Jump to content

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Har hatt bruker her en stund, men vært lite aktiv.. i mellomtiden har jeg rukket å rote meg inn i valutaverden.

 

Noen som har gjort seg noen tanker rundt CHFNOK?

 

Så høy som den er nå, er det vel liten tvil om at den skal ned igjen, men hvor mye, hvor fort?

Link to comment
Share on other sites

tja... regner med du er short her allerede da siden du stiller spørsmålet sånn....

 

Ser ut til at det er en triangel som skrår oppover siste dagene her, et tegn på at man kan få et brudd ned her snart.

I tillegg har man RSI som har gått ned litt mens kursen gikk opp....bearish divergens..

Kan se ut til at det er støtte rundt 630-tallet..... og en mulig langsiktig trend - chart her

 

For ser det ut til at CHF stadig rykker fra EUR ...EUR/CHF chart her , det samme ser man jo i USD/CHF.... dette ser ikke ut til å snu med det første. De økonomiske i Sveits er altså langt kraftigere stillt enn i både USA og EU , logisk nok.

For at NOK skal rykke fra CHF er man nesten nødt til å få kraftig oppgang i oljeprisene eller evt styrt i de økonomiske utsiktene til Sveits.

 

Litt vanskelig når man ikke har noe punkt i chartet der man ser en grei plass å sette stop-loss.

 

Mulig noen har bedre svar, men det var ihvertfall noen tanker fra min side.

 

Lykke til

mvh

Sharpshooter

Link to comment
Share on other sites

Kom faktisk raskere enn jeg hadde trodd, satt short med inngang på 6,375 og sikret gevinst i dag på 6,322.

Burde kanskje kjørt en trailing stop-loss, da det ser ut til at nedgangen fortsetter, men etter 2xstoploss for 14dager siden, var det godt å se kontoen øke igjen.

 

Nå kan man vel ikke følge RSI slavisk, men så lav som den er nå, skulle man tro at vi får en oppgang utover dagen, og da sitter jeg klar til å selge igjen.

 

Jeg ser oljen er i dag 0,63% opp i dag, er det grunnen til at CHFNOK begynte å bevege seg i natt?

Link to comment
Share on other sites

Har en tanke om selv at gå inn i CHF lån, men som lidt langsiktig huslån, da de norske renter mest sannsynligt skal kraftigt opp de neste par år...

Vet dere om man kan sikre sig et femårig lån i CHF med god rente?

Mvh Vandregutten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke vært borti det, men ble anbefalt av en venn å gjøre det, når jeg vurderte en fritidseiendom.

 

 

Skriv gjerne litt på forumet når du finner ut om dette, informasjon er som oftest spennende.

 

 

Sitter å lurer på å gå litt short igjen på CHF, 6,444 nå..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vet ikke, men noen som mener å ha mer greie på valuta det tror at denne styrkingen vi ser vil være av forbigående karakter, og kan nok vare noen uker eller få mnd. Deretter, når situasjonen i markedet roer seg, som mange tror ila få uker eller en mnd, så kan de store pengene etterhvert bevege seg ut igjen fra sikre assets som CHF valuta.

Da bør kursen mot NOK nedover på 6-tallet etterhvert, og om det roer seg veldig, også 5-tallet.

 

Sånn sett kan jo dagens inngang være fin om man tenker short og kan sitte litt uten å blir redd om det svinger mere.

Men jeg vet ikke..., bare at denne styrkingen er unormal og er ikke bra for Sveits som land.

 

Hvis vi ikke er i en unntakstilstand som dette i lang lang tid, burde det vel roe seg og CHF falle tilbake.

Det er vel å håpe på, også for alle dem som har tatt valutalån i huset på CHF.

Det blir jo så mye dyrere å betjene nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at det er en fin mulighet å gå inn short nå.

Den Sveitsiske nasjonalbanken har allerede satt i gang tiltak for å svekke valutaen sin, da dem ikke er tjent med å ligge så mye over de andre store valutaene. Disse tiltakene har allerede fått effekt da den omsettes for 6.8 i skrivende stund og lå på 7.6 for bare en uke siden. At denne skal ned er jeg overbevist om. Men hvor langt ned er jeg ikke sikker på. 10-årssnittet ligger på 5.3. Mens 30-,60- og 90-dagerssnittet ligger på henholdsvis 6.9, 6.7 og 6.5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "håper" den skal under 6 ila to år. Det som er litt bekymringsfullt er at toppen fra finanskrisen i 2008-2009 var rundt 6.70-6.80 om jeg ikke husker feil. Nå ligger den over dette og det virker som det er mange problemer fremover vedr. markedet og riskoviljen i andre assets kan være tilbakeholden lenge. Allikevel er det mange som mener at den skal ned under 6 ila to år. At den fallt til 5.50 utover i 2009-2010 var jo på grunn av risikoviljen kom tilbake og pengene gikk fra CHF til bl.a. aksjer. Nå er situasjonen kanskje annerledes, og vanskelig å si når pengene trekkes ut fra chf- valutaen til fordel for andre assets. En kan jo håpe på at det løser seg i Europa av en grunn man ikke helt kjenner til nå. Synes situasjonen er uoversiktelig og vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Blir det en ny lavere topp har rundt 6.80-6.90 så blir jo HS`n ennå tydeligere.

Den formasjonen ligner mye på den fra finanskrisen i 2008-2009, da toppen dog var lavere enn nå.

 

 

Tenker å vise det grafisk, med dette bildet.

Det avhenger av hva som skjer videre, synes det var bra tendenser til tilbakefall fredag, på tross av at markedene var fallende utover kvelden. CHF falt tilbake etter å ha testet 7 nivået.

 

965558.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var kanskje litt i overkant hvor fort den falt.

Ser DN igår skrev at Sveits virker desperate, og forsøker å styre unna deflasjon.

 

Det skal ikke være så lett å ha en valuta som "alle" vil ha. Det er straffen for at landet går bra økonomisk, at valutaen kjøres opp i urolige tider. Nå er det Norge som får svi, ikke lett for de store aktørene å vite hvor man skal plassere pengene sine nå om dagen cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det blir like bra treff nå, men ser ny HS, nå i timechartet.

 

Venstre skulder på 6.42-6.43, hode på 6.45, og nå ute i høyre skulder, foreløpig 6.41-6.42. Litt spennende å se om det blir en liten HS denne gangen, eller om kursen skal over 6.45.

Har god tro på videre fall, men også en mulighet for oppgang til 6.50-6.60 tallet hvis 6.45 brytes.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det blir like bra treff nå, men ser ny HS, nå i timechartet.

 

Venstre skulder på 6.42-6.43, hode på 6.45, og nå ute i høyre skulder, foreløpig 6.41-6.42. Litt spennende å se om det blir en liten HS denne gangen, eller om kursen skal over 6.45.

Har god tro på videre fall, men også en mulighet for oppgang til 6.50-6.60 tallet hvis 6.45 brytes.

 

 

Var litt for tidlig ute med denne. Nå ligner det mere på en HS, der venstre skulder er på 6.45, Hodet på 6.48-6.49(som var tidligere bunner) og høyre skulder var på 6.46.

 

Siste nå er 6.30.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er litt spent på CHF nå, det er en form for gulv rundt dagens kurs 6.33, som kursen forsøker å bryte under. Et forsøk har resultert i relativt kjapp tur oppigjen til dette "gulvet". Det virker imidlertid som den nå er litt på defensiven og at det kommer nye forsøk som kan sende den ned mot 6.00-6.20.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...