Jump to content

Trenger tips fra noen med erfaring!


kensher

Recommended Posts

Hei jeg er en gutt på 17 år,blir 18 år til neste år. Jeg synes aksjehandel virker veldig spennende, jeg har veldig lyst til å bli en suksessfull investor. Jeg vurderer å gå handelshøyskolen i Bergen for å bli sivil økonom, men dette er ikke noe jeg har hengt meg opp i. Det er kanskje verdt å nevne at jeg går på studiespesialisering og at jeg er opptatt av penger, egentlig det meste innen økonomi.

 

Jeg er helt ny innen aksjehandel og jeg har tenkt å begynne å handle når jeg er 18, Derfor har jeg lyst til å bruke dette året på å lære. Har noen tips for hvordan jeg i fremtiden kan handle smart og hvilke utdanning som er mest gunstig med tanke på å bli en investor?

 

setter pris på svar!

- mvh kensher

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit

 

Litt vrient å tolke spørsmålet ditt.....må spørre litt først:

vil du jobbe som aksjemegler og søker tips om utdanning i den retning?

....isåfall tror jeg faktisk du kan finne endel tips i tidligere topics her.

 

Du må også huske at det er forskjell på investor og trader.

Vil annbefale deg å starte med å lese endel bøker for å gjøre deg kjent med emnet.

Du finner masser av tips i vår bok-topic.

 

Du får bare spørre videre her etterhvert så skal vi prøve å gi svar. smile.gif

 

 

(ps. du kan jo hive deg med på konkurransen også for moroskyld)

Edited by sharpshoota
Link to comment
Share on other sites

Er nok lurt og evaluere seg selv først, hvilke evner har du? Hva ønsker du å bli?

 

Børsen kan virke veldig rosenrødt og fantastisk ut. Så om du er på jakt etter en "dressjobb", så finnes det andre alternativer ;).

 

Skal du utdanne deg innen finans, antar jeg du satser på megler, bankrådgiver o.l. For det er noe annet å være hobby-trader enn å være proff.

 

Har du / Ønsker du

- Selgerevne

- Evnen til prate for deg (er du megler lever du av (gjerne fornøyde) kunder)

- Høy matteforståelse (Ganske vesentlig, hjelper ikke bli skytter uten gevær ^^)

- Tåler motgang (dagen du taper sikkelig mye, oppgang er himmelsk, mens nedgang kan være et sant helvete)

- Tap av søvn(med mindre du er kald som is...finnes dog ikke mange slike personer)

- Kreativ

- Analytisk (må klare å sette sammen 2 og 2 i ulike settinger)

- Fleksibel

- Kaxe (må være litt? hehe)

 

(Dere andre her inne kan sikkert fylle på denne lista)

 

 

Du trenger kanskje ikke være helt rambo i matte, men en høy økonomisk forståelse er nok the winner in the end. Men du må like tall. For skal du utdanne deg innen Finans på f. eks BI, så gled deg til svetting over mattebøkene. Men det å gå 5 år siviløkonom er nok ingen dum ide heller. Ligger på 5 i snitt samt S1 + S2 eller R1 matte som krav.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

For å svare på kriteriene så er jeg

- ikke veldig god på å selge, men har heller ikke mye erfaring

- jeg er veldig god til å prate for meg, blir ofte anbefalt til å bli advokat.

- Jeg har en ganske god matte-fortsåelse, går t matte og skal gå S1 og S2 de neste årene som retter seg blant annet mot samfunnsøkonomi.

- Motgang er jeg ganske dårlig til å takle, men jeg kommer meg alltid over det.

- Jeg har faktisk en ekstremt sær evne til å holde meg våken og har en veldig uvanlig døgnrytme.

- Jeg er en ganske kreativ person. (har blant annet designet nåværende logo for fotsal laget mitt og har skrivet dikt som har blitt lest opp på FN dagen.

- Jeg er heller lite fleksibel.

- Kaxe vet jeg ikke hva er, hehe. Men regner med at det betyr det samme som glatt og i så fall: definitivt ja!

 

Jeg ønsker å bygge opp en formue så stor at jeg kan leve på rentene, i tillegg har jeg arvet en halv million, så har startskapital. Jeg vet at mange må jobbe knallhardt for å skaffe dette, så er heldig med den.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

For å svare på kriteriene så er jeg

- ikke veldig god på å selge, men har heller ikke mye erfaring

- jeg er veldig god til å prate for meg, blir ofte anbefalt til å bli advokat.

- Jeg har en ganske god matte-fortsåelse, går t matte og skal gå S1 og S2 de neste årene som retter seg blant annet mot samfunnsøkonomi.

- Motgang er jeg ganske dårlig til å takle, men jeg kommer meg alltid over det.

- Jeg har faktisk en ekstremt sær evne til å holde meg våken og har en veldig uvanlig døgnrytme.

- Jeg er en ganske kreativ person. (har blant annet designet nåværende logo for fotsal laget mitt og har skrivet dikt som har blitt lest opp på FN dagen.

- Jeg er heller lite fleksibel.

- Kaxe vet jeg ikke hva er, hehe. Men regner med at det betyr det samme som glatt og i så fall: definitivt ja!

 

Jeg ønsker å bygge opp en formue så stor at jeg kan leve på rentene, i tillegg har jeg arvet en halv million, så har startskapital. Jeg vet at mange må jobbe knallhardt for å skaffe dette, så er heldig med den.

 

Startkapitalen sparer deg sannsynligvis for noen år som gjeldsslave. Utover det tror jeg ikke den hjelper mye. Det er dumt å investere den noen plass. Banken er nok det beste i ditt tilfelle.

 

Utover det, så får du ha lykke til med valget :) Driver du ikke med noen tidskrevende idrett, så kan det være lurt å skaffe seg en jobb? Går du studiespesialiserende burde du kanskje velge fag som rettslære, sam. øk, øk og ledelse, markedsføring etc. Så du vet hva du går til :).. De tilbyr i alle fall de valgfagene på de store skolene.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en halv million som du ønsker å yngle, så er det best å ha de i banken inntil du vet hvordan du kan få de til å yngle uten for mye risiko. Desverre er tidene med høy rente forbi, og du kan da ikke regne med å kunne leve på renter, noen gang, om du ikke får tak i titalls millioner da. Jeg antar det er globaliseringen som gjør at alle land konkurrerer om å ha lavest mulig rente, og det ser ihvertfall ikke ut til å snu med det første selv om det hele tiden står i avisene at nå går renten opp.

 

Det du kan gjøre med en 1/2 mill er å vente til oktober 2014, og så time en inngang (bunn) på OBX aksjeindeks (bull derivat om du bare lar den stå en kortere tid, f.eks 1/2 år) i oktober måned. Burde gi gode sjangser for en flying start. Det er enkle ting som du kan gjøre for å øke statistikken i din favør, f.eks. flytte pengene til banken i perioden april-oktober, og så kjøpe i oktober hvert år. Du kan også unngå å ha investeringer i periodene 2012-2014, 2016-2018, 2020-2022, osv., og time ny inngang oktober 2014, 2018 (her kan du starte allerede i februar pga 8. året ofte starter tidlig), 2022, 2026, osv (4 års syklus).

 

Oktober 2014 er den viktigste av de nærmeste syklene, da 2015 som ligger midt i tiåret kommer like etterpå, noe som også historisk har gitt god oppgang.

 

Du kan lære mer om dette ved å lese bøkene til Larry Williams, en av tidenes største/beste investorer, ifølge ham selv om kontobeholdningen hans :wink:. Baserer seg på sesongsykler, en 4års og en "ti-år" syklus.

 

Dette krever jo endel tålmodighet og er en nærmest kjedelig investeringsstrategi. Men dette er noe av lavest mulig risiko for pænga som du kan gjøre. Ofte kan dette i mange tilfeller slå en aktiv investeringsstrategi. Men for de som er ute etter 100% sure thing, så fins ikke det, man kan miste penger allikevel. Forhåpentligvis ikke for mye til at man ikke kan lære av det.

 

Problemet med metoden er jo at den er så latterlig enkel, at folk overser den, misforstår sykler (de er alltid ca., aldri 100% nøyaktige) eller ikke klarer å følge den. Velkommen til den ironiske verden av trading :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg vil tatt eksempelvis 10-20% av formuen jeg, dvs 50.000-100.000, og startet med en gang. Den øvrige delen ville jeg satt i bank, ev sikre obligasjoner. Mulig du må ha en myndig verge ett års tid for å få lov til å opprette aksjekonto?

 

Med disse pengene får du en anledning til å "skyte med skarpt" med en gang. Sats pengene på 2-3 solide selskaper og med god omsetning daglig på børsen, og som du mener er undervurdert. fordel gjerne kjøpet noe utover i tid slik at du unngår å treffe en kort markedstopp.

 

Jeg tror det er slik man best lærer dette gamet, lære å være tålmodig, lære å ta gevinst og ikke minst...lære å ta tap. Å lære å ta tap med små summer er mye billigere enn med store summer. Og en ting er sikkert: Det å lære å ta tap er en "kompetanse" som er 100% nødvendig, og den kan vanskelig læres på andre måter enn i praksis, punktum!

 

Good Luck :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er en gutt på 17 år,blir 18 år til neste år. Jeg synes aksjehandel virker veldig spennende, jeg har veldig lyst til å bli en suksessfull investor. Jeg vurderer å gå handelshøyskolen i Bergen for å bli sivil økonom, men dette er ikke noe jeg har hengt meg opp i. Det er kanskje verdt å nevne at jeg går på studiespesialisering og at jeg er opptatt av penger, egentlig det meste innen økonomi.

 

Jeg er helt ny innen aksjehandel og jeg har tenkt å begynne å handle når jeg er 18, Derfor har jeg lyst til å bruke dette året på å lære. Har noen tips for hvordan jeg i fremtiden kan handle smart og hvilke utdanning som er mest gunstig med tanke på å bli en investor?

 

setter pris på svar!

- mvh kensher

 

 

Hei kensher.

 

Hvis du ser på de aller rikeste i Norge, så har de ingen utdannelse ellers har de veldig lite. De er nok ingen kleppere i matte heller, men kan finans og økonomi, og det er vidt forskjellig. Jeg var også akkurat som deg bare jeg begynte når jeg var 12 år. Mamma måtte underskrive i banken at jeg fikk kjøpe 4 stk dnb aksjer til 25 kroner stykket, he he. Good times. Uansett så trenger du ikke noen formell utdannelse, aksjemegler er ingen beskyttet tittel, men de fleste foretak tar inn folk med økonomisk bakgrunn. Jeg tenker som så: Hvis du har en hobby og vil gjøre den til jobben din, mister man da ikke litt av gleden ved å holde på? hadde jeg vært økonom i dag, så tror jeg ikke at jeg hadde holdt på med aksjer, dessuten må analytikere følge en haug med regler osv...

 

Prøv å bygg deg opp selv til en rik mann, da får du raskt innflytelse i styrer osv.. og du kan jobbe hvor du vil! De andre her har nok rett i at du burde være forsiktig med pengene dine, mange vil prøve å lure deg på veien til å kjøpe finansprodukter osv, når du fyller 18. Les deg opp på egenhånd, blant annet på www.trendtech.no , der har de en fin pdf fil som forklarer deg hvordan teknisk analyse gjøres og du får muligheten til å gjøre det selv. Stol aldri på noen andre enn deg selv, ting du leser i dn.no, hegnar.no , e24.no eller for den slags skyld her inne kan og er mye svada om tips.

 

Regel nr1.

 

Gjør grundig research på det du skal investere i.

 

Regel nr2.

 

Les deg opp på nyheter, ikke tips!

 

Regel nr3.

 

Kikk på kvartalsrapportene til selskapene som du finner på de respektives sider, er det dårlig med cash i banken så hold deg unna.

 

Regel nr4.

 

Må ikke være mer hardcore enn det du kan stå for, ikke lån til pipa.

 

Regel nr5.

 

Ha tålmodighet, tro på deg selv og ikke spis vårt daglige brød, bak det heller selv og spar penger :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er en gutt på 17 år,blir 18 år til neste år. Jeg synes aksjehandel virker veldig spennende, jeg har veldig lyst til å bli en suksessfull investor. Jeg vurderer å gå handelshøyskolen i Bergen for å bli sivil økonom, men dette er ikke noe jeg har hengt meg opp i. Det er kanskje verdt å nevne at jeg går på studiespesialisering og at jeg er opptatt av penger, egentlig det meste innen økonomi.

 

Jeg er helt ny innen aksjehandel og jeg har tenkt å begynne å handle når jeg er 18, Derfor har jeg lyst til å bruke dette året på å lære. Har noen tips for hvordan jeg i fremtiden kan handle smart og hvilke utdanning som er mest gunstig med tanke på å bli en investor?

 

setter pris på svar!

- mvh kensher

 

Hei!

 

Jeg tar et kraftig forbehold om at jeg er amatør og har begrenset erfaring, men jeg anbefaler å begynne å teste med fiktive porteføljer. Du kan feks lage deg en konto på www.oslobors.no, lage porteføljer for forskjellige strategier (husk å regne med omkostninger) og gjøre kjøp og salg etter strategiene. Klarer du få en grei avkastning, kan du sette av 100 000 og begynne å handle når du blir 18. Mindre enn 100 000 ville ikke jeg anbefalt, for du får for liten diversifisering eller for små poster, og da blir enten risikoen for høy eller omkostningene for store. Du bør uansett ikke investere penger du ikke kan tape.

 

Ellers bør du sette deg mål: ønsker du å handle for å tjene penger? I så fall bør du slå eller tangere en referanseindeks i de fiktive porteføljene, ellers kan du heller investere i et indeksfond. Ønsker du å lære å analysere, trenger du strengt tatt ikke risikere pengene dine. Du bør i hvert fall tenke gjennom hva formålet ditt er og hvordan du best kan oppnå det ... og måle om du oppnår det.

 

Du bør også gjøre en selvstendig vurdering av teknisk og fundamental analyse, hvilket tidsperspektiv du ønsker operere innenfor (daytrading, kortsiktig, langsiktig), og hva slags risiko du er villig til å ta. Dersom du skal operere i derivater osv, bør du være oppmerksom på at dette er nullsumsspill, hvilket vil si at du må være bedre enn de andre spillerne for å tjene penger. Innen aksjemarkedet kan du være dårligere enn gjennomsnittet (som meg) og allikevel ha høyere avkastning enn bankrente, fordi du tar del i selskapenes verdiskapning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

The emotion in these pieces is as palpable as the emotion on display when people trade. The human spirit is as dichotomous as the market itself. If it is not channeled properly, trading success will be unreachable. This means the trader must have a full understanding of both the negative and positive contributions of the human spirit. He must develop the right attitude which includes: discipline, emotional control, and the ability to handle success and failure, while always guarding against negative and debilitating emotions.

 

Perhaps the greatest impediment a new trader faces is his emotional investment in the trade itself. The "outcome" of the trade takes on paramount importance, not the "process" entailed in making the trade. It becomes all about "being right" and making money, and not about controlling risk. Each trade is a life-and-death struggle where the emotional investment can be as skewed as the trade's risk/reward. A trader should simply recognize what he did correctly or incorrectly, and move on to the next trade.

 

Trading is not about being right or wrong the market, or predicting where the market is headed in the next moment, hour, day or week. Trading is nothing more than a probabilistic endeavor, and a trade is nothing more than a statistical data point. It's the next event in a series of events governed by the statistical random distribution of results. Win or lose, negative emotions should not be allowed to play a role - only the positive aspects of the human spirit should be evident: confidence, patience and humility. A trader's winning percentage is essentially, a meaningless metric. It doesn't matter if his last trade was a winner or loser, because a trader is only as good as his next trade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...