Jump to content

Tour de france 2011


zilverbullet

Recommended Posts

Dette er jo høyaktuelt hvert år, og jeg regner med det er flere lesere av forumet som er interessert i sykkelsport.

 

I dagens etappe av touren har det jo skjedd endel endringer som tvinger enkelte lag å endre taktikk. Ta for eksempel lagkaptein Wiggins som røk ut av Team Sky. Noen som har formening om hva laget kommer til å gjøre videre her i og med at han var sammenlagtfavoritten? Blir det satset på etappeseirer og kanskje ungdomstrøye, eller er det andre aktuelle i dette laget som har mulighet til å kjempe om sammenlagtseier?

 

Ellers er det jo spennende å følge med på Leopard-Trek og Saxobank som jeg anser som to lag som kommer til å kjempe om sammenlagtseier i fjellene. Foreløpig har det vært stille i disse leirene, men de blir nok mer fremtredende etterhvert.

 

Når det gjelder Hushovd regner jeg med at han kommer til å kjempe om den grønne trøya når han mister den gule. Ellers synes jeg han virker ganske tung i beina i spurtene og viser ikke like god spenst som tidligere. Får se etterhvert, kan jo hende at det hjelper å bli løsrevet fra den gule trøya for å konsentrere seg om den grønne.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. Hushovd så virker det som han er en luring denne gangen, og har trent noe annerledes mhp Touren. Dagens etappe viser at det bor mer enn kunn spurtegenskaper i mannen, og kanskje har hans trening foran denne sesongen vært mere rettet mot å utvikle seg som sykkelrytter mhp klatring og å klare å holde seg lengre i "rød sone" som Kaggestad sa på TV2. Kanskje har dette gått ut over den rå kraften i spurtegenskapene. Liker mer å se han i gult enn i grøntrolleyes.gif .

Mange spekulerer i om han kan beholde den frem til den virkelige klatringen starter på torsdag. Han viser livs form, og kvaliteter som tidligere ikke har vært i nærheten av. Det blir spennende å se.

 

Når det gjelder Boasson, så tror jeg han får flere muligheter for etappeseier. Gutten er ung og vil få en stor sykkelkarriære. Hva Sky teamet gjør videre, blir kanskje å fokusere om etappeseiere eller også ligge i noen brudd. Boasson er sammen med Thomas en av de best plasserte i Sky nå, 3.29 bak. Jeg er usikker på klatreegenskapene til Hagen i de bratteste fjellene.

Link to comment
Share on other sites

Hushovd viser en helt annen styrke enn tidligere, og du har nok rett i at han har fokusert på å trene andre områder (bl.a har han jo optimalisert arbeidsøkonomien) - han viser åpenbart en bredere styrke enn tidligere, og det kan jo ha gått ut over hans spurtegenskaper. Men jeg tror at forsvaret av den gule trøya drar ut endel krefter som kunne vært benyttet til spurter og kampen om den grønne. Det er morsomt derimot å følge med på en norsk syklist med gul trøye i touren, og Hushovd har virkerlig overrasket i denne touren. Blir spennende å følge han i årene fremover. Han har jo noen år igjen :smile:.

 

Jeg har ikke helt klart å plukke opp hva Sky har som plan B. Foreløpig virker det som de kjører litt tilfeldig, med ulike syklister i brudd, avhengig av hvem som passer best til løypa. Slik sett virker det som om de ikke satser på noen sammenlagtfavoritt, men heller på etappeseirer. De har jo sterke spurtere som gjør det bra ved samlet spurt og syklister som gjør det sterkt i brudd. Får da se, men tror de satser mer på disse to enn sammenlagtfavoritt.

 

Det er forøvrig synd at allerede nå så har 16-17 av syklistene brutt touren. Men hvis man ser bort fra uviselig kjøring fra apparatet rundt syklistene, så står de overfor en risikovurdering. Løypene har jo sine utfordringer, og dårlig forberedelse kan sende den beste ut i skogholtet. Men fordi løypene er utfordrende så kan man ikke utelukkende legge skylden på tour de france arrangørene. Mye av løypenes utfordringer må jo kalkuleres i hvert lag og syklingen deretter, og det er jo endel av det taktiske kartet som lagene må legge i tillegg til hvem det skal sykles for . De mest krevende løypene ligger jo foran syklistene da de skal opp i fjellene. Jeg er spent på hvordan lagene klarer å organisere seg for å forebygge velt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...