Jump to content

Sannsynlig avkasting


Hammerfold

Recommended Posts

Heisann!

 

Hva er det dere her på forumet ser på som en oppnåelig avkasting per år?

Dette går jeg utifra spørs mye på hvordan type aksjehandel man driver med, kapital, riskio osv., men bare sånn ca.

 

Om man har et bra opplegg/system og er erfaren, er det usannsynlig å klare mer en 10% (dette er et tall jeg ser går igjen en del steder)?

 

Jeg har ikke peiling, så hadde vært greit med noen innspill fra noen med litt erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Sånt er nesten umulig å regne ut på forhånd.... Husker boka "Skilpaddemetoden" hadde en oppskrift på utregning av forventet avkastning. Men etterpå skrev han også at dette egentlig var lite brukbart til noe som helst.

 

Det kommer jo ann på alt det du nevner. Statistikken tilsier at de færreste klarer slå markedet over en periode på flere år, jo flere år jo vanskeligere blir det.

 

Klarer du som relativt fersk trader å oppnå en ganske jevn positiv avkastning fra år til år så synes ihvertfall jeg du bør være meget godt fornøyd med det.

Med tiden når erfaringen kommer får man et godt bilde av hvorfor dette er vrient.

Link to comment
Share on other sites

Man bør ha som et minstemål å slå bankrenten hvertfall. Dersom du kommer lavere ut i snitt enn f.eks 3 prosent, så kunne du likegodt å satt pengene i banken. Men over tid er det lite gunstig å spare penger på rentekonto. Netto avkastning bli som oftest negativ ved banksparing (når man kontrollerer for skatt på renter og inflasjonskostnader).

 

10-11 prosent, som du viser til, er ofte der indexfondene havner i snitt over tid (ut fra artikler jeg har lest tidligere). Dette er også en ganske god risikopremie over den "sikre" bankrenta. En historisk god investering er derfor å satse på indexfond fremfor bankrente. Da kan man forvente en netto positiv avkastning et sted mellom 5 og 15 % årlig (grovt sett), over tid i snitt rundt 10-11 prosent.

 

Det blir derimot noe helt annet når du går inn og plukker en portefølje selv. Du må huske at denne ikke er tilstrekkelig diversifisert. Det vil si at man ikke har fjernet nok risiko i porteføljen (hvis den består av f.eks 5-10 selskap). Man vil da også forvente en høyere avkastning av denne porteføljen siden den har en høyere risiko. I motsetning til indexfond (f.eks OSEBX), så består disse av 50-60 selskap, slik at om et går konkurs, merkes ikke dette i særlig grad på din egen konto.

 

Få selskap i porteføljen -> høy risiko, høyere forventet avkastning

Mange selskap -> relativt lavere risiko, lavere forventet avkastning, men høyere enn bankrente (risikopremie 7-8%)

bankrente -> "ingen risiko", men lav forventet avkastning relativ til de to over.

Edited by zilverbullet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...