Jump to content

Spørsmål ang start, bøker og verdier


Youmad

Recommended Posts

Heisann! Jeg sitter som student og er interessert i å begynne SMÅTT med aksjer/fond! hvor smått kan man gå i kroner?

 

Noen som hadde kunne tatt seg tiden å fortelle meg litt om: hvordan foregår en handel gjennom(skandiabanken/nordnet) når det gjelder penger til megler osv? Kan man selge seg ut når som helst?

 

Synes i grunn markedet er spennnende og har vurdert dette siden 2008-2009, men har da ikke hatt NOE å overse!

 

Og som student har jeg også tilgjengelig et bibliotek og skal lese meg opp: bøker noe å anbefale?

 

Går linjen økonomi og administrasjon akkurat nå, så føler det er litt relevant også! Håper på positive svar!

Link to comment
Share on other sites

Er listet opp en del bøker her: http://www.aksjeforumet.no/forum/t/1749-litteratur-og-online-ressurser/

Ville nok gått for "Aksjekjøp og Daytrading" og Reminiscences of a Stock Operator til å begynne med.

 

Du kan starte så smått du bare vil, men da nytter det nok ikke å bruke skandiabanken. Aner ikke hva kurtasjen er der, men sikkert rundt 100. Netfonds har tidligere hatt introduksjonstilbud hvor du kun betaler 9 kr i kurtasje. Det er nok det beste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

takk for svaret! Har lånt "den lille boken som slår markedet"- joel greenblatt og "aksjekjøp og daytrading" - Oddmund Grøtte!

Har også bestilt Wonderboy av Langeland og økonomiskolen fra Hegnar Media!

 

Så dette med kurtasje? Hva må jeg egentlig betale for å handle aksjer?

 

Kurtasje=per gang man kjøper en aksje? Skulle gjerne likt å få litt innføring i dette hvis noen har evt nettsider/bøker ang dette?

 

Trenger all den hjelp jeg kan få når det gjelder regler/priser og ting som skal til i starten? Så får jeg heller ta smellene/erfaringene når det gjelder selve handelen (etter å ha lest masse bøker selvfølgelig)!

 

mvh youmad!

Link to comment
Share on other sites

............

 

Så dette med kurtasje? Hva må jeg egentlig betale for å handle aksjer?

 

Kurtasje=per gang man kjøper en aksje? Skulle gjerne likt å få litt innføring i dette hvis noen har evt nettsider/bøker ang dette?

 

.......

 

mvh youmad!

 

 

Hei og god formiddag!

Kurtasjen pleier variere litt fra hvilket meglerhus man velger , har lest artikler om hvilket norske som var billigst , sikkert fremdeles mulig å finne på nett.

Kurtasje betaler man hver gang man gjør en handel , f.eks : kjøper 200 NHY aksjer trekkes 69 kr i kurtasje fra konto. Da betaler du også 69 kr når du selger igjen.

Det pleier også hos noen å være dyrere hvis du skal handle store kvanta men endel har samme pris uansett.

Det er selvfølgelig mye dyrere å ringe megler enn å handle på nett.

Annbefaler deg å grave litt rundt for å finne en megler du kan bli fornøyd med , du finner mye info på nettet og vi har topics på emnet her:

Hvilken nettmegler er best?

 

Beste/billigste nettmegler?

 

....så er det bare å skrive og spørre i vei her på forumet etterhvert smile.gif

 

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...