 2011. Når alle er bullish på den måten (positive til long-markedet, altså oppgang), så kommer gjerne korreksjonen :tongue: Men hvor dyp den er, og om det i det hele tatt kommer en, vet man jo bare i etterkant :rolleyes:

 

Som Sharpshoota sier, så er treffraten reellt sett veldig lav på kjøp av papirer. Da kan man bruke Money Management teknikker for å sikre profitt, og hindre større tap.

 

Stopp-loss er fin, kanskje essensiell, men det fins også andre som f.eks. Martingale systemer og Kelly-formelen. Disse krever endel matematisk kunnskap, og at man gjør det RETT, ellers risikerer man å tape alt! Ihvertfall om man girer seg for mye.. Så man må vite hva man driver med, og lære av markedet. Ikke prøve å gape over for mye helt i starten, og heller akseptere små tap enn større tap, og prøve å la vinnere løpe.. (haha, det er jeg skikkelig dårlig på!)

 

Som f.eks. REC nå siste 10 dagene. Om du ser på 5-min / 10-dagers chartet på BigCharts.com, så ser du no:REC endte opp i en kraftig rekyl på slutten av gårsdagen, idag åpnet den 5.7% under denne rekylen, og tok med seg masse småspareres penger på stopp-loss i en skikkelig whiplash som varte bare i noen sekunder. Om man har giret seg på denne, kan man fort tape brorparten på en slik overraskelse.

 

Så stopp-loss er nyttig, men man kan gjerne være mer kreativ i bruken av den, så man ikke blir tatt på sengen slik jeg ble idag :tongue: Hadde en hard stopp-loss på et nivå jeg mente var forsvarlig, men det gav et litt større tap enn nødvendig.

 

Og, jeg har ingen tro på at dette er noen andres feil enn min egen. Det viser seg jo at denne første whiplashen, signaliserte mer nedgang, ihvertfall ned til nivået til denne "halen".

 

Har alt i alt en god gevinst i REC, men surt med slike tap som tar en stor del av gevinsten. Men jeg har egentlig tradet mest for å lære nå, og dette var en skikkelig god lærepenge. Så for meg var det verdt det uansett.

 

Så ja, en enkelt aksje kan endre seg, neste dag eller i løpet av neste sekund, gå veldig fort eller veldig sakte. Det kan forsåvidt også skje med markedet forøvrig. Om det er en veldig omfattende endring utenom nyheter, vil børsen stoppe for å roe markedet ned. Men det er absolutt ingen sikkerhet for å ikke stoppe ut på stopp-loss, eller havne langt under en motstand over natta.

 

For å bøte på dette anbefales å diversifisere i så mange papirer og markeder som mulig, for å håndtere system-risiko. Man er da mindre eksponert for dårlige tider for selskaper eller sektorer, og er man flink så kan man tjene relativt sett like mye eller mer, med mindre risiko. Men det er jo også mer arbeid å følge flere papirer og markeder.. For småinvestorer må man finne en levelig middelvei.

 

Fins nok ingen silver-bullet. Man må finne ut av tingene selv til syvende og sist, lese mye som Sharpshoota sa, forske på egenhånd, og tilslutt kanskje man finner noe som funker og som en vet man kan stole mere på..

 

Psykologien er også viktig. Markedet styres gjerne av grådighet og frykt, og de større pengene vet hvordan utnytte dette til å tjene masse penger. Akkurat i det man kjøper seg inn på en høy, oppadgående trend, så snur det igjen. En trenger å håndtere følelsene sine, og prøve å time de små pullbackene, men ofte lettere sagt enn gjort i realtime.. Derfor viktig å forske på historiske data, og lage en god strategi / taktikk som man vet funker i backtesting ihvertfall.

 

Børs og markeder har jo vist seg å være det beste systemet å prise noe i praksis, særlig i forhold til sovjetiske 5-årsplaner og planøkonomi. Børs er gjerne ledende for økonomien som helhet. Om man trader, så sier man egentlig at man vet bedre enn de fleste hvordan markedet vil gå, inklusive hvor feil flesteparten tar (ineffektiviteter i markedet). Så man trenger en edge for å vinne, eller flaks da :rolleyes:, men da går det kanskje ikke bra i lengden..

 

For de aller fleste småsparere ville jeg prøvd å time små-krakk, og kjøpt indeksen eller flere store bluechips, og så holdt over lengere tid. Det er også en strategi som viser seg gir noen % i lengden, men ingenting er sikkert da.

 

Det fins kanskje like mange måter å trade på som det fins tradere. Man trenger å finne noe som passer en selv, som er komfortabelt og som man vet man klarer å følge. Om man kan ha det morro på samme tid, så er jo det en bonus også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Ja da var en slitsom uke i aksjemarkedet over.... Jeg har i løpet av hele høsten 2010 blitt sløvet av den vedvarende positive trenden, og derav ikke vært så nøye med stop loss. "Alt" har stort sett gått min porteføljes vei krydret med noen lukrative callopsjonsstunt i tillegg, helt siden sommerferien i juli.

 

Det blir det ikke nå framover, nå blir det å følge nøyere med og vil nå fra uken vurdere stopploss-justering daglig, ev også hedging med noen obx-puts...

 

Selv nyårets nesten overveldende bullsignaler overalt (før inneværende uke), er jeg imidlertid av den oppfatning at markedet totalt sett bør videre opp.... De fleste bedriftene virker svært godt kostnadstrimmet etter finanskrisen, og det er svært få gode alterativer til god/bedre avkastning....

 

Jeg tror heller ikke volumene av "the stupid money" har ankommet markedene enda, og som skal drive markedene til nye "ufornuftsnivåer"

 

Good luck, med eller uten spente setebelter :rolleyes::blink:

Link to comment
Share on other sites

Det som "skurrer" litt nå er at Dow Jones har hatt åtte uker på rad med oppgang, og er dermed blitt ganske overkjøpt (RSI >70). De siste gangene vi hadde et slikt uavbrutt 8-ukers rally var i April 2010, vinteren 04/05, og i begynnelsen av '98. Alle ganger ente det i korreksjon. Sist Dow Jones hadde et rally som varte i mer enn åtte uker, var i 1995, da markedet steg i ti uker på rad.

 

De som snakker om at det kan bli en korreksjon neste uke har altså historien og statistikken på sin side.

 

I tillegg ser vi at VIX på fredag utløste en dobbel bunn-formasjon, som er negativt for markedet.

 

Hovedindeksen her hjemme har flere ganger prøvd å bryte opp gjennom 444-445-nivået uten å lykkes, og med de amerikanske børsene i korreksjon er det totalt usannsynlig at den vil klare det på egenhånd.

 

Et fall på noen prosenter nå snart, før rallyet dundrer videre, tror jeg derfor vi må regne med.

Edited by Minos
Link to comment
Share on other sites

For fjerde dag på rad er Hovedindeksen nede på 425-nivået, og hittill virker det som nivået holder fint. Skal bli spennende å se utviklingen utover kvelden i USA, men det kan vært smart å "buy the dips" tror jeg. Det er neimen ikke sikkert det blir noe brudd av 425 slik det ser ut nå, og det er uansett god støtte rett under her igjen.

Link to comment
Share on other sites

For fjerde dag på rad er Hovedindeksen nede på 425-nivået, og hittill virker det som nivået holder fint. Skal bli spennende å se utviklingen utover kvelden i USA, men det kan vært smart å "buy the dips" tror jeg. Det er neimen ikke sikkert det blir noe brudd av 425 slik det ser ut nå, og det er uansett god støtte rett under her igjen.

 

da har man sjangsen nå, for enkelte aksjer som tel, den er nede mot 87 igjen.

Kan godt være støtten holder, men jeg klarer ikke se noen overveldende innsprøyting av penger i markedet ennå, så er

avventende. Har også noe annen indikator basert på 37 års sykluser. Denne får jeg ikke til å vise annet enn at 2011 går ned mot billigere nivåer for så å ende svakt over årsbunn.

Får se om det holder. Er ikke noe jeg satser penger på, men synes folk er litt vel optimistiske til at markedene skal ta seg opp raskere enn historiske gjeninnhentinger ved samme sykel. Om den stemmer, blir det ikke noen dobbel dipp, men oppgangen må vente til 2012-2013.

 

Hva skjer med bulk? Hvordan løse landenes gjeldskrise. Selv om markedene har vist gode tegn, er det mørke skyer som samler seg.

Men vi vet jo markedene kan drite i det i flere år, Så kan ikke trade pessimisme..;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser 416-417 nivået på OSEBX som "the real test", hvis det skulle duppe ennå mere. Olja ligger nå i nedre del eller ned mot bunn av den sterke stigende trenden fra august ifjor, man kan sikkert falle et par dollar til før trenden evt brytes(?)

USA er oppe i overkjøpt område så det holder (DOW).

 

Drys er nå oversolgt, og har ikke vært så oversolgt siden i fjor sommer da det bunnet. Men bulk var mere oversolgt da og lenger nede. Det er en HS-formasjon i Drys, og kursen er under 200ma igjen etter kveldens nedgang.

 

Hvis trenden i oljeprisen holder seg og vi får en reaksjon opp og ny test av motstand, tror jeg 415-420 kan holde som støtte ved evt videre nedgang.

Noe annet enn å følge med, er det vel ikke å gjøre. En spekulant vil vel helst selge dyrt og kjøpe billig

rolleyes.gif

Edited by Sentrum
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...