Jump to content

PHO- tanker rundt tilbakekjøpsprogram


Snøffelen

Recommended Posts

Følgende artikkel tar et ganske kristisk blikk på "stock buy backs":

 

http://www.financialsense.com/contributors/richard-mills/2011/12/16/stock-buy-back-programs

 

Og det kan jo være interessant å se Photocure i lys av noen utsagnene i denne artikkelen.

 

 

"TrimTabs data shows that insider buying occurred at only six of the 30 companies with the biggest announced stock buyback programs this year - totaling $168 billion dollars. The insider buying at these six firms amounted to less than $10 million, which makes an announced buyback to insider buying ratio of 16,800 to 1."

 

Sett i lys av dette så skjønner jeg meget godt at et innsidekjøp fra Åse Aulie Michelet er Medisinmannens våte drøm.

 

Når tilbakekjøp er kursdrivende hva slags signal ville vel ikke et innsidekjøp fra Åse bety! Nå om dagen er jo det praktisk talt ikke-eksisterende. Men det finnes jo selvsagt noen unntak her i Norge også, teknisk sett:

 

"Det vises til børsmelding fra NorDiag ASA ("NorDiag" eller "Selskapet") 9.

desember 2011 med endelig resultat i fortrinnsrettsemisjonen og

konverteringsemisjonen i Selskapet. Tabellen under gir en oversikt over

primærinnsidere i Selskapet som har blitt tildelt aksjer i den

fortrinnsrettsemisjonen og konverteringsemisjonen."

 

 

"The insider Sell/Buy ratio is calculated by dividing total insider sales in a given week by total insider purchases for the week. The ratio for the first week of December 2011 is 926.4/20.6 = 44.9. In other words, insiders sold very close to 45 times more stock then they purchased"

 

Her vet jeg ikke helt hvor PHO står her men håper ikke Medisinmannen er inne på noe når han påstår at damene på Photocure kommer til å selge sine aksjer så snart opsjonene innfris for å kjøpe gardiner og klær... At de fleste ansatte bare har opsjoner og ingen aksjer er jo ikke bra, men Hestdal er et hederlig unntak.

 

"Stock buybacks are almost always initiated in good times – when stock prices are high. Stock buybacks do not happen in bad times when stock prices are low. Purchasing stock at inflated prices, paying a dollar for .50 worth of stock is not an effective use of cash and some companies borrow money to pay for their stock buyback programs"

 

Dette stemmer slik kursen står i dag for forrige runde med tilbakekjøp av 700 000 aksjer av Photocure, der de fleste aksjene ble tilbakekjøpt på adskillig høyere kurser en dagens kurs. Får satse på at ikke det skjer denne gangen på tilbakekjøpet av de 250 000 aksjene. Personlig tror jeg ikke det for det er vel ganske opplagt at disse aksjene kjøpes tilbake for å brukes til ansattes opsjonsprogram, og fordi det er ganske klart at opsjonene vil bli utøvd til tross for at dagens kurs er lavere enn opsjonsprisen.

 

 

"Stock buybacks are more tax efficient than dividends. But dividends drive shareholder returns "

 

Som Medisinmannen har vært inne på tidligere så kan jo dette være grunnen til at et tilbakekjøpsprogram ble foretrukket av den nest største aksjonæren fremfor utbytte i tilbakekjøpet og slettingen av de 700 000 aksjene.

 

 

Men det er en rekke grunner til å betale utbytte:

 

Dividends are the only form of returns on investment that shareholders achieve during bear markets - Dividends are valuable indicators of whether or not a stock is undervalued or overvalued and dividends put a floor under a stock

 

- Dividends are flexible, they give investors options by allowing them to time, and direct, income flow to where they think the best investment opportunities are at any given moment

 

- Dividends are a predictable and reliable source of income in retirement, relying on stock buyback programs not so much

 

- Research has found that paying dividends increases earnings growth

 

- Companies that regularly pay dividends have imposed fiscal discipline on their managers. There’s no empire building, instead focus must be on improving the bottom line without sacrificing return on equity

 

- Stock buyback programs can be cancelled and most investors would not notice while dividend payments are highly visible to shareholders and cutting or eliminating a payment creates warning signals something is amiss."

 

Photocure har vil ha ca 325 mill i cash ved årsskifte, og har 21,4 mill aksjer, pluss endel andre likvide midler. Ser man på alle punkter over så ville det ikke være mye forlangt om de nå lovte å betale et symbolsk grunnutbytte på 0,50 NOK i kvartalet. Jeg ville foretrekke det fremfor noe større engangsutbetalinger for det vil gi uoversiktlige kursutslag.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at en av mine våte drømmer er Innsidekjøp av Michelet. Hun har i en årrekke vært styremedlem i Photocure og hun ble kåret til førstedame i fjor akkurat som jeg fryktet. Den siste tids hendelser og strategiendring har har økt tilliten til henne. Som styreformann i Photocure uten en eneste aksje så bør hun ikke gjøre innsidekjøp i Cermaq for noen få hundrede tusen uten å kjøpe i Photocure. Godtgjørelsen fra Photocure er god nok til å investere i selskapet.

 

Det er bare tull av Photocure å gi opsjonsavtaler til middelmådigheter som har ansvaret for produksjonen og markedsføring. Tullete. Hva med de som virkelig bidrar til forskningen. De ansatte burde ikke få en eneste opsjon og bonus burde utbetales i cash HVIS de klarte å nå sine mål.

 

Det er også tullete av Photocure å ruge på nesten 350 mill. i cash. Så snart break even er innen rekkevidde så bør selskapet tømmes for cash. Enten ved oppkjøp av firma eller teknologi eller til fordel for aksjonærene. Selskapet er i god posisjon til å låne opp bedriften. En strammere likviditet vil øke fokus på drift. For å få til dette bør vi få inne en ekte kapitalist på eiersiden.

Link to comment
Share on other sites

Er fortsatt laber omsetning av PHO-aksjer om dagen, kun 1100 i dag, og det ser ut som om "market maker" ARGO solgte 1000 aksjer til DNM, og PHOs tilbakekjøpsprogram.

 

Det ser også til at tilbakekjøpsprogrammet heller ikke interfererer med den langsiktige fallende trenden. Siden start februar 2011 og frem til nå så har aksjekursen falt ganske nøyaktig 2 kroner per mnd, med et klart "fallende tak" fra 53 kroner til 33 kroner på 10 mnd. Dessuten har man huka ut et nytt bunn-nivå på ca 28 kroner. Med andre ord så er det teknisk sett duket for et videre fall utover vinteren hvis ingen nyheter kommer.

 

Nå er vi på ca 32 kroner og om 2 mnd, eller 4 kroner så legges 4Q 2011 frem, det vi kan nå foreløpig gulv.

 

Teknisk sett ser det dødt ut, og med en snitt-omsetning på under 5 k så er det selvsagt ingen meglerhus som gidder å røre dette, de lever jo av transaksjoner...

 

Det som er meget interessant med dette er jo hvor sterk kontrast dette (tekniske bildet) står til hvordan jeg med noen flere vurderer teknologien, pipelinen, cash-situasjonen, avtalene, produktene, kompetansen etc i Photocure.

 

Vi nærmer oss slutten av Q4, og ennå har vi ikke hørt fra FDA om Karl Storz.., det er med andre ord vanskelig å se at kursen skal stige før vi får noen nyheter.

 

Selv benyttet jeg dippen under 30 kroner til å sikre meg ca 3500 aksjer til snitt ca 29 kroner, og er nå godt lastet. Planen min er kjøpe mer om/når den går under 30 kroner igjen. Har meget stor tro på at det vil snu. Og fortsetter den fallende trenden blir det forhåpentligvis noen nye k uti januar.

 

Merk at dette er ikke noe handleråd, for jeg er meget klar over hvis vi får nyheter så vil det tekniske bildet brytes, og jeg tipper vi da vil få en meget lang oppgangsperiode. Akkurat nå så vil en kurs over 36 kroner i noen dager bryte det tekniske bildet, og hvilken-som-helst godnyhet vil gjøre den jobben.

 

Og igjen; det er ikke de som har kjøpt eller solgt småposter på vei ned som vil angre. De som vil angre er de som selger større poster på 36, 40 , 46, 53, 63 og særlig 70 kroner. Skal garantert dra frem denne posten når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det er overraskende hvor "død" denne aksjen er. Ingen interesse fra media, større institusjonelle investorer, småaksjonærer og ikke minst vår kjære styrekvinne. En styrekvinne som har som oppgave å kommersialisere Photocure sine produkter etter beste evne og som mener det er smartere å putte pengene i Cermaq. :blink:

 

Jeg forstår ikke selv hvorfor jeg skal putte pengene mine i Photocure når ikke Michelet selv har troen på at hun klarer å lykkes med Photocure.

 

Det må være noe vi ikke har fått med oss Snøffelen, men hva?

 

Jeg skal ikke stå igjen på perrongen den dagen Michelet kjøper i Photocure.

 

Hvis ikke FDD godkjenningen kommer før nyttår så kommer den rett etter. Kjetil Hestdal er ikke den som lover for mye og han er Mister under promise over deliver Himself.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig vil jeg presisere at det egentlig ikke trengs noen nyhet for å snu det tekniske bildet, tiden er overmoden for et stemningskifte. Jeg ville bare "røpe" hva som er min plan. Jeg har jo som sagt klart å komme inn meget billig for hovedelen av mine kjøp, slik at snittet mitt er under 30 kroner selv jeg har kjøpt aksjer for opp mot 47 kroner. Og jeg har akkumulert til solide (for meg) 25k Og blir derfor ikke lei meg om det tar av i morgen og ikke en gang i 2012. Men om aksjen synker på no-news skal jeg nok ta for meg en runde til.

Link to comment
Share on other sites

Min plan er også klar. Jeg satser på Photocure som en langsiktig investering, og det er flere årsaker til det:

 

1) Velprøvd teknologi som kan overføres til andre produkter.

2) Etablert selskap selv om organisasjonen fortsatt er i "tidlig" fase

3) Fantastisk track record, 2 FDA godkjente produkter

4) En vanvittig pipeline som gir en historisk oppside

5) Cash til å få fart på sakene

6) Nøktern og handlekraftig ledelse

7) Innovativ (Cevira)

8)

Link to comment
Share on other sites

"Det må være noe vi ikke har fått med oss Snøffelen, men hva?"

 

Jeg tror at veldig mange ønsker å satse på noe usikkert som muligens gir gevinst i morgen, enn noe som sikkert gir samme gevinst om et år.

 

Dernest er jeg ganske sikker på at jeg har meget god innsikt i det teknologiske i PHO, og i bransjen generelt.

 

Til slutt er det viktig å stole på egne vurderinger. Og det fine med PHO her er at de har så godt med cash at man trenger ikke bekymre seg om alle spill- og triksemlighetene en anstrengt likviditets-situasjon gir. For da blir det et uoversiktlig lotteri.

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg og joine diskusjonen deres om mulige negative trekk Photocure kan ha.

 

Jeg tror at track record på børsen slår hardt tilbake på Photocure. Ryktet deres er frynsete blant tidligere investorer jeg har snakket med. Resultatene på børs har uteblitt, selv med gode forskningsresultater. De har levert negative 65% de siste fem årene, selv med tilbakekjøp av aksjer!

 

Tilbakekjøpet av aksjer nå etter nettopp å ha gitt ut aksjeopsjoner kan også skremme investorer ettersom det kan virke som selskapet er lite aksjonærvennlige. Jinhui Shipping har blitt handlet til en rabatt i en årrekke av slike grunner. Synes også det er helt latterlig at et selskap som Photocure (som mest sannsynlig vil gå mange ganger eller ikke gå i det hele tatt) skal gi ut opsjoner med exercise price lik markedspris. Som stort sett alle andre investorer synes jeg det å gi aksjer til ansatte ville vært en mye bedre måte å sidestille ledelsens mål med aksjonærene sine på. Opsjoner får ledelsen til å ta større sjanser og det viser egentlig ikke at de har tro på selskapet siden nedsiden er null. Og det er veldig få av de som har fått opsjoner som fortjener det. Regner med at opsjonsavtalene deres blir justert for tilbakekjøp (noen som vet sikkert?), noe annet vil jo nærmest være svindel, men synes altså at bruk av opsjoner i seg selv er noe tull og at exercise price er satt alt for lavt.

 

Jeg er imidlertid ikke like negativ til tilbakekjøp på generelt grunnlag som deg snøffelen. Synes at i Photocure sitt tilfelle kan dette være en god ide, da jeg mener aksjene er under fundamental verdi og jeg håper ikke Pho har tenkt å brenne av 350mill på noen av de igangværende prosjektene. Jeg tror i øyeblikket at de har nok prosjekter gående og at de må fokusere på å generere cash fra disse før de haster igang med andre prosekter. Cash virker jo uansett ikke til å være så langt unna. Gi pengene tilbake til aksjonærene og la de bestemme hva de vil gjøre. Mine hadde fort vekk gått til ytterligere kjøp av pho uansett.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra du blir med i diskusjonen Winjard og jeg er helt enig og jeg har selv reagert på tilbakekjøpene til Photocure. Det er uforståelig for meg at personer som jeg er rimelig overbevist om er middelmådigheter får opsjoner tilnærmet gratis. Det finnes sikkert mange personer som i løpet av kort tid kan gjøre tilsvarende jobb som flere av de som får gratisopsjoner og som trigges av ledelsens tilbakekjøp.

 

Sist gang Fruene fikk muligheten for det så solgte de alle sine aksjer så fort det lot seg gjøre. Hva de brukte pengene på vet jeg ikke, men jeg finner det ikke usannsynlig at det gikk til gardiner og andre viktige accessories. :mad:

'

 

Skal Photocure bruke opsjoner så bør de ikke gjøre det på en person som er glad for å få seg en jobb. Opsjoner bør brukes på internasjonale kapasiteter som ikke er fornøyd med norsk lønnsnivå og de unike i ledelsen og utviklingen av selskapet. Får ansatte som gjør en god jobb utover det som regnes som normal innsats= Cash.

Link to comment
Share on other sites

"Tillater meg og joine diskusjonen deres om mulige negative trekk Photocure kan ha"

 

Suverent winjard, bra med alle som kan bidra med konstruktive og fornuftige innlegg.

 

"Jeg tror at track record på børsen slår hardt tilbake på Photocure. Ryktet deres er frynsete blant tidligere investorer jeg har snakket med. Resultatene på børs har uteblitt, selv med gode forskningsresultater. De har levert negative 65% de siste fem årene, selv med tilbakekjøp av aksjer! "

 

Veldig sentralt poeng du tar frem her winjard. Det er vel knapt en aksjonær som står i pluss slik kursen er nå, og opp og ned de siste årene har vel ikke mange fått særlig til avkastning (og selv om jeg faktisk er noen kroner per aksje i pluss nå hadde penga mine vokst mer i banken de 3 siste årene). Og jeg tror den psykologiske effekten av dette betyr at Photocure ikke kan få samme godwill som andre biotek (eks algeta som jo ennå ikke har noe produkt på markedet). For Photocure "MUST SHOW ME THE MONEY!". Vi har sett det ganske tydlig det siste året, ingen teknologiske, kliniske eller regulatoriske fremskritt biter på aksjekursen til PHO.

 

"Jeg tror i øyeblikket at de har nok prosjekter gående og at de må fokusere på å generere cash fra disse før de haster igang med andre prosekter. Cash virker jo uansett ikke til å være så langt unna. Gi pengene tilbake til aksjonærene og la de bestemme hva de vil gjøre. Mine hadde fort vekk gått til ytterligere kjøp av pho uansett."

 

Her er jeg helt enig med deg winjard, pt har Photocure nok i sin pipeline, og bør prioritere det. Og det synes jeg de vitterlig gjør, selv om Allumera selvsagt er et sjansespill. Personlig tror jeg det er smart gamble, fordi det er samme virkestoff i mange av de andre produktene så vil det bygge viktig kunnskap "in vivo sort of speak"

 

Uansett, etter mine begreper er Photocure latterlig billig, og jeg er fortsatt av den mening at det OSEs høyeste reward/risk ratio. Og jeg skal klare å skrape sammen penger til slutten av januar om det tekniske bildet holder seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...