Jump to content

ny på markedet


Rubix

Recommended Posts

Jeg er snart student, har jobbet et år for å spare opp litt egenkapital.

Men så slo det meg at jeg kunne tenke meg å innvistere litt på aksjemarkedet, forhåpentligvis tjene noen kroner,

eneste problemet er at jeg har ikke peiling på aksjer...

 

så jeg er på utkikk etter litt tips og triks for å ikke gå på så mye bomkjøp, har rå til å tape litt, men ikke alt!

Så om det er noen som har noe å komme med blir jeg veldig takknemmelig!

 

På forhond takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er snart student, har jobbet et år for å spare opp litt egenkapital.

Men så slo det meg at jeg kunne tenke meg å innvistere litt på aksjemarkedet, forhåpentligvis tjene noen kroner,

eneste problemet er at jeg har ikke peiling på aksjer...

 

så jeg er på utkikk etter litt tips og triks for å ikke gå på så mye bomkjøp, har rå til å tape litt, men ikke alt!

Så om det er noen som har noe å komme med blir jeg veldig takknemmelig!

 

På forhond takk!

 

Prinsipper er mitt første råd:

 

- Sett et tak hos deg selv for gevinster og tap. Virkemidler til dette er typen stop-loss funksjoner i din handelsplatform.

- Putt aldri alle pengene dine i ett selskap, uansett hvor overbevist du er på at det skal stige. Fordel porteføljen gjerne på 6-7 selskap, helst i ulike sektorer.

- Sett deg litt inn i teknisk analyse. Det grunnleggende er enkelt og det finnes mye informasjon om dette på nett, bla denne linken http://trendtech.no/images/Marketing/Analyseskolen/Analyseskolen.pdf. Dersom du gjør dette kan du sannsynliggjøre om en aksje er på vei opp eller ned.

- Hold deg unna tulleforum som hegnar.no/forum. Det burde vært stengt for lenge siden.

 

Ellers lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit! smile.gif

 

Du trenger en metode som gir en statistisk god sannsynlighet for gevinst i det lange løp.

Det er viktig å huske at det uansett er bare 50/50 sjanse for gevinst hvis man ser på en enkelt handel, det er først når det bli mange av dem det blir avkastning.

 

Gevinstene må også være større enn tapene, minimum 2:1 forhold der.

 

Å lese bøker er bra , annbefaler også å lese O.grøtte sin "aksjekjøp og daytrading" og deretter Marcel Link sin "High probability trading" ...og Mark Douglas sin "Trading in the Zone"

 

Den siste er mest trading phsykologi , meget god bok.

 

Studer hvordan de som har holdt på i årevis gjør dette, her er det velig mye å finne på nettet også ( Fin plass å begynne på : stockcharts.com - Public charts )

Bruk god tid på å finne en metode som passer deg og som funker i det lange løp. Det enkle er ofte også det beste.

Begynn i det små og øk beløpene etterhvert som erfaringene kommer.

 

Sjekk også på forumet her, flere topics her om samme emnet under startgropa.

 

 

 

Her er det bare å komme med spørsmål etterhvert som du lurer på ting så skal vi prøve å være behjelpelige.

 

 

mvh

Sharpshooter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...