Jump to content

Historiske råvarepriser, renter og indeks


Recommended Posts

Jeg går i videregående og skal gjøre en oppgave i matematikk som jeg kan velge selv hva den skal handle om. Jeg og noen venner skal se litt på hvordan ulike saker innen finanssektoren har endret seg over tid. Til dette trenger vi kurser for hver dag minst et år tilbake i tid. Dette må være i et regneark eller lignende for å lett få frem varians, høyeste oppgang... Han som skal se på ulike aksjekurser fann uten problem data på nettsiden til Oslo børs. Jag skal se på råvarer, men finner ikke noe sted hvor man kan laste ned kurser for hvert døgn. Ikke heller de som arbeider med indeks eller renter har klart å finne noe. Finnes det et eller annet sted på internet hvor vi kan laste ned historiske råvarepriser, renter og børsindekser (både for ulike land og ulike næringer i Norge)?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei klamklet

 

Det enkleste er å lage det selv. Under finner du en video som på en god måte forklarer hvordan du kan selv hente daglige prisdata fra aksjer og råvarer og importere dem til excel. Da er det bare å få excel til å regne varians :)

 

 

Bare spør hvis det er noe annet

Edited by zilverbullet
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Som så veldig mye annet tror jeg man kan finne dette også på stockcharts.com

...bare man har tålmodighet og leter litt. Har sett medlem der som har lagt ut charts på sine sider med både gull , sølv , aluminium , copper , olje, gass, agricultural...osv osv ....

 

Råvarebørsen i Chicago har jo egen side CBOE.com , der finner du jo charts med alle mulige futures som omsettes der. (råvarer handles i futures kontrakter)

 

Skulle du fremdeles slite med å finne den info du trenger vil jeg annbefale å lete på linkene til http://stockinfo.no/

mye der også.

 

Lykke til smile.gif

 

mvh

Sharpshooter

Edited by sharpshoota
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...