Jump to content

EMS - Er dette den billigste aksjen på Oslo Børs?


Recommended Posts

Vi starter med noen ekstremt sexy nøkkeltall:

 

*Price/Sales = 0,05

 

*Omsetning 3milliarder, market cap 150 mill = P/S 0,05

 

*Priset til 42% av egenkapitalen

 

*Vekst på topplinjen og bunnlinjen

 

*Selskapet i spill da Eitzen personlig har store økonomiske problemer

 

*Kostnadsbesparende tiltak vil slå til med full kraft i Q2

 

*EBITDA 125,4 mill basert på Q1 * 4 kvartaler

 

Eneste ankepunkt til aksjen er en noe angstrengt økonomi. Det vil si at hvis selskapet mot formodning skulle gjøre det dårligere fremover vil de på et eller annet tidspunkt komme i konflikt med lånegivernes EK krav.

 

Dette tror jeg personlig ikke vil bli et tema da resultatene blir bedre og bedre kvartal for kvartal.

 

Kort beskrivelse av selskapet hentet fra nordnet:

 

Eitzen Maritime Services ASA (EMS) morselskap for et globalt maritimt servicehus. EMS er en betydelig leverandør av produkter og tjenester til den globale maritime industri med vekt på skip management og leveranser til skip. Deres hovedkontor er i Oslo og datterselskapene betår av;

EMS Ship Supply

EMS Ship Management

EMS Insurance Brokers

 

Synspunkter???????????

Edited by undervurdert
Link to comment
Share on other sites

...

*Kostnadsbesparende tiltak vil slå til med full kraft i Q2

...

Synspunkter???????????

 

Jeg har selv EMS, og har kursmål ca 4 ganger nåværende kurs, men at EMS er børsens billigste, er vel kanskje å ta hardt i? Det bør veies opp mot risiko, og for EMS' vedkommende må denne sies å være betydelig.

 

At effekten av tiltakene som er gjort kommer i neste kvartal, har blitt gjentatt i de halvannet årene jeg har hatt aksjen (noe før Profit Warning i begynnelsen av 2010 og forbi emisjonen i fjor høst/vinter), men det ser definitivt bedre ut etter hvert, selv om jeg blir overrasket om Q2 skulle begeistre markedet. Det som ble sagt tidligere i vinter, var også at effekten av en større kontrakt skulle få full effekt i Q2, mens så ble jo den kontrakten erklært ugyldig. Allikevel er det vel kostnadene som kvartal etter kvartal har vært for store i forhold til inntektene, og det er godt mulig, som du skriver, at det forrige kvartalet vil vise en varig bedring.

 

Det må vel også kunne antas at det gis en betydelig rabatt som følge av stadige omskiftninger i ledelsen (senest i dag), koblinger til andre Eitzen-selskaper osv.

 

Jeg synes imidlertid det er vanskelig å anbefale EMS, samtidig som jeg jo mener at aksjen er underpriset (ellers hadde jeg solgt den). Jeg vil kanskje heller anbefale å avvente Q2-rapporten, i hvert fall for de som ikke søker risiko.

 

Ifølge Morningstar er P/B 0,5 og Forward P/E 1,4: http://quote.morningstar.com/stock/s.aspx?t=XOSL:EMS

Link to comment
Share on other sites

Tallene fra Morningstar vil vekke oppsikt hos en hver value investor! Det er det sykeste jeg har sett, men den PE'en må være for 2012. P/S er så lav at morningstar skriver null pga mangel på desimaler!

 

Q1 var en enorm forbedring fra Q4 2010 og kun valutatap gjorde tallene røde. Et positivt resultat kombinert med P/B=0,5 og P/S= 0,05 vil vekke oppsikt på børsen tror jeg. Tiltakene EMS har satt i gang som forventes å slå ut i Q2 gir mening for min del. Derfor er jeg veldig sikker på at de vil lykkes. (Les Q1 rapporten for detaljer)

 

Når det gjelder rabatten du nevner er jeg egentlig ganske uening. Før i tiden var det en opplagt Eitzen rabatt i selskapet siden han var største aksjonær med full kontroll. Han kunne for eksempel finne på å sette en emisjon med 50% rabatt og ta meste parten av emisjonen selv. Han ville heller ikke godtatt et bud på familiebedriften.

 

Dette minner ikke lite om Berge Gerdt Larsen (nå i PDR) og jeg kan love deg at den aksjen hadde gått bananas hvis han mistet makten i selskapet. Så det er to grunner til at jeg synes EMS burde steget på disse endringene:

 

1.Eitzen et ute (rabatten skal vekk)

2.Nordea overtar aksjene og har som eneste mål å selge selskapet til en best mulig pris.

 

Jeg står fast på at selskapet er det soleklart billigste på Oslo Børs. En viss risiko er selvfølgelig til stede, men selskapet er så ekstremt lavt priset at risk/reward blir særdeles attraktivt. Dette er ikke et all in selskap, men en 20% av porteføljen i EMS vil jeg anbefale.

 

Jeg tror forøvrig at selskapet blir solgt før Q2 og da må du desverre se langt etter 4 gangen. Har du ledig kapital og en godt diversifisert portefølje ville jeg lastet opp ytterligere i EMS nå. Kursen er på all time low, mens det er svært mye som taler for at denne ikke burde vært det! Hvis vi skal få ut fullt potensiale her er det best at kun aksjene til Eitzen blir solgt og ikke hele selskapet. Potensialet til EMS på sikt er veldig stort. En 5% fortjeneste margin gir en PE på 1 og da skal i hvertfall kursen 6 dobbles.

Edited by undervurdert
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er vel tiden inne for ettertanke, etter at EMS leverte 5 millioner dollar i underskudd i Q2. Selskapet ble ikke solgt heller, og om det var billig før, er det billigere nå.

 

Jeg vil allikevel fortsatt ikke anbefale EMS, men det virker som det stadig forsøkes gjort noen tiltak som skal få selskapet opp i knestående. Nå er det imidlertid forhandlinger om lånevilkår, og det er nok ikke utenkelig med ytterligere en emisjon.

 

Q2 2011: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=288763

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...